Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Hodati uspravno

Komentari (21) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 ponedeljak, 05 april 2010 15:00
Ethos
Odlican je tekst. Samo mislim da neke "stavove" koje je profesor izrazavao u razgovorima ne treba shvatati bukvalno, i doslovno ih prenostiti, mada nije to ni ovde radjeno, u velikoj meri, ali mislim da vise treba imati u vidu dijalekticku metodu kojom se sagovorniku cesto, skoro uvek oponira, a Istina ne ostaje nikada "vlasnistvo" pojedinacnog stava, vec je u sintezi i prevazilazenju, dolazi se do nje uvek nekom vrstom nagovestaja, i uvrstavanjem onoga na drugim mestima izrecenog i napisanog, ili ne napisanog, ali u skladu sa njegovom dijalektickom teorijom znacenja i filozofijom jezika...On jezik nije shvatao kao ekvivalent mentalnim sadrzajima. Verovao je, za razliku od Ejera, da postoje mentalni sadrzaji i van jezika,i da cinjenice ne korespondiraju sa jezikom. Mislim da to treba imati u vidu, i pomalo iskosa citati i slusati iznete tvrdnje. Takodje, ne mislim da je profesorovo opredeljenje za mesovito drustvo bila njegova pozicija na "levici', vec "prelazna faza", stoga ove stavove ne treba posmatrati "staticki" vec "dinamicki". O revoluciji je govorio kao o istorijskoj cinjenici, Oktobarskoj revoluciji, Francuskoj revoluciji,NOB-u, a i romanticarski, u smislu "snova" " Jurisa na nebo" koji su se i te kako ostvarilvali u istoriji...i koji itekako prozimaju citavo njegovo delo, iako je kritikovao "dogmatski marksizam", tu je meta njegove kritike pre svega na temelju pojmova, kao i konkretnih istorijskih cinjenica, kao sto je bio staljinizam, titoizam. Bio je daleko od Socijal - Demokratije, (njegov deda je bio Socijal Demokrata, a otac komunista...On sam je bio clan SKOJ-a ilegalac od najranije mladosti, i njegov marksizam je bio nedvosmisleno i duboko ukorenjen...time je objasnjavao svoju politicku doslednost, za razliku od njegovih kolega iz Praksis-a, i svih ostalih koji su tokom zivota menjali svoja uverenja.)
Preporuke:
0
0
2 ponedeljak, 05 april 2010 16:28
Joviša Vidić
O filozofiji počivšeg g. Markovića neka razglabaju salonski filozofi i političari. Ja znam, da g. Marković nije branio narod, već politički sistem.
"Jugoslavije će biti, pa makar sa Beogradom i okolinom"; bile su reči počivšeg filozofa, a pred televizijskim kamerama. Eto šta je g. filozof branio. Jedan predratni profesor sa beogradskog univerziteta - čije sam ime zaboravio - inače bio je član Grolove stranke, a njegove "visokoumne" misli mi je preneo počivši g. Desimir Tošić. Dakle, profesor je na pitanje g. Tošića a u vezi komunizma i Srba odgovorio: Nije važno ko će živeti u Srbiji, važno je da mi u Srbiji imamo komunizam. E to je to. Ideolog Socijalističke partije Srbije, se zadovoljava sa Beogradom i okolinom, samo da imamo socijalistički sistem.
Joviša Vidić od Rudina.
Preporuke:
0
0
3 ponedeljak, 05 april 2010 22:57
Darko Stanojević
Njegova ličnost i moralnost su za mene besprekorni, ali u pitanjima filozofske ili političke prirode bilo je razilaženja.


Nažalost, ne mogu da čitam ovaj članak bez vrlo "nefilozofskog" komentara:

Marković je ZAKOVAN u srpskoj istoriji 20. veka kao "ideolog SPS-a", i nijedna pozitivna asocijacija, toplo sećanje i autorovi pokušaji da ga "rehabilituje" neće to promeniti. Sve i da je zaista unapredio modernu srpsku političku misao, ostaje mu taj ŽIG zanavek. Sa razlogom.

I posle smrti svog glavnog pulena (S.Miloševića) se Marković, vidimo iz teksta, bavio uglavnom "krštavanjem jarića", pranjem svojeg veša i, umesto da sebi i drugima objasni gde je ta ideja zapela i propala, vidimo... odricao se svojih novostečenih sledbenika (neokomunista i ostalih "drugosrbijanaca").

No, kao zakleti "jugosloven" i komunista, to nikada nije ni mogao da spozna. Tako je i otišao odavde.

Ostaće zapamćen, kakogod.
Preporuke:
0
0
4 utorak, 06 april 2010 01:07
za Darka Stanojevića
Slažem se s vama, Vuk Drašković je bio bolji.
Preporuke:
0
0
5 utorak, 06 april 2010 02:08
srce je na levoj strani!
Mislim da je tekst odličan i da je Mihailo Marković zaslužio da o njemu piše baš Mario Kalik.
Preporuke:
0
0
6 utorak, 06 april 2010 03:24
Sidarta
Veliki Čovek koji je u nevreme kraja prošlog veka delovao protiv svih. Moralna veličina.
Preporuke:
0
0
7 utorak, 06 april 2010 03:25
Hej Sloveni
Slažem se u potpunosti sa "srce je na levoj strani". Tekst je izvanredan.
Preporuke:
0
0
8 utorak, 06 april 2010 07:19
Velikani srpske filozofske misli
Povodom smrti Mihaila Markovića, već smo imali priliku da na NSPM-u pročitamo izuzetan tekst Mladena Kozomare, zatim smo u Politici mogli da čitamo podjednako vanserijski tekst Zdravka
Kučinara, a sada na istu temu piše i Mario Kalik.

Kozomara, Kučinar i Kalik nesumnjivo predstavljaju priznate i poznate autoritete, ne samo kada je reč o delu Mihaila Markovića, već uopšte kada je u pitanju srpska - i ne samo srpska - filozofija.

Pravo je zadovoljstvo čitati navedene autore jer su oni u stanju da čak i u formi nekrologa saopšte misli koje transcendiraju zadati okvir i prelaze u sferu čiste i to one najviše, spekulativne filozofije.

Mogu samo da izrazim žaljenje što ovakvi tekstovi u našim medijima predstavljaju pravu retkost, tj. što navedeni autori nisu zastupljeni u onoj meri u kojoj to nesumnjivo zaslužuju...
Preporuke:
0
0
9 utorak, 06 april 2010 11:11
Vid
Isuviše malo znam o tome da bih ovaj tekst komentarisao sa filozofskog aspekta, ali znam da je pokojni drug Marković, bio glavni ideolog politike SPS-a, koja je mom narodu nanela mnogo zla, kao i da je bio zakleti Jugosloven i zagovornik ideje Jugoslavje koja je nas, Srbe, mnogo koštala, tako da se ne bi moglo reći da ga naročito poštujem. Mislim da smo, uprkos njegovoj inteligenciji, od njega i sličnih imali više štete nego koristi. I njemu i nama bilo bi mnogo bolje da je svoju pamet zadržao za sebe. Iskreno, kada vidim da čovek (pa uz to još i Srbin) podržava ideje komunista, SPs-a, Jugoslavije zaista počnem da sumnjam u njegovu inteligenciju ili dobre namere ili ne znam šta već... Nisam naročiti pristalica one narodne "o pokojniku sve najbolje".
Preporuke:
0
0
10 utorak, 06 april 2010 15:52
Darko Stanojević
Slažem se s vama, Vuk Drašković je bio bolji.


Nije Vam ovo čak ni smešno, iskreno... "za mene".

Ta dva "druga" su suprostavljene lučonoše jedne iste početne ideje.

Ipak, prvi je sedeo u tihom kabinetu sve vreme i pisao knjige, a drugi je na bučnoj ulici pujdao narod na prvog i tražio podršku za svoje pisanje knjiga.

Na kraju, obojica su postali puki "dronjci" svojih početnih, revolucionarnih, "svetlih i plemenitih" ideja.
Preporuke:
0
0
11 utorak, 06 april 2010 17:45
Anabela
@Velikani srpske filozofske misli

Meni se posebno dopao tekt Z. Kučinara; on je ubedljivo pokazao kako bi danas, da nije bilo onih sankcija koje nam je nametnuo zapad a koje su podjednako pogodile srpsku ekonomiju i srpsku kulturu, Mihailo Marković bio veoma poznat i cenjen autor u čitavom svetu. Ja sam sigurna da to ne važi samo za Markovića, već i za čitavu srpsku filozofiju! Da nije bilo sankcija, Kučinar, Kalik i Kozomara danas bi bili svetski poznati autori! Oni to svakako zaslužuju više nego na primer jedan Žižek!
Preporuke:
0
0
12 utorak, 06 april 2010 18:04
Lino
Natuknuo bih samo riječ-dvije o izvanredno bitnome pitanju kojega je kolega Kalik dao tek nagovijestiti: je li uopće moguće nakon propasti filozofije - što ju osvjedočava postmodernistički filozofski bastard pod imenom dekonstrukcije - razumjeti svu dubinu misli jednoga Mihaila Markovića ili pak jednoga Gaja Petrovića? Koliko danas prosječnomu studentu filozofije mogu značiti knjige što su u naše vrijeme predstavljale prava remek-djela: knjige poput Markovićevih, Petrovićevih ili Kučinarovih?
Preporuke:
0
0
13 sreda, 07 april 2010 01:21
@Darko Stanojević
Profesorova referenca je, po vašem mišljenju "dronjak".
A koje su vaše reference?
Preporuke:
0
0
14 sreda, 07 april 2010 23:54
Karićeva levica
Tekst je izvrstan mada mu nedostaje jedna dimenzija: ekonomska! Kada je u pitanju levica koja je vladala Srbijom u poslednjoj deceniji 20. veka, ne treba zaboraviti koliko su toj levoj ideologiji i politici doprineli autentični levičari poput Bogoljuba Karića, Jezde i Dafine. Naravno, pomenuti levičari mnogo duguju svom velikom ideologu Markoviću, ali ni Marković ne bi mogao da realizuje svoje političke vizije bez pomoći iskrenih saradnika - u prvom redu Bogoljuba, Jezde i Dafine!
Preporuke:
0
0
15 subota, 10 april 2010 19:45
O Megatrend-levičarenju
Kakva crna levica, kakva nesuđena svetska imena (namenjeno komentatoru koji poredi Kalika i još neke "filozofe" sa Žižekom). Pa taj Kalik nije ni doktorirao a predaje na Megatrendu.

I dajete, kakve sankcije kao uzrok njegovoj anonimnosti? Koje sankcije? Je l znate vi kad su ukinute sankcije? A da li je Kalik objavio neku knjigu? Da li piše nešto osim nekrologe?

A da ne pričamo o ostalim velikanima koje pominjete. Kučinara znam samo iz priča i znam da taj čovek ni jednu knjigu nije objavio u životu. A za Kozomaru prvi put čujem.

Toliko o megatrend-levici i o lepim željama. Nije da ikome želim išta loše ali ne volim kad ovako šta se nekom sni za to hoće da svakoga ubedi da je java.
Preporuke:
0
0
16 ponedeljak, 12 april 2010 19:28
za neupucene
Komentari obicno sluze da se komentarise tekst, a ne drugi komentari, ipak, redakcija nije dosledna u objavljinju i neobjavljivanju takvih komentara . moj odgovor vidu nije objavljen. budite dosledni malo. dovoljno je sto su desnicari u vecini na vasem sajtu, imajte malo postovanja i nemojte objavljivati neargumentovane i maliciozne komentare, ako vec pravite neku selekciju/cenzuru.Time se kvalitet i ozbiljnost vaseg vrlo postovanog sajta zaista srozava. Mario samo nastavi da pises! A i ostalima je bolje da pisu tekstove ili knjige nego da se bave time sta je ko drugi objavio, napisao, sanjao, jeo. Umesto hajke, fokusirajte se na neki predmet, temu, bilo sta. Izgleda je najteze voditi postenu i argumentovanu raspravu, i ljudki razgovor. Ali mnogima je izgleda doktorat ili neko "elitno mesto"( definicija takvog mesta: mesto koje nije Megatrend) pokrice za bilo sta. Dokle cemo vise slusati o "milosevicevskoj" ili "nemilosevicevskoj" levici, Megatrend-levici, i slicno.
Preporuke:
0
0
17 utorak, 13 april 2010 23:24
Avakum Ristić
Jedan veliki nemački filozof je rekao da mu je želja da natera filozofiju da progovori nemački. Mi, jadni Srbi, tako smo slabašni na tom polju! Dva naša najuticajnija filozofa u poslednjih sto godina nisu ništa učinili da filozofija progovori srpski. Jedan od njih (Branislav Petronijević) je patio što je zarobljenik malog jezika na kome tobože ne može da se izrazi, a drugi (Mihailo Marković)je bio opčinjen nekakvim projugoslovenskim pseudo-internacionalizmom. I to je prilog za tužnu priču.
Preporuke:
0
0
18 sreda, 14 april 2010 13:17
...a sada nešto malo i za upućene
Komentator koji je naslovio svoj prilog sa "Za neupućene" piše:

"Dokle cemo vise slusati o "milosevicevskoj" ili "nemilosevicevskoj" levici, Megatrend-levici, i slicno."

Sudeći po ovome, on ili ona se stvarno obraća neupućenima - neupućenima u politiku. Jer samo neupućenima može da se prodaje priča o tome kako je nebitno da li je levica levica ili je "levica". A jeste "levica" ako je "megatrend-levica" ili "Milošević-levica".
Preporuke:
0
0
19 sreda, 14 april 2010 23:35
pogled (ne baš) sa strane
Redovno pratim tekstove, a povremeno pratim i komentare na ovom sajtu. A slučajno znam ponešto -filozof sam po obrazovanju - i o "predmetu", tj temi ovog teksta i ove rasprave. Pre svega, gospodin Marković, ma koliko se ne slagao sasvim sa njegovim ni filozofskim ni političkim opusom, zaslužuje najdublje poštovanje, kako zbog svog snažnog intelekta, tako i svog moralnog lika i karaktera, i u tom pogledu bi mogao i morao biti uzor mnogim ovdašnjim "junacima" i sa leve i sa desne strane. Takođe, ako i mogu da razumem, mada ne opravdavam, to što su se na prfesora Markovića i autora tako ružno obrušili samozvani "desničari" i neupućeni čitaoci koji za njega znaju samo kao "ideologa SPS-a), nikada mi nije bilo jasno odakle isto tolika, ako ne i veća, sektaška mržnja i tolika pakost i na danas očigledno ugroženoj i marginalizovanoj levoj strani srpskog intelektualnog i ideološkog spektra. Takođe, s pravom pominjući Petronijevića i Markovića, mislim da je jedan komentator, namerno ili ne, prevideo sistematski zanemarivanog, a itekako (barem u našim okvirima) značajnog Mihaila Đurića. Možda i zato što se on ne uklapa u tezu o "ne srpskom karakteru" srpskih filozofa. Tužno je, ali istovremeno i toliko "srpski" (mada za to ima i mnogo svetskih primera), što se ta dva savremenika, gotovo imenjaka, i objektivno najznačajnija živa srpska filozofska pisca, uz to patriota, međusobno nisu podnosili. Ali to je već druga tema. Elem, Sve pohvale autoru. Čast i slava Mihajlu Markoviću.
Preporuke:
0
0
20 četvrtak, 15 april 2010 19:58
Filozofiranje i filozofiranje
U tekstu se, u fusnoti na kraju, kaže:

"Profesorov Praxis uključivao je, kako vidimo, i odvažnost na fizičku borbu u odbrani vlastitih uverenja"

Imam par komentara u obliku pitanja u vezi sa tim:

1. Ima li išta lakše od toga da se stisnu zubi kad se nađeš priteran u ćošak?

2. Ima li čak išta poželjnije od toga da budeš uvučen u fizički konflikt kad nemaš argumente?

3. Na kraju, ima li ičeg infantilnijeg od veličanja nečije spremnosti da se potuče? Tako se, na tom nivou na kom se ovo uzima kao išta bitno, filozofira u kafani, ne u filozofiji (što znači da se tako NE filozofira, jer ima vremena i mesta za sve, ali se ne može kafanski nivou podmetnuti filozofskom). A onda, to kako nečiji "filozofski tata" filozofira na kafanskom nivou stvarno nije za javnost. Nek se onda njegov "filozofski sin" oduševljavaju "tatinom" spremnošću da uđe u "fajt" negde gde ih niko ne vidi, u svojim ličnim dnevnicima, a ne ovako, gde ih svi vide. Ovako je neprijatno svima - i njemu što ga vidimo, i nama što ovako bez i malo ukusa prosipa takve stari pred nas.
Preporuke:
0
0
21 petak, 16 april 2010 10:38
Milutin
Tekst je odličan. Valja znati, a ko ne veruje neka pročita Program SPS-a sa njegovog osnivanja, da je od svih stranaka najviše istinskih etičkih vrednosti u taj Program uneseno.
Nije Marković nikada bio ideolog SPS, iako je presudno učestvovao u pisanju tog programa. Ideologom su ga samo predstavljali u medijima. Kamo sreće da je ideološki usmeravao SPS, jer bi to značilo, ako primenimo MArkovićev obrazac, ne samo pričanje i pisanje o idealima, nego delanje, življenje i mišljenje u skladu s njima. Jasno je da svega toga u SPS-u nije bilo. Mangupi su samo prevarili jednog čoveka čista srca. I on se u to vrlo brzo uverio i od njih distancirao. Mihailo Marković je bio veoma veliki čovek i filozof. Prevelik da bi ga srpski narod takvog i pamtio.
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner