среда, 08. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Поводом иницијатива за укидање веронауке у школама

Kоментари (24) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 03 март 2024 16:17
Morphy
A sta je sa ukidanjem najbesmislenijeg casa / gradjansko vaspitanje ?
Препоруке:
44
9
2 недеља, 03 март 2024 17:03
М. Јовановић
Наравно да веронаука треба да буде присутна у школама
Препоруке:
64
26
3 недеља, 03 март 2024 20:46
Изванредно убедљиво објашњење
Аутор је јасно објаснио спој вере и морала, објаснио да држава почива на вери и да је право на верско образовање у школама Уставом загарантовано.
Исто тако је добро објашњено да је вера уткана у историју државе Србије и историју Срба. Историја Србије и историја Срба су једна историја, а вера и морал су одржали Србе у свим временима.
Препоруке:
72
22
4 недеља, 03 март 2024 20:59
Вера и морал
Само сатанисти могу имати идеју и предлог да се вера искључи из васпитања и образовања ученика.
Препоруке:
61
29
5 недеља, 03 март 2024 23:19
Pravoslavac
Svetosavlje je temelj srpstva. Auto je sve lepo i detaljno obrazlozio!
Препоруке:
41
25
6 понедељак, 04 март 2024 14:43
Dr
Veronauku vratiti u verske objekte kojima je to svrha postojanja i bivstvovanja. U skoli se zna sta se uci: nauka i naucne metode korisne za zivot i napredak. Svaki pojedinac koji zeli u sebi postici ravnotezu izmedju vere i nauke, naci ce nacin po sopstvenom osecanju bez prisile i nametanja ili odbacivanja.
Препоруке:
20
32
7 понедељак, 04 март 2024 16:59
Антисрпски ботови
Бити против СПЦ значи бити против Срба и Србије, и сваке српске творевине као што су Црна Гора и Република Српска.
Бити против СПЦ значи бити сатаниста.
Препоруке:
21
14
8 понедељак, 04 март 2024 17:12
Ах
Нема зиме, све док реформисана Удба влада, биће им потребна и реформисана (читај ћутолошка) СПЦ.
Препоруке:
5
3
9 понедељак, 04 март 2024 20:43
Silan
Ne razumem tekst
Препоруке:
4
23
10 уторак, 05 март 2024 00:42
Проф. др
Dr, у Вашем коментару који ја разумем као критику текста Ви кажете следеће:

Veronauku vratiti u verske objekte kojima je to svrha postojanja i bivstvovanja. U skoli se zna sta se uci: nauka i naucne metode korisne za zivot i napredak. Svaki pojedinac koji zeli u sebi postici ravnotezu izmedju vere i nauke, naci ce nacin po sopstvenom osecanju bez prisile i nametanja ili odbacivanja.

Две ствари: 1) Молим да појасните шта Ви видите као научне методе корисне за живот и напредак?

2) Када кажете да ће сваки појединац наћи равнотежу између вере и науке по сопственом осећању, да ли Ви мислите да у школама ипак треба забрањивати веру? На који начин Ви видите да ће сваки појединац по сопственом осећању наћи равнотежу између вере и науке, ако власти имају право да веру потискују?
Препоруке:
19
8
11 уторак, 05 март 2024 03:16
Рашомонац
Све би ово било у реду, да је реч о искреном чувању традиције и културе, укључујући и однос према вери.

Проблем је што то није случај, већ се ради о лажном, политичком и грађанском православљу и псеудо-политичком идентитету које има врло мало везе с пристојним и културним православљем правог српског сељака.

Које је у суштини било само додатно друштвено окружење за очување српске културе, српска вера.

Оно што ми имамо је суштинска супротност руском православљу, које је органско, које је чисто и које нема ни политичку конотацију нити тенденцију да негира читав период модерне руске историје.

Оно је инклузивно, не ексклузивно.

Ако је нешто наше, а да је лажно, боље је да га уопште немамо него да га промовишемо на лажан начин.
Препоруке:
8
17
12 уторак, 05 март 2024 04:46
Ivan
Postojanje veronauke u obrazovnom sistemu je potpuno nespojivo sa pojmom gradjanske drzave (a Srbija po vazecem Ustavu to jeste), i kao takvo treba da bude ukinuto. Ova drzava ne pripada samo vernicima, vec i ljudima koji nisu deo neke crkve ili veroispovesti (poput moje malenkosti).

Inace, da se ja pitam, iz sistema bi bilo izbaceno i isforsirano "gradjansko vaspitanje". Neka lepo roditelji kod kuce usade vrednosti koje zele u svoju decu - jedni veru, drugi gradjanske vrednosti. To, izmedju ostalog, i jeste duznost porodice - i ne moze da bude u istoj kategoriji sa ostalim skolskim predmetima.
Препоруке:
5
21
13 уторак, 05 март 2024 13:00
Dr
Za Проф. др
Kao prvo Vi dobro znate na cemu se zasniva nauka,svaka na odredjenoj metodologiji s ciljem da se zivot unapredi,mada ima i drugih ciljeva sto stete zivotu.
Drugo,izbacivanje veronauke iz skola ne treba da ima za posledicu zabranu vere.Svakom pojedincu ostaviti na slobodan izbor da li ce verovati il ne.U ostalom niko nikome ne moze zabraniti da veruje.Odnos prema veri nek ispoljava u verskim objektima,stanu itd i nek se informise o veri pre svega u svojoj porodici, pa onda u verskom objektu po zelji.
Ne mislite li da propovedanje vere u mnogim institucijama(bolnice,skole,vojska)udaljava ljude od vere?
Препоруке:
8
14
14 уторак, 05 март 2024 16:19
Проф. др
Dr,
Према Вашој дефиницији веронауку бисте требали да сматрате науком. Јер веронаука има методологију и има за циљ да се живот унапреди, с тим што нема друге циљеве који би штетили животу.

Затим, ако, тзв. избацивање веронауке из школа не треба да има за последицу забрану вере, зашто би се веронаука избацивала из школе? Молим Вас, појасните то! Са друге стране, ако сте пажљивио прочитали текст, аутор је веома јасно објаснио да је темељ српске државе била управо Црква и вера. Без темеља структура не може да стоји.

Коначно, наравно да свако свој однос према вери треба да испољава у верским објектима итд. Дакле, нико не говори о томе да се без реда и поретка проповеда вера, како коме падне на памет. Напротив, читава поента и јесте да треба и у школама да се обезбеде одговарајући услови за ред и поредак. Али, нема разлога да се веронаука избацује из система. Молим Вас, прочитајте текст још једном.
Препоруке:
19
9
15 уторак, 05 март 2024 17:16
Deda Prole
Dragi Ivane,

Naravno da drzava ne bi trebalo da pripada samo vernicima. Ali, ovaj tekst govori upravo o tome da je Srbija oduvek bila gradjanska drzava, ali mnogo mi se dopalo to sto je autor ovoga teksta tacno istakao da drzava Srbija nikada nije davala prednost neveri u odnosu na veru. Dragi Ivane, govoris o Ustavu, a zar nije upravo vera zasticena Ustavom? Nevera (ateizam) se nigde ne spominje u Ustavu.

Pitanje koje ja imam za Vas Ivane je sledece: kada, kako i zasto je neko poceo da rec "gradjanska" tumaci kao neverna? Zasto izraz "gradjanska drzava" sada treba da znaci ateisticka? Srbija to nikada nije bila.

Unapred Vam hvala na odgovoru.
Препоруке:
13
6
16 уторак, 05 март 2024 18:29
неко из масе
Активисти-Сатанисти, који су ДУБООКО ИНВОЛВИРАНИ у наше школство, управо протестују против изградње цркве на Дунаву, на мести србског страдања у злогласној рацији.
Можда би хтели неку pet-frendly богомољу, за њих и њихове кућне љубимце(љубавника)
Препоруке:
4
11
17 уторак, 05 март 2024 18:34
Libertarian
Ivane, da li za Vas izraz "gradjanska drzava" znaci ateisticka drzava? Ovo pitam jer autor teksta upravo ukazuje da drzava Srbija nikada nije davala prednost ateizmu, ili kako to autor lepo kaze neveri, u odnosu na veru.
Препоруке:
14
6
18 уторак, 05 март 2024 19:13
Dr
Za Проф. др

Postovani,
Tzv "veronauka"tj vera se zasniva na vekovnim dogmama koje se ne menjaju. Dogme i naucne metode nisu isto, Od vere se ne moze praviti nauka.
Temelj drzave u jednom periodu je bila Crkva kao institucija, slazem se. Da li je drzava uznapredovala od tog perioda i u svoj temelj postavila jos neke druge vrednosti pored vere? Ako nije, onda joj se ne pise dobro. Pripadnika neke vere ima na vecoj teritoriji od same jedne drzave.
Tema je preobimna za diskusiju na ovaj nacin.
Jednostavno smatram da nije mesto veronauci u sistemu obrazovanja, jer mi nije poznato o cemu se obrazuje i kako tim predmetom osim da neko "veruje" po dogmama jedne vere, ma koja da je u pitanju.
Препоруке:
11
12
19 уторак, 05 март 2024 19:40
Libertarian
Veoma razuman tekst! Milina je citati tekstove koji jasno i argumentovano i neostrasceno izrazavaju stav. Hvala Vam.
Препоруке:
19
6
20 среда, 06 март 2024 01:17
Проф. др
За Dr
Слажем се да ово није најбољи начин за дискусију. Ипак, колико је мени познато, сва наука је заснована на непромењивим природним законима и формулама. Да није тако не би ни могла бити систематски изучавана. Дакле, у вери догма, а у науци непромењиве формуле. А даљи метод је исти: Научници се не слажу увек међусобно, па ни богослови се не слажу увек међусобно.
Даље, питате: Da li je drzava uznapredovala od tog perioda i u svoj temelj postavila jos neke druge vrednosti pored vere? Али, Ваше питање садржи веома опасну премису, а то је да је напредак државе условљен забраном, или макар потискивањем вере? Да ли би, по Вама, забрана веронауке у школама била одраз напредних вредности? Ако да, због чега?
На крају се питате како веронаука некога образује? У тексту аутор зато и каже да је битно кроз веронауку нудити младима знање о носећим стубовима српске државности, Цркви и вери, како би знали да се ти стубови не дирају, али и да макар они не буду ускраћени за одговор на Ваше питање.
Препоруке:
12
8
21 среда, 06 март 2024 10:31
Dr
Проф. др
Naglasavam da nisam za zabranu vere sto mi uporno podmecete.Nemam nista protiv Crkve.Naprotiv. Samo smatram da veronauku treba izmestiti iz sistema obrazovanja gde ne pripada i smestiti je u sistem vere gde pripada.Razloga za to ima puno pocev od razlike izmedju vere i nauke preko ekonomskih (Crkva ostvaruje prihode, ima nekretnine,ne placa porez drzavi),teritorijalnih (Crkva nema drzavu i prostire se dokle ima svojih vernika),Crkva ima organizovan svoj sistem obrazovanja u koji se drzava ne mesa,samostalna je i ne zavisi od drzave itd do moralnih i etickih.
"...знање о носећим стубовима српске државности.",pruza istorija.Znanje o veri u obrazovnom sistemu pruza filozofija,sociologija,do nekle psihologija.
I na kraju smatram da je vera licno osecanje svakog pojedinca, a ne pomodarstvo,sto po meni danas jeste;da su drzava i Crkva nezavisna,odvojena dva sistema koji svakako treba da saradjuju medju sobom i sami sebe finansiraju.
Препоруке:
10
12
22 среда, 06 март 2024 15:58
Проф. др
Dr
Морам да се још једном огласим, јер не желим да сткнете утисак да Вама или било коме другом подмећем нешто. Прочитајте мој коментаре и видећете да сам само коментарисао Ваше мисли, што ћу и сада да урадим. Потпуно ћу се сложити да, ако на било који начин систем било које установе у Републици Србији крши закон, треба га санкционисати по закону. Но, ништа од онога што сте Ви поменули не указује да Црква на било који начин крши закон. А, у чланку који смо прочитали и Ви и ја говори се о избацивању, по мени, веома важног предмета из образовног система. Дакле, вера и морал су појмови заштићени Уставом државе Србије. Колико разумем чланак који нас је и подстакао на размену мишљења, врло убедљиво је показао да су покушаји укидања веронауке противуставни, дакле противзаконити. То што неко веома снажно осећа да Цркву и веру треба скрајнути, то не значи аутоматски да је то по закону, па чак ни да тако треба да буде. Желим Вам све најбоље.
Препоруке:
11
7
23 уторак, 12 март 2024 14:04
Vladimir
@ Проф. др
На који начин Ви видите да ће сваки појединац по сопственом осећању наћи равнотежу између вере и науке, ако власти имају право да веру потискују?
Vera dolazi iz kuće, ne iz škole. Hramovi su prazni, uprskos 20 godina imanja veronauke u školama.

Građansko vaspitanje je gubljenje vremena, bolje da su vratili domaćinstvo. Ali, roditeljima niko brani da za dete odaberu veronauku, a opet, velika većina bira građansko.
Препоруке:
2
2
24 среда, 13 март 2024 03:42
Проф. др
@ Vladimir


Нико не спори да вера треба да долази и из куће. То није питање. Поред тога, нас не треба да интересује ни то да ли су храмови пуни или празни. Овде је питање да ли држава, силом закона, има право да забрани веронауку у школама. Аутор је јасно и убедљиво показао да према државним законима држава нема то право, те да су иницијативе да се веронаука укине противзаконите. Ја могу једино да се слажим са аутором текста.

Питање за вас је следеће: Строго правно гледано, зашто се не запитате како то да математика, физика и хемија, или пак било који други предмет не долазе из куће, већ из школе? Због чега би држава контролисала образовање деце?
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер