Судбина дејтонске БиХ и Република Српска

Прошао је дан D. Шта даље?

Штампа
Славко Јовичић Славуј   
понедељак, 14. април 2008.

Долазе дани, мјесеци, године... Скоро четири године смо се вртјели у зачараном кругу, у лавиринту извјесности и неизвјесности, у имагинарним условима и условљавањима, трагајући за евентуално могућим рјешењима везаним за реформу полицијских структура у БиХ од Педи Ешдауна, бившег високог представника у БиХ, па до Мартенса, свакодневно је слуђивана цјелокупна јавност у БиХ. Стварана је таква политичка и друштвена клима, као да ће наступити, не дао бог, смак свијета ако се не усвоје приједлози ове двојице авантуриста, који су били усмјерени на укидање МУП-а и полиције Републике Српске! Вјешто и на перфидан начин наметнута нам је форма, коју су бјелосвјетски авантуристи и волунтаристи вјешто упаковали у амбалажу тзв. судбоносне реформе полицијских структура у БиХ, која је опет постављена као најбитнија ствар у овој земљи???

И ето, услов свих услова за потписивање Споразума о стабилизацији и придруживању БиХ с ЕУ, напокон је испуњен. Разни апетити и интереси свих политичких фактора у БиХ, па и оних изван ове земље, су се преламали и стално подгријавали путем доношења закона о полицијским структурама у БиХ.

Представнички дом Парламентарне скупштине БиХ, након исцрпљујуће, полемичне и жестоке посланичке расправе ипак је успио да 10. априла ове године, усвоји два закона, оба везана за полицију. Дакле, усвојени су Закон о Дирекцији за координацију полицијских тијела и о агенцијама за подршку полицијској структури БиХ и други Закон о независним и надзорним тијелима полицијске структуре БиХ.

У првом закону је предвиђено да се оснивају дирекција за координацију полицијских тијела, агенција за форензичка испитивања и вјештачења, агенција за школовање и стручно усавршавање кадрова и агенција за полицијску подршку и утврђује се њихова надлежност и организација као управних организација за подршку полицијској структури БиХ. Желим да нагласим да се овим законом успостављају тијела као управне организације у оквиру Министарства безбједности БиХ и имаће надлежност искључиво над већ постојећим полицијским структурама на нивоу БиХ (ГП и СИПА).

Други закон дефинише и успоставља независна надзорна тијела полицијске структуре у БиХ. Дакле, оснивају се независни одбор, одбор за жалбе полицијских службеника и одбор за жалбе грађана.

На изглед, ради се о врло компликованим новооснованим органима који се успостављају на нивоу БиХ.

Суштински и оно најбитније јесте да након усвајања оба претходна закона - остају Министарство унутрашњих послова и остаје полиција РС у надлежности и у уставном капацитету РС. Да нагласим, усвајањем ових закона на нивоу БиХ ништа се неће промијенити у досадашњој организационој, функционалној и уставно-правној позицији Министарства унутрашњих послова и полиције РС!

У оба усвојена закона уграђен је истовјетан амандман који гласи:

(1) Локални ниво, као дио нове јединствене полицијске структуре БиХ, затим одговарајућа питања односа између тијела основаних овим законима и локалних полицијских тијела, те остали детаљи полицијске структуре ће бити регулисани након реформе Устава БиХ у складу с три принципа Европске комисије, и то у два основна Закона: Закон о полицијској служби Босне и Херцеговине и Закон о полицијским службеницима Босне и Херцеговине.

(2) Закони из става 1. овог члана ће се заснивати на релевантним одредбама Устава БиХ, а биће усвојени најкасније годину дана након усвајања Устава БиХ.

(3) Структура јединствених полицијских снага БиХ ће одговарати уставној структури земље.

И на крају, сасвим је јасно и поново истичем да неће бити промјене надлежности Министарства унутрашњих послова и полиције РС. А, о уставној реформи на нивоу БиХ, о том потом...

Аутор је посланик у Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине.

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]