четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Двери српске: Смернице за преговоре са Приштином
Хроника

Двери српске: Смернице за преговоре са Приштином

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 09. март 2011.

Покрет за живот Србије залаже се за утврђивање државне платформе за будуће преговоре делегације Србије са представницима Приштине

Имајући у виду чињеницу да ће званични преговори између представника власти у Београду и Приштини ускоро почети уз посредовање ЕУ, што је утврђено и Резолуцијом бр. 10980 Генералне скупштине УН од 9. септембра 2010. године;

Схватајући да су предстојећи преговори процес тражења решења у областима од обостраног интереса за две преговарачке стране, подвлачимо да посредник мора своју улогу испуњавати у доброј вери, и да преговори не смеју бити искоришћени као средство притисака и принуде посредника на преговарачке стране;

Упозоравајући представнике српских власти да морају реаговати на чињеницу да се последњом Резолуцијом о придруживању Србије ЕУ Европског парламента од 19. јануара 2011. у тачкама 5-10, Косово у правно-формалном смислу третира као држава, што не доприноси стварању доброг амбијента за почетак разговора и сужава простор за преговоре на искључиво поље такозваних „техничких питања“ о којима се може разговарати, а искључује могућност покретања такозваних „статусних питања“;

Подсећајући да су у последње четири године већ организована два неуспешна преговарачка циклуса, што указује на комплексност проблема који се може решавати само усаглашавањима ставова две стране без рокова који се намећу као коначни термини;

Пажљиво пратећи последња дешавања у Албанији, која могу значајно утицати на стабилност целокупног простора на Балкану који насељавају етнички Албанци, као и нарастајућу институционалну и политичку кризу у Приштини, што може у доброј мери оптеретити преговарачку позицију Албанаца са Косова и Метохије и додатно радикализовати њихове политичке позиције;

Двери – Покрет за живот Србије предлаже:

Смернице за утврђивање државне платформе за будуће преговоре делегације Србије са представницима Приштине

Којима се предвиђа да:

1. Преговарачка платформа делегације Републике Србије мора бити утврђена, и уколико је касније потребно измењена или допуњена, одлуком Народне скупштине. Делегација Републике Србије мора редовно информисати представнике Народне скупштине о току преговора. Предстојећи преговори су због нових правних и политичких околности значајно осетљивији и комплекснији него било који претходни, и Влада Србије мора имати у виду да резултати преговора могу имати велике последице по будући унутрашњи поредак и спољно-политички положај Србије. Зато су било какве активности са којима није упозната Народна скупштина или коришћење инструмената тајне дипломатије потпуно неприхватљиви. Најављени преговори у којима ће Србија тражити, како је најављено, „креативна решења“ су нелегитимни, уколико их не подржава квалификована већина народних посланика.

2. Преговарачка платформа за будуће преговоре са представницима Приштине, мора бити усклађена са Уставом Републике Србије и осталим правним актима Републике Србије. Ниједно решење, које није у складу са Уставом, није прихватљиво и уколико „креативна решења“ о којима ће се разговарати на предстојећим преговорима буду излазила из оквира дозвољеног Уставом и законима Републике Србије, сматрамо неопходним и потребним организовање свих легитимних и легалних акција институционалног и ванинституциалног карактера како би се заштитили уставни поредак и законитост у нашој земљи.

3. Сходно томе да је ЕУ преузела улогу посредника у преговорима, још пре њиховог почетка треба инсистирати на јасној и недвосмисленој изјави председника Европског савета Хермана ван Ромпуја којом ће бити послата порука косовско-метохијским Србима да треба да остану на Косову и Метохији и да ће им ЕУ гарантовати сва права и слободе и да се неће толерисати било какве провокације, политичке или оружане, усмерене против Срба. Такође, главнокомандујући КФОР-а мора гарантовати да ће међународне војне снаге на Косову и Метохији оштро реаговати значајним војним снагама у случају угрожавања преосталог српског становништва у јужној српској покрајини и поновне масовне акције албанских паравојних и параинституционалних структура. Сматрамо да безбедносне службе утицајних држава ЕУ и КФОР располажу са довољним бројем информација због којих се овакав захтев српске стране може окарактерисати нужним.

4. Својом одлуком, Народна скупштина мора поставити питање до сада гарантованих, а неиспуњених обавеза међународних организација и међународних мисија, цивилне и војне на Косову и Метохији. С тим у вези, а у сагласности са одредбама Анекса Б, члана 4, тачке 2 Војно-техничког споразума између Међународних безбедносних снага (КФОР) и влада СР Југославије и Републике Србије од 9. јуна 1999. и са чланом 4. Резолуције 1244 СБ УН и одредбама Анекса 2 Резолуције 1244, члана 6, тачке 1, неопходно је захтевати повратак једног броја припадника српских безбедносних снага на територију Косова и Метохије, са задатком да одржавају везу са међународном цивилном мисијом и међународним безбедносним присуством, са седиштем у Косовској Митровици и са циљем успостављања заједничког система размене информација и планирања акција у борби против организованог криминала и тероризма, који дестабилизују регионалну безбедност.

5. Ниједним својим актом или одлуком делегација Србије не може учинити акт формалног или неформалног, опозивог или неопозивог признавања самопроглашене независности тзв. Републике Косово. То подразумева посебан формат преговора и услове преговарања, без признавања права другој страни да користи симболе и службена обележја тзв. Републике Косово. Договорена решења и начини формулисања решења морају бити у складу са овим ставом.
6. Уставни органи Републике Србије морају да као услов за почетак преговора истакну став да у преговорима не могу учествовати лица осумњичена за организовани криминал, ратне злочине и злочине против човечности. Међународна заједница је својом деценијском политиком у региону успоставила овај принцип као потпуно легитиман и на тај начин много пута до сада утицала на унутрашње прилике у разним земљама региона. Сматрамо потпуно оправданом употребу установљеног принципа и у овој прилици. Лица осумњичена за организовани криминал, ратни злочин и злочине против човечности препрека су успостављању поверења и добре атмосфере неопходних за успех преговора.

7. Као преговарачка страна, Србија има јасан интерес за захтевањем испуњавања до сада утврђених, а неиспуњених стандарда привремених институција самоуправе у Приштини, са посебним акцентом на решавање проблема у области имовинских права. Питање имовинских права Срба и осталих неалбанаца потребно је проширити и питањем имовинских права Републике Србије. Један од приоритета за српску страну у предстојећим преговорима мора представљати отварање питања имовинског удела Републике Србије у јавним предузећима на Косову и Метохији, у чије оснивање и развој је улагано деценијама, као што су: електроенергетска корпорација, аеродром у Приштини, систем поштанских услуга и поштанска инфраструктура, управљање шумама, као и преиспитивање процеса приватизације привредних субјеката на које Република Србија полаже право. То укључује и отварање питања концесионих права Србије на рудна и остала природна богатства на територији Косова и Метохије, као и права на експлоатационе квоте које је неопходно утврдити. Србија би се обавезала да својим власничким уделом, концесионим правима и експлоатационим квотама располаже на начин који би био усаглашен са представницима Албанаца са Косова и Метохије.

8. Србија искаже пуну спремност за учествовањем у заједничким пројектима од обостраног интереса са представницима привремених косовских институција, са или без подршке међународних организација, у областима: саобраћаја и саобраћајне инфраструктуре, енергетике, пољопривреде, шумарства, водопривреде, туризма, одрживог развоја, заштите животне средине и просторног планирања. У заједничким пројектима Србија може учествовати поштујући одреднице из осталих тачака ове Платформе.

Двери - Покрет за живот Србије

(Двери српске)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер