четвртак, 18. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Идеологија „прозападне деснице“ у огледалу српске политичке традиције

Kоментари (30) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 27 децембар 2008 19:40
Lav
Prosto sam zapanjen količinom nepoznavanja Rusije koju autor teksta pokazuje. Šta, zemlja koja se još uvek oporavlja od decenija komunističke diktature bi trebalo da predstavlja alternativu "sivoj apstraktnoj skupini individua"! Ali naravno, možda se misli na period pre Oktobarske revolucije? Na epohu carizma tokom koje je Puškin besomučno proganjan, Dostojevski robijao, Gogolj nemilice cenzurisan? Tokom koje su najbolji sinovi i kćeri Rusije radije boravili u inostranstvu nego u domovini, zbog sveopšte korupcije i nazadnjaštva koji su tamo vladali? Možda autor priželjkuje povratak paranoičnog carskog režima, koji je gledao na postojanje bilo kakve intelektualne aktivnosti kao na krajnje subverzivnu delatnost?
Gospodine Dimitrijeviću, dajte amo ljudska prava, ma kako vam se bezličnim ona činila! Mnogo nas je koji ih cenimo znatno više no "krvnu vezu" i veru nametnutu odozgo. I ne zaboravite da Rusi nisu samo Danilevski i Homjakov, već i Bjelinski, Hercen i Turgenjev. Pokušavajući da ukalupite rusku misao tako da ona ispunjava vaše autoritarne fantazije, činite nepravdu jednoj velikoj kulturi.
Препоруке:
0
0
2 субота, 27 децембар 2008 21:52
Aleksandar
G. Lav, bojim se, potura laznu dilemu: ljudska prava ili bliskija veza sa Rusijom. Nije potrebno osmisljavati srpski nacionalni interes ni na jedan od ovih nacina. Ali svakako u mnogo vecoj meri treba bezati od nepotrebne i Angloidno-hegemonisticke ideje "ljudskih prava" jer nema ni jedne smislene teze koja se ne bi dala bolje i preciznije izraziti u terminima moralnih i legalnih prava, a pri tom bi se Pax Americana oduzelo jedno od kljucnih sredstava dominacije da sebi arogantno daje za pravo da vrednuje druge drzave shodno niviou unutrasnjeg postovanja ljudskih prava, pa onda sebi daje za pravo da bombarduje humanistickim bombama one koji se eto nadju pri dnu te americke, "naucne" hijerarhije postovanja ljudskih prava. Manimo se tih zapadnjackih ideoloskih poturanja ovog tipa kao i liberalizma i slobodnog trzista itd jer je vec vidljivo da je to i na Zapadu u totalnom rasulu i propasti. Ali i onda kada bi se oslobodili ove ergele zapadnih trojanskih konja to ne mora da znaci glorifikaciju Rusije caristicke ili ne (mada nije jasno da je G. Lav u pravu da tekst to i nudi).
Препоруке:
0
0
3 субота, 27 децембар 2008 22:44
Марко
Јел ви то г. Лаве желите она „људска права“ која се утерују НАТО бомбама, пучевима или провоцирањем грађанских ратова? Па таква „људска права“ у Србији већ одавно имате. То за шта сте се борили и чему сте претпостављам тежили, то сте и добили.

Русија није идеално друштво, нити је то била у прошлости. Али јесте била и остала једина међу великим европским силама која нас не обасипа бомбама, нити касапи нашу територију.
Та мазохистичка спољнополитичка орјентација у којој се вапи за антисрпским Западом а хули на Русију, не може дати доброг плода.

Узгред, упадљиво је ваше елементарно непознавање руске историје. Достојевски се и у затвору сматрао царевим подаником, а потом се и покајао се за своју младалачку револуционарну антидржавну делатност. Али ви то очито не разумете, и подржавате „право човека“ на државорушилаштво. Такође, идеал словенофила уопште није Русија оног времена, и они су такође били неретко прогањани од стране власти..

Свакако и Херцен је део Русије. Нарочито је за Русе, Србе и остале народе источне Европе значајно његово разочарење у Запад којег је првобитно глорификовао. И Херцен је „чамећи“ у Русији веровао да ће Запад и западна „људска права“ ослободити народ Русије из ланаца источњачке „заосталости“ и „примитивизма“. Тако је он размишљао све док није дошао на исти тај Запад и спознао га изнутра. Пред крај живота Херцен је писао: „Доста смо дуго проучавали црвоточни организам Европе; у свима слојевима, свуда смо видели прст смрти... Европа се приближује страшној катаклизми... Политичке револуције се руше под теретом своје немоћи; оне су извршиле велика дела, али нису свршили свој задатак, срушиле су веру, а нису оствариле слободу; распириле су у срцима жеље које нису биле у стању испунити... Ја сам први који бледим, и бојим се тамне ноћи што наступа... Збогом умирући свете, збогом Европо!"...
Препоруке:
0
0
4 недеља, 28 децембар 2008 00:46
Lav
@Aleksandar

Uopšte mi nije bila namera da predstavim veze sa Rusijom i ljudska prava kao međusobno isključive opcije. Naprotiv, za razliku od autora članka, uveren sam da nam je i jedno i drugo preko potrebno.
Iako SAD svojim postupcima gaze sve principe za koje se retorički zalažu, to nimalo ne umanjuje vrednost tih principa. Dosledno poštovanje ljudskih prava bi arbitrarni intervencionizam onemogućilo, i tim pre na njima treba insistirati. Konačno, zaista smatram da je šokantan način na koji gospodin Dimitrijević odbacuje ljudska prava, i slobode koje iz njih proističu, kao nekakvu zapadnu novotariju.
S druge strane, koliko god poštovao rusku kulturu, i bio impresioniran iskrenim prijateljstvom ruskog naroda, ne mogu da se složim da država koja je tokom cele svoje istorije bila disfunkcionalna treba da nam služi kao uzor. I čini mi se da bismo tu pre trebali da se ugledamo na male evropske države.

@Marko

Naravno da imamo ljudska prava u Srbiji, i voleo bih da tako i ostane. Otuda nalazim za shodno da reagujem kada neko želi da ih oduzme.
Slažem se s vama da je Rusija bila jedna od retkih nama prijateljski nastrojenih zemalja u poslednjih dvadesetak godina. Svakako i da postoji potreba za mnogo intenzivnijim kontaktima između Srbije i Rusije, ekonomskim i kulturnim. Ali za to bi trebalo imati realističniju sliku o Rusiji, a ona koju nam gospodin Damjanović iznosi je na nivou rusofobnih karikatura.
Iako se Dostojevski kajao zbog slobodoumlja svoje mladosti, to ne poništava činjenicu da je poslat na robiju zbog javnog čitanja jednog pisma. A da li ću vas preneraziti ako kažem da u slučaju carističkog režima u kome je ogromna većina stanovništva živela poput robova i u krajnjoj bedi, zaista podržavam "državorušilaštvo"?
Na kraju, veoma je lep citat Hercena koji ste dali. I zaista, do strašne kataklizme je, nedugo potom, i došlo. Ali, dozvolite da primetim da odlomak kao da opisuje - samu Rusiju...
Препоруке:
0
0
5 недеља, 28 децембар 2008 03:08
Марко
У тексту се не износи никаква „слика о Русији“ већ се указује на Пашићев однос према Русији и словенофилским идејама. И не говори се против људских права као таквих, већ против савременог мондијалистичког поимања људских права, које заиста представља један безличан концепт, тачније етикета под коју ставља ко шта хоће, прибегавајући често и дуплим стандардима..

Ваша слика о царској Русији као робовласничком поретку, јесте на нивоу русофобних карикатура. Нити је руски народ био роб у царевини, нити је себе сматрао робом. А нисам ни сумњао да подржавате револуционарно државорушлаштво, то чине сви којима су пуна уста „људских права“. И када такви, „револуционари“ и борци за „људска права“ дођу на власт, обично матичан народ у датој држави постане сасвим обесправљен.

На вашу жалост, Херценов цитат, ипак се односи на Запад.
Препоруке:
0
0
6 недеља, 28 децембар 2008 14:17
Lav
Pašićev odnos prema slovenofilstvu i stav o Istoku i Zapadu kao o dva zasebna sveta u stalnoj kulturnoj, verskoj, ekonomskoj i nacionalnoj borbi se ne razlikuje mnogo od Fukujaminih ideja o "sukobu civilizacija". I ako smatram da je ideologija iza projekta stvaranja Novog Svetskog Poretka od strane SAD redukcionistička, rasistička i, prosto, netačna, ne vidim razlog da promenim mišljenje oko iste filozofije samo zbog toga što je formulisana nešto istočnije. Takođe, Rusija 19. i početka 20. veka je vrvela od ideja - liberali, marksisti, anarhisti, pobornici verske obnove su delovali jedni pored drugih. Izjednačavanje ruske misli sa slavenofilstvom negira tu bogatu tradiciju.
Da li smatrate da je karikatura ako kažem da se smatralo da ruski seljak treba da bude nepismen, i da čak ne treba da zna za postojanje drugih knjiga osim crkvenih? Ali, Gogolj je bez i trunke ironije to opisivao kao ideal kojem treba težiti, uz savete gospodarima kako da očinski morališu kmetovima čitajući im iz Biblije i pritom im govoreći "Eh, ti, njuško neumivena!" I da li poričete da su se ljudi čak i u 19.-vekovnoj Rusiji kupovali i prodavali? Ali, mnogo je Rusa ustajalo protiv ovog nazadnjaštva, ne krijući se iza teze da je car namesnik božji na Zemlji, niti iza brige o sopstvenoj sigurnosti.
Ja znam da je Hercen reči koje pominjete napisao misleći na Zapad. Ali ako vi ne vidite da "političke revolucije koje su izvršile velika dela, ali ne i svoj zadatak...srušile veru a nisu ostvarile slobodu... raspirile želje koje nisu bile u stanju ispuniti" opisuje Rusiju posle Oktobarske revolucije bolje no i jednu drugu zemlju, vaše čitanje teksta je izuzetno selektivno.
Na kraju, istina je da se koncept ljudskih prava zloupotrebljava (poput demokratije, vere, borbe protiv korupcije...). Ali to njegovu autentičnu vrednost ne umanjuje. A ograda koje navodite u tekstu koji komentarišemo nema.
Препоруке:
0
0
7 недеља, 28 децембар 2008 17:05
Марко
Повољнији је био положај руског крестјанина у систему крепосног права, него пак положај радника у суровом либерл-капитализму западних држава који су формално уживали уставом „зајемчена“ људска права. Уосталом, крепосно право се и укида средином деветнаестог века, и оно није било узрок револуције. У приближно истом периоду укида се и на Западу не кметство, већ право правцато ропство. Тако да тај аргумент који би требало да докаже „заосталост“ Русије, пада у воду. Даље, у Столипиовом периоду, царска Русија доживљава економски препород, а потоња бољшевичка власт била је олигархијског карактера, и није била изнедрена народном вољом већ: ратом, делом однарођене квазиелите и обилном финансијском помоћи вашингтонских банкара, за шта постоји мноштво доказа.

Друго, царска Русија сачувала је мноштво малих народа на својој огромној територији, дарујући им писменост, путеве, заштиту и чувајући њихову особеност док су неке друге државе (које су имале до средине деветнаестог века право ропство, а које се поносе зајемченим људским правима), чак и на другим континентима требиле читаве народе и цивилизације.
Иначе, потпуно разумем Гогоља, Леонтјева и остале руске мислиоце који су настојали да руски сељак буде заштићен од деструктивног штива. То се засигурно коси са вашим поимањем људских права, али ја те идеје сматрам веома прогресивним.

Руско словенофилство тежило је чувању националне, културне и духовне самобитности руског народа, а не стварању глобане светске државе по јединственом културном образцу, како то чине данашњи креатори НСП-а.

Не одричем могућност да су руски словенофили били делимично инспирисани и немачким романтичарима, али словенофилске идеје су карактеристичне само за Русију, за разлику од прозападних руских мислиоца који су настојали да већ постојеће западне идеологије пресликају на руско друштво. Отуда, мисао Достојевског, Киријевског или Хомјакова, има много више права да се назове руском, него пак мисао Бјелинског или Херцена.
Препоруке:
0
0
8 понедељак, 29 децембар 2008 02:41
Lav
Rusija nije imala filozofsku tradiciju do sredine 19. veka, i svi pokreti koji su u njoj tada nastajali su bili pod jakim uticajem evropske misli, pogotovo nemačkog idealizma. Ovo podjednako važi i za slavenofile i zapadnjake, i nije ispravno reći da su jedni bili "ruskiji" od drugih. Čak i Hercen je pisao da oba pokreta imaju isto srce, istu predanost, i isti cilj - Rusiju. Takođe, oba pokreta su svoje ideje razvijala u dijalogu sa hegelijanizmom, implicitno ili eksplicitno prihvatajući njegove premise. Uopšte ne vidim zašto bi željeni uticaj ruske misli na Srbiju trebalo da se ograniči na slavenofilstvo.
Niste u pravu kada kažete da slavenofili nisu imali imperijalističke težnje. Pogotovo za one poznije, ruski narod je bio očevidno superioran nad ostalima, i njegova istorijska misija je bila da "spasi" zapadnu civilizaciju od dekadencije. Uostalom, teško je naći na političku doktrinu bez mesijanističkih ambicija.
Ne grešite kada smatrate da se ne divim misliocima koji teže da zaštite "prost" narod od korozivnih uticaja civilizacije. Istini za volju, takve tendencije se nalaze i kod Katoličke Crkve, evangelističkih hrišćana, brojnih islamskih zajednica i komunističkih režima, da pomenem samo neke, te ne predstavljaju specifičnost slavenofilstva. A i jedan Dostojevski je takvu snishodljivost žestoko kritikovao u svojoj Legendi o Velikom Inkvizitoru.
Pridružujem vam se u osudi kolonijalizma i surovosti eksploatacije radnika. Ali to nisu jedine tekovine Zapada, kao što ni staljinizam ne predstavlja suštinu Rusije. I primećujem da je Rusija doživljavala ekonomski napredak kada je usvajala praksu liberalnog kapitalizma, onako kako je primenjuju zapadne države. To se odnosi i na aktuelni preporod pod Putinovim vođstvom.
Препоруке:
0
0
9 понедељак, 29 децембар 2008 11:11
брм
проблем са Русима је једино што су - далеко.... а ми треба да останемо овде!Руси нас никада нису вољно изневерили, али су много пута (након Морејских ратова, 1. српског устанка, после октобљраске револуције...) морали да се усредсреде на своје проблеме, а ми смо остали сами и изложени одмазди великих сила против којих смо били заједно са Русима.Према томе у контексти српке деснице, мислим да би требали да скренемо поглед мало и на југ - тамо живи народ који нам је сличан и пријатељски барем он0олико колико Руси - али је бројчано упоредивији са нама. Тај народ има скоро вековно искуство десничарске партије засноване на ситном породичном поседу и обрту - моделу државе који традиционално највише одговара Србима. Такође има и разрађене врло софистициране механизме отпора крупном интернационалном капиталу...Народ се зове Грци а партија Неа Димократија...а није згорег проучити и сличан модел суседне Турске
Препоруке:
0
0
10 понедељак, 29 децембар 2008 12:13
Секула Тимотијевић
Хвала господине Димитријевићу на овако изврсној анализи Идеологије прозападне деснице у огледалу српске политичке традиције. Овај Лав што коментарише Ваш текст, личи ми на новокомпонованог Лава, прозападног десничара, Томислава Николића. Не знам да ли ови прозападни десничари, Вук и Тома имају време да читају Ваше текстове. Не би било лоше да им се ова анализа достави на кућне адресе, не би ли им бар мало растерала прозападне магле и видике.
Што се мене тиче, ову анализу одмах пуштам на штампање.
Препоруке:
0
0
11 понедељак, 29 децембар 2008 17:31
Марко
То што у Русији није било философске традиције (у класичном смислу тог појма) до деветнаестог века, не значи да пре тог периода није постојала национална руска мисао. Утицај класичне западне философије, не представља осовину словенофилске идеологије, уосталом словенофили уопште и нису класични философи који имају своје личне философске системе. Словенофилски покрет је типично руска појава и јавља се као реакција руске православне интелегенције на процес позападњачења који је започео Петар I. Словенофили су континуитет руске православно-националне мисли чији је први теоретичар Свети Јосиф Волоцки (светитељ из петнаестог века) са својим идејама православног монархизма и јединствене и недељиве руске државе. Чак је знаменити руски правник Теодор Тарановски, претечом словенофила сматрао нашег Светог Саву због његовог стварања националне Цркве и словенизације византијског законодавства (које је као такво пренето и у Бугарску и Русију).

Словенофили нису тежили томе да Русија окупира друге делове човечанства и наметне им своју веру и културу, што је била (и остала) одлика западне цивилизације. Они су су само изражавали наду да ће Запад и остали делови човечанства препознати Православље као истиниту веру и добровољно је прихватити.

Стаљинизам уопште и није никаква руска карактеристика, већ систем (заснован на идеологији пониклој на Западу) у коме неруска мањина угњетава руски народ., док западни колонијализам и робовласништво јесу показатељи једне од суштинских карактеристика западне цивилизације; да покори остале делове човечанства , наметне свој културни образац и третира покорене народе као подљуде.

Либерални капитализам је био на сцени у Русији деведесетих година када је држава била у расулу. Путин је државу препородио (између осталог) и антикапиталистичким мерама кроз стављање књучних привредних сектора под контролу државе.
Препоруке:
0
0
12 уторак, 30 децембар 2008 12:27
Lav
Državni intervencionizam u ekonomiji teško da bi mogao da se nazove antikapitalističkim, ako imamo u vidu praksu razvijenih zapadnih društava. SAD su se, na primer, oduvek odlikovale protekcionizmom i subvencionisanjem domaće proizvodnje. Bitnijih razlika između američkog, ruskog i kineskog ekonomskog sistema danas nema.
Mada naravno da su za slavenofilstvo važni originalni ruski elementi, uticaj zapadne misli na njega je znatno veći no što vi to predstavljate. Pogotovo opozicija istok-zapad, koja kao takva pre Hegela jednostavno nije postojala.
Slavenofilstvo kakvim ga vi opisujete se nalazi kod ranih slavenofila, Homjakova i Kirjevskog, koji su se zalagali i za hrišćanski univerzalizam. I mada tu svakako ima zanimljivih ideja, njihove doktrine su i u samoj Rusiji odbačene kao nostalgične i prevaziđene, pogotovo što bi bile primenjive samo u prevashodno agrarnoj državi, kakva Rusija već tada nije bila. Teorije kasnijih slavenofila, Danilevskog i Leontjeva, su prožete šovinizmom. I dok se Leontjev zalagao za izolacionizam, i bio izričiti protivnik integracije balkanskih Slovena sa Rusima, zbog rasprostranjenosti liberalno-demokratskih ideja među njima, druge varijante tadašnjeg slavenofilstva su, barem privremeno, bile praktično nerazlučive od patriotskog imperijalizma.
Skloni ste da sve loše u Rusiji pripisujete uticaju Zapada, dok mane Zapada vidite kao njemu inherentne. Neću se tu složiti s vama, pre svega zato što nisam ubeđen u postojanje večnih, nepromenljivih esencija kultura. To su razlike u filozofskim postavkama oko kojih se možda ni ne vredi sporiti. Ipak vam skrećem pažnju da i ako prihvatite objašnjenje o nevinim Rusima i koruptivnom Zapadu, podleganje iskušenju i pad u greh je neizbežno, jer i u samoj Rusiji ideje koje vi nazivate zapadnim (a koje su često velikim delom ruske) imaju veliku privlačnu snagu.
Препоруке:
0
0
13 уторак, 30 децембар 2008 15:52
Mislilac
Autor teksta je mesavina militantnog boljsevizma i nakaradnog "srpskog nacionalizma", srbokomunista bi bio najbolji naziv. On je misljenja kako je zapad oduvek bio neprijatelj Srba, kako mi sa zapada nismo primili nista dobro, a sa druge strane kako je iz Rusije dolazilo sve dobro. Takodje istoriju tumaci na dosta pristrasan, samim tim neobjektivan nacin.
Da krenomo od pocetka. Pre svega da pomenem da Srbi postoje i pre Svetog Save. Prvi srpski vladar, dukljanski kralj Mihajlo i njegov sin Bodin bili su katolici, a bio je to neko vreme i Savin otac Nemanja. Dalje, za vreme srednjeg veka Srbija je uvek bila bliza zapadu od ostalih balkanskih zemalja. Da se sada prebacimo u XIX vek Rusi su Karadjordju uskatili pomoc kada mu je bila najpotrebnija (logicno gledali su svoj interes, nisu se obazirali na tkz. slovensko bratstvo) onda 1878. hteli su da prave Veliku Bugarsku (Bugarima bi tu pripali Nis, Pirot, Pristina, Prizren, cela Makedonija...) pa je sasvim normalno sto su se tada kralj Milan i J. Ristic okrenuli Austriji, koja je i sprecila stvaranje sanstefanske Bugarske. "Sramni konkordat" koji autor zamera Stojadinovicu potpisao je i Pasic dok je bio premijer, sto je sasvim normalno((iako Srbija za razliku od SHS skoro da nije imala katolika). Ustav iz 1888. koji autor sa razlogom ceni je bio kopija belgijskog ustava iz 1831. Napomenucu jos posto sam ja objektivan da za vreme I Svetskog rata Rusija jeste bila prijatelj Srba. Cim je car srusen nestalo je tog prijateljstva. KPJ koja je bila pod direkton kontrolom SSSR-a bila je izrazito disidentska i protivsrpska. Tito i ljdi oko njega, mada ih ja ne volim, pokazali su veliku mudrost 1948. i zahvaljuci tome SFRJ nije bila takav konc logor kao ostale komunisticke zemlje. Od 2006. Rusi pruzaju verbalnu podrsku koja verovatno ima za cilj konfrontaciju sa zapadom.
Препоруке:
0
0
14 уторак, 30 децембар 2008 16:07
Nikola
lave, svaka čast
Препоруке:
0
0
15 уторак, 30 децембар 2008 21:24
Марко
Г. Лаве, очигледно површно познајете мисао Данилевског и Леонтјева, јер код њих нема никаквог шовинизма. Шта више, Леонтјев је велики поштовалац романо-германске културе, али сматра да јој није место у Русији. Уз то, он уопште и није словенофил. У Русији се и Хомјаков и Киријевски веома поштују, то што их неко сматра превазиђеним, то је субјективна ствар. Опозиција „Исток-Запад“ и те како је постојала у Русији много пре Хегела.

Државна интервенција по својој суштини и по теорији економске политике, јесте антикапиталистичка мера. Разлике између економског функционисања САД и Русије, апсолутно постоје (нпр. у Русији не постоји ништа слично америчком закону о Банци федералних резерви).

Г. „Мислилац“, текст уопште не улази у питање да ли су са Истока или Запада долазиле Србији добре или лоше ствари, већ у питање какво је појавно цивилизацијско и геополитичко усмерење српског национализнма, свиђало се оно некоме или не.
У мору неистина и полуистина које сте изнели, тачна је једино чињеница везана за стварање Велике Бугарске. А тврдња да су српски владари Зете били римокатолици, највећа је бесмислица коју сам чуо у последње време.

Г. Тимотијевић, драго ми је да вам се допада моја анализа. Мислим да том питању није посвећено довољно пажње па сам нашао за сходно да пишем на ту тему.
Препоруке:
0
0
16 среда, 31 децембар 2008 14:11
Lav
Razvijene zapadne države se nikada nisu libile ekonomskog intervencionizma, što je posebno očigledno poslednjih meseci, kao posledica ekonomske krize, ali svakako nije novina. Prihvatanje prakse liberalnog kapitalizma, koja se, naravno, razlikuje od neoliberalne dogme iz udžbenika, dovelo je do ne samo ekonomskog napretka u Rusiji.
Shvatam zašto oklevate da svrstate Leontijeva u slavenofile. Zbog insistiranja na vizantijskom idealu i pravoslavlju, kao i suprotstavljanju zapadnjacima, uprkos njegovom neslaganju sa nekim od osnovnih postavki ranog slavenofilstva, često se na njega gleda kao na nastavljača iste misaone struje. Iako je bio izraziti anti-nacionalista, njegova odbojnost prema svemu za šta je sumnjao da bi moglo da nosi iole progresivne ideje odvela ga je u šovinističku mržnju prema Zapadu.
"Biološke" teorije Danilevskog o kulturno-istorijskim tipovima su svakako šovinističke. Uz to, on je bio zagovornik totalitarizma, i zalagao se za ekspanzionizam ne toliko različit od zapadnog imperijalizma. Konačno, i Danilevski i Leontjev kao reakcionari su žestoko kritikovani i od ruskih savremenika. Prostor ne dozvoljava detaljnije obrazlaganje uticaja Hegela na slavenofile, ali o tome postoje radovi na koje vas mogu uputiti.
Kirjevski i Homjakov, kao i Leontjev i Danilevski, naravno da zaslužuju poštovanje, i to je neosporno. Ali ako vaša namera nije bila tek da napravite istorijski pregled zanimljivih ideja, već i da predložite njihovo uvođenje u srpske političke programe, pokazivanje njihove relevantnosti uopšte nije nevažno. U tom slučaju pre svega treba da odgovorite na primedbe koje su već savremenici i sunarodnici slavenofila imali, zatim da navedete u kojim istorijskim situacijama su takve ideje donosile napredak, i konačno, da pokažete da su one primenjive danas, na ovom geografskom položaju.
Препоруке:
0
0
17 среда, 31 децембар 2008 18:34
Марко
Када је капитализам (по жељи Запада) уведен у постсовјетску Русију, земља је назадовала. Када је Путин променио економску политику, насупрот жељи Запада, Русија је стала на ноге. То су чињеницње.
Шовинизам је мржња према другим народима, а тога нема ни код Леонтјева нити код Данилевског. Нити има тоталитаризма и жеље за освајањем туђих територија. То што неко тврди да је овај или онај мислилац реакционаран и застарео, то је субјективна ствар.
Нисам ни негирао утицај Хегела на словенофиле, већ тезу да пре њега није било антизападног става у Русији, и тезу да је његов утицај на словенофиле преовлађујући.
Тема текста није преглед супротстављених идеја које су постојале у Русији деветнаестог века, већ оно на шта указују наслов и поднаслов текста.
Препоруке:
0
0
18 среда, 31 децембар 2008 19:04
Peter RV
Razmisljam dosta o ovoj temi jer sam snjom licno pogodjen. Vec skoro sesdeset godina zivim na Zapadu, ozenjen sam vec dva puta sa Anglo-Saksonskinjama i zavrsio sam u Spaniji ciji mi narod izgleda najvise koji nama lici.
Amerika, ciji sam drzavljanin vec pola vijeka, mi se sgadila, ne samo sbog agresije na Srbiju nego jos vise zbog njene duboke hipokrizije. Ovo je jedna zemlja koja besomucno klepeta o ljudskim pravima samo da ih brutalno ruse, vise nego iko na zemljinoj kugli.
Pitam se dali su ta 'ljudska prava' u koje Lav izgleda duboko vjeruje, nijesu samo jedan paravan za brutalnost sa kojima se ona ruse? Pocinjem da vjerujem da su one izmisljene bas kao jedan Goebelsian slogan, da kad ih hiljadu puta ponavljas, ljudi pocnu da vjeruju da ih stvarno postujes.
Dosao sam do zakljucka da jedino sto Amerika moze da nam ponudi su zvakaca guma, jedna uzasna muzika i ova necuvena hipokrizija. Evropa slijedi vjerno Ameriku pa ni od nje ne treba ocekivat nista drugo.
Zapad je jedna kultura laza koja je na izdahu. Sto ce je naslijedit, ne znam. Moguce da ce to biti Islam, jer ovakva moralna praznina nece biti u stanju da se brani od bilokoga. Divim se naivnosti Lava koji jos njoj vjeruje. Mene zapanjuje da medju Srbima ima jos uvijek ljudi koji vjeruju da americke bombe imaju duhovnu vrednost.
Rusija je jedina koja moze da se preporodi poslije ovog boljsevickog holokausta jer je iskusila Golgotu. Srbi treba dobro da promisle
prije nego sto se upuste u jeftine evropske avanture.
Zemlja Ljermontova, Solzenicina, Dostojevskoga ili Puskina treba da nam da nadu- ne izdahujuca lesina Zapada.
Препоруке:
0
0
19 среда, 31 децембар 2008 21:13
Mislilac
Gospodine Marko, to sto ne znate da su vladari Zete bili katolici to govori o Vama i o temeljitosti Vaseg istrazivanja. Procitajte knjigu oca Radoslava Grujuca "Politicka aktivnost Vatikana na Balkanu kroz vekove" i tu ce te to videti, a i razmislite zasto je bas tada osnovana barska nadbiskupija. Da napomenem i da je Savin brat Vukan bio katolik. Naravno nije moja namera da sirim nikakvu katolicku propagandu vec samo da kazem ono sto je istina.
Zamolio bih Vas da tacno navedete koje su to "poluistine i neistine" koje navodim.
Unapred hvala na odgovoru.
Препоруке:
0
0
20 четвртак, 01 јануар 2009 16:00
Марко
Г. „Мислилац“, ево навешћу по вашој жељи, неистине из ваше поруке, колико ми то простор дозвољава:
„Autor teksta je mesavina militantnog boljsevizma i nakaradnog "srpskog nacionalizma", srbokomunista bi bio najbolji naziv.“ – Најпре неистинито је ово ваше етикетирање, заправо чисто вређање (мислио сам да је то у овим порукама забрањено).
Михајло није први српски владар. Друго, и Михајло и Бодин су рођени (што значи и крштени) пре раскола, и то у време доминантног византијског утицаја у њихом окружењу. Приклањали су се најпре Византији а после Риму, али историја не бележи да су било када примили римокатоличко крштење. Први српски владари који примише Хришћанство у деветом веку, примише га са Истока. Било је касније проримских тенденција, али Свети Сава је у тринаестом веку дефинитивно определио српски пут. Због тога, срж српске идеје, традиције и културе јесу светосавски и косовски завет, а не Михајлово примање папске круне или првобитно Немањино римокатоличко крштење.
Кажете а су Срби били ближи Западу од других Балканаца. Цариград је два пута потписао унију са Римом а Србија се оба пута жестоко борила против тога. Први пут за време Краља Милутина, а други пут за време Ђурађа Бранковића. Бугари су се првобитно определили да приме Хришћанство из Рима али их је Византија принудила да од тога одустану а Румуни су услед своје језичке и делимично етничке припадности, увек гравитирали ка Западу више него други балкански народи.
Руси су нам помогли и у српско-турским ратовима као и у балканским а поготово у Првом светском рату. Ни Карађорђа нису оставили на цедилу већ су издејстввовали аутономију, која од стране Срба није прихваћена. Русе је тада напао Наполеон и били су принуђени да закључе мир са Турском.
Конкордат из 1914. потписан је пред сам рат како би се прекинуо аустријски протекторат над римокатолицима у Србији (махом Шиптарима) који се користио за политичке циљеве. Аусто-Угарска је протестовала против конкордата због чега га Ватикан и није ратификовао.
Препоруке:
0
0
21 петак, 02 јануар 2009 15:42
Mislilac
G. Marko. Pojam srbokomunista nije nesto sto sam napisao da bih vas uvredio (zao mi je ako ipak jesam) to je ideoloska karakteristika, kao kada bi ste vi meni na osnovu nekih stavova izveli extreman nadimak, npr. militantni Atlantista...
Ponavljam da meni nije nikakva namera da okrecem Srbe Vatikanu. Ali da napomenem da su Srbi pokrstavani (od VII do IX veka) i od rimslih i od grckih misionara, pogotovo zato sto je do 732. oblasti sve do Sofije i Soluna pripadalo rimskoj jurisdikciji, sto je izmenio Lav Isavrijski. Posle toga pod rimskim uticajem ostale su primorske zemlje (Srpske zemlje Duklja, Travunija, Zahumlje i Paganija) a u tom polozaju je zatekla je Srbe i deoba 1054. Za Mihajla i Bodina sam rekao da su prvi kraljevi, ne prvi vladari (znam da su Vlastimirovici bili pre njih) a koje su vere bili s obzirom na polozaj moze zakljuciti i malo dete, ziveli oni i dugo posle 1054. Jos da napomenem da je besmisleno govoriti da je pravoslavna ispravna a katolicka pogresna vera, kao i obrnuto. Ne postoji ispravna i pogresna vera, samo ispravan i pogresan vernik.
Sto se Karadjordja tice, delegacija koju je poslao u Petograd 1804. dobila je uglavnom mnogo obecanja. Pomoc koju je dobio je bila vise simbolicna, a pod uticajem Rusa odbijen je povoljan Ickov mir. U miru u Bukurestu 1812. srpska autonomija je pomenuta simbolicno i bez cvrstih garancija. Konkordat je dosta pre Pasica postpisao i Nikola Petrovic (ja ga smatram Srbinom, a Vi?) Za balkanske ratove i I Svetski rat uopste ne sporim rusko saveznisto, verujem da niko ko je procitao nesto to ne bi mogao...
Glavnina onoga sto hocu da kazem je da se srpsa politicka elita u XIX i pocetkom XX veka okretala nekad ka Rusiji, nekada ka Nemackoj i Austriji nekada ka Francuskoj. Uglavnom onako kako je procenjivala svoje interese, sto je i normalno. Ukoliko su tada a i kasnije nekada preovladale emocije to je bilo na stetu Srba (morate priznati da bi komunizam mnogo teze bio prihvacen kod Srba da nije bilo rusofilstva)
Препоруке:
0
0
22 петак, 02 јануар 2009 17:49
Марко
Рећи некоме нпр. да је „милитантан бољшевик“ скоро да је исто као рећи за некога да је усташа. Да не улазим у то колико је таква етикета апсурдна за становиште са којег је текст писан.
Рекли сте у првој поруци да су Михајло и Бодин први владари а не краљеви. Јесу Срби покрштавани и од римских мисионара али без већег успеха. Тек када српски владари прихватају Хришћанство (и то из Византије), прихвата га и читав народ.
Због чега је Православље за разлику од римокатолицизма исправно (ја сам убеђен да је тако), то је већ посебна тема. У сваком случају, непобитна је чињеница да је Православље а не римокатолицизам, битан елемент српског националног бића. И као православни Хришћанин, убеђен сам да је врло лоше то што је српска елита из друге половине деветнаестог века, углавном одбацила православни поглед на свет а усвојила западни рационалистичко-материјалистички.
Спољну политику свакако увек треба водити у складу са нациоалним интересом. Треба сарађивати са сваком државом која не испољава непријатељство према нама. Међутим, чињеница је да Срби никада нису имали дугорочну подршку западних држава чак ни онда када су се власти у Србији клеле у пријатељство са њима (што је случај и данас). Углавном смо третирани бахато, лицемерно или чак отворено непријатељски. С друге стране, Русија нам је у мањој или већој мери, константно помагала кроз историју, и ретко кад чинила нешто на нашу штету.
Препоруке:
0
0
23 субота, 03 јануар 2009 19:51
Mislilac
Jos jednam Vam se izvinjavam, neko ne bi to shvatio tako, ali ljudi su razliciti...

Svoje se vere ne treba odricati tu se slazem sa Vama. Medjutim verujem da Vi vase argumente za to da je katolicka vera pogresna pronalazite u ruzinim postupcima nekih papa. To ne moze biti opravdanje, to bi bilo kao kada bi neko tvrdio da je pravoslavlje neispravno zbog sramotnih dela Pahomija... Uopste ne sporim odredjeni uticaj koji je pravoslavlje imalo na Srbe (mada ne smatram Savu najzamenitijim Srbinom). Ali crkva danas ima manji znacaj i ona je odvojena od drzave (sto je dobro) i bolje je da nasa elita vise razmislja u duhu racionalizma nego u duhu "carstva nebeskog i nebeske Srbije", jer ipak, nasa drzava je na zemlji.
Izriciti sam protivnik da se nasi odnosi sa nekim drzavama satanizuju a da se sa drugima idealizuju. Kod vas je to prisutno. Vec sam pomenuo period prijateljstva sa Rusijom, ali da pomenem sada da su nam sa njima odnosi bili losi u drugoj polovini XIX veka i u dobar deo perioda SSSR-a (bilo da se odnosi na kraljevinu SHS ili SFRJ). Kada se sve to vidi tesko da se moze reci da su nam maltene konstantno bili saveznici. Isto je pogresno reci kako je zapad maltene stalno bio gadljiv prema nama. Sa Amerikom mi nismo imali poblema sve do 90-ih. Sa Francuskom isto, mada je svakako njihova podrska za vreme I Svetskog rata bila zasluga i Rusije. Takodje kraljevina SHS i Pasic, kao njen premijer, oslanjali su se na nju. A o bliskosti dva naroda samo da napomenem sa koliko su bola Srbi primili vest da je Francuska okupirana u II Svetskom ratu. Sa Britanijom je vec druga stvar, sa njom do 90-ih nismo bili stvarni neprijatelji, mada i pre toga tesko da je ikada bilo njihove dobronamernosti.
Tako i danas razum nam govori da idemo ka evroatlantskim integracijama, a i okruzenje nam je u potpunosti takvo sve clanovi i buduci clanovi NATO-a. Da se, kao Belorusija, granicimo sa Rusijom tada bi svakako trebalo preispitati i mogucnost veceg okretanja ka njima.
Препоруке:
0
0
24 недеља, 04 јануар 2009 11:31
D.Kovačević
gosp.Marko,
zadivljen sam sa vašom talentovano-objektivnoj i simplifikovanoj analizom-istorije srpske desnice(nacionalne svijesti).Ako bi se ovaj inspirativni i disperzivni cijenjeni tekst mogao iskazati kroz samo jednu rečenicu,onda bi to bila jedna stara crnogorska narodna poslovica koja glasi:"ko neće brata za brata,imaće dušmanina za gospodara".U potpunosti dijelim sa vama poglede na naš civilizacijsko-kulturološki smjer i panslovenstvo kao jedino zdravo i prirodno ishodište(hajdeger često koristi riječ ishodište)imanentno našoj generičkoj strukturi i svetosavsko-pravoslavnom mentalitetu,što će nas obilježiti kroz vjekove i odrediti nam tešku sudbinu.Ali naš civilizacijski model(vizantijsko,pravoslavni,ruski,svetosavski...sveslovenski)ipak gubi bitku sa zapadom,na žalost...posle pada Carigrada i dijelimičnog uspjeha kijevske,kasnije moskovske Rusije...lome nas intezivno,dijele,prekrštavaju,nameću svoju filozofiju...kako je dozvolila moćna i tako pametna i talentovana Rusija da je tako jeftino izigra i pokori zapad sa idejom komunizma...pogazismo(i mi i Rusi i vjeru i tradiciju)...bojim se da su nas odavno rastočili i teritorijalno i duhovno!Dugo razmišljam o tome,čitam Aleksandra Šmemana,Danilevskog,Florenskog,Berđajeva...ruske semijotičare ....!?Šta je to u nama slovenima inferiorno,sklono padu...?Da li je to naš nesmisao za organizovanje,pragmatsko,višak emotivnog...jak duhovni element naspram praktično materijalnog..lakovjernost,nedostAtak životne kvarnosti i surovosti na kojoj Niče tako insistira?Gospodine Marko,volio bih da čujem vaše mišljenje o ovomim pitanjima što nas progone od naših početaka pa sve do danas kada nam uzeše i svetu postojbinu(Kosovo i Metohiju).
Препоруке:
0
0
25 недеља, 04 јануар 2009 13:05
Lav
Rusija je iz kapitalizma zasnovanog na principima neoliberalne dogme i pod kontrolom zapada, prešla u kapitalizam kakav razvijene zapadne zemlje primenjuju, i pod sopstvenom upravom. Naravno da se iz toga može puno naučiti, a pre svega da se ekonomska praksa preuzima od uspešnih.
Šovinizam je mržnja prema drugim grupama, ne nužno etničkim. Leontjev nije bio protiv drugih naroda kao takvih, već kao nosilaca njemu mrskih ideja liberalizma i demokratije. Prezirao je i Slovene, kao već zaražene progresivnim idejama, i divio se Otomanskom i Habzburškom Carstvu, nosiocima despotizma. Pseudo-naučne teorije Danilevskog o biološkim razlikama među "kulturno-istorijskim tipovima" i superiornosti jednih u odnosu na druge su svakako šovinističke, a njegovo zalaganje za panslavsku federaciju sa prestonicom u Konstantinopolju je ekspanzionističko, i upadljivo liči na austrougarsku doktrinu o prodoru na istok. Njegova politička misao nije preterano konzistentna, ali neki u njemu vide "filozofa ruskog totalitarizma" i preteču Staljina. O uticaju Hegela na stvaranje kategorija Istoka i Zapada preporučujem rad Ane Siljak "Between East and West: Hegel and the Origins of the Russian Dilemma". Šta je ispravno, katolicizam ili pravoslavlje, je subjektivan stav, koji pre svega zavisi od toga gde je neko rođen.
Namera teksta je, a možda sam pogrešno razumeo, da se kaže kako postoji tradicija slavenofilskih ideja na srpskoj političkoj sceni, i da bi nju trebalo nastaviti. Meni se čini da samo pozivanje na tradiciju nije dovoljno, i da treba obrazložiti zašto bi te ideje bile relevantne danas, i bolje od drugih, ruskih ili zapadnih. U svakom slučaju, hvala na pažnji posvećenoj mojim primedbama, odgovorima, i interesantnoj diskusiji.
Препоруке:
0
0
26 недеља, 04 јануар 2009 16:31
брм
ове мистификације у вези католицизма краља Бодина су типичан пример пројекције садашњих схватања на тадашњу ситуацију - врло често код наших мислилаца...чињеница да су Срби са приморја (значи већина Срба) прво примали Хришћанство од римскох мисионара је лако објашњива - до Рима је дан и ноћ једрења а до Константинополија коо зна колико недеља јахања....и не значи ни Бог зна шта - прво су се упознали са тада сировијим моделом а чим су упознали суптилнији и развијенији - православље - прихвталили су га...према томе негирање да су неки српски владари били католици и да у некада (скоро) постојали Срби католици, нема баш пуно смисла а такође и обрнуто не значи да неко пропагира прелазак у католичанство и напуштање православља, већ просто баштињење сопствене културе коју врло олако препуштамо народима које сматрамо непријатељима (Хрватима Дубровник и католичко наслеђе Боке)... што се Руса тиче понављам ДАЛЕКО СУ
Препоруке:
0
0
27 понедељак, 05 јануар 2009 00:51
Марко
Уважени г. Ковачевић, морам рећи да не делим сасвим ваш песимизам. Империје и цивилизације, долазе и пролазе, вечна је само вера која у своје време не само да може обновити оно што је порушено, већ и може омогућити човеку да задобије онај духовни ниво постојања у који ми Хришћани верујемо. Због тога, по питању чисто овоземљских идеала као што су одбрана или обнова државе и народа, нама је много битнија сама борба за идеал него његово остварење (чему нас учи и Косовски Завет). Али ако уземо у обзир да су и проницљиви западни умови попут Шпенглера и Хајдегера, предвидели вакрс „Русије Достојевског“ (Шпенглер) или „богова са еврпског Истока“ (Хајдегер) који долазе да наследе умирућу (модерну) Европу, јасно је да се и на овоземаљском плану имамо чему надати. Уосталом, процес који се у Русији одвија и на државном и на духовном плану, улива оптимизам. А што се нас Срба тиче, зар нисмо као народ у више наврата буквално васкрсавали из „безнадежних“ ситуација?
Иначе не мислим, да Словенима фали смисла за организацију. Бар су наши српски преци кроз историју исказивали своју државотворну потентност не мање од западних народа. Што се тиче лоших страна нашег менталитета ја бих посебно издвојио две ствари. Ма колико излизано звучало, огроман потенцијал за стварање унутарнародне неслоге заиста је један је од наших највећих проблема. Отуда треба посебну пажњу посветити уклањању свих повода за унутарнародне сукобе. Вишепартијски парламентаризам очито не шкоди Енглезима, али код Срба је од свог увођења, вазда стварао тихи али перманентни грађански рат. Друга лоша страна коју бих издвојио, јесте честа лакомисленост и наивност који су нас између осталог спречавали да разликујемо и препознајемо пријатеље и непријатеље, што нас је скупо коштало.

Г. Брм, није спорно да је некада било и Срба римокатолка али није тачно да је већина првокрштених Срба, примила веру из Рима. Што се удаљености Руса тиче, далеко су онолико колико их ми од себе удаљујемо (зар им је Венецуела ближа?).
Препоруке:
0
0
28 понедељак, 05 јануар 2009 13:10
D.Kovačević
Gosp.Marko,
neke odgovore na moje dileme i samokrirična pitanja izložili ste u odličnom tekstu "istok i zapad"koji sam našao na internetu i sa radoznalošću i oduševljenjem pročitao,i rado ga ovom prilikom preporučujem duhovno rafiniranim konzumentima NSPM. Kažete da možda ne stoji tvrdnja o našoj neorganizovanosti a da je loša strana našeg mentaliteta "unutarnarodna nesloga"sa čim se slažem,ali zar neorganizovanost i stihijsko dijelovanje ne proizilaze iz nesloge i obrnuto?Zar neorganizovanost i nesloga ne stoje u uzajamnoj korelaciji,kompatibilnosti?Kažete "vječna je vjera ...koja može omogućiti čovjeku da zadobije onaj duhovni nivo postojanja u koji mi hrišćani vjerujemo"...baš je to ono čega se bojim,plašim,baš je to ono što nas je slamalo i sizifovski uvijek vraćalo na početak,baš to je razlog naših posrnuća,poraza i istorijsko'civilizacijskog ambisa kroz koji propadamo vijekovima!Naša vjera je tako slaba i neutemeljena u nama do te mjere da smo je više puta odbacivali i progonili mjenjajući je mračnim i sumnjivim dogmama koje smo prihvatali sezonski,kako su nam ih nametali,kako su drugi httjeli-od astijske Tereze,preko komunizma do aktuelne EU.Koliko je "naroda" i država od nas nastalo,što učinje njegoševska i kosovsko zavetna Crna Gora...teško je,cijenjeni Marko,ne biti pesimista.Jedini put kada smo bili integrisani u vjeri i sopstvenom biću,tada smo napravili sjajnu i moćnu ovozemaljsku državu-bilo je to doba Nemanjića,isto važi i za Rusiju....zar nisu ovo cijepajuće i mučne dileme junaka Meše Selimovića,ako izuzmemo ontološku ravan,zar o našoj slabašnoj i varljivoj vjeri ne govori uporno vladika Nikolaj,Justin Popović,starac Tadej...moramo se suočiti sa sopstvenim slabostima,lutanjima,zabludama....i ako Miljković istinito kaže da "zablude najljepše pjevaju".Najteže i najzahtjevnije su bitke koje vodimo sami sa sobom,sa arhetipskim demonima sopstvene duše! Moramo jednom pokrenuti taj dijalog,ako već nije kasno.
Препоруке:
0
0
29 петак, 09 јануар 2009 21:16
Filipika
Autor je takodje i antisemita. U svom tekstu "O sablaznima savremenog neopaganstva" (sajt Centra za istrazivanje pravoslavnog monarhizma) pita se da li je hriscanstvo jevrejska vera. Prvo citira Nikolaja i njegov stav da je Bog poslao Hrista Jevrejima jer su oni bili najbolesniji i najodbojniji prema Bogu, ali da ni Hrist nije uspeo da ih izleci, pa zatim dodaje: "И гледано кроз историју, јасно се види да је управо Хришћанство главни непријатељ јудаизма. Наиме, сваки историјски успон Јевреја, праћен је борбом против Цркве, и поткопавањем хришћанског морала у друштву. Тако је било још од првих прогона хришћана, ритуалних убистава и коришћења хришћанске крви у јеврејским обредима, па до Француске и Октобарске ревоуције (са ритуалним убијањем Свете православне царске породице) или савремене глобализације."

Izgleda mi da se uporedo sa nasim osvescivanjem od EUforije javljaju i neki novi ljoticevci. Nadam se da NSPM nece dozvoliti da takvi ljudi zatruju i ugroze pozicije evroskeptika i suverenista u Srbiji.
Препоруке:
0
0
30 субота, 10 јануар 2009 14:43
Марко
Г. Ковачевић, слажем се потпуно са вама да је духовна сфера, тачније однос народа према вери, главни чинилац који опредељује његову будућност.
Велики потенцијал унутрнародних сукоба, није огледало недостатка смисла за организацију, јер и за сукобљавање потребна је организациона способност.

Г. Лав, економија западноевропских држава води се у Бриселу, и оне за разлику од уздизајуће Русије, имају све мање суверенитета. Када би Русија као што ви тврдите следила савремене западњачке економске моделе, онда би препустила главну реч Бриселу, Вшингтону, ММФ-у, Светској банци и мултинационалним корпорацијама.

Глупо ми је више понављати да су етикете које упорно прилепљујете извесним руским мислиоцима сасвим бесмислене. Нити је Леонтјев шовиниста или анисловен, нити је Данилевски експанзиониста (желети добровољно државно уједињење сродних народа , није исто што и желети окупацију других држава широм света). Што се тиче разлике између Православља и западних религијских и идејних принципа, од мноштва литературе која о тој теми говори, топло препоручујем спис „Светосавље као философија живота“ од др. Јустина Поповића.

Филипика, по вашим критерујумима и Јевреји су антисемити, јер Палестинци као и сви Арапи такође семитски народ.

Изворни хришћански и светоотачки однос према јудаизму јесте негативан, али он је религијског карактера и суштински се разликује од примитивне расистичке јудеофобије по којој су Јевреји по природи зли.. Али ништа мање примитиван није став по којем се Јевреји беспоговорно означавају као носиоци свега прогресивног кроз историју човечанства, како их данас углавном приказује светско јавно мњење.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер