недеља, 05. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Више од игре (3) – О великанима и историјској правди

Kоментари (19) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 четвртак, 08 јул 2010 14:53
MIlko Grbović
Хајде да и овде будем мирођија.
Ни један народ нема стручњака ни у једној области колико у фудбалу,пошто у свакој популацији важи једначина:
Број потенцијално добрих селектора=број мушакараца - 1.
Тај минус један је свакако актуелни селеектор,од кога сви остали знамо много боље..

Само бих 3 мале напомене:
свако ко је икада гледао Занетија на терену. Ја, рецимо, ту фудбалску елеганцију и интелигенцију нисам видео још од како је Франц Бекенбауер окачио копачке о клин.

Част Занетију,али ја елеганцију видех код Елзнера, Б Ђуровског и Белодедића. Авај!Сва тројица звездаши.Хајде да додам и Ненада Стојковића

Као и да један – какав год – Роналдињо није требао бразилском, тј. Дунгином нападу.

Не треба трошити речи на хвале човеку који може да реши утакмицу са пар потеза. Али, питање када ће да проради. Уз то,после прошлог МУндијала, причало се о његовим теревенкама по баровима, при чему је знао да "заведе" још неке играче.

Уз то,сећамо се какав је шокантан (испосатвило се добар)потез направио Арагонес када на европско првенство није одвео једног Раула. Прочитао сам негде изјав да је тим добио мир у екипи.

наводно, да овај не би могао да обори рекорд Драгана Џајића по броју репрезентативних наступа

Стварно је било глупо на тај начин "чувати" Џајин рекорд.Ђора је морао знати да ће Џају пре или касније надмашити.Збиг инфлације утакмица. Јер,данас само у једном циклусу квалификација одиграш по 20 утакмица. На првенству Европе одиграш 7-8, а некада, рецимо 76-е у Београду, играле се две, полуфинале и финале.

Пикси је управо у репрезентативном дресу пружао неке од својих најбољих партија

Један од показатеља Пиксијеве величине. Док је рецимо,мој имењак играо кад му се прохтело,Пикси је и играо и одрађивао. Увек са истим нивоом ангажованости. Сећате ли се оног апсурде: Једне године, уз сву осталу оптерећенот, још му утрапе индекс да игра за универзитетску селекцију.
Препоруке:
0
0
2 четвртак, 08 јул 2010 14:54
MIlko Grbović
НАСТАВАК

Додао бих и још један важан елеменат за поређење: Када смо олако испустили тих 2:0 против Немаца, 76-е у Београду, причало се о раздору у екипи. па се причало и 1982-е, и ко зна када још.
И, увек се тај раздор итекако осетио у игри.

Међутим, код Немаца се то не осећа. Брујали су медији о тоталној завади Руменигеа и још неких са остатком екипе, 86-е, али се то није примећивало у игри. Није било онога.: „Е, не дам ти лопту кад си у најбољој позицији, због тог и тог“.
Очигледно, кад изађу на терен, забораве све несугалсице...

Тако испозавађана репрезентација је играла финале, у коме је имала и 2:2 да би на крају једва изгубила, и то од једног Дијега на врхунцу моћи.
Препоруке:
0
0
3 четвртак, 08 јул 2010 15:04
Бразил
У "случају Занети" ради се о личној нетрпељивости. Код нарцисоидних особа то је, сложићете се, непремостива препрека.

Код Роналђиња претегла је, нисам сигуран да се може рећи нажалост, његова психичка нестабилност и лош утицај на Робиња.

Ипак, што се тиче Марадоне, треба му скинути капу јер је и поред свега успео да састави једну нападачку и лепршаву селекцију, која је попустила пред Немачком тактиком јер Меси и поред свег свог фудбалског умећа, није лидер на терену, а ни изван њега.

Дунги не треба скидати капу. Напротив! Имао је под носом фантастичне клинце из Сантоса, који су измислили фудбал за све ове које смо досада гледали, изузимајући донекле, али само донекле, Шпанце.

Нејмар, Гансо, Андре, Весли и остали полетарци Сантоса су чудо! Они, заправо, играју футсал али на великом, правом терену. Брзо, духовито, маштовито, уз много изненадних и нових дриблинга, са једним јединим циљем, дати више голова од противника. У гостима најмање три, код куће 4,5 и више, већ према противнику.

Захваљујући Дунги, свет је остао ускраћен за чаролије ових млађих Робињових другара, поред којих се и он фудбалски подмладио, заправо вратио коренима, из којих се пре њега и сам Пеле расцветао. Штета је тим већа јер су Андреа већ купили, док се око Нејмара и Ганса тренутно ломе милионска копља моћних европских клубова.

Њиховим изостављањем из репрезентације Бразила нанет је ударац и Сантосу и бразилском фудбалу, јер ће клинци сигурно отићи и њихове чаролије више нико неће гледати (сигурно ће бити расути по клубовима), а да су играли, осим што би донели 6.титулу Бразилу, остали би још извесно време на окупу у Сантосу и мирно чекали веће понуде, уз могућност да у неком од "галактичких" клубова и заједно наставе да играју.
Препоруке:
0
0
4 четвртак, 08 јул 2010 15:05
брм
Ђорђе
исувише мало лепих речи за Уругвај...он се није продао "европској рационалности"..и био је једино заиста истинско освежење...а изгубио је голом из офсајда... а њему су суђена два изнишљена... шта ћете "објективан" сам - кад видим Робена добијем рогове одмах

а ово
"тога, нажалост, код нас и осталих „јужњака“ има и превише – за разлику од оних са севера који су много пажљивији у чувању и уздизању својих, често измишљених традиција и пренадуваних и величина."
је антоллогијски

хвала Богу да нас неко коначно назове јужњацима..после гурања међу хладне северне народе из пустих степа..
Препоруке:
0
0
5 четвртак, 08 јул 2010 15:14
саша р.
Браво, изузетно реалан текст и сјајно поентирање у завршном пасусу.
Бразила ми није жао, преко главе ми је више њихова традиционална кампања у медијима, посебно притисци на судије. Посебно од оног момента, када су видевши перфектну Аргентину, предвођену Марадоном и Каниђом, одрадили перфидан посао. Да се разумемо, ова двојица нису били цвећке, али ако је неко желео правду по том питању, могао је то урадити и много раније, а не онда када се из авиона видело да ће Аргентина разнети Бразил.
Што се тиче последњег пасуса, прва асоцијација ми је однос власти Србије ( како бивше, тако и садашње ) по питању генерала Младића и капетана Драгана. Њихова војничка харизма сметала је свима, како Слобиној екипи и радикалима, тако и Тадићевој. Први су се потрудили да не постигну оно што су зацртали, а ови други да им загорчају живот што више могу. Посебно је тужно гледати ћутање садашње владе по питању капетана Драгана, јер им је тај човек итекако помогао у догађајима од петог октобра. Ваљда је то српска захвалност.
Препоруке:
0
0
6 четвртак, 08 јул 2010 15:29
Веља
Нисам 100% сигуран да сам схватио да ли је и кога аутор конкретно имао на уму, тј на шта је тачно циљао реченицом:
Али лош однос према величинама и ауторитетима (без обзира да ли је у питању спорт, култура, економија или политика), та склоност да их спустимо на сопствени ниво, мало унизимо и провучемо кроз блато („Андрић је био циција“, Црњански „нарцисоидан и фашиста“, Вук „Копитарева марионета“, Ћосић „калемар“), то се зове „ресантиман“ и спада међу горе људске и националне особине.

Мада, јасно је да је то општи принцип код нас. Мени се некако чини да то има везе са Антићем. Разумем критичан став према неким његовим потезима, који логично произилази из незадовољства услед резултата који су испод очекивања. (посебно је питање да ли су очекивања била оправдана) Изненађује ме, ипак прекомерност негативног односа јавности па и друштва у целини према селектору Антићу са толиком жељом да исти буде смењен.
Олако људи заборављају ситуацију од пре две године у нашој репрезентацији, када ју је Антић преузео. Заборављамо понижење на СП у Немачкој, потом сраман неуспех у квалификацијама за ЕП.
Заборављамо утакмицу са Пољском, када је на "Маракани" било више пољских, него српских навијача.
Заборављамо позитивну промену која је дошла са Антићем; сјајне победе против Аустрије у Бечу, Литваније, Румуније и тамо и код нас. Заборављамо да смо сви били пријатно изненађени променом у стилу игре нашег тима, повезаношћу пас игре, офанзивношћу, ефикасношћу. Поврх свега били смо изненађени ентузијазмом и позитивном атмосфером у репрезентацији која се после проширила и на све љубитеље фудбала у земљи. Једноставно заборављамо да је са Антићем дошла једна позитивна промена у наш фудбал. Слажем се да смо на крају можда управо селекторовим грешкама прошли лошије него што смо објективно могли, али гледајући у целини Антић је показао су овде неке позитивне промене могуће и да не морамо увек бити предодређени за пораз.
Препоруке:
0
0
7 четвртак, 08 јул 2010 16:23
Одбрана и последњи дани
Фудбал је према сувим интелектуалцима који свет посматрају кроз кључаоницу бесмислено лоптање лишено било какве сврхе, а оно је за њих такво јер не познају(не занима их вероватно због аверзије и предрасуда према спорту) актере и њихове судбине,фудбалску историју, фудбалску митологију. Професор Вукадиновић у овом је тексту све то лепо дочарао и најважнију споредну ствар на свету приказао као врхунску драму, што она, заправо, и јесте. Јер шта је друго тренер, него режисер представе који се служи дидаскалијама да би глумци-играчи боље одиграли улогу која им је намењена. Улога тренера коју неки оспоравају, по мени, јесте велика, а зато има безброј примера. Најновији је овај са Душком Вујошевићем и Дудом Ивковићем, који су нашу кошарку вратили на стазе славе. Такође се слажем са г. Вукадиновићем када је рекао да су поменути селектори направили велике грешке. Ту бих додао и нашег Радомира Антића због погрешне тактике у утакмици са Аустралијом. Једино ми је спорно ово око игре Бразила и напуштања традиционалног стила. Када су Бразилци освојили СП 1994 у Америци јединствена констатација била је то да су успели зато што су почели да функционишу по европским фудбалским принципима или још боље рећи што су у свој треадиционални стил укључили неке елементе њемачке и италијанске игре.
Препоруке:
0
0
8 четвртак, 08 јул 2010 20:27
Симић Манојло
Ви сте господине Ђорђе ,запали у контрадикцију .
У једном од прошлих наставака ,рекли сте да се у
фудбал разумијете, као и преостала 2-3 милиона
фанова .А Богами , из овог текста се види ,да сте
Ви уствари велики стручњак за фудбал .
Изванредно сте уочили разлику између савремене
европске фудбалске " геометрије "(Њемачка,Холандија
и латиноамеричког (Бразил, Аргентина)индивидуализма
шармантног на малом простору ,а скромног у постизању крајњег циља .
А такођер сте запазили, да Шпанци Ћави и Иниеста ,
дјелују као тренери , али не на клупи ,него на терену .Обојица имају убитачан "последњи" пас ка
егзекутору .Правовремен ,без сувишног оног још
једног корака , за који ће егзекутор да " улети "
у офсајд позицију .
Ја мислим да Фудбалски Савез Србије , не би пуно
погријешио да Вас ангажује за Антићевог Савјетника.
Па да и ми кренемо у побједе .
Препоруке:
0
0
9 четвртак, 08 јул 2010 20:37
хиперборајац
`Фала Богу ... заврши се, првенство
Предлог модератору( оном што ми мало-мало обрише коментар ):

ђорђије је скренуо са теме...дефинитиво off-topic.
Шта ће , јелте , у НСПМ трактат о фудбалу ?.
Дакле `ајде ви лепо прекартирајте овај Ђорђијев чланак
у , рецимо , "СПОРТ" ( сећате се те големе новине )

А ми лепо да наставимо да се секирамо за Србију.
Кад ништа друго не умемо
Препоруке:
0
0
10 петак, 09 јул 2010 00:24
Ђорђе Вукадиновић
Као што већ рекох, можда због тога што ми то није фах, или што су теме наизглед "аполитичне", ови текстови и коментари ми се чине можда чак и кориснијим од оних уобичајених. У том смислу, не бих могао да се сложим са коментаром под именом "хиперборејац", да то "нису теме за нспм". Могу да схватим да је некоме фудбал досадан и да га не прати, али не мислим да су овај и други текстови на тему СП више за "Спорт" него НСПМ. (Односно, мислим да је то једно погрешно, сужено и самокастрирајуће виђење нспм, ако га схватите само као место за "секирацију" због општенационалних невоља.) Пре свега, ако сте пажљиво читали, онда сте сигурно могли видети да је у тим текстовима понајмање реч о спорту и фудбалу, и да је мени то светско првенство послужило као згодан повод и пример да или поновим или по први пут изложим разне ствари и идеје о којима и иначе пишем и за које се залажем. (На страну што сам, колатерално, као што чине и неки коментатори мојих текстова, користио прилику да изнесем и нека своја размишљања на фудбалске теме. Али, наравно, без претензије на то да сам сада постао "фудбалски стручњак" - као што, узгред речено, неки људи чим проговоре о политици умисле да су "експерти" и "политички аналитичари".) Елем, мислим да је писање о и поводом светског првенства (погледајте, на пример, одличне текстове С. Владушића или Н. Танасића) добродошло проширење и освежење - па и више од тога - стандардне НСПМ понуде, а на истој, старој и, верујемо, исправној линији. ПС. Не ословљавају се аутори надимцима (ЂорђИје), чак и онда када су безазлени.
Што се тиче осталог, слажем се са г. Грбовићем у већини његових фудбалских разматрања (мада, уз сву част Елзнеру и Белодедићу, ипак не бих могао да их ставим уз раме Занетију). Захваљујем "Бразилу" и "одбрани..." на додатним разјашњењима. "Брм-у" и "Саши Р." на похвалама и уочавању онога што и ја мислим да је кључно у тексту. Такође и г. Манојлу Симићу, уз наду да је оно за "Антићевог помоћника" ипак била само шала.
Препоруке:
0
0
11 петак, 09 јул 2010 10:07
звездарац
Мени је у тексту највише пажње привукла опаска да Шпанију можда чека југословенска судбина. Волео бих да прочитам подробније разматрање господина Вукадиновића на ту тему.

Ипак, да не заобиђем спортске теме, а да останем на линији своје жеље из првог пасуса, желим да приметим како Шпанија у последње време има (или је имала) неприкосновене шампионе у тенису, бициклизму, формули 1, и наравно фудбалске и кошаркашке екипе. Што се ових последњих тиче, мора се рећи да снага тих репрезентација лежи у играчима стасалим у Барселони. И баш од тога своју политичку каријеру почиње да гради Каталонац Лапорта...
Препоруке:
0
0
12 петак, 09 јул 2010 12:17
MIlko Grbović
Драго ми је да се доста слажем са г. Вукадинвићем, или обрнуто.
Још драже ми да се не слажемо баш у свему. Јер то би онда било једнoумље.
Кад се та реч почне мењати по падежима,пар покрета размакнице од генитива прави игру речи:
„Једноумљ је дно умља“

Заправо,то што сам овде написао, и нису били толико коментари, колико потрекљивање његових ставова неким новим примерима.
*
уз сву част Елзнеру и Белодедићу,ипак не бих могао да их ставим уз раме Занетију

Нисам ни мислио да су му равни у свему,али елеганција..Наравно, са крхом конституцијом,Елзнер не би дуго издржао у јадној таквој лиги као што је талијанска, и у тако душмански згуснутом календару утакмица.
Ни у једном сегменту живота ништа ми се није чинило тако jедноставним, као што је одузимање лопте нападачу,али не када ја то радим да пољанчету са друштвом, него када видим како то ради Миле Белодедић.

Уз то, када причамо о њему, немојмо само имати у виду Звезду и после ње. Није му то прва титула КШ. Ббио командант одбране Стеауе, када је постала први тим и Источне Европе који је освојио Куп Шампиона. Играјући 1986-е у финалу против Барсе, и то на њеном терену,пошто се потрефило да тим из унапред одређеног града-домаћина догура до финала.Јесте Дудакан одбранио 4 пенала, а пети није ни морао да брани. Али, одбрана је одолела Барси на Ноукампму 120 минута. Само што тада нисмо имали појма да је њен командант, Белодедићи, наш човек.

али не мислим да су овај и други текстови на тему СП више за "Спорт" него НСПМ.

И овде се слажемо. Јер, у овом друштву,ама баш ништа није имуно од политике. Спремам се да напишем пародију на Арсенову „Све било је музика“, са речју „политика“..
У земљи Србији,и комшинице када се поџапају око тога чија је кокош погазила чији цвећњак, та размена „аргумената“, ако не пре,оно већ у трећој реченици, пређе на терен политике. А завршна реч једне од страна обавезно буде „И ти, таква, хоћеш у Јевропу?! Управо због таквих нас и не примају!"
Препоруке:
0
0
13 петак, 09 јул 2010 12:24
MIlko Grbović
NASTAVAK>
опаска да Шпанију можда чека југословенска судбина.

Кога све чека та судбина, сами Бог зна.. Или можда неки овоземни богови..
Погледајмо само кривуљу гласова „За“ на референдуму за самосталност Квебека, током деценија од када су почели да гласају.
Па ситуација у Белгији, Шкотска..

Међутим,за разлику од неких сународника, ја се не радујем распаду ни једне од тих држава. Из простог разлога што не видим какву то корист или утеху доноси мом народу за све оно што му се дешава.
Не верујем да човека који има тумор теши сазнање да је то још некога стрефило.
Или ја пак нисам типичан Србин.
Знате ону нву верзију српске клетве „Да се комшији одцепи покрајина“...

Чини ми се да је Канада признала Косово. А шта ако се Квебек одвоји па га и он призна? Шпанија није, а замислите да се одвоје Баскија и Каталонија, па га признају?

Волео бих да прочитам подробније разматрање господина Вукадиновића на ту тему.

До тада, један детаљ из мог текста „О национализму“, са овог сајта:

Кад је, 1992-е, Партизан био шампион Европе у кошарци, није могао да игра у Београду, пошто смо били под делимичним санкцијама. Сећате се, није одабрао да буде домаћин ни у Солуну, ни Темишвару. Одабрао је да, као домаћин, игра у предграђу Мадрида!
Зашто?
Ала смо кратког памћења! Те године је представник Еспање био Хувентуд из Бадалоне, града из Каталоније. Били су у истој групи, у лига-делу такмичења, па се после нашли и у финалу. Даклем, кад у Мадриду игра шампион ЈУ и шпански шампион Каталонац, сви Мадриђани навијају за Партизан!!! Као када би наш представник био рецимо Влазними, па у Београду сви навијали за неког другог...


То нешто говори.
Препоруке:
0
0
14 петак, 09 јул 2010 13:36
Хувентуд
Гледао сам на ТВ изјаву једног младића, Шпанца, да навија за Партизан(!)још из дечачких дана, од те чувене утакмице са Хувентудом.
Препоруке:
0
0
15 петак, 09 јул 2010 20:02
Симић Манојло
Изгледа да је фудбал једина тема о којој сви све
знамо .Зато се о фубалу и могу распредати Маркови
конаци .
Али јесте тачно, да се више неможе писати ни о
цијенама сира и парадјза на пијаци ,а да то није ,
на један или други начин ,повезано и са политиком .
А камоли о фудбалу .
Ја се извињавам господину Ђорђу .Моја шала требала
је да буде безазлена ,али је зазвучала некако опоро.
Препоруке:
0
0
16 субота, 10 јул 2010 11:29
Srećko
Onaj ko pobijedi Brazil zaslužuje da osvoji prvenstvo. Ali najvjerovatnije će i ovaj put osvojiti reprezentacija koja se nije susrela sa Brazilom.

Španija takođe nije imala loš raspored, igrala protiv dobrih ali ipak osrednjih ekipa sve do polufinala i tu dobila Njemačku koju smo i mi mogli da zaustavimo, slaba desna strana, slaba odbrana itd...

Holandija je, bez obzira na politiku, zaslužila da bude prvak. Holandija, možda ne u igri koju ne vjerujem da ćemo ikada dostići, već u mentalitetu mora da nam bude uzor.

Sjećam se kao dječak kada sam čitao priču o njihovim bedemima koje su gradili da bi pomjerili morsku obalu i dobili još koji ar obradive zemlje, gdje je mali holandski dječak vidio rupu na bedemu i stavio u nju prst, jer je znao da će voda uvećati rupu ako se odmah ne zatvori. I prst je držao satima u rupi, da bi spasio selo od poplave.

Takva posvećenost ne Kosovu, već samo jednoj maloj njivi zemlje, to mi nemamo. Ja ne znam kako, ali je nemamo. Zato je Holandija tu gdje jeste a mi opet... tu gdje jesmo.
Препоруке:
0
0
17 недеља, 11 јул 2010 15:16
Peter RV
Ne treba ipak preci preko spektakla koji je priredio Radomir Antic.
Kad se obrukao porazom nase reprezentacije od trece-razredne Australije, prenio je covjek svoju bruku na citavu Srbiju sa njegovim psovanjem sudca.
Da ga je ispsovao po srpski (mi ovdje imamo jedan sasvim dovoljan recnik),niko nista ne bi primijetio. Antic, medjutim, nasao je za shodno da ga opsuje na spanski sto su svi culi i razumjeli. On je naucio spanski kao trener od Atletico de Madrid, ali nije razumio kulturu psovka u spanskom svijetu.
Zvati nekoga javno poznatog, "hijo de puta", je daleko gore za spanjolce nego srpski prevod "kurvin sin". Prvo oznacava jednog niskog podlaca sposobnoga za sve prevare i podvale, dok na srpski ovo zvuci bezazleno ,kao 'lukav' (neka me neko ispravi ako grijesim). (Istina je, da na utakmicama se cesto cuju ovakvi izrazi od strane navijaca, ali nikad u licnim odnosima, pogotovu ne, javnim)
Jos gore. Radi se o jednom Juzno-amerikancu koji su jos mnogo osjetljiviji na psovke od Spanaca. Pored toga, Uruguay je jedna nacija (od dva-tri milijona) potpuno ponosna na svoju futbalsku tradiciju i- nimalo neprijateljski nastrojena prema nama.
Antic bi mnogo bolje uradio,za njega i za nas, umjesto da se prepire pred Fiffom (sto osigurava kontinuitet skandala), da se javno izvini i plati tih deset hiljada evra (iz svojega licnog dzepa).
Препоруке:
0
0
18 четвртак, 15 јул 2010 12:33
Jovan Petrovic
Gospodine Vukadinovicu,
u prvoj recenici tvrdite da "Европска рационалност, тактика и дисциплина још једном су тријумфовали над јужноамеричком, помало анархичном техником и неорганизованошћу, a u trecoj kazete da "Наиме, обе велике јужноамеричке репрезентације...увелико су напустиле свој традиционални стил и заправо покушале да функционишу по европским фудбалским принципима.
Pitam Vas kako moze biti i jedno i drugo? Jesu li juznoamerikanci napustili tradicionalni stil igre sa arhaicnom tehnikom i neorganizovanoscu i prisvojili evropsku racionalnost, taktiku i disciplinu ili nisu?
Koliko ja razumem iz Vasih drugih politickih komentara Vi ste veoma kriticni prema ostvarivosti politike i Kosovo i Evropa ali izgleda da Vam takva vrsta dualizma nije nemoguca kada pisete o fudbalu.
Препоруке:
0
0
19 петак, 16 јул 2010 19:23
alen
Tekst nije loš... Samo za gospodina koji je rekao da je dunga uskratio gledaoce širom sveta za par klinaca iz santosa koji imaju po 18-19 godina tako gledajuci i mi smo trebali da posaljemo evropske vice prvake uzrasta do 21 godine,koji bi, verujte mi, podlegli i pod malim pritskom. Pa šta mislite da bi se desilo sa tom dečicom iz santosa? Njih bi javnost u Brazilu proždrala ,a šta mislite šta bi tek uradili Dungi?
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер