четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Нови талас као невероватан сплет околности и као историја која се претворила у бајку

Kоментари (32) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 02 јануар 2010 20:09
Sarlo Akrobata
И Екатарина велика је, опростите на бласфемији, само испеглани Шарло акробата.

Tacno je da su me ispeglali.Jako zanimljiv tekst. Hajde,barem, nekakve koristi od nepotizma.
Препоруке:
0
0
2 субота, 02 јануар 2010 23:41
влкс
Проблем са недостатком квалитетне музике је присутан по мом мишљењу и на светској музичкој сцени већ сигурно 10 година.
Поздрав за аутора са надом да ћемо доживети да неки нови клинци доживе популарност.
Препоруке:
0
0
3 недеља, 03 јануар 2010 00:52
Ultravisitor
Mamini i tatini sinovi i kceri su bili umetnici u ex-YU. Sinovi i kceri vojnih lica, medijskih licnosti i politicara koji su imali mogucnost da u ona ''zlatna'' vremena pored muzike srede i neku skolicu ali i da skoknu do Zapada (roditelji im uglavnom nisu imali dozvolu za izlazak iz zemlje zbog prirode posla) i tamo nauce da duvaju i slicno, a usput pokupe par svetskih fazona i postanu velicine u raju zvani SFRJ. Sto se tice new wave generacije radi se o najobicnijoj sarenoj lazi. Dva imena se izdvajaju i nemaju bas nikakve veze sa nazovi new wave fazonom a to su Branimir Stulic i Vlatko Stefanovski. Ostalo je sve buranija, bez ukusa i mirisa, kopija britanskih maminih i tatinih sinova. Nas realan domet je ipak ''Racunajte na nas'' sto je i danas hit prepevan u drugoj ambalazi, a tu su i hitovi ''predsednikovih'' ljudi ''Retko te vidjam sa devojkama'', ''Ti si moja cokolada''. Bljak!
Препоруке:
0
0
4 недеља, 03 јануар 2010 01:18
Johnny the Beard
Manje-vise dobar tekst, dosta stvari su tacne!
Nego, da li je ko bio na zurci gde se pustaju stvari sa "Odbrane i poslednjih dana"...
Mada bih tesko mogao da se slozim sa konstatacijom da Smak ima seoski prizvuk. Mislim da su oni pokusaj prog-rocka na nasim prostorima, nedovoljno ispracen bas kao i Novi talas.

Jedina razlika je sto Smak nije bio u opoziciji Milosevicu, za razliku od ljudi ukljucenih u desavanja oko Novog talasa, koji je iznedrio sve i svasta... Od Nebojse Pajkica, pa sve do Biljane Srbljanovic (Pogledi faza, a i kasnije).

A sto se tice zaradjivanja za zivot od muzike... Pitajte Sapera i Kostica...
Препоруке:
0
0
5 недеља, 03 јануар 2010 04:14
Zoran Stankovic
Veoma interesantan tekst, napokon nesto zanimljivo o pop kulturi u bivsoj nam državi.
Препоруке:
0
0
6 недеља, 03 јануар 2010 04:25
Misko Plavi
Ovo je vrlo originalno tumacenje uslova pod kojima se novi talas desio, a pri tome obiluje u netacnostima (sto i nije toliko vazno). Sustina je da je novi talas u to vreme dobio podrsku postojecih struktura (omladinske organizacije) koje su se u to vreme bavile kulturom u sloveniji, hrvatskoj i srbiji (bosna dolazi kasnije kada se Kusturica zauzeo za novi primitivizam - ali to je opet druga prica)... u sustini Igor Vidmar i radio student je zapoceo pricu, koja je otplivala do zagreba i bolje stojece "dece funkcionera" da bi u isto vreme u beogradu isto to uradili deca iz funkcionerskog miljea... malo pre studija b, podrsku novom talasu je dao SKC (kao sto rekoh zvanicna institucija omladinske organizacije)... uostalom, Srdjan Saper, Nebojsa Krstic, Boris Tadic, sestre Mijatovic, gomila dedinjske dece su ucestvovali u tome... ne vidim zasto ne bi podrzali nesto slicno tome danas. Mislim da je problem sto je rok'n'rol kao takav izgubio nekadasnji subverzivni znacaj i kao forma (i medioj za sirenje poruke) je prilicno istrosen. DSanas je subverzivno baviti se politikom i po mojoj staroj teoriji, politicari su dolaskom Slbodana Milosevica na vlast, preuzeli mesto rock'n'roll-u u svakodnevnici i sto je jos vaznije paznju medija. Ukratko Cosicu, promasio si temu (po mom misljenju), pokazao zavidno nepoznavanje materije o kojoj pises a i tekst nema iole bitnog zakljucka. Ne vidim koji je znacaj ovog teksta u NSPM... hajde da uzmem ovo kao izraz vase demokraticnosti... pozdrav
P.S. Cosicu nadam se da malo direktniji ton komentara ne remeti tvoj san. Savetovao bih ti da pitas starije kako je stvarno bilo tada i kako je do svega doslo... kasnije ih je mnoge pokosila droga ali to je opet nova prica... probaj darazgovaras sa Draganom Papicem i sve ce ti biti mnogo jasnije...
Препоруке:
0
0
7 недеља, 03 јануар 2010 10:04
Laki pingvin
Pavle, bas se i niste proslavili ovom "analizom"! Od nepotrebno dugackog, a ipak nepreciznog naslova, pa do razumevanja "novog talasa". U najavi Vi kazete: "Овај текст не бави се протагонистима и свима онима који су директно заслужни за настанак и опстанак Новог таласа." A onda nas izvestavate gde je radila tetka Jasenka Houre, koja je, molicu lepo, zasluzna za promociju "novotalasnih" grupa!? Zasto ne kazete da je to bio evropski pokret, koji je nazivan i novim romantizmom, novom osecajnoscu, i mnogi su sudelovali u tom novom osecanju - zahvaljujuci pre svega velikoj novotariji, muzickim tv-spotovima! Koje Vi ni recju ne spominjete! Mislite da bi bilo "Lakih pingvina" (zanimljive, sarmantne "novotalsane" grupe, koju Vi takodje ne spominjete) da nije bilo grupe "Duran Duran"? I mislite li da bi "novi talas" postao svetska muzika da nije bilo tada revelucionarne tv-stanice MTV? Na tom "talasu" nuzno - a ne spletom neverovatnih okolnosti - doplovila je ta muzika i do nas, u uslovima relativne tolerancije u drustvu i u muzici. Napokon, u "grubljim" vremenima, tokom 60-ih, nije bilo zapreka sirenju mnogo agresivnije rok-muzike - zasto bi neko stao na put daleko meksoj, umivenijoj "novotalasnoj" muzici? Prisecam se da je cak jedan Oskar Davico, inace tvrdi ideolog titoizma, afirmativno pisao o toj muzici i tom pokretu! Zato, nije to za Riplija, tadasnji uspeh "novotalasnih" grupa, to je bio samo znak da smo (tada bili) "u Evropi", i "u trendu"! Bilo bi cudo da nas je taj muzicki pokret zaobisao!
Препоруке:
0
0
8 недеља, 03 јануар 2010 15:39
Alef
Ultravisor je pogodio sustinu. Rokenrol, pa i novi talas, svirala su uglavnom deca vise klase ondasnjeg socijalistickog drustva. Pored muzike, omiljena zanimanja te "dece" bila su gluma i televizijsko novinarstvo. I taj muzicki pokret je, bar 70-tih i 80-tih godina, komunisticka vlast favorizovala. Tako je rokenrol postao muzika samozvanih "intelektualaca". A onda je rokere Sloba pustio na trziste da se bore sa narodnjacima... Umesto da ih pomogne, jer to je visoka umetnost, za razliku od muzicki nepismenih narodnjaka.
Препоруке:
0
0
9 недеља, 03 јануар 2010 19:10
Ana CH
Slušaoci radija se sećaju i svakodnevne emisije "Randevu s muzikom" na prvom programu radio Novog Sada, naročito subotom popodne kada je emitovana isključivo muzika sa tadašnje domaće scene. Na mom radiju je Studio B imao slab prijem :). Dakle, bilo je još ljudi koji su doprineli dometu novog talasa, a da nisu bili u rodbinskim ili bilo kakvim drugim vezama sa imenima pomenutim u tekstu. Otkud odjednom ovakvo otkriće o srećnim okolnostima koje su pospešile novi talas? Moralo je tu biti mnogo više "slučajnosti".
Препоруке:
0
0
10 недеља, 03 јануар 2010 19:31
Vladimir Gvozdenovic
У суштини, текст је покренуо једно друго питање, а то је шта је истина, а шта мит.

Када анализирам, размислим, сложим коцкице и сетим се свега, бојим се да остаје само оно изворно, пар људи, андерграунд сцена негдашње академије, подземље и неколико сјајних албума, од којих су можда најбољи прва два албума Електричног оргазма. Боже, да ли се сећате оног хемонда и лудачких текстова, које, морам признати слушам често.

Иначе, писац текста је заборавио оног који је то све започео у подрумима академије, почетком осамдесетих, да би га крајем 90-их, слепог и болесног, са сваке сцене гурнуо и Б92, на жалост.

Миомира Грујића Флеке нема веш 6 година, почива у хроникама паланачког шабачког гробља, остају само сећања када су Србија и Ееоград били Европа много пре Европе.
Препоруке:
0
0
11 понедељак, 04 јануар 2010 06:39
Pavle Ćosić
Ja sam se vrlo svesno ogradio od protagonista i svih onih koji su faktički stvorili Novi talas. Kad bih sve njih uključio, to ne bi bio tekst od jedne strane nego čitav doktorat. Fleka, na primer, svaka mu čast, deo je te scene. Isto tako i Dragan Papić koji je osmislio Idole tj. Dečake. Probao sam u ovom tekstu da se pozabavim fenomenom kako je New Wave kod nas dosegao toliko nepremostivu slavu koja nikad dalje u istoriji rok i pop muzike nije dosegnuta uprkos činjenici da smo imali i IMAMO makar podjednako dobre bendove. Laki Pingvin, ovde u komentarima demonstrativno spominjan a u tekstu ga nema, koji se buni to najbolje oslikava. To je isto jedan izvrstan bend nastao na krilima Novog talasa, ali ne samo da nije jedini kojeg ne navodim u tekstu, nego je samo jedan od stotinu koji se tu ne spominju (iz istog žanra, na primer, tu je i zagrebačka Boa).
Htedoh samo da kažam da je Novi talas nastao kao stvar triju slučajnosti koje su im pogodovale. Danas te tri slučajnosti nemamo i zbog toga bar podjednako dobri i dosetljivi bendovi čame u rupama andergraunda. Neki od njih su se odavno ugasili, a bili su makar dovoljno dobri da dostignu slavu Lakih pingvina. Makar toliko. Da ne govorimo o onima koji danas svojim talentom i probojnošću na sve načine pokušavaju da stupe na scenu, a u tome su onemogućeni iz prostog razloga što je danas scenu nemoguće napraviti bez navedene tri slučajnosti.
Čekamo bolja vremena i to je to. Nisam time hteo da kažem da je Novi talas nešto što je proizvelo zlo, a još manje da je to nešto što je potpuno nezasluženo steklo svoje mesto u istoriji naše muzike.
Napokon... Smak... progresivni rokenrol, kako se to tad zvalo, a zove se još uvek, niko me neće ubediti da se ne radi o bendu koji se nije čvrsto vezivao za tradiciju balkanskog narodnjačkog zvuka. Nemam ništa protiv toga (takvi bendovi i dan-danas postoje), ali je činjenica da je ta muzika nastala na matrici ruralnog balkanskog melosa.
Препоруке:
0
0
12 понедељак, 04 јануар 2010 12:43
Lav
Možda je baš i nespremnost da se koriste motivi ruralnog balkanskog melosa razlog što je rok muzika kod nas spala na tako niske grane. Ovdašnja scena je tek bleda, bleda kopija onoga što se dešava na zapadu, a nijedan bend se ne usuđuje da doda lokalnog kolorita svom zvuku. Ako su Animal Collective mogli da koriste frule na svom odličnom poslednjem EP-u, tim pre bi muzičari iz Srbije imali prava da inspiraciju traže u balkanskoj muzičkoj tradiciji.
Препоруке:
0
0
13 понедељак, 04 јануар 2010 12:52
Сидарта
А по чему ти подземни састави заслужују овакву апологију?
Само је Србији фалила још једна копи пејст Западна сцена.Само да је "урбано", да се грађани веселе.
А о "класичној", а заправо уметничкој, музици ни реч.
Осврт о популарности тог таласа тада, јасно осликава чија је то музика и са ког је поднебља...Мислим,ако чекамо да ми неко препева Фу Фајтерсе да би онда изигравали будале хвалећи копије...Онда нека слушам и даље Цунета Гојковића и Моцарта...
Част великом Рундеку и још већем Штулићу.
Поента уметности је гледање света кроз своје очи.
Ако ће СТРАНА суштина да се изводи СТРАНОМ формом,онда јој је место у иностранству,а не у "балканском мелосу"...
Препоруке:
0
0
14 понедељак, 04 јануар 2010 15:49
drang nach osten
čudno je da iskusni pisac i novinar Ćosić pristupa ovom značajnom fenomenu površno i objašnjava njegov nastanak i razvoj trivijama tipa Jasenkova tetka izdavač, Ducina mama spikerka itd. Novi talas je bio rezultat šire političke agende tadašnje kulturne i političke elite, koja mu je pružala znatno veću podršku od nabrojanih triju aktera. Da je autor pristupio analizi tog segmenta tadašnje kulturne politike koja je favorizovala određene umetničke pravce, dok je ostale oporezivala i neretko cenzurisala, možda bismo dobili dobar tekst. ovako nam je ostalo lamentiranje nad sirotom aktuelnom rnr scenom koju nema ko da promoviše. prepuštena je nevidljivoj ruci tržišta čiji smo stisak toliko dugo čekali.
Ćosić ne nalazi za shodno da primeti da su u Engleskoj pank, new wave, ska nastali kao izraz bunta radničke klase i u sebi sadržali revolucionarni potencijal , dok je u Srbiji taj isti pokret bio reakcionaran samim tim što je sprovođen odozgo putem pankera sa dedinja i duboko desničarski( koketiranje sa ljotićevštinom ).
Treće, zar iko ozbiljan 2010 može da zameri oslanjanje na izvornu muzičku tradiciju datog podneblja( keltsku, jamajčansku, islandsku, balkansku ruralnu ) u stvaranju pop muzike? i da se zalaže pritom za copy-paste kreativnost?
To nije moja šolja čaja. Pre ću da slušam gang of four umesto repetitora, ili da gledam originalni spot Jamiroquai umesto ispeglane Aleksandra Kovač verzije
Препоруке:
0
0
15 понедељак, 04 јануар 2010 16:06
Одбрана и последњи дани
Nemam ništa protiv toga (takvi bendovi i dan-danas postoje), ali je činjenica da je ta muzika nastala na matrici ruralnog balkanskog melosa.


У томе и лежи успех "Бијелог дугмета".Што им је музика настала на тој матрици.Пастирски рок се највише примио у народу , баш, због тога што је осликавао његову душу, која је пастирска и балканска.Зато и не чуди велики успех народне музике на овим просторима. Не знам како би и могло да буде другачије.Нећемо ваљда примењивати генетски инжињеринг да променимо народ.То што ја, такође, волим Нови талас, не значи да је то богомдана музика. Мислим да је он маргинализован, баш, због недостатка публике која би га слушала.
Препоруке:
0
0
16 понедељак, 04 јануар 2010 19:52
Pavle Ćosić
Ova tema je očigledno pravo poprište nesporazuma. Najpre, da li sam ja igde ikad rekao da imam nešto protiv ruralnog melosa? Nisam, niti imam. S druge strane, dokaz da sam u pravu kad kažem da je današnja scena marginalizovana je upravo činjenica da vi niste ni čuli gomilu bendova koji se danas služe matricama ruralnog balkanskog melosa. A i dalje su rok bendovi. Ima ih bar deset za koje znam.
Napokon, naš Novi talas, uprkos svim kritikama, bio je prilično originalan pravac i predstavljao je osnovu za našu rok muziku koja i dalje funkcioniše. Ja sam samo rekao da se ugledao na britanski pank i ska. Nisam rekao da ga je kopirao. Nije to bila sirova kopija engleskog buntovničkog panka upravo zato što dolazi iz drugačijeg socijalnog konteksta. Napokon, ja ne znam za te ljotićevske pank bendove. Svi novotalasni bendovi bili su tradicionalno levo orjentisani, neki čak vrlo disidentski zbog čega su i cenzurisani. Jedino ako neko "Odbranu i poslednje dane" smatra nacionalističkim albumom jer koristi srpske srednjovekovne matrice i što su korice ćirilicom ispisane.
Na kraju, kao dokaz originalnosti te scene, bendovi OK Go i Franz Ferdinand priznali su da su mnoge njihove pesme inspirisane jugoslovenskim rokenrolom. A otkrili su ga na internetu.
Препоруке:
0
0
17 понедељак, 04 јануар 2010 21:37
Vladimir Gvozdenović
Заиста, сложио бих се са Папићем да није требала да буде тема пастирски рок и сада све присутни етно стил и звук у свему и свачему.
Ми Срби заиста имамо једну зачуђујућу особину, а то је да од оног што је нешто правимо ништа, и у обрнутом смеру наравно.
Но, овде нису у питању наше нарави и особине, у питању је заиста један зачуђујући период од 1979 до 1984, а то је време и те како јакоког комунизма, када су се партијски обрачуни са неистемишљеницима најављивали у недељним савезним дневницима,и у то време се појавило нешто заиста вредно, а то је наш њу вејв.
Особенност овог њу вејва у тада југословенској варијанти, а ја бих пре свега рекао да се односи на српске бендове Шарло акробата, Електрични оргазам и Идоле у периоду Одбране и последњи дани, се одсликава пре свега у самосвојности израза, који није наслоњен на енглеске узоре, а самим тим дају тадашњој београдској сцени квалитет који је оличен у констатацији да је то била друга музичка сцена по снази у Европи после Енглеске.
Е сада, слажем се са Папићем, очигледно је тадашња партијска олигархија закључила да младима треба дати вентил, јер боље је да се они окупљају на концертима, слушају музику, него да се баве активностима против државе, протестима и свиме оним што је уследило.
Ово није оптужница против њу вејва, него једноставно констатација да и најцрњи политички тоталитаризам производи ослободи неки пут вентиле.
Али, манимо се политике, не морамо у свему бити деформисана политичка бића.
Оно што ми је заиста занимљиво, то је да се првобитни андерграунд полако претварао у све комерцијалније варијанте и једноставно губио самосвојност, како музичку, тако и текстуалну оштрицу. Наравно, сви ти бендови су патили од болести првог, евентуално друго албума, да би се потом распадали или ишли у неком другом правцу.
Наравно, неки су касније попут Шапера и Крстића отишли у воде политике и медијских монопола, али то је нека друга прича.
У суштини, њу вејв осамдесетих је лабудова песма...
Препоруке:
0
0
18 понедељак, 04 јануар 2010 22:41
ona radi u rudniku,
Kada kazem "Idoli", mislim Vlada Divljan. A nikako ova dva šarlatana čije je jedino umeće parazitiranje na račun ljudi od znanja.
Препоруке:
0
0
19 уторак, 05 јануар 2010 01:31
Potpisujem - @ona radi u rudniku
"Kada kazem "Idoli", mislim Vlada Divljan. A nikako ova dva šarlatana čije je jedino umeće parazitiranje na račun ljudi od znanja." Potpisujem! Vlada, gde je taj divni, otkaceni momak sad?
Препоруке:
0
0
20 уторак, 05 јануар 2010 03:04
Владимир Гвозденовић
Прво да се извиним Ћосићу, мислио сам на њега а написао Папић.

Иначе, када смо већ код Шапера и Крстића и њиховог односа са Владом Дивљаном, довољно нам говори Владина изјава у емисији "Мој Београд" на ТВ Студио Б...
Сад Ви размишљате шта је Влада изјавио, ххехеххе, па ништа, сем што је рекао да неће да их коментарише, да се не дружи са њима и да су се разишли пре 20 година. Шта ће друго рећи лепо васпитани господин и сјајан човек који већ 10 година живи у Бечу. Како је рекао, једино свира са Боже мој басистом Идола, заборавио сам име.

Шта је суштина са идолима? Свирачи и композитори су били на једној страни, а на другој агитпроп, Туцко, Шапер и Небојша Крстић.
Кога они саветују, па кинту наравно, то су одувек знали, како, где, коме...
Но то није тема.

А док радим у руднику, заиста размишљам да су комуњаре 80-их намерно направиле вентил, који је баш успео.
Иначе, било је и добрих Хрвата, Боа, први албум Филма, ах да, Лачни Франц од Словенаца, очигледно је то била зараза. Чак и ако се сећате, појавио се и онај дилов из Сарајева, Елвис, Елвис Џ, Елвис Џ. Куртовић. Био је неки концерт у СКЦ-у 84, неки Енглези панкери,Елвис Џ. је био предгрупа и причајући певао песму, како је мачки ископао око док је висила обешена у подруму.
Све су то биле асоцијације, врућег пива и оног што ће следити.

Добар је текст и дискусија је добра, заиста...
Препоруке:
0
0
21 уторак, 05 јануар 2010 23:37
А јеси ли ти музичар?
Ма не секирајте се ништа! Целокупна андерграунд сцена је у сајбер свету- на МајСпејсу!
Препоруке:
0
0
22 уторак, 05 јануар 2010 23:52
samo.slušalac@vladimir.gvozdenovic
и ништа друго у вези музике.Иначе, о музици сам највише научио од Флеке, тамо негде крајем седамдестих.

Наравно да то не смета да волим музику,слушам и пратим заједно са свим оним око ње.

Како године пролазе и све се око нас мења, бојим се ће се све претворити у сајбер свети и манипулаторски рај.
Препоруке:
0
0
23 среда, 06 јануар 2010 01:03
Pavle Ćosić
Neobično mi je drago što je na ovaj tekst stiglo ovoliko komentara, na ovom sajtu, jer to pokazuje koliko kulturna politika, pa i na nivou aleternativne rok i pop scene, jeste važna za misleće ljude koji posećuju ovaj sajt.
Priznajem da ovim tekstom i komentarima nismo postigli bog-zna-šta, ali smo makar pokrenuli stvari s mrtve tačke u odnosu na ovakav ugao gledanja, a to je onaj da se NSPM-u stereotipno spočitava isključivo nešto što ima veze sa duboko ukorenjenom tradicijom, Crkvom i nacionalnim nasleđem.
Na kraju, siguran sam da neću mnogo pogrešiti ako konstatujem da je i ovo odavno postalo naše kulturno nasleđe. Trebalo je samo da sačeka svoj trenutak.
Međutim, kao i mnoge druge delove svog kulturnog nasleđa, moram da podsetim da ga delimo sa Hrvatima i ostalim južnoslovenskim narodima. Da krenemo od Štrosmajerea i Kopitara, čisto primera radi, a u periodu Novog talasa, istu istoriju delimo sa bendovima kao što su Haustor, Azra, Boa, Ksenija, Pankrti, Lačni Frac, Videosex, Leb i sol, i, da ne nabrajam više jer što više budem nabrajao, više će se njih naljutiti... moramo priznati da "Odbrana i poslednji dani" i raskol u Idolima nisu najvažnija stvar vezana za Novi talas. Mnogo je važnija činjenica da je to pravac koji je u svoj svojoj originalnosti i specifičnosti zajedničko dobro svih SFRJ "naroda i narodnosti".
Препоруке:
0
0
24 среда, 06 јануар 2010 04:44
Muzika i moda
"Mnogo je važnija činjenica da je to pravac koji je u svoj svojoj originalnosti i specifičnosti zajedničko dobro svih SFRJ 'naroda i narodnosti'." Generalno, ova Cosiceva konstatacija stoji, iako je mozda bolje govoriti o zrelosti tadasnje jugoslovenske muzicke scene - originalnost je ipak malo preteran epitet. Nisam, medjutim, siguran da "Leb i sol", "Azra", ili "Lacni Franc", i na koji nacin mogu biti dovedeni u vezu sa "novim talasom"! Jer, pobrojani jesu originalni, samosvojni, dok je stvarni "novi talas" ipak bio muzika "u trendu", pa je tako moglo doci do saradnje izmedju "Idola" i "Filma", tj. izmedju Beograda i Zagreba. Stulic i Stefanovski su dotle bili istinski umetnici, radili po svome, a putevi su im bili razliciti: Stulic je (iz prkosa i nemoci, podjednako) zacutao, a Stefanovski je imao srecu da je njegov "etno-rok" korespondirao sa novim trendom "world music", te je nastavio starim stazama. I jos nesto - nije ta "novotalasna" muzika ni po cemu bila velika niti izuzetna! Ona je bila deo novog, vrlo komercijalnog pogleda na svet: umesto hipija - japiji; umesto neobaveznog - stilizovano, mondeno oblacenje; umesto hasisa i marihuane - kokain. Jeste ta muzika znacila izvesno osvezenje, ali samo zato sto je prethodno svetom "drmao" nepodnosljivi "disko-zvuk". Ono sto ce iz tog doba ostati - tesko da ima mnogo veze sa "novim talasom".
Препоруке:
0
0
25 четвртак, 07 јануар 2010 01:25
Владимир Гвозденовић
Има једно мишљење које је просто постало уобичајено у Србији, а то је да је десничарски настројен Србин по правилу неко ко слуша народну музику, етно, четник, мрзи све и свакога...
Овај текст и одговори на њега, наравно да то демантују.

Богу хвала, бити Србин, бити неко ко воли политику и човек деснице који не мрзи никога а своје воли, не значи да он слуша народнњаке и зазире од свега што има било какве везе са западом.
У осталом, да су се ови левичари питали, још би у Србији владао централни комитет, на челу са вођом и партијом у процесу стабилизиције током 11-е петолетке.

Поздрав свима,
уз констатацију да треба све учинити да садашњи клинци исто тако једног дана постану култни музичари, и омогућити им да своју музику изводе у електронским медијима а не у сајбер свету.
Препоруке:
0
0
26 петак, 08 јануар 2010 09:44
Deniqui
Dragi Pavle, a šta si ti u stvari hteo da kažeš? Da je poimanje Novog vala u Srbiji pogrešno, da je Papić preteča menadžerstva ili da je Facebook alternativa i avangarda NSP-a(novog srpskog poretka)... ARA je bila jedna dosadna i nekvalitetna ploča sa odličnom ribom u Mondrijan majci na naslovnoj, AZRA je napunila filmski grad na Košutnjaku dupke nešto pred rat, a bendovi kao Laki pingvini, Zana, Boa isl, ne zaboravi,ipak su imali svoje fanove koji su bili redovni na ne baš slabo posećenim koncertima. A bavljenje tzv kulturom je i tada kao i sada bila bila privilegija politički osvešćenih elita pa ne treba da čudi pojavljivanje raznih in likova na spotu LDP-a, koji možda ponajviše pledira na "računajte na nas" u svim aspektima života u Srbiji. Naš, srpski problem, nije nepostojanje mesta i načina za promovisanje novog, drugačijeg, svežeg itd nego upravo nepostojanje načina da se to novo stvori u ovakvom mentalnom okruženju temeljne nepismenosti i neobrazovanosti u kojem se čovek gnuša pojavljivanja u bilo kojoj formi u bilo kojem mediju. Ako je u vreme Novog vala sve bilo sivo pa je pojava npr.,Idola izgledala šarena sada je sivilo šarenog toliko da kada bi se i pojavio(la) neko(a) drugačiji(a) ne bi bio(la) vidljiv(a)*. A do kvaliteta koji na ovim prostorima nikad nije bio u višku neće se doći samo upornim ponavljanjem kako nema mesta za kvalitet i gomilanjem dosadnih tzv kulturnih sadržaja. Bilo da su to knjige, crtani filmovi, stripovi, muzika, umetnost uopšte, samo je jezik, u odnosu na onaj tada, drugačiji ali samosmorenost je potpuno ista.
*ovo *zbog političke korektnosti, naravno
Препоруке:
0
0
27 недеља, 10 јануар 2010 12:53
300 + 1
U gradu u kome zivim, pretprosle godine je, prema anketi visokotiraznog dnevnika The Age koncert godine bio koncert Gorana Bregovica (Art Festival, Melburn), a na drugom mestu se nasao Leonard Cohen koji je izvodio koncerte u Rod Laver Areni (finale Australian Opena) u nedelji kada su Viktorijom i Australijom besneli pozari (februar 2009).

Bregovic je u stampi i na radiju (intervjuisao ga je gospodin hrvatske nacionalnosti, jer mi ne mozemo sebe da predstavljamo pa moramo biti predstavljani - citat iz Marksovog 'Osamnaestog brimera', koristio Edvard Said u Orijentalizmu) predstavljen kao eklekticni Jugosloven koji je pocetkom 1990ih izmislio samog sebe (ponovo), jer je na to bio prinudjen. Na koncertima Bregovica je osim domaceg sveta prisustvovala mahom srpska emigracija, trubaci, pojci, sve je to zaista izgledalo kao srpski izvozni produkt o kome se ne govori bas tako glasno sa prefiksom 'srpski'.

U istoj ovoj zemlji ziveli su i radili gospoda Vlada Divljan i Jugoslav Cosic. Nije mi poznato koliko su uspeli da sebe porode/izmisle ('to re-invent themselves'), ali znam da su obojica, po povratku uz masu pripadnika 'osvescene', rasrbljene, beogradske 'elite' uzeli ucesce u akcijama tzv druge Srbije.

Naslov poslednjeg Vidojkovicevog produkta, 'Zelim da mi se nesto lepo desi, ali odmah' (parafraziram), pokazuje razliku izmedju dve Srbije, odnosno onih koji su uspeli da ne zive od politike, otisavsi u inostranstvo, i to itekako ima veze sa Novim talasom. Tvrdim da se tako nesto (lepo i odmah) vec dogodilo drugoj Srbiji, sa malo talenta, strasti, postenja, talenta i mnogo malogradjanskog zara za uspehom po svaku cenu. Oni su sebe uspeli da izmisle tokom devedesetih. U politici.

Omiljeni muzicar Novog vala bio mi je Darko Rundek. Voleo sam i Prljavo kazaliste i Idole. Vise ne. Slusam Dugme, a Brejkersi su mi postali kiseli, poput tekstova njihovog frontmena u Politici. Novi talas vise ne slusam.

'First we take Manhattan, then we take Berlin' (Cohen).
Препоруке:
0
0
28 понедељак, 11 јануар 2010 15:10
знак питања
Драго ми је што је нспм тако отворен за различита мишљења и ставове, али морам признати да сам прилично зачуђен што се код неких коментатора (или је то можда само један под различитим именима?!)тако добро котира господин Дивјан, ЛДП манекен, глумац у спотовима Чедомира Јовановића и музички херој Друге Србије. У односу на њега Крстић и Шапер су тешке патриоте, официри и џентлмени. Сем тога, чак и независно од политике, шта је то господин Дивјан тако значајно учинио на музичком плану после Идола, да би биле оправдане констатације како је он био све што вреди у тој екипи?
Препоруке:
0
0
29 понедељак, 11 јануар 2010 19:11
звездарац
Сећам се дела једног интервјуа (мада се не сећам чијег!), у коме човек каже како не може да препозна родни Београд у који се почетком осамдесетих враћа са одслужења војног рока. "Кад сам годину дана пре тога одлазио, Београд је већ у 9 увече био пуст. Кад сам се вратио, провод је свуда по граду трајао до јутарњих сати."

Тешко да је за тако нешто заслужан сплет околности, нечија тетка, ћерка и девојка. Једноставно, Титове спреге су тад попуштале (Тита више није било), а у Југославију је коначно стигла рок култура у пуном замаху. Испоставиће се, у последњем замаху - нови талас је изгледа био и последњи.

Данас, кад је рок култура свуда у свету на самртничкој постељи, сећања на та времена су лепа, а судбине музичких хероја са овдашње и светске сцене су сасвим упоредиве. Као и стање популарне културе уопште.

А ми Београђани бисмо могли бар негде да поставимо спомен-табле Милану Младеновићу, Неши Лептиру...
Препоруке:
0
0
30 уторак, 12 јануар 2010 06:59
300 + 1
'Сем тога, чак и независно од политике, шта је то господин Дивјан тако значајно учинио на музичком плану после Идола, да би биле оправдане констатације како је он био све што вреди у тој екипи?'

Mislim da o kompletnoj postavi Idola, kao muzicarima, moze da se razgovara. A kao o ljudskim bicima koja se vladaju preme nekim moralnim nacelima? Taj posao bih ostavio nekom drugom. Nivelisati izmedju pomenute gospode je gubljenje vremena.

Film Beogradski fantom govori o duhu vremena na sjajan nacin. Roditelji mnogih srpskih novotalasaovaca su ulazili u one crne mercedese ispred SIV-a. A to su ili roditelji ili dede danasnjih prvoboraca druge Srbije.

Nemam dileme da je Srbija danas nesto izmedju Severne Koreje (ideoloski) i Somalije (klanovski sistem). Takva joj je i kultura.
Препоруке:
0
0
31 четвртак, 14 јануар 2010 00:13
Владимир Гво.
Део приче у вези Дивјана стоји, али, ипак је он бољи део некадашњих Идола, у сваком погледу.
Ја лично нисам његов фан, нити чувар лика и дела, као што сматрам да је најбоље оно што су урадили на албуму Одбрана, али то је прича о првом албуму, после тога наступа хаос и комерцијала.
Иначе, што се тиче татине деце и дединих унука, о томе у Србији могу томови књига да се напишу, о наследном праву на све и свја...
Препоруке:
0
0
32 субота, 16 јануар 2010 02:21
zoki
Pronađite na internetu tekst pod naslovom "Pesme masovnog uništenja" i sve će vam se samo kasti...
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер