четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Си-Ен-Ен: Ербас испитује лет путничких авиона у формацијама по узору на јата дивљих гусака
Хроника

Си-Ен-Ен: Ербас испитује лет путничких авиона у формацијама по узору на јата дивљих гусака

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 17. септембар 2020.

Соколи, колибрићи, албатроси... ЦНН објашњава да су током еволуције авиона конструктори идеје из аеродинамике узимали од разних врста. Истраживачи компаније Аирбус УпНеxт инспирацију су пронашли код дивљих гусака, у њиховом лету у "В" формацији.

Стручњаци за конструкцију авиона још пре једног века почели су да разумевају да разлог за лет птица у јатима лежи у томе што на тај начин птице постају енергетски ефикасније. Све птице на окупу у јату мењају начин на који се ваздух креће око њих, што значи да морају да троше мање енергије за лет кроз ваздух.

То су на уму имали и у Аирбусу, наводи ЦНН. Инцијални тестови за испитивање смањивања потрошње енергије почели су у марту ове године, заједничким летом два А350. У даљим испитивањима мораће да учествују контроле лета и управници инфраструктуре повезане с авионским саобраћајем широм ЕУ-а.

"То је врло, врло различито од онога што би војска назвала летом у формацији", објашњавала је ЦНН-у др. Сандра Боур Шефер, директорка Аирбус УпНеxта, "то заиста нема никакве везе с таквом блиском формацијом."

У наставку чланка се објашњава да сваки авион при лету иза себе оставља моћни вртлог. Такви вртлози могу крајње да поремете мање летелице које они захвате, а врло су незгодни, можда и опасни, и код великих авиона. Избегавање турбуленција стога је једно од истакнутих места у школовању пилота.

Боур шефер је објаснила да би формација стога требало да буде таква да би авиони били међусобно удаљени између два и три километра.

На тој удаљености, објашњава он, ковитлац ваздуха који иза себе оставља дивовски путнички млазни авион, више није вртлог него напросто кружно струјање ваздуха које авиону који наилази помаже у одржавању лета.

Он наводи да би се на тај начин могло уштедети између пет и 10 посто енергије потребне за лет, односно горива:

"А то је огромна бројка."

Птице су до коришћења овог феномена дошле еволуцијом током милиона година, а како то намеравају да користе у Аирбусу, приказано је у корпоративном видеу, објављеном на Тwиттеру.

(Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер