Хроника | |||
Си-Ен-Ен: Ербас испитује лет путничких авиона у формацијама по узору на јата дивљих гусака |
четвртак, 17. септембар 2020. | |
Соколи, колибрићи, албатроси... ЦНН објашњава да су током еволуције авиона конструктори идеје из аеродинамике узимали од разних врста. Истраживачи компаније Аирбус УпНеxт инспирацију су пронашли код дивљих гусака, у њиховом лету у "В" формацији. Стручњаци за конструкцију авиона још пре једног века почели су да разумевају да разлог за лет птица у јатима лежи у томе што на тај начин птице постају енергетски ефикасније. Све птице на окупу у јату мењају начин на који се ваздух креће око њих, што значи да морају да троше мање енергије за лет кроз ваздух. То су на уму имали и у Аирбусу, наводи ЦНН. Инцијални тестови за испитивање смањивања потрошње енергије почели су у марту ове године, заједничким летом два А350. У даљим испитивањима мораће да учествују контроле лета и управници инфраструктуре повезане с авионским саобраћајем широм ЕУ-а. "То је врло, врло различито од онога што би војска назвала летом у формацији", објашњавала је ЦНН-у др. Сандра Боур Шефер, директорка Аирбус УпНеxта, "то заиста нема никакве везе с таквом блиском формацијом." У наставку чланка се објашњава да сваки авион при лету иза себе оставља моћни вртлог. Такви вртлози могу крајње да поремете мање летелице које они захвате, а врло су незгодни, можда и опасни, и код великих авиона. Избегавање турбуленција стога је једно од истакнутих места у школовању пилота. Боур шефер је објаснила да би формација стога требало да буде таква да би авиони били међусобно удаљени између два и три километра. На тој удаљености, објашњава он, ковитлац ваздуха који иза себе оставља дивовски путнички млазни авион, више није вртлог него напросто кружно струјање ваздуха које авиону који наилази помаже у одржавању лета.
Он наводи да би се на тај начин могло уштедети између пет и 10 посто енергије потребне за лет, односно горива: "А то је огромна бројка." Птице су до коришћења овог феномена дошле еволуцијом током милиона година, а како то намеравају да користе у Аирбусу, приказано је у корпоративном видеу, објављеном на Тwиттеру. (Н1) |