Очигледно је да у јавном простору постоје две групе научних радника (и осталих заинтересованих лица) по овом питању. Једни се залажу за именовање злочина над Србима и дају предлоге, други се противе.
Слажем се да је ради једноставнијег (некада и убедљивијег) приказа лакше одредити један израз који ће означити све злочине извршене над Србима. Опаска како је то бесмислено, очигледно не стоји јер имамо примере других народа који су то већ учинили.
Не слажем се са предлозима попут Покољ или Србоцид. Први означава искључиво убијање Срба, а не и њихово протеривање или насилно преверавање; док је други помало нејасан.
Истребљење (енг. Extermination) може да обухвати сва три појавна облика суштински истог настојања да Срби нестану, тј. буду истребљени. Не само у НДХ, већ и окупираним деловима Краљевине Југославије од стране Албанаца, Бугара или Мађара.
Свако добро свим читаоцима НСПМ, уз жељу да се коментарише са мање страсти и увреда, него што је то до сада био случај.
Препоруке:
28
8
2
субота, 07 новембар 2020 13:09
...
можда
Препоруке:
7
5
3
субота, 07 новембар 2020 14:10
реално
"Србоцид" је, мислим, свакако бољи термин него "покољ". Али и даље верујем да је "геноцид" најбољи и најпрецизнији, а и већ широко усвојен израз и да је непотребно, па чак и штетно од њега одустајати, зарад неких новотарија.
Препоруке:
31
6
4
субота, 07 новембар 2020 14:39
Сима
@Дејан Којић
Слажем се да је ради једноставнијег (некада и убедљивијег) приказа лакше одредити један израз који ће означити све злочине извршене над Србима. Опаска како је то бесмислено, очигледно не стоји јер имамо примере других народа који су то већ учинили.
Хвала.
Не слажем се са предлозима попут Покољ или Србоцид. Први означава искључиво убијање Срба, а не и њихово протеривање или насилно преверавање; док је други помало нејасан.
Сама дефиниција Покоља баш обухвата све то што сте навели, у задњем параграфу:
https://pokolj.org/
Свако добро свим читаоцима НСПМ, уз жељу да се коментарише са мање страсти и увреда, него што је то до сада био случај.
Такође.
Препоруке:
9
8
5
субота, 07 новембар 2020 14:55
Иван Грозни
@реално
Наравно да је геноцид најбољи термин. Покољ је и када неко у Америци уђе у тржни центар и почне да убија људе. У тзв. НДХ Срби су стављени ван закона, што значи да је правним нормама те "државе" било прописано њихово уништење. То све говори да је геноцид над Србима био припремљен, прво идеолошки, кроз деловање римокатоличке цркве, праваша, а затим је спроведен у дело оснивањем НДХ. Не заборавимо, геноцид се није односио само на убијање Срба. Обухватао је и насилна покрштавања, протеривања, отимање деце од родитеља, забрану ћирилице, убијања и прогонства православног свештенства, рушење и пљачку храмова. Рећи покољ за све ово није довољно. Не знам откуд сад одједном да се бавимо терминологијом. Свугде у свету се одлично зна шта је геноцид, а шта покољ.
Препоруке:
25
5
6
субота, 07 новембар 2020 15:20
Станко
Покољ је временски и просторно ипак ограничен појединачан чин. Десетине и стотине и хиљаде покоља плански извршених по српским селима и насељима широм НДХ над Србима и инима, скупа са другим шовинистичким мерама великохрватског затора Срба у Ендехазији, уграђени су у јединствен велезлочин који је једино исправно називати хрватским геноцидом над Србима.
Препоруке:
23
4
7
субота, 07 новембар 2020 15:27
ПРЕФИКС
У Турској злочине над јерменима називају покољима, масакрима.... паметном доста. Ко то нама подмеће?
Препоруке:
11
15
8
субота, 07 новембар 2020 16:08
Станко
Појединачни масовни злочини су покољи,а сви покољи заједно и сви други поступци затирања читавог једног или више народа у датој држави јесу геноцид над дотичним народом, народоубиство.
Препоруке:
22
4
9
субота, 07 новембар 2020 16:30
СтудијаСлучаја
Да не оптерећујем коментаторе на НСПМ својим прадедовима,али укратко-до скора сам имао живе сведоке,непосредне(додуше не из система логора Јасеновац),који су претекли из усташког логора.Такође имао сам деда који се вратио из Немачке,срећом,Божјом промисли,како год хоћете.
Злочини,које по свим дефиницијама можемо подвести под геноцид,треба да се зове СРБОЦИД.Зато што је усмерен искључиво ка једној циљној групи/(србима),у жељи да се физички истребе.Сви.И деца и старци и мушки и женски.
Јевреји су то у љиховом случају назвали Холокауст(термин се користо скључиво за геноцид над Јеврејима).
Зашто ми нисмо инсистирали на томе,братство и јединство,КПЈ,Титово "троловање",српско повлачење и инертност,више није бито ко је крив.
Имамо шансе да исправимо-то је најбитније,па хајмо браћо,свим снагама.
П.С.О броју жртава,карактеру злочина препоручујем проф.Србољуба Живанвића,који је радио ископавања.
Јасеновац није логор-већ СИСТЕМ Логора.
Тражимо екстериторитеријалност браћо
Препоруке:
20
2
10
субота, 07 новембар 2020 16:43
АгатонФонПетровић
србоцид подсећа на србосјек. сама реч србоцид је очевидно изведена од геноцид. геноцид над србима је свима разумљиво и јасно. ово измишљање речи за геноцид над србима посећа на оне чувене конкурсе у хрватској на којима се бира домаћа реч да замени страну. мислим да са овим треба престати.
Препоруке:
10
16
11
субота, 07 новембар 2020 18:17
Загор
Ако ћемо српски и јасно, најбоље решење била би реч Затир или Затор: најтачније означава геноцид, из ње је изведен израз којим геноцид најчешће српски означавамо, а опет нерабљена и довољно звучна да је запамте и странци.
За невољу је прихватљив и Србоцид, али Затир је језички боље и примереније решење.
Препоруке:
2
15
12
субота, 07 новембар 2020 23:12
Срба
Значи још један предлог који показује колико је покољ бесмислен термин.
Препоруке:
16
2
13
недеља, 08 новембар 2020 15:42
Хаз јес ноу 1
Због важности теме враћам се привремено из добровољне изолације:
Ви који тврдите да треба користити израз геноцид или не схватате или нећете да схватите разлику (то су већ неки коментатори наводили):
геноцид јер израз који није национално одређен већ обухвата све истребљање у оштем смислу било којег народа
Овде се тражи израз који ће специфично одредити геноцид над српским народом.
Ко год се противи одређивању специфичног израза за геноцид над Србима свесно или несвено ради на умањењу ширења истине о србоциду, покољу или како се већ, ако буде бар мало добре воље, договоримо о заједничком изразу који ћемо у будуће користити.
Лично мислим да обе варијанте имају позитивне стране:
- србоцид: асоцира на геноцид, а има српску компоненту
- покољ: визуализује начин на који је затирања српског народа вршено (није убијање, гушење, стрељање већ буквално клање ножем и камом), буди мање асоцијације у свету, али је далеко сугестивнији у сродним језицима
Препоруке:
4
4
14
недеља, 08 новембар 2020 15:51
Србољуб Крајишник
Srbosiek и то искључиво хрватском латиницом и хрватским кориенским правописом !!!!!!!!!!!!!!
Препоруке:
5
2
15
недеља, 08 новембар 2020 15:54
Хау јес ноу 2
Сада да ли изабрати србоцид или покољ је питање шта нам је циљ и која нам је циљна група и уопште где је реалистично да промена терминологије може имати већи утицај.
Лично сам скептичан да, било шта да урадимо, можемо извршити утицај на ”запад” где у утицајним круговима њих апсолутно не интересују такве ствари већ су за њих Срби као и Руси бића која су на вредоносној скали испод домаћих животиња. Затирање Срба је чак позитивно, радо ће зажмурити и зачепити уши када се то дешава и правити се да ништа нити виде нити знају. То тешко да ће се икада променити. А ми Срби у дијаспори генерално смо у најбољем случају апатични.
Уначи остаје друга циљна група, а то је у првом реду Српски народ, у другом народи из бивше СФРЈ и у трећем словенски свет. Ту израз покољ генерално буди далеко више асоцијација него рецимо србоцид што не значи да одомаћење израза србоцид времном неће почети будити праве асоцијације.
У било којо варијанти само је до нас какав ће резултат испасти.
Препоруке:
2
2
16
недеља, 08 новембар 2020 16:20
Хау јес ноу 3
Као илустрацију шта можемо очекивати од запада је како запад (са њиховим медијима) третира рат у Нагорно Карабаху (Арцаху) - он не постоји у медијима и запад је зачепио уши и жмури дајући време Азербејџану да војно реши проблем успут потпуно чистећи Јермене из те области.
Упоредите како су медији (ис)пратили ситуацију око избора у Белорусији или ”тровању” Навалнија.
Обе теме су биле на врхунцу интересовања док је било назнака да се развија у жељеном правцу и док је ојачавало антируску реторику. Када то више није у интересу потпуно је нестало из медија за врло кратко време.
Успркос геноциду над Јерменима рат је у потпуној медијској блокади.
Немојмо се заваравати да би било каква промена терминологије на западу имала било какав утицај.
Ми би требало да се боримо за душе нашег народа и кроз истину и просвећивање наше омладине радимо на себи такође не допуштајући нашим крвницима да своје злочине негирају, умањују приказују их мање окрутнима. Не мрзити, али ни не заборавити.
Препоруке:
5
2
17
недеља, 08 новембар 2020 23:36
Спиридон
За термин покољ се залажу исти они који подржавају ауторку књиге Ухвати зеца која каже да је у Бањалуци извршено етничко чишћење од стране Срба. Шта ту није јасно?
Препоруке:
7
1
18
четвртак, 12 новембар 2020 19:00
Super Stupid
Нама непријатељи не требају.Кад се укине реч геноцид и замени нечим другим, онда је следећи корак да се призна и прихвати да су Срби извршили геноцид над Бошњацима и Албанцима, можда чак и Хрватима. Кад то постане једина истина нама ће бити остављена могућност да по кафанама расправљамо о покољу, србоциду, затиру и слично. Жалосно.
Слажем се да је ради једноставнијег (некада и убедљивијег) приказа лакше одредити један израз који ће означити све злочине извршене над Србима. Опаска како је то бесмислено, очигледно не стоји јер имамо примере других народа који су то већ учинили.
Не слажем се са предлозима попут Покољ или Србоцид. Први означава искључиво убијање Срба, а не и њихово протеривање или насилно преверавање; док је други помало нејасан.
Истребљење (енг. Extermination) може да обухвати сва три појавна облика суштински истог настојања да Срби нестану, тј. буду истребљени. Не само у НДХ, већ и окупираним деловима Краљевине Југославије од стране Албанаца, Бугара или Мађара.
Свако добро свим читаоцима НСПМ, уз жељу да се коментарише са мање страсти и увреда, него што је то до сада био случај.
Хвала.
Сама дефиниција Покоља баш обухвата све то што сте навели, у задњем параграфу:
https://pokolj.org/
Свако добро свим читаоцима НСПМ, уз жељу да се коментарише са мање страсти и увреда, него што је то до сада био случај.
Такође.
Наравно да је геноцид најбољи термин. Покољ је и када неко у Америци уђе у тржни центар и почне да убија људе. У тзв. НДХ Срби су стављени ван закона, што значи да је правним нормама те "државе" било прописано њихово уништење. То све говори да је геноцид над Србима био припремљен, прво идеолошки, кроз деловање римокатоличке цркве, праваша, а затим је спроведен у дело оснивањем НДХ. Не заборавимо, геноцид се није односио само на убијање Срба. Обухватао је и насилна покрштавања, протеривања, отимање деце од родитеља, забрану ћирилице, убијања и прогонства православног свештенства, рушење и пљачку храмова. Рећи покољ за све ово није довољно. Не знам откуд сад одједном да се бавимо терминологијом. Свугде у свету се одлично зна шта је геноцид, а шта покољ.
Злочини,које по свим дефиницијама можемо подвести под геноцид,треба да се зове СРБОЦИД.Зато што је усмерен искључиво ка једној циљној групи/(србима),у жељи да се физички истребе.Сви.И деца и старци и мушки и женски.
Јевреји су то у љиховом случају назвали Холокауст(термин се користо скључиво за геноцид над Јеврејима).
Зашто ми нисмо инсистирали на томе,братство и јединство,КПЈ,Титово "троловање",српско повлачење и инертност,више није бито ко је крив.
Имамо шансе да исправимо-то је најбитније,па хајмо браћо,свим снагама.
П.С.О броју жртава,карактеру злочина препоручујем проф.Србољуба Живанвића,који је радио ископавања.
Јасеновац није логор-већ СИСТЕМ Логора.
Тражимо екстериторитеријалност браћо
За невољу је прихватљив и Србоцид, али Затир је језички боље и примереније решење.
Ви који тврдите да треба користити израз геноцид или не схватате или нећете да схватите разлику (то су већ неки коментатори наводили):
геноцид јер израз који није национално одређен већ обухвата све истребљање у оштем смислу било којег народа
Овде се тражи израз који ће специфично одредити геноцид над српским народом.
Ко год се противи одређивању специфичног израза за геноцид над Србима свесно или несвено ради на умањењу ширења истине о србоциду, покољу или како се већ, ако буде бар мало добре воље, договоримо о заједничком изразу који ћемо у будуће користити.
Лично мислим да обе варијанте имају позитивне стране:
- србоцид: асоцира на геноцид, а има српску компоненту
- покољ: визуализује начин на који је затирања српског народа вршено (није убијање, гушење, стрељање већ буквално клање ножем и камом), буди мање асоцијације у свету, али је далеко сугестивнији у сродним језицима
Лично сам скептичан да, било шта да урадимо, можемо извршити утицај на ”запад” где у утицајним круговима њих апсолутно не интересују такве ствари већ су за њих Срби као и Руси бића која су на вредоносној скали испод домаћих животиња. Затирање Срба је чак позитивно, радо ће зажмурити и зачепити уши када се то дешава и правити се да ништа нити виде нити знају. То тешко да ће се икада променити. А ми Срби у дијаспори генерално смо у најбољем случају апатични.
Уначи остаје друга циљна група, а то је у првом реду Српски народ, у другом народи из бивше СФРЈ и у трећем словенски свет. Ту израз покољ генерално буди далеко више асоцијација него рецимо србоцид што не значи да одомаћење израза србоцид времном неће почети будити праве асоцијације.
У било којо варијанти само је до нас какав ће резултат испасти.
Упоредите како су медији (ис)пратили ситуацију око избора у Белорусији или ”тровању” Навалнија.
Обе теме су биле на врхунцу интересовања док је било назнака да се развија у жељеном правцу и док је ојачавало антируску реторику. Када то више није у интересу потпуно је нестало из медија за врло кратко време.
Успркос геноциду над Јерменима рат је у потпуној медијској блокади.
Немојмо се заваравати да би било каква промена терминологије на западу имала било какав утицај.
Ми би требало да се боримо за душе нашег народа и кроз истину и просвећивање наше омладине радимо на себи такође не допуштајући нашим крвницима да своје злочине негирају, умањују приказују их мање окрутнима. Не мрзити, али ни не заборавити.