Хроника

Београд: Представници неколико репрезентативних синдиката железничара најављују генерални штрајк - уколико им хитно не буде омогућен дијалог са представницима Владе Србије

Штампа
среда, 24. фебруар 2021.

Представници штрајкачког одбора неколико репрезентативних синдиката железничара најавило је да ће организовати генерални штрајк, уколико им хитно не буде омогућен дијалог с представницима Владе Србије да би се решио њихов проблем са малом ценом рада, односно колективним уговорима, и с безбедношћу на раду.

„Законска цена радног сата, коју је усвојио Социлајно-економски савет (СЕС) за 2021. годину од 183,93 динара, приоритет је који мора да се уговори са ресорним министарством и оснивачем, односно Владом“, рекао је председник штрајкачког одбора Саша Јоцић.

На конференцији за новинаре Савез синдиката железничара Србије, Синдикат Србија Карго, Независни синдикат железничара Србије, Синдикат железничког саобраћаја Србије „Независност“ и Регионално-грански синдикат железнице Србије најавили су активности које намеравају да спроведу у наредних 30 дана.

„Ако нема никаве реакције на ову конференцију, брзо ћемо заказати протесте који ће бити испред зграде Железнице, зграде Владе Стрбије и зграде председника Републике“, казао је Јоцић и најавио неколико једночасовних обустава рада.

Ако ништа не успе, како је додао, организоваће се и генерални штрајк у сва четири железничка предузећа у Србији јер „више немамо времена да са њима преговарамо унедоглед“, казао је он.

Без одговора са врха на допис железничара

Јоцић је подсетио да су, због великог незадовољства радно-правним и социјално-економским статусом запослених, синдикати који нису потписали колективне уговоре, упутили дописе министру грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томиславу Момировићу, председници Владе Ани Брнабић и председнику Србије Александру Вучићу са захтевом за састанак о решавању лошег положаја железничара.

Дописи су упућени 10. фебруара, али до данас нису добили одговор.

„Због тога је активиран главни штрајкачки одбор који ће предузети низ активности“, казао је Јоцић.

Према његовим речима, запослени у железничким друштвима су у последњих шест година имали смањене зараде, повећање од пет одсто добили су тек почетком ове године, а и сада 50 одсто запослених прима испод минималне зараде, док је топли оброк и регрес најнижи од свих предузећа чији је оснивач држава.

Указао је да су радници железничких предузећа до сада водили велики број судских спорова због неисплаћивања сменског рада, топлог оброка, регреса, а нове тужбе се очекују због цене радног часа, која није у складу са законом.

„Неправилности су довеле до тужби на основу којих су друштва имала више од пет милијарди динара штете“, казао је Јоцић.

Зорана Михајловић највећи кривац за лоше стање у железницама

Истакао је да активност незадовољних синдиката нема никакву политичку позадину и као највеће кривце за лоше стање у железницама навео претходну министарку Зорану Михајловић и председнике преговарачких тимова послодавца.

Јоцић је питао да ли се све радило намерно, ради нечије материјалне користи, и зашто нико није одговарао за велики број пропуста, додајући да ће још проблема произаћи и због потписаних колективних уговора, које је одобрио део синдиката, јер они нису, нагласио је, у складу са законом.

Рекао је да су поједини генерални директори железничких друштава у статусу в.д. више од пет година, скупштине железничких друштава су изабране на период од четири године, а мандати су им давно истекли.

Председник Синдиката Србија Карго Зоран Дашић казао је да се неспособност претходног министарства огледа у томе што у 2020. години за девет месеци преговора није могло да се нађе решење за железничка друштва и да се закључи нови колективни уговор.

„И садашње министарство не чини ништа на побољшању радно-правног и социјалног статуса железничара, већ наставља исту политику“, казао је он.

Лоши колективни уговори

Оценио је да су лош колективни уговор потписали подобни синдикати, пословодство и Влада.

Дашић је казао и да се број запослених у железничким друштвима који примају минималну зараду повећао са 30 одсто запослених у 2020. години на 50 одсто почетком ове године.

„Због минималне цене рада дошло је до наглог одлива запослених што утиче на безбедност и редовност железничког саобраћаја“, казао је он и додао да због непоштовања закона исту зараду примају неквалификовани радници, квалификовани радници, техничари и висококвалификовани радници.

Председник Независног синдиката железничара Србије Радомир Поповић истакао је да су „безбедност и здравље запослених доведени на руб“, јер неки радници обављају посао за два, па чак и три радна места.

Председник синдиката железничког саобраћаја „Независност“ Зоран Вучковић казао је да неколико синдиката незадовољних железничара окупља 5.118 запослених, од укупно 10.330 у сва четири железничка друштва.

И он је навео да су преговори за закључење нових колективних уговора вођени површно и нестручно, указујући да је током преговора више пута било промена предлога у уговорима од стране одбора послодаваца, без претходне сагласности одбора репрезентативних синдиката.

Запосленима у сва четири акционарска друштва цена радног часа је у претходно важећим колективним уговорима била фиксно утврђена и важила је уназад неколико година од априла 2014. у висини мањој од оне коју је утврдио СЕС и износила је 73,84 динара по часу.

Вучковић очекује позив надлежних на дијалог, наводећи да је штрајк последње средство синдикалне борбе.

(Бета)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]