Политички живот

Коштуница не може да „опере“ Шешеља

Штампа
Борис Тадић   
понедељак, 02. јун 2008.

Аутор: Никола М. Јовановић - Блиц

- У скоро свим земљама Европе постизборни договори потрају и то је једноставна чињеница које ни ми не можемо бити поштеђени. Радикали и ДСС су суочени са резултатом који је свакако био лошији од очекиваног, покушали су да брзо направе математичку већину и да тиме прикрију свој изборни неуспех. Међутим, то не иде - каже у разговору за „Блиц“ председник Србије и лидер ДС Борис Тадић.

Тренутно ниједан блок нема већину за владу, а Тадић тврди да се копља ломе око односа према Европи.
- Драматична разлика у ставовима између оних који траже поништавање ССП, блокирање наших европских интеграција и заустављање економског раста српске привреде отрежњујући су фактор за трећег учесника у преговорима, листу СПС-ПУПС-ЈС.

Ко је ближи влади - демократе или народњаци и радикали?
- Некохерентност те тзв. националне, а у ствари антинационалне владе, као и чињеница да она не само да не би могла да реши ниједан од наших проблема већ би и сама била велики проблем на леђима грађана, окрећу нас ка једино могућем и позитивном исходу - формирању једне стабилне социјално одговорне владе која ће уместо сукоба и празних, квазипатриотских прича заиста побољшати положај Србије и стандард грађана. И председнички и парламентарни избори јасно су показали расположење грађана, политика која би се таквој народној вољи супротставила сабирањем рогова у врећи само да би се истерао некакав страначки инат и задржала шака власти нема никакву перспективу.

Како видите помирење и сарадњу ДС и СПС - оних који су власт били до 2000. године и оних који су водили власт после 5. октобра? За део чланова СПС то је велика препрека?
- Ми смо мали народ великих подела кроз целу своју историју. Многе од њих присутне су и дан-данас. Неки други, такође мали народи, лакше су налазили модус превазилажења својих историјских подела и тиме су се боље штитили на овој ветрометини званој Балкан. Због тога је свака могућност да закључимо неки сукоб међу собом и окренемо нову страницу заједничког рада на испуњењу неког националног циља и благотворна и веома корисна за све. Видите, поменуо сам да би сарадња ДС и СПС имала елементе националног помирења. Некима се допало, неки су помислили да је то прејака формулација. Нека се то и не зове помирење, нека буде стратешки договор, нека свако и даље верује у оно у што верује, али хајде да се окупимо око заједничког циља, а циљ је одбрана интегритета земље и чланство Србије у Европској унији. Да не помињем да су обема странкама заједничке идеје Социјалистичке интернационале и да је то нешто што може партнерски однос заиста учинити функционалним. СПС је вољом грађана био аутентични представник Србије деведесетих, ДС у периоду после 2000. И једна и друга странка платиле су цену свог ангажмана. Сад је тренутак да окренемо нову страницу историје и урадимо посао заједничким снагама, а задатак који је пред нама велики је и историјски - и уколико га ми не остваримо, нико неће. А евентуални неуспех имао би катастрофалних последица на ову и генерације које долазе. Зато неуспех не долази у обзир.

И ДСС говори о СРС као странци која прихвата демократска начела игре?
- У јавности се протура теза по којој би улазак радикала у власт био некакав њихов излазак из стања апартхејда и да они имају право да буду странка са којом сарадња није ништа ненормално. Ево зашто то није тачно. Не може Коштуница да радикале учини прихватљивим. Он коалицијом с њима само може неприхватљивим да учини себе. Једини који радикале може да промени јесу радикали. И то тако што ће се одрећи шешељизма. А то значи одрицање од политике сукоба, насилног мењања граница, шовинизма и популистичке демагогије коју негују данас.

Да ли ће уопште бити званичних контаката са СПС?
- Да, биће. Надам се врло брзо.

Какве су шансе да СПС добије место премијера или председника скупштине?
- Ниједна се влада још није формирала у медијима. Разумљива је знатижеља јавности, о томе ће свакако бити различитих нагађања, али преговори о влади не би смели да се претворе у трговину министарствима. Овако бих поставио ствари: свака је странка, или листа, на изборима заступала одређену политику. При формирању владе свако од партнера треба да добије могућност да своја кључна предизборна обећања испуни и тиме допринесе квалитету рада владе. Нормално би било да странка која има већину у влади овога пута да и премијера.

Мандатар зависи од састава владе 

Да ли сте одредили мандатара из редова ДС? Да ли је то Бојан Пајтић?
- Питање имена мандатара, осим што је новинарима занимљиво, није суштински важно ако се формира влада која ће спроводити политику за коју је гласала већинска Србија и која је корисна за све грађане. Зато ћу његово име саопштити када будем тачно знао какав ће бити састав будуће проевропске и социјално одговорне владе. Мандатар мора да буде у стању да повеже све странке које би биле у тој влади. О његовом имену свакако ћу разговарати са свим коалиционим партнерима. Имам неколико кандидата, али желим да то питање буде функционално постављено, а не персонално.

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]