субота, 20. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Обмана века

Kоментари (20) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 среда, 18 фебруар 2009 04:08
Бојан
А у шта је требало овај народ да верује? Да ли можда у праксу вишедеценијског, државног субвенционисања таквог гломазног и неефикасног губиташа какав је "Застава". Шта је требало да верујемо, да ће рецимо "нови југић" са све редизајниранијим спојлерима коначно издржати бар 2 године да не кородира, да ће грађани Србије кренути да купују "нове моделе" заставе уместо 10 година старих, било којих западних модела аутомобила.Да ли је можда боље да наставимо да упошљавамо румунске раднике купујући "дачију". Па можда смо и били наивни када смо имали у
виду неке сличне позитивне аквизиције аутомобилских индустрија земаља негдашњег совјетског блока (шкода, дачија).Тамо где престаје граница између рационалног почиње безнађе политикантског. Ха, сада смо ми као наивни, нисмо могли предвидети да ће бити криза. Па ако ћемо о кризи зар није утисак (исправите ме ако се варам) да се она стуштила над светом као "гром из ведра неба", чак да се о њој интензивно прича тек у задња 3-4 месеца. Нисам чуо, ни да су САД нити Немачка имали још пре годину дана спреман "пакет мера" за време када дође криза.Ми смо
ваљда требали ићи испред света и времена, еј миии. Јесте "Застава" пред изборе била маркетиншки трик, али ипак тешко се могло поверовати у зле тежње оних који су "Фијат" "довели" надајући се позитивном искуству горепоменутих аквизиција аутомобилских индустрија. Већа је контроверза државно учешће у тој инвестицији (200 милиона). Али и то се може извагати по принципу колике ће нам користи бити а колике смо трошкове имали (цифре не лажу). Оно на шта се сада своди "застава" у очима противника "фијата" је злоупотреба искривљене свести народа која је до
сада углавном била својствена "радикалима". И у шта да народ онда верује,да ли треба ово или треба оно! У мају прошле године народ је изабрао између "нечега мало" и "ничега" то "нешто мало". Сад не верује више ни у шта.
Препоруке:
0
0
2 среда, 18 фебруар 2009 04:22
DEDA-EU
Ha!ha!ha!Poslao sam komentar jos septembra meseca 2008 kada je to bila aktuelna tema na RTS-u i nisu ga objavili.Napisao sam tada da je posao sa Fiatom samo maska za likvidaciju Zastave.To se pokusavalo sa svima onima koji su kobajagi bili zainteresovani za Zastavu i kada su ljudi ukapirali o cemu se radi nisu hteli da prihvate tu prljavu igru.To je taktika u svim zemljama u tranziciji i sto je zanimljivo u 99% slucajeva u tim prljavim poslovima su italijani.Imam i licno iskustvo posto zivim u Sloveniji i to 2km od italijanske granice,dosli uzeli firmu sa nasim parama radili 1godinu ma tacno 1godinu ni dan duze,pokupili se a nas 200 radnika na zavod za zaposljavanje.pojeli nam 5 plata,regres i odpremninu.Ja sam onda po zakonu koji je tada bio na snazi trebao da dobijem nesto vise od 20.000DM to je bilo 1998g.To se dogadjalo bogami skoro 3-4 godine sa slovenackim firmama,dok nisu prekinuli poslove sa italijanima.Tako lepo su nasankali tadasnje rukovodstvo firme,da odkazu kupce iz Nemacke,posto smo ostali bez ktrzista normalno cena firme pala,tako da su uzeli firmu dzabetakoreci.Potom opet sankanje da firma uzme kredit za obnovu i rekonstrukciju postojecih kapaciteta,tako da italijan dolazi za cistu dobit jer je prvu godinu bio oslobodjen placanja poreza.Posle godinu dana ode Italijan a nama firma ode u stecaj,kredit i ostali nepokriveni troskovi otisli u stecajnu masu,mi radnici ostali bez nista.Pet meseci nismo dobijali platu,davali nam neke bonove vrednosti negde 1/3plate.Pre preuzimanja firme obecanja da se stopis od miline.Kako Italijan garantuje posao na duzi rok,najmanje 10godina,pa plate malo manje nego u Italiji,brda i doline,med i mleko.Glavni igraci u takvim poslovima su obicno:2-3 coveka iz vlade,zavisi od obima i vrednosti posla negde je samo 1 a negde i 5-6 potom 1-2 opstinara,direktor firme i SINDIKAT-obavezno.tako mu to izgleda ta elita lesinara,koji se bogate na racun sirotinje.
Препоруке:
0
0
3 среда, 18 фебруар 2009 05:49
Драгослав Јовановић
Пошто српски бирачи обично брзо заборављају претходне изборне кампање и обећања политичара, није на одмет подсетити се како је непосредно пред мајске изборе прошле године (30. априла) помпезно објавњен овај "посао столећа":
"...Prema Memorandumu, čijem potpisivanju je prisustvovao i predsednik Srbije Boris Tadić, FIAT namerava da u Kragujevcu do kraja 2009. godine otpočne proizvodnju potpuno novog modela automobila A klase, a planiran obim proizvodnje je 200.000 automobila godišnje. U drugoj fazi, do kraja 2010. godine, FIAT bi trebalo da počne proizvodnju još jednog modela B klase, čime bi ukupna proizvodnja u „Zastavi” porasla na 300.000 vozila godišnje. Ukupan iznos investicije u prvoj fazi projekta biće 700.000.000 evra, a Srbija se Memorandumom obavezala da će u periodu od četiri budžetske godine u zajedničku kompaniju uložiti 100.000.000 evra...".
Нека свако добро прочита претходне редове и потруди се да запамти ово пре него што изађе следећи пут на биралишта! Цео текст ове Танјугове вести са сликом насмејаних актера можете наћи у Политици.
Препоруке:
0
0
4 среда, 18 фебруар 2009 08:27
zoki
Tekst je odlican, samo ovo pominjanje teorije evolucije na kraju Vam nista nije trebalo. Teorija je besmislena, protivna svim zakonima fizike, biologije, logike, matematike ... jednom reciju smesna. Kao sto ovaj clanak nije nastao sam od sebe, tako i neuporedivo slozenija informacija na molekulu DNK nije nastala sama od sebe. Sistemi ne nastaju sami od sebe, ovaj Vas sajt je sistem
Препоруке:
0
0
5 среда, 18 фебруар 2009 10:37
Милан Пурић
1.
Приликом покушаја да се формира Влада после избора маја 2008. ,Гувернер НБС одједном се сетио да позове делегацију ММФ да посети Србију и увери се у њене резултате. Како је тада већ („тајно“)била договорена Влада Тадић-Динкић- Дачић(којим је промењена изборна воља грађана,бар по предизборној реторици) ,а све ради наивних бирача , било је потребно да неко саопшти да од обећаних пензија и 1000 евра за акције нема ништа и да је то био обичан предизборни трик.
Када је делегација ММФ-а дошла у Србију дат јој невиђен публицитет јер је имала да саопшти веома “важне” вести,а оне су се сводиле, осим уобичајених констатација које увек изричу : превелиика јавна потрошња и обавезна штедња,на то да Влада нема пара да испуни обећања о пензијама од 70% просечне плате и да од пара за акције државних предузећа такође неће бити ништа.Превара са „Фијатом“ и потписивање ССП су одлично одрађене акције у оквиру у оквиру манипулације свешћу грађана Србије.Политички адвертајзинг (или по Тадићевом политички инжињеринг) довели су нас ту где јесмо.Превера века по мени ,ипак је Косово и Метохија.Хиљаду милијарди долара резерви угља(прерачунато у електричну енергију) је мањи разлог ,већи је свакако биће Српстава.м%D
Препоруке:
0
0
6 среда, 18 фебруар 2009 10:39
Милан Пурић
2.Слично се понавља и сада .Прво влада формира Еконоски савет ,наводно да помогне у време кризе,а потом се испостави да у ставри Економски савет мора да нам саопштава да је Буџет после само два месеца показо све слабости за које су га опозициони посланици са правом критиковали.Наравно да су састављачи Буџета знали да раст БДП неће бити 3,5% ,да су знали да за развој не могу да се издвоје обећане паре НИПа,наравно .Знали су и да су све Владе после 2000. распродавале породично сребро(цементаре,пиваре,фармацеутске куће….)и тако чували социјални
мир(власт).Зарад себе и зарад Новог светског поретка.
Дошло је време да валаст после петог октобра положи рачуне и да се демистификује управљање Србијом,богаћење политичара и тајкуна(а сиромашење грађана) ,спрега државе и криминала на нов начин(законском регулативом кроз Скупстину.Милосевићеви су били дивљи,ови су више латински).
Не знам само који ће нам Савет измислити Влада „нејаког Уроша“ да нам саопшти вест да због „објективних“ околности нису више у стању да управљају(нам наносе штету) Србијом.А можда то буде и сам Цар?
Препоруке:
0
0
7 среда, 18 фебруар 2009 10:43
Aleksandar Popsavin
Odlican tekst iako vrlo bolan za citanje. Zao mi je ljudi u Kragujevcu koji su osetili svetlost na kraju tunela da na kraju ponovo budu gurnuti u mrak. Medjutim mene brine nesto sasvim drugacije. Sadasnja vlast je svesno stvorila socialnim inzenjeringom preko masovnih medija misljenje da je nezamenljiva. Tuzno mi je i zalosno sto obrazovani inteligentni ljudi ponavljaju iste besmislice kao papagaji. Prosto receno vise mi je muka kada chujem rec Evropa. Ova finansijska kriza ce sluziti opet kao savrseni alibi da se okoncaju svi prljavi poslovi koji ce se predstaviti normalnim zbog iste. Nemojte pogresno da me razumete niti imam nesto protiv ulaska Srbje u EU niti imam nesto protiv bezviznog ili bescarinskog rezima. Medjutim ono sto meni nije jasno je zasto se, ako uzmemo u obzir da ce za punopravno clanstvo biti potrebne decenije, ne radi na modelu ostalih evropskih drzava koje su izvan EU a uzivaju iste privilegije kao trgovinski partneri dok njihovi gradjani imaju iste povlastice kao gradjani zemalja u EU. Zasto se potura ta podvala da mi moramo da se procistimo da smo prljavi skrnavi i neobrazovani i da moramo zbog sebe da sledimo slepo instrukcije iz Brisela iako one nisu u nasem prevashodnom interesu. Ja vam garantujem da Srbija javno objavi da odustaje od namere punopravnog clanstva medjutim da zeli ranopravne odnose u sferi ekonomije, viznog rezima, slobodnog kretanja stanovnistva da bi zvanicnici u Briselu itekako promenili pricu. Mislim da je sadasnja svetska ekonomska kriza savrsen alibi za takav postupak. U roku od nedelju dana bi nestao Haski uslov. Sa ucenjivacima koje ne mozete goniti sudskim putem je najlakse ukoliko im oduzmete poluge kojima vas ucenjuju. Verovali to vasi citaoci ili ne mislim da smo mi ipak potrebniji njima nego obrnuto. Naravno sa cisto geopolitickog aspekta i zbog plovnih i putnih pravaca. Treba uvesti reciprocne mere za gradjane i preduzetja iz evropske unije i stvari ce odmah krenuti da se menjaju u nasu korist.
Препоруке:
0
0
8 среда, 18 фебруар 2009 11:49
брм
зар није могла нека од влада у којој је био вечни економски гуру, да уведе ове стимулације (1000 евра отписа за стари ауто и мале камате) још 2000, али за аутомобиле заставе?...српску фабрику нису помогли а за италијанску има се може се...
Препоруке:
0
0
9 среда, 18 фебруар 2009 13:17
Бранимир Вујатовић
Браво за Александра Попсавина, мислим да је написао нешто што већина тек треба да спозна, а политичка елита артикулише и примени као основ српског политичког деловања у будућности.
Препоруке:
0
0
10 среда, 18 фебруар 2009 13:31
Мирослав Ђукић
Одличан текст, погађа у суштину! Мени је посебно занимљив медијски мук који прати све ово "Фијата" и наводног "посла века", након што је постало извесно да од тога нема ништа. Као да се не дешава ништа, после онолике еуфорије - ништа! Само понеко немушто саопштенју да се посао "одлаже", али ето, стиже "пунто" и тишина! Кад човек пореди ову ситуацију са дешавањима око гасног споразума и кад се присети све оне галаме која се дигла на Русе, не може да се не зачуди. Нема оних "свесних снага" да, као кад су Руси били у питању, лупе песницом о сто и кажу Италијанима "историјско не". Нема "експерата" да нас подсете колико су нас пута у Историји Италијани напали, окупирали, преварили, заврнули... Изгледа да Италијани имају право да нас преводе жедне преко воде, они су из ЕУ, господа, док Руси и кад нам новац дају, бране нас и подржавају, некако су, брате сумњиви. Да се само могу Руси оптужити и за ово са "фијатом", видели би и чули, поново, шта је дрека!
Препоруке:
0
0
11 среда, 18 фебруар 2009 15:57
Војвођанин
Господине Турајлићу, изгледа да Вам сви коментари иду низ длаку. Шта сте Ви уопште по струци,изгледа политикант. Да је којим случајем НИС продат Молу или некој другој компанији за рецимо 400 милиона, то би била вероватно распродаја "НИС"-а,(ма боље је да дизну на 128-ици чисти сваки дан.)
Препоруке:
0
0
12 среда, 18 фебруар 2009 20:10
au mile
Jugo je očajan auto. Verovatno nema goreg automobila u Evropi, verovatno ni u svetu. Njegova cena od 4500 evra je jedina svetla tačka ovog automobila koja je dovoljna da obezbedi kupce za ovaj proizvod. Novi Punto košta 7900 evra. Skoro duplo skuplji od Juga. Pa ko voli nek izvoli.
Препоруке:
0
0
13 среда, 18 фебруар 2009 23:11
Nikola Turajlić
Odgovor Vojvodjaninu !
Moram priznati da ste me isprovocirali da Vam dam odgovor na Vaš komentar koji nema ništa zajedničko sa temom o kojoj sam pisao.
Pre svega navodim da nemam uvažavanja kako za srpsku poziciju tako i za opoziciju, tako da je najveći problem Srbije što nema mogućnosti valjanog izbora.
Što se tiče Vaše bolne rane, prodaje NIS-a za samo četiristo miliona EUR složio bih se da cena za isti u vreme zaključenja sporazuma je bila preniska, dok je u vreme zaključenja ugovora o prodaji možda bila i primerena obzirom da su cene,zbog financijske krize opale u svim segmentima.
Ali problem sa cenom leži u drugom grmu. Procenu NIS-a je izvršila "uvažena" američka bankarska institucija u visini od osamsto miliona za celi kapital, računajuci da će privatizaciju izvršiti OMV ili Vama dragi MOL. Medjutim kada je vlada odlučila da NIS proda Rusima, isti su se uhvatili kao pijani plota za procenu i nisu bili spremni povećati cenu ni za jedan cent. Dakle za nisku prodajnu cenu i štetu koju je pretrpjela Vojvodina odgovorni su eksperti koji su prodali i Sartid za bagatelnih dvadesetak miliona EUR.
Препоруке:
0
0
14 среда, 18 фебруар 2009 23:57
Јован
Иако се слажем са већином коментара, као и са претпоставком да је у питању игра ради ликвидације фирме, морам да се огласим у благо дисонантном тону. Наиме, мислим да је за Србију добро да се таква производња аутомобила ликвидира. То што су они производили ја не бих ни назвао аутомобилом. Тако су га лоше правили да ни "оригинални" резервни делови нису пасовали, а о осталом не бих да трошим речи, ваљда сви знају о каквом квалитету израде је реч. Дотирање такве "производње" је одузимање новца од корисних ствари које нам свима требају: здрава привреда, школе, болнице... Зато подржавам такву ликвидацију, а ако је заобилазни пут једини који ће анестезирати ампутацију те трулежи, онда нека буде тако.
Препоруке:
0
0
15 четвртак, 19 фебруар 2009 18:43
Nikola Turajlić
Odgovor Bojanu i istomišljenicima !
Nesporno je da je Zastava kao višegodišnji gubitnik i proizvodjač nekvalitetnih auta trebala Srbiji kao treće oko u glavi i da je bilo nužno istu udati, ali ne po svaku cenu.
U koliko se sećate na kraju 2007 godine pojavio se je kineski proizvodjač auta FAW s interesom da preuzme Zastavu i FAP. Medjutim, kao grom iz vedra neba, početkom 2008 Fiat pokazuje ogromni interes za preuzimanje Zastave i naši eksperti su tako ritnuli Kineze da ovi nisu iskoristili povratne avionske karte do Pekinga. Dozvoljam si prezentirati moj nazor šta se tada dogodilo. Naši evropski prijatelji su se zgrozili nad mogućnosti da se u njihovom dvorištu pojavi tako opasan konkurent pa su u suradnji s našim ekspertima izveli predstavu sa Fiatom. Jednim udarcem su ubijene dve muhe (odstranjenje Kineza i dobijeni izbori). Ili možda mislite da je Fiatu iznenada sevnula dobra ideja.
Šta bi de desilo da su Zastavu preuzeli Kinezi, u najgorem slučaju isto što i sa Fiatom, ali bez plaćanja neiskorištene radne snage i ostalih troškova.
Da li su vladini eksperti, da su postupali u dobroj veri, trebali rasturiti Zastavu ili kao privremeno rešenje produžiti proizvodnju zastavinih vozila i montažu Punta, te započeti ugovorenu montažu Opela. Na ovo pitanje odgovor je po meni jednoznačan jer su u to vreme već radnici
Fiata upućivani na prinudne odmore, dakle moglo se znati da od posla veka nema ništa.
Što se tiče prošlih izbora situacija je jasna. Na jednoj strani kuka i motika (tranzicijski gubitnici) koji su iz revolta, očaja, besa glasali većinom za radikale i srpska "srednja klasa" na drugoj strani koja je kalkulantski birala eksperte, naivno verujuci da su ovi manje zlo, zbog čega su potučeni rekordi izlaznosti. Čim dalje sve sam više uveren da Srbija, predvodjena ekspertima, ide nezaustavljivo u ambis. Želim da me vreme demantira, ali ne verujem u to.
Препоруке:
0
0
16 четвртак, 19 фебруар 2009 20:16
DEDA-EU
G ospodine Turajlicu,ne radi se o tome ko ce ili nece da preuzme Zastavu.Znamo mi svi dobro kvalitet i vrednost zastavinih vozila,problem je u tome zasto to mora da se radi na tako mufljuski nacin.Jednostavno se moglo ljudima reci. Zastava-automobili niti su niti mogu biti ni rentabilni niti konkurentni,i kao takva Zastava se gasi.Ali ne.Vladajuca mafija dabi pridobila glasove biraca ocigledno laze prvo sebe, a i ceo narod.Pogledajte sta sada rade sa uplatama za nove Punto automobile,ja odprilike predpostavljam kako ce se ta rabota zavrsiti,i zasto je i pokrenuta.Molio bih Vas za kratak komentar.Hvala!
Препоруке:
0
0
17 четвртак, 19 фебруар 2009 20:34
Јован
Господине Турајлићу,

Признајем да нисам пратио догађања у вези са Кинезима. Држим да је Заставу, у области производње аутомобила, онакву каква је била, дефинитивно требало некако ликвидирати или до непрепознатљивости трансформисати ("метаморфоза" је можда бољи израз). Ако је тачно то што кажете, да су Кинези испоставили добру понуду за преузимање, онда ћу се сложити са Вама да је то много боље од ликвидације. Ја нисам један од оних тврдоглавих, који ће до бесмисла бранити свој неодржив став, нарочито ако сам свестан да о нечему нисам потпуно био информисан. А о нашим самозваним експертима, имам слично мишљење као и Ви...
Препоруке:
0
0
18 петак, 20 фебруар 2009 00:45
Nikola Turajlić
Odgovor kolegi iz EU !
Pretpostavljam da Vas interesuje kakav efekt će na prodaju Punta imati krediti s dotiranim kamatama.
Kako ja stvari vidim isti krediti neće umati veliki značaj na prodaju, jer banke koje imaju davati ove iz svojih sredstava, će snositi rizik neplaćanja pa se neće razbacivati novcem da bi podigle prodaju Punta. U situaciji kada su banke obesparene zbog svetske financijske krize i loših kreditnih plasmana iste će dobro vagati kreditnu sposobnost potencijalnih kupaca. Malo je onih klijenata banaka koji su kreditno sposobni da već nemaju kupljene potrebne auta.
Što se tiče bonusa od 1.000 EUR za, predano na otpad, registrovano starije auto, dakle u voznom stanju, koje ima i odredjenu tržišnu cenu ne verujem da će ljudi čekati u redovima na predaju auta na autošrotu.
Препоруке:
0
0
19 субота, 21 фебруар 2009 01:11
hiraeth
Ova svetska kriza pocela je sa Enronom a vec u toku 2007. godine ste mogli, samo gledajuci nas potpuno zaludjujuci RTS, da vidite da se kriza zahuhtava. Za to Vam nije bilo potrebno ni elementarno znanje iz ekonomije, zakljucak je mogao da izvuce svako ko je hteo da obrati paznju na to... I zato nemojte da branite "posao" veka, pa zar i "nas" Djelic ne vozi "jugica"?!?
Препоруке:
0
0
20 среда, 25 фебруар 2009 08:57
cap.miki
kad vidim da ljudi toliko napljuvavaju juga dodje mi da povratim.
dolazila mi braca iz Slovenije na slavu(Djurdic)
PA MI RECE STARIJI BRAT MARTIN (52god.)NEMA BOLJEG AYTA OD"STOENKE"zastava 101.za manje pare i jeftinije odrzavanje i svakodnevno lomatanje.
Problem je bio u kvalitetu juga kod nas a zastava je izvozila dosta bolje aute u Sloveniju.
Da su sada dali 1000 eu donacije za juga pa jos na kredit,od 7 god.,rata ne bi prelazila 35eu.
E tada bi mnogi razmislili i kupili juga i taj bi novac ostao u Srbiji.
Verujem da bi zazmurili na sve nedostatke istog jugica .
Poznajem dosta ljudi koji su kupili uvozne aute (reno i fijat) koji ocajavaju (prevareni km.auta,stanjem)pa placaju cene odrzavanja istih i padaju u nesvest.
E sad hvale jugice i 101.koji doduse trose vise i nemaju klimu ali su ih mogli odrzavati i voziti.
Pa ne mozemo valjda sa 300eu plate voziti aute u klasi 20000eu.?
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер