четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Инсајдер: Отворена последња деоница Коридора 10, без званичнх података колико је грађане на крају све коштало
Хроника

Инсајдер: Отворена последња деоница Коридора 10, без званичнх података колико је грађане на крају све коштало

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 09. новембар 2019.

Свечаним отварањем последње деонице источног крака Коридора 10 коначно је завршена комплетна деоница аутопута кроз Србију која је више деценија представљала „немогућу мисију“ за све власти. Главни правац, Јужни крак, отворен је средином маја ове године, а Источни око шест месеци касније. Обе деонице су биле, како се испоставило, крупан залогај за градитеље. И на једној и на другој рушила су се брда и потпорни зидови. Све то довело је до померања рокова и увећења цена. Колико је на крају коштао грађане Србије Коридор 10, званично ни данас није саопштено.

Данас је уз присуство највиших државних функционера отворена последња деоница источног крака Коридора 10 од Просека до Црвене Реке, укупне дужине 22,5 километара. Тиме је завршена изградња источног крака Коридора 10 од Димитровграда до Ниша, започета још 2012. године. 

Свечаном отварању деонице Коридора 10 ка бугарској граници, поред грађана присуствовали су највиши званичници Србије и Бугарске, Александар Вучић и Бојко Борисов, министри обе владе и званичници Републике српске.

Председник Србије Александар Вучић у изјави за РТС рекао је да је деоница аутопута, "Источни крак Коридора 10", могла бити отворена "и пре 50 година, али није".

О томе је причао Тито, па причао Милошевић, причао Тадић", рекао је Вучић. На пиатање о проблемима који су пратили ток изградње Коридора 10, он је рекао да "не зна никога ко ради а да нема проблеме и ко може да каже да му је лако у животу".

Вучић је истакао да сматра да се нигде у свету не гради а да градитељи немају проблема и оценио да ће увек бити проблема.

На самом свечаном отварању, у обаћању окупљенима, поручио је да се на томе неће стати.

"Нећемо стати на овоме, наставићемо даље, градићемо без престанка да бисмо имали више посла, више инвестиција, да бисмо завршили тај чаробни круг и да бисмо могли да кажемо да смо створили успешну и најлепшу, за нас свакако најлепшу, земљу на Балкану", поручио је Вучић и додао да је Бугарска Србији ближа него икада.

Он је претходно дочекао Борисова на другој страни тунела Банцарево и заједно су се довезли кроз тај тунел дугачак 881 метар. Бугарски премијер је затим на отварању деонице рекао да је као некада Берлински зид, зид између Србије и Бугарске данас пао.

"Бугарска индустрија ће користити тај ауто-пут у целости", рекао је Борисов и додао да је тиме повезан исток и запад.

Зорана Михајловић: Транзит преко Србије краћи сада за 120 километара од Румуније

Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић рекла је да је завршетак комплетног источног крака Коридора 10 важан због свих грађана источне Србије, да би људи остали ту да живе и да би се отварале нове фабрике.

"Завршили смо овај велики пројекат и данас нема ниједног метра на Коридору 10, а да то није ауто-пут. Од Београда до границе с Бугарском стизаће се за око три сата, безбедније него пре, јер ауто-пут заобилази Сићевачку клисуру", рекла је Михајловић а наводи се у саопштењу Министарства.

Министарка је истакла да Србија данас има укупно 950 километара ауто-пута, што је, према њеним речима, у региону мање само од Хрватске, а више од Бугарске, Румуније, Албаније, Македоније, Црне Горе и Босне и Херцеговине.

"Србија је за 120 километара краћа транзитна рута од руте преко Румуније и Бугарске, и нама се сада тај транзитни саобраћај враћа, и за неколико година повећан је број возила на ауто-путевима са 34 милиона на скоро 60 милиона, колико ће бити ове године", навела је Михајловић.    

Брнабић: Отварање Коридора 10 ће привући инвеститоре

Премијерка Србије Ана Брнабић оценила је да отварање источног крака ауто-пута Коридор 10, обећава економски раст. Премијерка је за РТС рекла да ће та деоница ауто-пута побољшати транзит кроз Србију, што ће привући инвеститоре.

Говорећи о пробијању рокова за реализацију инфраструктурних пројеката, она је казала да је раније било проблема због недовољно добре пројектне документације, као и с издвајањем средстава, и додала да је сада то решено.

Транзитни, паневропски Коридор

Коридор 10 је један од најважнијих паневропских саобраћајних коридора који пролази кроз Србију и повезује Аустрију, Мађарску, Словенију, Хрватску, Србију, Бугарску, Северну Македонију и Грчку.

Србија ће са отварањем деонице ауто-пута у Грделичкој клисури имати повезан аутопут од севера до југа, на целој главној траси Коридора 10 од Батроваца на граници с Хрватском до Прешева на граници са Северном Македонијом, као и северни крак од Хоргоша ка југу.

Како пишу медији, са отварањем тог дела Коридора 10 од Ниша до Солуна ће моћи да се стигне за око три сата.

Пројекат градње аутопута у Грделичкој клисури су финансирали зајмовима Европска инвестициона банка и делом Светска банка. Последњи инвестициони циклус градње Коридора 10, након вишегодишњег прекида градње, започео је 2009. године.

Радови на аутопуту кроз Грделичку клисуру почели су 2013. године, коштали су око 400 милиона евра и били су, како наводи струка, најзахтевнији јер је на тој деоници више од 30 мостова и два тунела, од којих је тунел Манајле најдужи у Србији дужине 1.808 метара.

На овом потезу налази се и мост Врла дужине 645 метара који је уједно најдужи и највиши мост на јужном краку Коридара 10 чији је највиши стуб висине 62 метра.

У августу 2018. године на овој деоници обрушило се око 100 метара потпорног зида, па је померање дела брда који се обрушио додатно успорило завршетак комплетног аутопута. На крају је за завршетак деонице ангажована још једна фирма, бањалучки Интеграл.

Према претходним најавама, завршетак источног крака требало би да буде на лето, када ће цео Коридор 10, главни међународни путни правац кроз Србију, бити коначно завршен.

Коридор 10 - механизми злоупотрена исти деценијама

Пробијање рокова, увећање цене радова, раскид уговора па додела посла истој фирми, неконтролисано увођење подизвођача, набавка аутомобила заобилажењем јавних набавки – само су неке од чињеница које су, према нашем истраживању, обележиле изградњу Коридора 10 која траје две деценије.

Коридор 10 био је практично пројекат о који су се спотакле све владе од 2001. до данас. 

Како је показало дугогодишње истраживање Инсајдера, Коридор 10 пројекат је који показује колико заправо не функционише систем контроле трошења средстава у Србији, а механизми који омогућавају потенцијалне злоупотребе у корист појединаца, а на штету грађана, нису се мењали.

Један од главних механизама злоуптреба је увођење подизвођача без тендера, а последица недостатка контроле је и информација да је на изградњи аутопутева у Србији – Коридора 10 и 11, према истраживању Инсајдера, учествовало је више фирми од броја километара који се граде.

О којим се још механизмима ради погледајте у две епизоде емисије Инсајдер без ограничења “Заобилажење рупа”.

(Инсајдер)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер