понедељак, 19. август 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Данас: Први поступак у Стразбуру због незаконите приватизације медија у Србији
Хроника

Данас: Први поступак у Стразбуру због незаконите приватизације медија у Србији

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 12. август 2019.

Александар Живадиновић, један од понуђача на јавној аукцији за куповину Нишке телевизије (НТВ), организоване у октобру 2015, покренуо је поступак пред Европским судом за људска права у Стразбуру због „повреде права на правично суђење“ у вези са том приватизацијом, сазнаје Данас.

Према доступним подацима, ово је први поступак пред судом у Стразбуру због сумње у незаконитост током приватизације медија у Србији.

Нишку телевизију, чији је оснивач био Град, у другом кругу аукције купио је конзорцијум који чине Народне новине, у власништву нишке породице Радомировић, која је се означава као уређивачки и финансијски блиска властима, и Слађана Остојић, директорка и глодурка нишке Телевизије Зона плус, чији је власник син Братислава Гашића, актуелног директора БИА и некадашњег министра одбране и високог функционера СНС-а.

Живадиновић, који је био извршни директор у НТВ-у, поднео је представку Европском суду након што је дуже од три и по године безуспешно покушавао да докаже “незаконитости” у приватизацији НТВ пред Министарством привреде, Управним судом, Врховним касационим судом и Уставним судом Србије. Он се обратио и Основном и Републичком јавном тужилаштву због сумње да је директор Народних новина Видосав Радомировић “дао лажне податке” у изјави да тај медиј „није у потпуности или делимично финансиран из јавних прихода“, као и Заштитнику грађана.

Бивши извршни директор НТВ-а је у свим поступцима тврдио да је у процесу приватизације те куће било нерегуларности јер су Агенција за приватизацију, а касније и Министарство провреде, водили рачуна искључиво о поштовању прописане законске процедуре, а нису провераваиа тачност Радомировићеве изјаве. Изјава је, иначе, обавезна и даје се “под пуном материјалном и кривичном одговорношчу”, пошто Закон о јавном информисању и медијима, Уредба о условима, поступку и начину продаје капитала и имовине и Упутство за понуђаче не допуштају да у приватизацији медија учествују „правна лица која се у целини или делом финансирају из јавних прихода“.

Живадиновић је подсећао, подносећи доказе, да су Народне новине, као кључна чланица “победничког” конзорцијума, годинама уназад добијале јавни новац. Само два месеца пре “победе” на аукцији, на којој је НТВ купљена за мање од десет милиона динара, на градском конкурсу за суфинансирање медијских пројеката од јавног интереса добиле су 14,8 “буџетских” милиона.

Према Годишњем извештају о власничкој структури и контроли медија Савета за борбу против корупције, објављеном 2015, и раније су примале милионске износе из градског и општинских буџета, о чему говоре подаци Управе за трезор од 2009, па надаље.

– Приватизација НТВ била је незаконита и дискриминаторска. Ову телевизију су, практично, новцем грађана купили приватници блиски властима на челу са СНС-ом. НТВ је мала телевизија у односу на националне емитере, али она у доброј мери илуструје модел по којем су медији приватизовани, како би радили у корист власти или били уништени. Пошто овде нисам могао да “истерам правду”, очекујем да суд у Стразбуру одлучи правично и непристрасно- каже Живадиновић за Данас.

Светозар Раковић, генерални секретар Независног удружења новинара Србије (НУНС), оцењује за наш лист да је добро да се неко одлучио да се поводом приватизације медија обрати Европском суду, након сто је домаће правосудје заказало. Случај приватизације НТВ је “само један од скандалозно спроведених продаја државних медија”.

– Подсетићу да је и фамозни крушевачки бизнисмен Радоица Милосављевић куповао медије, пре свега регионалне телевизије, које је плаћао буџетским новцем добијеним на конкурсима за медијске пројекте. Медији су, дакле, куповани за рачун приватних лица, а плаћани новцем градјана.

Тако је цео поступак приватизације заправо једна велика превара коју су аминовале надлежне државне инситуције. Зашто се тако радило? О томе најбоље говори то што су сви ти медији одмах након приватизације постали пропагандна средства власти, односно СНС-а и њеног лидера Александра Вучица- каже Раковић.

Уставни суд, Врховни касациони суд и Управни суд су, међутим, стали на становиште да средства која су Народне новине добијале из буџета, како су навели, не представљају финансирање из јавних прихода, као и да Министарство привреде „није било дужно да проверава валидност, тачност и истинитост поднетих изјава и остале документације“.

Основно јавно тужилаштво је закључило да у Радомировићевој изјави нема елемената кривичног дела. Министарство културе и информисања је, такође, у мишљењу достављеном нашем листу оценило да издавачи медија који добијају средства из буџета по основу конкурса за суфинансирање јавног интереса у медијима „могу бити купци у поступку приватизације, под условом да нису основани од стране Републике, аутономне покрајине и јединице локалне самоуправе“.

Радомировић: Све је било регуларно

Власник Народних новина Видосав Радомировић је раније за поједине медије негирао било какве нерегуларности у поступку приватизације НТВ. Он је оценио да све те уплате буџетског новца Народним новинама „не представљају финансирање из јавних прихода“ јер те новине “нису буџетски корисник”. Према његовим речима, ова медијска кућа је та средства „зарадила“ јер је за њих „пружала услуге у оквиру своје делатности“. Народне новине, које су биле у својини Града, приватизоване су 2006. године.

(Данас – Зорица Миладиновић)

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, до краја 2019. бити постигнут споразум Београда и Приштине?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер