петак, 17. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Како ти је име, Србине?

Kоментари (11) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 петак, 24 април 2009 20:40
Jovan G
Kako napisati napredan i kulturan članak u Beogradu?
Citirati bar dva-tri puta nekog Hrvata ili eventualno Slovenca. Ostalo, po volji.

Inače, ono ruglo na Dedinju još uvek stoji.
Препоруке:
0
0
2 субота, 25 април 2009 00:55
hiraeth
A kralj Milutin jos uvek pociva u Bugarskoj...
Препоруке:
0
0
3 субота, 25 април 2009 02:53
drago.ca
Dopada mi se Jovan G.

Uostalom, ja mislim da Kartaginu treba razoriti.
Препоруке:
0
0
4 субота, 25 април 2009 14:07
Nikola Mlađenović
Što se tiče teme o srpskom nacionalnom identitetu, NSPM nikako da se pomjeri sa mrtve tačke.

Negacija negacije i kritikovanje patologije nije identitet. To je samo utjeha pred smrt.
Препоруке:
0
0
5 субота, 25 април 2009 17:22
Василије Клефтакис
Српски национални идентитет и име језика се не потискује од јуче, а Бога ми, ни од прекјуче. Одмах да кажем: ја нисам чистокрвни Србин, него мешавина Грка, Руса и Срба (мати ми је Српкиња). Срби су се, скоро несвесно добровољно почели одрицати свог идентитета, за љубав интегралног југословенства у времену Прве Југославије, односно „братства-јединства“ у времену Друге Југославије. После је било (мал` те не) касно, а и Југославије су се потрошиле. Живећи деценијама у Холандији имао сам примера;ево једног: Негде 1976г.у једној робној кући, возећи се на спрат ескалатором, разговарао сам са супругом (Српкињом)-наравно, на српском.Поред нас је стојала једна жена која одједном рече: „Чујем, говорите нашки“, и осмехнула се. Ја сам јој одговорио: „Ја не знам вашки језик, ми говоримо српски“. Побегла је „као ђаво од крста“. По говору судећи, била је Српкиња, а по изгледу и одећи – што` но рекли прави примерак „раднице на привременом раду у иностранству“. Вероватно је, као и већина, била повезана са неким Клубом Југословена (од чега смо,опет, ми бежали "као ђаво од крста"), где се под будним оком „оних који треба“ није смело националистички застрањивати. Била је индоктринирана: она је „Југословенка“, ми међусобно говоримо „по нашки“,славимо 8.Март,1.Мај, Дан Младости и 29. Новембар.Пуна капа! Ако је остала у Холандији, и имала децу,и ако та деца и знају њен језик – то је, вероватно „вашки“.Тако то иде.Други пример: у шетњи Амстердамом питао сам српског православног свештеника да ми да кратку дефиницију Светосавља. Застао је, строго ме погледао и казао.“Е, мој Василије, кад ме ти то питаш, ниси ти никакав Србин!“ Још горе сам прошао када сам га питао за мишљење да ли Србин може бити неко ко је римокатолик, муслиман, или атеиста (ја сматрам да може). Више није хтео да разговара самном, а то су, ипак, све питања од значаја за одређивање (и чување) српског националног идентитета и о њима би требало озбиљно размислити и одредити се.
Препоруке:
0
0
6 субота, 25 април 2009 18:15
Авгеринос Мизијотис
Како ти је име, србине?

Да се неким случајем неко, на улици нпр., мени обратио са овим питањем, ја бих био принуђен да одговорим следеће: А? Је л` моје име? Моје име је добро, хвала на питању. А, и лепо је, мислим, моје име, и свиђа ми се баш! А како је Ваше име, надам се да је и оно добро?

Застрашујућа је чињеница да се чак и ПИСМЕНИМ и АРХИПИСМЕНИМ људима у Србији поткрада грешка настала као последица бежања са часова не српског већ енглеског језика.

Они који нису побегли са часа, научили су да се реченица ``What is your name?'' са енглског на српски преводи као ``Како се зовеш / зовете?`` једино и искључиво. Не мож` другше!Не може ``ни шта ти је име`` не може ни ``како ти је име``.

Овакав искривљен начин говорао појавио прво се међу хрватима, у духу борбе за хрватизацијом СРПСКОГ језика којим су говорили. И то је можда и разумљиво, чак симпатично понекад(када се чита Алан Форд, нпр.). Оно што НИЈЕ симпатично је БРЗИНА којом се ``квар`` пренео у говор народа који говори СРПКИ и живи у Србији.
Данас, можемо да чујемо и Др. Војислава Шешења како каже у Хагу да се ово или оно да или не да ПРОЦЕСУИРАТИ!?!?
Кад је нешто положно некаквом ПРОЦЕСУ, онда се то да ПРОЦЕСИРАТИ, нема никаквог У ни на почетку нити у средини а ни на крају речи! Има код хрвата, али нека њих, код нас нема.

И какве везе има овај мој коментар са целим чланком? Има...много има. Када се о тзв. ситницама не води рачуна и када тих ситница има много, тада увидимо брзо да се налазимо у ситуацији у којој има много ``крупница`` тј. великих и битних ствари о којима такође не водима рачуна. Резултат тога је СРБИЈА ДАНАС!!!

Како ћемо бити сигурни да су наши саговорници разумели оно што им говоримо ако не водимо рачуна како им то говоримо. Када то будемо сватили сви или бар већина, тада нам оваква питања о властитом идентитету неће бити више битна тема разговора.
Препоруке:
0
0
7 недеља, 26 април 2009 05:55
влад
Разумем Валислијеве муке око идентитета, разумем и зашто он мисли да и католик и муслиман могу бити Срби. И аутор има исту муку, шта је то што нас Србе чини другачијима, сви би хтели кратку дефиницију. А ње нема, нити је може бити. Живим у Америци, у повеликом стамбеном комплексу. Моја деца међу комшијама још нису нашла пријатеља. Одведем их на црквено имање, оставим по цео даn са децом и људима које они никад пре тога нису видели, играју се цео дан, пуни прича и утисака. Доведем их у Србију, иста прича првог дана. Да, можда не знам опишем тачно шта је то, али знам да има нешто што сви ми имамо и несвесно усађујемо и у нашу децу. Е то, то је српски идентитет. Разумем да они који нису Срби (макар себе и звали Србима) то никада неће разумети. Разумем да то не види неко ко живи у Србији, ко мисли да је нормално да ти комшија каже добар дан и то и мисли, и ко сматра да другачије не може ни бити. Али ако то не види неко ко је био у иностранству дуже време, онда то може да значи само једно: да је свештеник био у праву, да је та нит изгубљена. Зато Василије не размишљај пуно о Српству, оно се живи сваки дан, врати се у Србију, имања на селу по Шумадији будзашто, манастира на све стране, и живи тамо док те живот не направи Србином поново. А после можеш да живиш где хоћеш, никад то више нећеш изгубити.
Препоруке:
0
0
8 недеља, 26 април 2009 13:19
брм
увек ме изнова фасцинира колико учени Срби масовно погрешно користе термине...кад кажу национални идентитет мисле на народносни идентитет, јер народ је оно о чему пише Шпренглер а ауторка цитира а не нација...нација је искључиво везана за државу, тековина је демократског политичког система и значи просто СВИ ГРАЂАНИ ДРЖАВЕ - ДРЖАВЉАНИ...Према томе оно двоје што се љубе у бусу ПО НАЦИОНАЛНОСТИ СРБИ А ЕТНИЧКИ (народносно) РОМИ ИСПАДОШЕ ОБРАЗОВАНИЈИ И КОМПЕТЕНТНИЈИ ОД ГОТОВО ЦЕЛЕ САНУ...нација може да има идентитет колико га имају американци састављени од различитих народа (што Гојко Тешић илуструје својом причом из живота)...НАРОДИ ИМАЈУ КУЛТУРНИ ИДЕНТИТЕТ..појединац ако га изгуби постају део другог народа (што се десило са Далматинцима католицима) или само "члан" нације своје државе, што се отприлике тренутно дешава са Црногорцима и Бошњацима са преспективом далматинског сценарија.
Препоруке:
0
0
9 недеља, 26 април 2009 13:33
брм
@Влад какве везе има то што си испричао у вези своје деце са питањем да ли Србин може да буде католик или муслиман као што је био СВО ВРЕМЕ ИСТОРИЈЕ СВЕ ДО ДРУГЕ ПОЛОВИНЕ 20 ВЕКА...управо коментатори са грчким именима су поставили суштинска питања, вероватно због веза са нормалним народом који не да своје...и сам сам био у истом кругу лудила у ком су и даље већина Срба док нисам краће време живео у Грчкој и видео уживо шта би било кад би били оно што су били наши преци..
Препоруке:
0
0
10 недеља, 26 април 2009 14:12
Василије Клефтакис
@ влад. Хвала на (заиста, верујем) искреном, добронамерном савету. Али, ја сам апатрид и у том смислу спаса ми нема – можда једино повратак у Грчку (после неких 230 година одсуства)? И то сам покушао – и у њој проводим већ 15 година по цело лето, али – касно је.... Човеку који је (искварен? размажен? корумпиран?) условима живота на северозападу Европе , повратка нема на услове балканских живота и обичаја – ма колико они у неким погледима били привлачни. Веруј ми - Влад, а и остали: после више деценија живота у Холандији, са великим интернационалним искуством, знањем више језика, читањем, писањем и општењем на њима, још увек се питам: Зашто је могуће да и римокатолик, и протестант (а има их сто фела и варијанти), и старокатолик, и православан (јер и њих заиста има) и хуманиста (то је друго име за атеисте) и понеки муслиман а – ваљда и будиста, мирне душе себе сматрају Холанђанима – а код већине Срба то није прихваћено? Ја сам убеђен да би било много боље ако би тако могло бити (сетимо се оног: „Брат је мио – које вере био“). Био бих захвалан на одговору. Ја сам, иначе, велики противник латинице у савременој српској употреби (а коментари на сајту НСПМ врве њоме!). Још интересантнији – у том погледу, био је одговор који сам добио од једног српског теолога на питање зашто користи латиницу. Одговор је био: не смемо се одрећи српских писаца из дубровачке књижевности. Али, добар део њих су били римокатолици. Ипак, не треба ићи тако далеко у прошлост. Како стоји ствар са нпр. Ивом Андрићем, како са Мешом Селимовићем? Сложена су то питања, Влад, и савет: „...врати се у Србију, имања на селу по Шумадији будзашто, манастира на све стране, и живи тамо док те живот не направи Србином поново“ није довољан за решење проблема. А проблем је врло озбиљан.
Препоруке:
0
0
11 среда, 29 април 2009 13:09
влад василију
Одређене идентитете немогуће је помешати, и у мери којој прихваташ нови губиш стари. На крају, која је сврха очекивати од католика и муслимана да себе зову Србима, нека буду то што су, мени не сметају (а и то је зато што сам Србин).
Кад спомену Андрића, има једна прича од њега, заборавио сам наслов, давно је било, о неписменом босанском муслиману који је стицајем околности стављен да гради највећу џамију у царству. 'Ни већу ни мању од Аја Софије, јер ја нисам већи од Јустинијана, али ни Турска није мања од Византије' рекaо је султан. И несрећник је ишао сваки дан у цркву, премеравао, гледао лукове, некад само седео у њој и размишљао, и по њој градио џамију. Посао је чудом завршен успешно, исплаћен, и човек се вратио у своје село. Али је изгубио мир, нешто га је мучило а ни сам није знао шта. Причао је са хоџом, а овај је престрављеном човеку рекао "Постао си хришћанин. Да се излечиш иди и направи цркву по узору џамију".
Идентитет није у имену, бесмислено је питати да ли је Андрић Србин зато што је рођен католик. Дубоко, дубоко, скоро подсвесно прихватање основних вредности које нас чине Србима је мерило. Ми би можда могли постати другачији, као Холанђани, али њих на Балкану нема, али има Хрвата и Муслимана, треба ли ми да будемо више као они?
Уосталом, погледајмо део Срба који је прихватио католички идентитет (знам о чему причам, а можда и ви), првенствено мислим на Војводину. Видећете мржњу према Београду и свему српском: то није тренутно политичко питање већ отровно семе посејано у доба Аустрије које се не да искоренити и које живи свој живот. Нису се одрекли имена, јесу идентитета, па јесу ли срећнији или бар на истом? Добро знам какав бих био да ту моју Србију никад нисам упознао, зато проводи времена на Балкану колико год можеш, остало ће за тебе доћи само.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер