U tekstu su se potkrale dve greške: Umesto "Dužijanca", bunjevački običaj je naveden kao "Dužijanca".U poslednjem odeljku teksta je umesto Nikole Babića, kao bivši predsednik Bunjevačkog nac. saveta pogrešno imenovan Mirko Bajić.
Preporuke:
0
0
2
četvrtak, 04 mart 2010 13:04
komentar
Samo da prokomentarsem fusnotu pod br. 41 gde se navodno optuzuje Srbija za toboznje stvaranje posebne nacije sto je maltene smesno i neozbiljno ali vredno paznje i opreznosti. Naime Srbija (kojom vlada ko zna ko ) nije uspela ni da promeni natureni i strani naziv Sandzak kakvih je postojalo ogromno za vreme Otomanskog Carstva. Toliko o tome uz jedan slikovit primer.
Bunjevci (i Sokci) su istorijski deo srpskog naroda mada licno nemam nista protiv njihove zasebnosti ali sam protiv njihove krotizacije sto moze da bude samo u interesu centara moci a nikako Hrvatske ili Bunjevaca. Pogledajte samo igre banatskih Srba u Rumuniji koje veoma veoma podsecaju na bunjevacki i sokacki narodni folklor pa ce vam biti jasnije o cemu govorim.
Preporuke:
0
0
3
četvrtak, 04 mart 2010 13:50
zvezdarac
Pre sto godina malo ko se u Slavoniji, Bačkoj, Sremu, Dalmaciji, Bosni, Hercegovini osećao Hrvatem. Onda je počeo proces hrvatizacije svih katolika srpskohrvatskog govornog područja. Taj proces je sprovođen u obe jugoslovenske države, a hrvatizacija Bunjevaca je njegov finalni čin, koji se odigrava u svojevrsnoj jugoslevenastoj tvorevini AP Vojvodini. Evo šta o tome može da se pročita u nedavno objavljenom intervjuu Milorada Ekmečića NIN-u, koji je prenela i NSPM:
Ideja da se hrvatska nacija mora integrisati silom, prisutna je odranije. Vasilije Krestić o tome više zna i zbog toga je napadan. U Aneksionoj krizi 1908. udareni su duhovni temelji hrvatske ustaške države. U krugu nadbiskupa Štadlera u Sarajevu, književnik i hrvatski nacionalni otac Ivo Pilar, i političar Iso Kršnjavi, čelnici su u toj grupi, stvaraju nacrt hrvatske države od Pule do Drine. Srbi, Jevreji i Cigani bi bili eliminisani, a katoličko stanovništvo preseljavano iz pokrajine u pokrajinu, kako bi se stvorila neka ujednačenost nacije, koja još nije predstavljala etničku celinu.
Preporuke:
0
0
4
četvrtak, 04 mart 2010 17:47
M. Hornjak
Ovde izgleda jos uvek neko bi bunjevce uz hrvate, vlahe uz rumune, rusine uz ukrajince i tako, mimo realnosti i ustavnopravnom poretku resio "dileme" jesu li oni -zaista to sto tvrde! Neka vlasi i bunjevci govore za sebe, kad je rec o rusinima, sta reci i kako kvalifikovati izjavu jednog od bivsih potpredsednika Izvrsnog veca APV /tada to jos nije bilo vlada/:"posto je Sovjetski Savez nestao, neko je morao da nasledi njegova prava...prema rusinima...a to je Ukrajina", I dodaje:"vas i Beograd smatra ukrajincima". Sta reci na to sto predsednik Izvrsnog veca izjavi prilikom posete Kijevu i ponovi posle povratka da "Ukrajina ima ovde brojnu manjinu, ukrajince i rusine koji predstavljaju most saradnje izmedju dve zemlje, i nikom nista, osim sto nama ostaje da se pitamo kakav most mogu predstavljati 15.000 rusina prema zemlji koja im osporava da su ono sto jesu, a tamo one koji traze prava koja im pripadaju po svim medjunarodnim konvencijama proganjaju kao secesioniste. I ovde nam porucuju: "ukrajince i rusine podjednako smatramo svojim i boriceno za svakog ukrajinca u svetu". I hvalimo se saradnjom izmedju Novosadskog i ukrajinskih univerziteta:skolovala Ukrajina toliko i toliko studenata - a neznamo da su to skoro svi rusini, skolovani da ovde propagiraju politiku suprotnu ustavu ove zemlje. I eno ih u rusinskim institucijama sire "naucnu istinu" Ukrajinske akademija nauka prema kojoj su rusini subetnos ukrajinske nacije, kao takvi pripadaju ukrajinskom narodu. Hvalimo se saradnjom VANU i NANU, kao i Odeljenjem za "Rusinistiku" u Novom Sadu. Od 1990/91., ovde je bilo na desetine visokih predstavnika Ukrajine, svi su pocinjali ili zavrsavali posete Ruskom Krsturu, i svi javno porucivali jedno isto. I nije da ne uspevaju, evo i sada je onima sto su "uvek i svuda tvrdili da su rusini i ukrajinci jedno isto" - omoguceno je da se upisuju u rusinski spisak za izbor nacionalnog saveta, ne bi li popunili kvotu i pravilno se rasporedili! I niko iz vlasti da se oglasi...
Preporuke:
0
0
5
četvrtak, 04 mart 2010 18:08
Nebojša Malić
Kao i uvek, vredno svedočanstvo i analiza g. Kovačeva. Najlepše hvala.
Činjenica je da se decenijama već vrši "hrvaćenje" katoličkog stanovništva na prostorima nekadašnje Jugoslavije, od katoličkih Srba u Dalmaciji i Dubrovniku, do evo Bunjevaca. Katolici koje je Austro-Ugarska dovela u BiH okupacije (1878-1918) - Česi, Slovaci, Ukrajinci, Poljaci - posle su prevođeni u Hrvate sudskim dokumentima. Ali svako spominjanje tih činjenica povlači optužbe o "velikosrpskom hegemonizmu", koje su verovatno u tu svrhu i izmišljene.
Preporuke:
0
0
6
petak, 05 mart 2010 12:16
Vladimir Peric
Zasto se u ovom tekstu o bunjevcima, "Oslobodjenje" stavlja pod znake navoda?
Preporuke:
0
0
7
petak, 05 mart 2010 14:17
Nebojša
SRESKI NARODNO OSLOBODILAČKI ODBOR
SREZA BAČKOPALANAČKOG
Odaljak za unutrašnje poslove
Broj 1968/1945.
18. maja 1945.
Bačka Palanka
SVIMA MESNIM NARODNO OSLOBODILAČKIM ODBORIMA
Sekciji sa unutrašnje poslove 1-6
Svim Vojnim Stanicama 1-6
Okružni Narodno Oslobodilački Odbor, Otsek za unutrašnje poslove pod I.br.1878 od 16 maja 1945 g. dostavio nam je sledeće:
"Glavni narodno oslobodilački odbor Vojvodine, Odeljenje za unutrašnje poslove pod br.1040/1945. dostavlja sledeće:
Dogadja se da se mnogi Hrvati uvode kao Bunjevci i Šokci u rubrike, gde se označava narodnost, a ne kao Hrvati kao n.pr.u legitimacije, razne evidencije i spiskove, i to biva često i po njihovom izričitom zahtevu ili po volji i nahodjenju dotičnog činovnika.
Kako bunjevačke i Šokačke narodnosti ne postoje, to vam se naređuje da sve Bunjevce i Šokce imadete tretirati isključivo kao Hrvate bez obzira na njihovu izjavu.
U raznim Okruzima i mestima , gde se oni do sada uvedeni kao Šokci i Bunjevci ima se to ispraviti i označiti kao Hrvati naročito u legitimacijama, biračkim spiskovima, putnim dozvolama i raznim drugim spiskovima po narodnosti. U buduće se imaju unositi samo isključivo kao Hrvati. Sve do sada izdate legtimacije i isprave, gde su označeni kao Bunjevci i Šokci, imaju se uništiti i nove izdati, izdavanje novih legitimacija ne sme se ponovo naplaćivati od stranaka.
Stavlja vam se u dužnost da o ovome odmah izvestite sve gradske i sreske, a preko ovih Mesne, da to što pre bezuvetno sprovedu, a vi da se starate, da se ovo svakako izvrši i da o učinjenom izvestite.
Dostavlja vam se prednje radi znanja i izvršenja te izveštaja o učinjenom.
Dostavlja vam se prednje da po istome postupite u celosti te da dostavite izveštaj u svakom slučaju do 24, t.m. bez požurenja. I negativne izveštaje treba podneti.
Smrt fašizmu - Sloboda narodu !
Sekretar, Pretsednik,
Preporuke:
0
0
8
petak, 05 mart 2010 15:01
Dušan Kovačev
"Oslobođenje" sam stavio pod navodnike, jer je za Bunjevce donelo diktaturu komunističke partije koja je odmah sprovela njihovu preregistraciju u Hrvate. To bi trebalo da je sasvim jasno iz konteksta.
Autor
Preporuke:
0
0
9
petak, 05 mart 2010 16:06
Marko
Prvo Srbi moraju da se izbore za onoliku zastupljenost, u tzv.gornjem domu, koliko ih procentualno ima,dok se ne rijesi pitanje autonomastva.
Drugo Bunjevci moraju da se izbore za svoja prava.U austrougarskim popisima su postojali kao poseban narod. Brozov rezim ih je dekretom izbrisao ("oni koji se izjasne kao Bunjevci da budu zavedeni kao Hrvati"),kao sto je izbrisao i Srbe katolike,a Slobodan MIlosevic im je vratio to pravo. Dojucerasnji muslimani su postali Bosnjaci(oni koji su to htjeli),a nad Bunjevcima se ponovo vrsi nasilje, kao u Brozovo vrijeme.
Preporuke:
0
0
10
petak, 05 mart 2010 23:23
Steva Nadrljanski
G. Kovačev, ne bi bilo naodmet ispričati šta se zbilo u Santovu krajem 19. veka kad su Bunje prešli u pravoslavlje zato što im je katolički pop nameto madžarski jezik.
To je Santovo valjda i danas u Madžarskoj, samo ne znam ima li koga tamo još od naši.
Preporuke:
0
0
11
petak, 05 mart 2010 23:32
Steva Nadrljanski
Narode, pročitajte Veljka Petrovića pripovetku "Bunja", pa da vidite kako je to nekad izgledalo.
Preporuke:
0
0
12
subota, 06 mart 2010 20:06
Dušan Kovačev
G. Kovačev, ne bi bilo naodmet ispričati šta se zbilo u Santovu krajem 19. veka...
Čuo sam za Santovački događaj, ali sam takođe čuo da je Santovo bilo šokačko, a ne bunjevačko selo. Takođe sam čuo da jedan danas poznati srpski političar potiče iz porodice, koja je tom prilikom prešla u pravoslavlje.
Međutim, znati nešto samo "po čuvenju" nije dovoljno da bi se i pisalo o tome.
Zanimljivo je kako subjektivno ima uvek vecu moc od realnog (istorija, itd) o cemu svedoci i ovaj navod sa sajta "croatianhistory" :
"BUNJEVCI are a Croatian sub-group, which one part colonized Lika and the Croatian Littoral,"
Isti je slucaj i sa skandaloznim donosenjem tzv. "Statuta Vojvodine" kad nisu ni pitali narod niti su iole konsultovali istoriju vec su je za moje pojmove potpuno ignorisali jer se radi o novom eufenizmu zvanom "realnost" .
Slican je slucaj i sa pomenutim Rusinima koji su dokazali svoje "ukrajinsko" opredeljenje glasajuci u ako se ne varam "Karpatskoj oblasti" (vidi ovdasnji clanak sa detaljnom analizom ukr. izbora) sa ubedljivom vecinom za prorusku opciju sto je diametralno suprotno politici koju zagovara pomenuta "Vlada" (zamisli molim te - oni su dogurali cak do "Vlade). Verovatno zbog toga i pricaju i zagovaraju takve apsurde.
Preporuke:
0
0
15
nedelja, 07 mart 2010 20:13
Vladimir Peric
@Dusan Kovacev - autor
Valjda bi trebalo da znate da dok god bude drzave nece biti slobode, i da uvek zivimo u manjoj ili vecoj diktaturi. Vlasti druge Jugoslavije su smatrale da Sokci i Bunjevci nemaju pravo da se tretiraju kao narodnost, dobro, mozda je drzava pogresila, ali za mene su oni Hrvati, jer govore Hrvatski imaju istu religiju, istoriju, a verovatno je im je i genetika ista. A ako smatramo da su Sokci i Bunjevci posebne nacije, ili narodnosti onda bi morao priznati i postojanje Bosnjacke, Crnogorske, Makedonske itd. nacije (a ove tri imaju i vise posebnosti od bunjevaca)
Preporuke:
0
0
16
ponedeljak, 08 mart 2010 01:14
Aleksandar Skular
"Nemojte ljudi, k'o Boga vas molim."
Bavljenje genetikom u medicinske svrhe,kako bi se otkrili uzroci bolesti i prepisali delotvorni lekovi zarad spasavanja ljudskih zivota, plemenito je i lako razumljivo. Ali, od bavljenja "genetikom" na stranicama NSPM, u rubrici Politicki zivot, i u isto vreme povezivanje dobijenih "rezultata", ne samo sa nacionalnim, vec i sa politickim opredeljenjima Bunjevaca, ili bilo koga drugog, pomalo mi se dize kosa na glavi.
Ako nam vec "zivot" namece temu "ko je ko" ili "ko bi sta trebalo da bude", umesto da pretpostavljamo, predlazem da to upitamo nase prijatelje i susede Bunjevce, i pustimo ih da se opredeljujuju, bas kao i mi, po sopstvenoj volji.
Ziveli, pozdrav svima, a narocito dragom Dusanu!
Preporuke:
0
0
17
ponedeljak, 08 mart 2010 08:12
ludi skretničar
#Vladimir Perić#
Jeste li vi nekada čuli kako govore Bunjevci? Da li ste ikada sreli nekog Bunjevca?
Njihov govor veze nema, čak ni običnom laiku ne liči ni na jedno narečje tkz. hrvatskog jezika.
Preporuke:
0
0
18
ponedeljak, 08 mart 2010 19:37
@ Vladimir Perić
a mene su oni Hrvati, jer govore Hrvatski imaju istu religiju, istoriju, a verovatno je im je i genetika ista. A ako smatramo da su Sokci i Bunjevci posebne nacije, ili narodnosti onda bi morao priznati i postojanje Bosnjacke, Crnogorske, Makedonske itd. nacije (a ove tri imaju i vise posebnosti od bunjevaca)
Identitet nacije je zasnovan pre svega na vlastitom uverenju, pa zatimi na formalnom priznanju. Bunjevci se smatraju nacijom i priznati su u Srbiji za naciju. To što vi smatrate da su Bunjevci Hrvati, vaša je stvar, ali niste u pravu.
Naravno da je priznata nacionalna posebnost i Makedoncima i Crnogorcima. To međutim nije tema ovog članka.
Preporuke:
0
0
19
utorak, 09 mart 2010 10:20
dada
Svi ljudi koji govore Srbski su Srbi po genetici (tj. po narodnosti), ali im se uvek nametalo da to nisu već da su neko drugi. Očit primer u zadnje vreme je nacija crnogorska i bošnjačka.
Preporuke:
0
0
20
četvrtak, 11 mart 2010 11:19
Dragoslav
Ispada da Državnjani Hrvatske iz Istre,Dalmacije,Slavonije,i Like su isto,tj.Hrvati,a Srbi iz Novog Sada,i Beograda sasvim druga nacija.Vreme je da se tome stane na put,ili nas više neće biti,trba se "agresivno" braniti i čuvati srpstvo.
Bunjevci (i Sokci) su istorijski deo srpskog naroda mada licno nemam nista protiv njihove zasebnosti ali sam protiv njihove krotizacije sto moze da bude samo u interesu centara moci a nikako Hrvatske ili Bunjevaca. Pogledajte samo igre banatskih Srba u Rumuniji koje veoma veoma podsecaju na bunjevacki i sokacki narodni folklor pa ce vam biti jasnije o cemu govorim.
Činjenica je da se decenijama već vrši "hrvaćenje" katoličkog stanovništva na prostorima nekadašnje Jugoslavije, od katoličkih Srba u Dalmaciji i Dubrovniku, do evo Bunjevaca. Katolici koje je Austro-Ugarska dovela u BiH okupacije (1878-1918) - Česi, Slovaci, Ukrajinci, Poljaci - posle su prevođeni u Hrvate sudskim dokumentima. Ali svako spominjanje tih činjenica povlači optužbe o "velikosrpskom hegemonizmu", koje su verovatno u tu svrhu i izmišljene.
SREZA BAČKOPALANAČKOG
Odaljak za unutrašnje poslove
Broj 1968/1945.
18. maja 1945.
Bačka Palanka
SVIMA MESNIM NARODNO OSLOBODILAČKIM ODBORIMA
Sekciji sa unutrašnje poslove 1-6
Svim Vojnim Stanicama 1-6
Okružni Narodno Oslobodilački Odbor, Otsek za unutrašnje poslove pod I.br.1878 od 16 maja 1945 g. dostavio nam je sledeće:
"Glavni narodno oslobodilački odbor Vojvodine, Odeljenje za unutrašnje poslove pod br.1040/1945. dostavlja sledeće:
Dogadja se da se mnogi Hrvati uvode kao Bunjevci i Šokci u rubrike, gde se označava narodnost, a ne kao Hrvati kao n.pr.u legitimacije, razne evidencije i spiskove, i to biva često i po njihovom izričitom zahtevu ili po volji i nahodjenju dotičnog činovnika.
Kako bunjevačke i Šokačke narodnosti ne postoje, to vam se naređuje da sve Bunjevce i Šokce imadete tretirati isključivo kao Hrvate bez obzira na njihovu izjavu.
U raznim Okruzima i mestima , gde se oni do sada uvedeni kao Šokci i Bunjevci ima se to ispraviti i označiti kao Hrvati naročito u legitimacijama, biračkim spiskovima, putnim dozvolama i raznim drugim spiskovima po narodnosti. U buduće se imaju unositi samo isključivo kao Hrvati. Sve do sada izdate legtimacije i isprave, gde su označeni kao Bunjevci i Šokci, imaju se uništiti i nove izdati, izdavanje novih legitimacija ne sme se ponovo naplaćivati od stranaka.
Stavlja vam se u dužnost da o ovome odmah izvestite sve gradske i sreske, a preko ovih Mesne, da to što pre bezuvetno sprovedu, a vi da se starate, da se ovo svakako izvrši i da o učinjenom izvestite.
Dostavlja vam se prednje radi znanja i izvršenja te izveštaja o učinjenom.
Dostavlja vam se prednje da po istome postupite u celosti te da dostavite izveštaj u svakom slučaju do 24, t.m. bez požurenja. I negativne izveštaje treba podneti.
Smrt fašizmu - Sloboda narodu !
Sekretar, Pretsednik,
Autor
Drugo Bunjevci moraju da se izbore za svoja prava.U austrougarskim popisima su postojali kao poseban narod. Brozov rezim ih je dekretom izbrisao ("oni koji se izjasne kao Bunjevci da budu zavedeni kao Hrvati"),kao sto je izbrisao i Srbe katolike,a Slobodan MIlosevic im je vratio to pravo. Dojucerasnji muslimani su postali Bosnjaci(oni koji su to htjeli),a nad Bunjevcima se ponovo vrsi nasilje, kao u Brozovo vrijeme.
To je Santovo valjda i danas u Madžarskoj, samo ne znam ima li koga tamo još od naši.
Čuo sam za Santovački događaj, ali sam takođe čuo da je Santovo bilo šokačko, a ne bunjevačko selo. Takođe sam čuo da jedan danas poznati srpski političar potiče iz porodice, koja je tom prilikom prešla u pravoslavlje.
Međutim, znati nešto samo "po čuvenju" nije dovoljno da bi se i pisalo o tome.
"BUNJEVCI are a Croatian sub-group, which one part colonized Lika and the Croatian Littoral,"
Isti je slucaj i sa skandaloznim donosenjem tzv. "Statuta Vojvodine" kad nisu ni pitali narod niti su iole konsultovali istoriju vec su je za moje pojmove potpuno ignorisali jer se radi o novom eufenizmu zvanom "realnost" .
Slican je slucaj i sa pomenutim Rusinima koji su dokazali svoje "ukrajinsko" opredeljenje glasajuci u ako se ne varam "Karpatskoj oblasti" (vidi ovdasnji clanak sa detaljnom analizom ukr. izbora) sa ubedljivom vecinom za prorusku opciju sto je diametralno suprotno politici koju zagovara pomenuta "Vlada" (zamisli molim te - oni su dogurali cak do "Vlade). Verovatno zbog toga i pricaju i zagovaraju takve apsurde.
Valjda bi trebalo da znate da dok god bude drzave nece biti slobode, i da uvek zivimo u manjoj ili vecoj diktaturi. Vlasti druge Jugoslavije su smatrale da Sokci i Bunjevci nemaju pravo da se tretiraju kao narodnost, dobro, mozda je drzava pogresila, ali za mene su oni Hrvati, jer govore Hrvatski imaju istu religiju, istoriju, a verovatno je im je i genetika ista. A ako smatramo da su Sokci i Bunjevci posebne nacije, ili narodnosti onda bi morao priznati i postojanje Bosnjacke, Crnogorske, Makedonske itd. nacije (a ove tri imaju i vise posebnosti od bunjevaca)
Bavljenje genetikom u medicinske svrhe,kako bi se otkrili uzroci bolesti i prepisali delotvorni lekovi zarad spasavanja ljudskih zivota, plemenito je i lako razumljivo. Ali, od bavljenja "genetikom" na stranicama NSPM, u rubrici Politicki zivot, i u isto vreme povezivanje dobijenih "rezultata", ne samo sa nacionalnim, vec i sa politickim opredeljenjima Bunjevaca, ili bilo koga drugog, pomalo mi se dize kosa na glavi.
Ako nam vec "zivot" namece temu "ko je ko" ili "ko bi sta trebalo da bude", umesto da pretpostavljamo, predlazem da to upitamo nase prijatelje i susede Bunjevce, i pustimo ih da se opredeljujuju, bas kao i mi, po sopstvenoj volji.
Ziveli, pozdrav svima, a narocito dragom Dusanu!
Jeste li vi nekada čuli kako govore Bunjevci? Da li ste ikada sreli nekog Bunjevca?
Njihov govor veze nema, čak ni običnom laiku ne liči ni na jedno narečje tkz. hrvatskog jezika.
Identitet nacije je zasnovan pre svega na vlastitom uverenju, pa zatimi na formalnom priznanju. Bunjevci se smatraju nacijom i priznati su u Srbiji za naciju. To što vi smatrate da su Bunjevci Hrvati, vaša je stvar, ali niste u pravu.
Naravno da je priznata nacionalna posebnost i Makedoncima i Crnogorcima. To međutim nije tema ovog članka.