"Najjednostavnije objašnjeno, bivšem vladiki Artemiju presudili su svi prisutni arhijereji na Saboru, a to je tri puta više episkopa nego što bi činio sud. Takođe, na kraju Sabora svi episkopi, čak i onih šest koji su glasali protiv raščinjenja, potpisali su i saglasili se sa odlukom Sabora o raščinjenju". Da li je ovo jednoumlje ili bezumlje.
Preporuke:
0
0
2
ponedeljak, 22 novembar 2010 17:18
Vlada Kanada
Prljavštine koje su izašle na površinu u Sinodu i delu Sabora teško može da opere jedna izjava, pa makar ona bila i od samog srpskog Patrijarha. Niko ne osporava prava i dužnosti Sinoda i Sabora, ali se zahteva se oni strogo pridržavaju viševekovnih kanona i Ustava SPC. Brzina, kojom je sprovedeno navodno rasčinjavanje vladike Artemija, uz kršenje Ustava SPC, izazivaju sumnju da su Sinod i deo Sabora izvršili postavljeni domaći zadatak. I to neće biti tako brzo niti lako zaboravljeno. I zato što postupak protiv vladike Artemija previše podseća na staljinističke presude iz skorije istorije Srba. I posebno licemerno likovanje Teodosija nedostojno SPC, kome je vladika Artemije bio duhovni otac. I da je vladika Artemije stvarno u nečemu prekršio kanone, trebalo je pokazati mnogo više takta i poštovanja, koje je on, zbog crkvenih zasluga i borbe za opstanak Srba na Kosmetu, zaslužio. I zbog toga što je bio duhovno dete Svetog Justina. Ako nizašta, onda zbog svojih godina. Sinod i deo vladika sramno je postupio prema njemu, i taj sram će biti zabeležen u najtamnim stranicama srpske istorije. Vladika Artemije je Raško-Prizrenski vladika sve dok Sinod i Sabor ne ispoštuje crkvene kanone i Ustav SPC kojeg mi, verujući Srbi, smatramo još uvek kamenom temeljcom u svakodnevnom životu naše Crkve.
Dalje ćutanje Sinoda i nekih vladika o ovom slučaju samo će jačati našu volju i težnju za Istinom o ovom sramnom događaju. Naša će pitanja upućena Sinodu i Saboru vremenom postajati sve neprijatnija i neprijatnija. Svoje Crkve se nikada nećemo odreći, borićemo se za nju i Istinu, čak i protiv nekih nečasnih vladika. Jer mi, Srspki Narod, smo Srpska Crkva i njeno telo. Bez nas nema Srpske Crkve, bez nekih vladika će biti puno lakše.
Još uvek odzvanjaju reči poštovanog vladike Artemija, kojima je zaustavio deo Srba da se isele sa Kosmeta. Da se sete čiji su potomci. Taj govor je spasio Kosmet, koga se sadašnji upravnici okupirane Srbije odriču.
Preporuke:
0
0
3
ponedeljak, 22 novembar 2010 17:45
Vladislav
Nisu ovde bitna formalna obrazloženja, i to Njegova Svetost "jako dobro zna". Formalni rezoni se uvek nađu, ali fariseji su se bavili formom, a Gospod naš Isus Hristos sadržajem. Ne treba mešati uzrok i posledice. Već godinama iz vrha SPC dolazi sablažnjivanje vernog naroda izmenama u liturgiji, kooperativnošću sa Rimom i raznim "knezovima ovoga sveta", neprimerenim (do cinizma) luksuzom i bahatim ponašanjem (počev od nivoa mnogih parohijskih sveštenika), nastavnim "eksperimentima" na Bogoslovskom fakultetu, itd, itd... Vladika Artemije je odavno počeo da smeta ovom konceptu "održivog razvoja" SPC, pa kad je kap prelila čašu, onda je i sklonjen.
Još nešto je suštinska stvar. Juče sam, na praznik Sv. Arhangela Mihaila, bio na liturgiji i - osećala se tuga, ogromna tuga. Srce je iskidano pravoslavnoj Srbiji. Da li ste to hteli, Preosvećeni Arhijereji i pastiri naši?
Da mi je neko pre godinu dana rekao da stvari mogu ovako da eskaliraju, da sve može da počne da liči na ružan san, na agoniju, zaista ne bih verovao. Znali smo za probleme, ali da je prisutna, napisaću i tu reč, čak i mržnja - to ne. Jer da nema mržnje, ne bi bilo ni sistematskog ponižavanja "dobrog, radnog i čestitog" Vladike Artemija, već bi se sporovi rešili u stvarnoj bratskoj ljubavi (na koju se Artemijeve sudije utrkivaše poslednjih meseci u licemernom pozivanju).
Ja se još nadam - čudu. Nadam se da ćemo se probuditi iz ovog košmara, i da ćemo opet znati da imamo taj oslonac i utehu, svoju svetu Crkvu. Iako smo "svi krivi za sve", oni koji su najodgovorniji morali bi da se prenu, da prezru svoje sujete i da i sebe i sve nas spasavaju. Zadnji je čas.
Preporuke:
0
0
4
ponedeljak, 22 novembar 2010 18:44
slepi putnik
Da on je pozvan , ali je prethodno vec izabran novi vladika?!Cudan redosled poteza ,i kakav smisao ima posle imenovanja novog vladike rasprava o slucaju Artemija, nije li imenovanjem Teodosija vec presudjeno po najbitnijoj tacki spora? Ne poznajem crkveni kanon niti stvarno stanje stvari u eparhiji Rasko prizrenskoj, ali i pored toga ostaje utisak da je ucinjeno nesto neprilicno
Preporuke:
0
0
5
ponedeljak, 22 novembar 2010 19:50
Dr Filip Levi
To što je sabor najviše crkveno telo ne znači i da to isto crkveno telo može da raščinjava demokratskim glasanjem, saborske odluke su isključivo formalmno punovažne samo ako se donesu potpuno jednodušno, bez glasanja, sa saglasjem svih. Ukoliko i jedan episkop, član sabora ima nešto protiv predloga o kom se odlučuje, to onda ne može biti zaključena stvar i sprovedena u krajnjoj instanci. Pa čak i tada, događa se da je odluka bila pogrešna, što se uočava na način što vemenom sam Gospod Bog pokaže ispravan put. A da ne govorimo o delima sinoda koji ovih dana ima kompletnu policiju u svojim rukama i funkcioniše kao inkvizicija, što, pak direktno odaje duh kojim se, nažalost, trenutno upravlja vrhom SPC. Vladika Artemije je idalje vladika SPC, a Hristos će poslati Duha koji od Oca ishodi, da to i za vremena potvrdi. Iskušrnja ima uvek. Sv. Jovan Zlatoust je bio prognan i "zvanično" raščinjen no Gospod ga je proslavio kao Svetog. Tako je bilo i sa sv. Nektarijem Epinskim i mnogima drugima. Svetost Vladike Artemija potvrđuju njegova dela i njegovo smirenje koje je svakim dano sve veće. On sledi Hrista, a o tu stenu su se slupali i mnogo jači i oholiji nesretnici i preljubočinci od ovih danas koji iz pozicije "crkve" mogu čak i da hapse i sude. Živi bili pa videli još jednu pobedu Hristovu nad farisejima.
No, zaslužimo to ličnim i narodnim pokajanjem!
Preporuke:
0
0
6
ponedeljak, 22 novembar 2010 19:52
Angel
Od manje ka sve većoj smutnji. Poverenje se teško i dugo stiče a lako i često trajno - gubi.
Bez obzira na formu kako rekoše prethodni komentatori - mučan osećaj prisustva nekakvog zlog duha u svemu ovom izaziva najveću teskobu i nosi sobom neku veliku, zabrinjavajuću težinu...
Preporuke:
0
0
7
ponedeljak, 22 novembar 2010 20:13
Zoran
A sta je Sabor mogao (trebalo) da uradi u zatecenoj situaciji? Da li je ego pojedinca, tvrdoglavost, inat i apsolutna samouverenost u pravovernost svojih postupaka iznad ocuvanja jedinstva crkve? U samom vrhu crkve postoje duboke podele ne samo po geografskom poreklu vladika nego i po mnogim drugim pitanjima (vracanje na prastaro, vizantijsko sluzenje Liturgije ili zadrzavanje tradicionalno srpskog sluzenja o cemu posebna interna komisija tek treba da donese preporuku, odnosi sa Rimokatolickom crkvom, opstanak na Kosovu i Metohiji...). Ponasanje bivseg vladike Artemija samo je dolivalo ulje na vatru i zaista ne vidim kako su njegovi potezi od nedobrovoljnog umirovljenja do sada doprineli resavanju bilo kog problema sa kojima se crkva danas suocava, pogotovo ovaj poslednji upad u manastir bez igumanovog odobrenja. Ocekujem visi standard ponasanja od crkvenih lica, pogotovo vladika SPC, cak i kada su u pravu, a kada vecina njihove sabrace arhijereja misli da nisu. Inacenje im nikako ne pristaje, tim pre sto se sa velikom tacnoscu moglo pretpostaviti kako ce reagovati Sveti Arhijerejski Sabor na upad vladike pod suspenzijom u prostorije manastira u koje nije pozvan, premda on sam smatra da mu poziv nije potreban. Sto je najgore, on je dobro znao da ce njegovi postupci izazvati dodatno slabljenje crkve, mozda i raskol, od koga nijedna strana nece imati nikakve koristi a pretpece ogromnu stetu, pa se ipak odlucio na korake koje je preduzeo. Niko mu ne odrice zasluge za dugogodisnje vodjenje eparhije pod najtezim mogucim okolnostima i ja mu zbog toga izrazavam duboku zahvalnost i neizmerno postovanje ali me njegovi svesni postupci od februara naovamo rastuzuju.
Preporuke:
0
0
8
ponedeljak, 22 novembar 2010 20:46
Joviša Vidić
"Eparhijskog arhijereja može ukloniti sa uprave jedino Sveti arhijerejski sabor: po kanonskoj osudi; po dokazanoj nemoći; po ustanovljenom prestanku jednog od uslova koji se traže za taj stepen i na osnovu opravdane molbe za penziju (čl.11 UC)" Ni jedan razlog od navedenog, ne daje povoda za odluku Svetog arhijerejskog sabora da ukloni i rasčini njegovo preosveštenstvo vladiku Artemija. Odluka je formalno legitimna, no dali je na pravdi Božijoj. Ako je preosvešteni Vladika okrivljen krivo, onda je i odluka nepravilna i nepravedna. Tuženi i osuđeni Vladika bi mogao da tuži tužitelje a zbog njihovog kršenja kanona. Kanon zabranjuje zajedničku službu sa neprijateljima pravoslavlja a u kojoj je izvesni vladika ili bonje rečeno, vladike učestvovali. O tome drugi put.
Joviša Vidić od Rudina.
Preporuke:
0
0
9
ponedeljak, 22 novembar 2010 21:30
Vladislav
@Zoran
Da li se Vi, poštovani g. Zorane, sećate kako je cela stvar počela i ko je, od samog početka, pa do ove eskalacije, sistematski prvi povlačio poteze? Ja ne bih rekao da je to bio Vladika Artemije. Naprotiv, on se sve vreme trudio da svojim ponašanjem umanji problem. Da je samo on u pitanju, ja sam uveren da bi on i dalje ćutao, ali problem je uveliko prevazišao i starca Artemija, i njegove monahe. U pitanju je napad na Pravoslavlje, na identitet ovog naroda i na njegovo pravo na postojanje. Činjenica jeste da je poslednji postupak Ep. Artemija bio drastičan, ali nije li nesravnjivo drastičniji i, rekao bih, ciničniji čin postavljenje Ep. Teodosija na katedru ERP? Kako to da ne nalazite da je problem, recimo, na strani Ep. Irineja Bulovića, koji je, izgleda, sve i svja u našoj Crkvi (bar po njegovom mišljenju), i koji deluje po onoj "kadija te tuži, kadija ti sudi"? Šta biste Vi uradili na mestu Ep. Artemija? Meditirali biste kao budista, ili biste probali da učinite nešto da sprečite ili bar ukažete na problem?
"Po delima njihovim poznaćete ih." Dela ovog Sinoda su, u zadnje vreme, više nego žalosna. U Boga se uzdajmo da će sve nas, i naše Vladike pre svih nas, On privesti razumu i pokajanju, pre nego što do kraja propadnemo.
Preporuke:
0
0
10
ponedeljak, 22 novembar 2010 21:36
Maša - "dijalog"
Nekako je neprimereno da komentarišem reči našeg Patrijarha. Zato bih reči komentatora.
@@ -
jednoumlje, bezumlje? Velikih 7. hrišćanskih Sabora je upravo tako održano: većina episkopa je izglasavala važne stvari. Manjina se njima priklanjala ili su "otpadali" od Crkve. Manjina je morala poštovati što je većina odlučila i PRIMENjIVATI u praksi.
Vlada Kanada -
Nije uopšte bila velika brzina "raščinjavanja"! Pa, sve je to trajalo još dok je Patrijarh Pavle bio bolestan! Strah od raskola traje godinama. Od jednog vladike sam još pre neku godinu čula da sve što se radi ide ka raskolu i da se to mora sprečiti. Zato su svi tako dugo bili tolerantni prema Artemiju.
Teodosije likovao?! Pa, gde ste to videli? On stvarno nije tip čoveka koji likuje. On obavlja službu Božiju, kao monah, poslušan Saboru i Bogu.ZAista nemam takav utisak, ali Bog će presuditi, pa ćemo čuti.
Nisu se sramno prema Artemiju ponašali. Zaista.
Vladislav-
Verni narod se sablažnjava promenama u liturgiji? Pa jer vladike treba da vode narod ili narod vladike? Prvo je temelj Hristos, pa onda vladike, pa onda sveštenstvo, pa narod. To ne znači da su vladike uvek u pravu (Bog će da sudi), ali ne može, kažem ne može veran narod da misli da je veran i da se tobož sablažnjava promenama koje potiču iz prvih vekova hrišćanstva? Molim Vas! Pa nije veran narod taj koji sve zna. To je tako u protestantizmu, svako je svoj sveštenik. Veran narod treba da pažljivo osluškuje i da se menja. Pozitivne promene su očigledne u crkvi. Ko se plaši promena, taj teško da je hrišćanin.
Kooperativnost sa Rimom? Vi ste od onih koji ne izlaze iz svog dvorišta?
Zoran - sve se slažem.
Da li ste učenik Hristov ili Varnavin? To je dobro pitanje za mnoge komentatore ovde. Koga je Pilat oslobodio? Varnavu ubicu Rimljana. Nacionalistu. Zašto? Jer su tako tražili Jevreji. Šta biste Vi izabrali? Hrista ili Varnavu koji se borio za nacionalno oslobođenje?
Preporuke:
0
0
11
ponedeljak, 22 novembar 2010 22:01
Dr Filip Levi
@Joviša Vidić
Pa jasna stvar. Pitanje je samo da li ljudi iskreno žele da uporede stvari. A svakom čoveku, iole svesnom i savesnom, jedno od pitanja je dovoljno: Da li to pravoslavna crkava srpska (tj. pojedini njeni episkopi) radi kako treba kada je u stanju da upotrebi državnu ali i separeatističku policiju terorističke kvazi države Kosovo. O kakvim se jedninstvu i moći tu radi i ko na koga ovde liči?
Preporuke:
0
0
12
ponedeljak, 22 novembar 2010 23:12
boža
za @@
U pitanju je i jednoumnje i bezumlje. Zašto? Pa zato što postupak nije sproveo nadležni crkveni organ. Po tvojoj logici, ako bi skupština donela odluku o nekom pitanju koje nije iz njene nadležnosti, onda nadležni sud ne bi imao šta da raspravlja, jer skupštinska većina predstvalja većinu naroda. Šta ima da se osporava mišljenje većine naroda? Na žalost to je današnja logika vlastodržaca u Srbiji i njihovih simpatizera. Ja mislim da je to put koji vodi u velike neprilike, a vi kako hoćete. Ko ne sluša pesmu, slušaće oluju.
Preporuke:
0
0
13
ponedeljak, 22 novembar 2010 23:16
Vladislav
@Maša
"Pozitivne promene su očigledne u crkvi. Ko se plaši promena, taj teško da je hrišćanin.
Kooperativnost sa Rimom? Vi ste od onih koji ne izlaze iz svog dvorišta?"
Preslišaste Vi nas, alal vera, ali ne preslišaste samu sebe.
Posle najnovijih događaja, reći da su "pozitivne promene očigledne" zvuči, zaista, kao neslan vic. Toliko mnogo ljudi tužnih, uznemirenih, a Vi pričate o nekakvim "pozitivnim promenama". Šta reći, a ne zaplakati.
Isto i o kooperativnosti sa Rimom. Pa da li se meni priviđa neprekidno prizivanje pape u Srbiju? Zar da rimski arhijeretik, bude bliži i važniji Njegovoj Svetosti od brata mu Artemija? Zašto? Zar je moguće da Patrijarh veruje da će nam "dijalog" nešto dobro doneti? Jedini dijalog sa njima je dijalog istine, sa kojom, ako ste hrišćanka, znate - nema kompromisa.
Što se promene kao kategorije u Crkvi tiče, vidim da ne govorite o potrebi da se mi menjamo, postanemo bolji, uzrastamo kao bogolika bića, već o tome da treba da se, tobože, vratimo nekim oblicima bogosluženja iz davne prošlosti. Vidite, Vi opet govorite o formi. Zašto Vam smeta forma koja je do sada bila uobičajena, koju je verni narod poznavao i voleo? Ta forma je rezultat naslaga, iskustava Svete Crkve. Priče o "obnovi" nekih starih formi niti su sasvim pouzdane, niti su smislene, jer negiraju značaj nagomilanog vekovnog duhovnog iskustva Crkve, pa i specifičnosti njenog lokalnog razvoja. Nismo mi drevni Romeji, mi smo Srbi, i sada je 21. vek. Dakle, Vi ste protiv promena, a ne ja. Te promene koje Vi zastupate, to je svođenje Crkve na teatar.
I na kraju... izađem ja ponekad iz svog dvorišta. Ali ne moram, nisam opsednut time. Ne moram nikad. Više volim svoje dvorište, kakvo god da je, nego najlepše vrtove tuđinske.
I nemojte diskutovati ad hominem. Nije baš ni etički, a pogotovo ne hrišćanski.
Preporuke:
0
0
14
ponedeljak, 22 novembar 2010 23:23
Zoran
Za Vladislava: Verujte da i mene boli ova ziva rana koliko i Vas. Zaista ne znam ko je prvi poceo, da li bivsi vladika Artemije kada je odbio obnovu popaljenih i unistenih manastira u pogromu u martu 2004. ili Episkop Irinej (Bulovic) nekim svojim aktom. Da li je to u ovom trenutku vazno kada nam zajednicka crkva stoji na rubu raskola, manje od dvadeset godina nakon sto je prebolela tragican raskol koji je trajao bezmalo trideset godina? Seca li se iko danas da li je Episkop Dionisije bio u pravu ili Sabor, kada nam je narod na severnoamerickom kontinentu bio podeljen, oslabljen i duhovno i materijalno kao posledicu bezbrojnih sudskih postupaka oko imovine? Ljudi nisu govorili jedni sa drugima, povlacili su se po sudovima, sukobljavali se, mislili najgore jedni o drugima iako su i jedni i drugi potomci Sv.Save. Pa dokle vise?! Sta bih ja uradio da imam 75 godina i da vecina moje sabrace misli da treba da se povucem u mirovinu? Povukao bih se u ime jedinstva i sabornosti crkve jer bi ta moja svesna zrtva, da verujem da sam u pravu a da se ipak povlacim upravo da bih sprecio vece zlo, bila moj licni doprinos ocuvanju jedinstva moje Svetosavske crkve. Znam da ce komentatori da me poduce kako se u Saboru odluke ne donose vecinom glasova ali ta cinjenica, da znacajna vecina vladika smatra da delovanje bivseg episkopa Artemija ozbiljno urusava jedinstvo i same temelje crkve i da je gura u najvece zlo: raskol, ne moze da se prenebregne. U nedostatku boljih resenja, njegovo rascinjenje u situaciji kada je svojim poslednjim aktom neodobrenog ulaska u manastir i sluzenja liturgije bacio rukavicu u lice Svetom Arhijerejskom Saboru, ne vidim koje drugo resenje bi bilo manje stetno. Svi mi, bilo da smo vladike ili obicni smrtnici, kao ljudi ponekad treba da pogledamo u oci onima najblizima do nas i da u njima vidimo svoj lik, pa da i to uzmemo u obzir kada gradimo predstavu o sebi, a ne samo ono sto vidimo kada se pogledamo u ogledalo. Sve je to tuzno i tragicno.
Preporuke:
0
0
15
utorak, 23 novembar 2010 00:39
Vladislav
@Zoran
Pažljivo sam pročitao Vaš odgovor. Naša Crkva je zaista izložena pretnji raskola, ali i pretnji jeresi. Kao što je i naša država izložena pljački i izdaji. Sve je to povezano u jednu sliku našeg tragičnog stanja, pa o raskolu ne možemo govoriti izolovano. Uostalom, ko upravo ulazi u raskol, a ko mu se odupire, to samo Bog zna. Većina ne mora biti u pravu, zar ne?
Već sam napisao zašto se Vladika Artemije nije povukao. Pa znate i sami da mu nisu dali. Poslali su ga u Šišatovac na način kao da ga šalju u izgnanstvo. Nisu dali njegovom monaštvu kanonske otpuste. Nameštali su optužbe i blatili ih preko svih medija. Smetalo im je što narod dolazi u Šišatovac. Ponižavanje i šikaniranje je bilo sistematsko i beskrajno. Pa i to bi se istrpelo, verujem, da nije bilo u pitanju mnogo toga što je iznad i Artemija i njegovih monaha.
Većina arhijereja jeste bila za Artemijevu izolaciju. Međutim, ta većina (koja, ponavljam, ne mora biti u pravu samim tim što je većina) već dugo deluje kao jedna glasačka mašina, na, Bože mi oprosti, jedan urotnički način. Mnogi su proizvedeni u episkopski čin upravo sa razlogom stvaranja te mašine.
Drugo, mnogi koje je Artemije takođe bio dužan da sasluša očigledno nisu bili za izolaciju, već za odlučno delovanje: monaštvo, znatan deo sveštenstva i vernog naroda (posebno na KiM)... Pa, izgleda, i neki episkopi. Strah je sada jak, ljudi se boje za egzistenciju, za gubitak privilegija, ali šta ako se još neko, sem Artemija i njegovih monaha, osmeli? Šta ako rukavica poleti prejako i u drugom smeru (u vidu dolaska pape, npr)?
Mislim da je trenutak kada se krenulo na ovaj put, sa koga izgleda kao da nema povratka, bio kada je donesena odluka o imenovanju Vl. Teodosija za Episkopa ERP i KiM. No, povratka ipak ima, i on sada izgleda kao neverovatno čudo ili san. A do povratka i rešenja vodi samo jedno - pokajanje svih. Naravno, i svih nas koji u ovim debatama, očajni, učestvujemo.
Dalje neću odgovarati, Vama svako dobro od Gospoda i praštajte.
Preporuke:
0
0
16
utorak, 23 novembar 2010 00:48
Biljana Nikolić@ Maša - "dijalog"
Nekako je neprimereno da komentarišem reči našeg Patrijarha
Niste rekli šta bi bilo primereno? Bez razmišljanja prihvatiti njegove reči? Da li je razmišljanje svojom glavom nepoštovanje, ili je traženje slepog verovanja nepoštovanje?
Šta je neprimereno u komentarisanju izjave za štampu u kojoj je objašnjenje načina rada crkvenih organa? Ne sme se zapitati zašto uopšte postoji crkveni sud kad se može zaobići i u kojim prilikama je primereno glasati o nečijoj krivici bez predhodnog sudske odluke o krivici i to bez prisustva onog čija se krivica dokazuje.
I zašto bi mene bilo sramota da postavim ovakva pitanja? Jesam li time nevernik?
Pa, sve je to trajalo još dok je Patrijarh Pavle bio bolestan! Strah od raskola traje godinama. Od jednog vladike sam još pre neku godinu čula da sve što se radi ide ka raskolu...
Znači Vi i neke vladike IMATE PRAVO KOMENTARISANjA, ZAKLjUČIVANjA, RAZMIŠLjANjA, a mi ostali imamo pravo da VAŠIM ZAKLjUČCIMA VERUJEMO?! Šta će nam oči, uši, um, Vi ste tu da nam sve objasnite i naravno, onako usput i PRIMERENO potkačite Patrijarha Pavla.
Veran narod treba da pažljivo osluškuje i da se menja. Pozitivne promene su očigledne u crkvi. Ko se plaši promena, taj teško da je hrišćanin.
Pozitivne promene su, po Vama, uplitanje policije u crkvene stvari, prepucavanje preko novina, zbunjenost naroda( malo mu ekonomska i socijalna beda, sad će i crkva da ga proglasi za neposlušnog NEHRIŠĆANINA nespremnog za promene???).
Kad već sve znate, nabrojte mi DOKAZE o krivici Artemija, ali da ne budu priče po novinama i rekla kazala. Znate li šta se smatra dokazom nečije krivice? Ili je osuda na osnovu rekla-kazala još jedna pozitivna promena u SPC.
Preporuke:
0
0
17
utorak, 23 novembar 2010 10:00
@@
Govorimo o "organizaciji" koja svoju dugovečnost duguje viševekovnim dogmama-kanonima .Nepridržavanjem propisa urušavaju samu instituciju .Zatim:"Ne postoji mogućnost apelacije jer je Sabor najviše telo Crkve". Najviše telo je verujući narod , zbog koga ta organizacija i postoji.Hipotetički , postoji mogućnost da kompletan narod pređe u "drugu organizaciju".
Preporuke:
0
0
18
utorak, 23 novembar 2010 11:09
Jedan pažljivi čitalac
Blic nas je obaveštava?!
Ništa mi više nije potrebno!
Preporuke:
0
0
19
utorak, 23 novembar 2010 13:19
Petar Janketić
@Zoran
A sta je Sabor mogao (trebalo) da uradi u zatecenoj situaciji?
Za početak mogao je da se drži Ustava SPC - najvećeg zakonskog akta, koji je i dalje važeći i kujem jasno piše:
Član 218
Niko se ne može kazniti nijednom crkve nom kaznom bez prethodnog saslušanja.
Vladika Artemije je hitno, kasno noću, raščinjen najobičnijim preglasavanjem u Saboru (21:13), a da ga prethodno nisu pozvali na saslušanje, čime je takvo raščinjenje očigledno neustavno i protivzakonito. Zaista ne treba biti neki vrhunski advokat pa videti tako očiglednu činjenicu.
Preporuke:
0
0
20
utorak, 23 novembar 2010 13:24
Petar Janketić
@Maša
Velikih 7. hrišćanskih Sabora je upravo tako održano: većina episkopa je izglasavala važne stvari. Manjina se njima priklanjala ili su "otpadali" od Crkve. Manjina je morala poštovati što je većina odlučila i PRIMENjIVATI u praksi.
Ovo apsolutno nije istina što tvrdite.
Da li ste ikad čuli za razbojničke Sabore s obzirom da pominjete istoriju Crkve?
Da li ste čuli za Sv.Marka Efeskog koji je bio jedini episkop u čitavom tadašnjem pravoslavnom svetu koji nije hteo da potpiše uniju sa papom uprkos svim ostalim patrijarsima i episkopima? Tada je sa administrativnog gledišta, cela Pravoslavna Crkva potpisala uniju sa papom, izuzev Sv.Marka Efeskog, ali on zbog toga nije otpao od Crkve, već se čitava punoća Crkve sačuvala u njemu.
Da li ste čuli za Sv.Jovana Zlatoustog, Patrijarha Carigradskog, koji je raščinjen od strane Sabora i prognan u izgnanstvo, a kojem je zatim opet na sledećem Saboru potvrđeno svrgnuće i još dosuđeno odlučenje od Crkve? Ali on to nikada nije priznao već je do kraja svog života sebe smatrao Patrijarhom Carigradskim i neprekidno sveštenodejstvovao, ali on tim ne prihvatanjem bezakone presude Sabora nije otpao od Crkve, već naprotiv, on je danas jedan od najvećih svetitelja u pravoslavnoj Crkvi.
Ima ovakvih slučajeva još dosta u istoriji Crkve, a upravo smo i mi svedoci najnovijeg bezakonog raščinjenja vladike Artemija koji nije ni milimetar odstupio od ispovedanja dogmata pravoslavne vere za razliku od ekumenista koji su ga nezakonito raščinili, koji misle da im je sad nesmetan put u uniju sa papom.
Preporuke:
0
0
21
utorak, 23 novembar 2010 23:17
Zoran
Petru Janketicu: Zar ne smatrate da je bivsi Vladika preko pisama Sinodu i Patrijarhu i svojim delima nakon majskog SA Sabora vec u potpunosti objasnio svoju poziciju i da formalno usmeno saslusanje nebi donelo nikakva nova razjasnjenja njegove pozicije, a to je da on smatra da Sinod deluje nekanonski i da ne priznaje njihove odluke koje on smatra nekanonskim. Da li je bilo neophodno saslusanje nakon njegovog upada u manastir za koje nije imao odobrenje nadleznog episkopa jer on smatra da mu to odobrnje nije potrebno ili je Sabor, znacajnom vecinom, posto je u to vreme zasedao, mogao izreci disciplinsku meru za koju je smatrao da prilici tezini prekrsaja? Ako Sabor ne moze nesto jednoglasno da odluci pa odluci vecinom glasova, ko je merodavan da sudi o ispravnosti tog postupka: bivsi vladika kome je izrecena disciplinska mera? Vi? Ja? Neko treci? Ko je merodavan da izrice sud o postupcima bivseg vladike? Sabor, ali samo ako je jednoglasan? A sta ako nije jednoglasan? Da li ta cinjenica, da Sabor nije jedinstven, sama po sebi daje pravo jednom od episkopa da vodi crkvu na ivicu raskola zato sto on misli da je u pravu i da je vecina njegove sabrace u krivu? Zar nije celishodnije u ovakvoj situaciji, kada bivsi vladika ima vecinu svoje sabrace protiv sebe, da se povuce u manastir i pise knjige o pravoslavlju koje inace odlicno pise i spreci dalje rasulo u crkvi ili Vi verujete da ce se kriza prebroditi tako sto ce Sabor povuci svoju odluku, pokajati se, smeniti Episkopa Teodosija i vratiti bivseg Episkopa Artemija u Eparhiju Rasko-Prizrensku? Ja sam spreman u svakom momentu na kolenima da preklinjem bivseg episkopa da se povuce i spreci raskol jer nema podrsku osetne vecine clanova SA Sabora, makar i da je u pravu a Sabor u krivu. U svakom sukobu postoji momenat kada je celishodno licnu ambiciju i samouverenost u sluzenju Istini podrediti opstem dobru a to opste dobro je sprecavanje raskola. Taj momenat je odavno dosao i prosao no g. Artemije to ne uvidja. Steta.
Dalje ćutanje Sinoda i nekih vladika o ovom slučaju samo će jačati našu volju i težnju za Istinom o ovom sramnom događaju. Naša će pitanja upućena Sinodu i Saboru vremenom postajati sve neprijatnija i neprijatnija. Svoje Crkve se nikada nećemo odreći, borićemo se za nju i Istinu, čak i protiv nekih nečasnih vladika. Jer mi, Srspki Narod, smo Srpska Crkva i njeno telo. Bez nas nema Srpske Crkve, bez nekih vladika će biti puno lakše.
Još uvek odzvanjaju reči poštovanog vladike Artemija, kojima je zaustavio deo Srba da se isele sa Kosmeta. Da se sete čiji su potomci. Taj govor je spasio Kosmet, koga se sadašnji upravnici okupirane Srbije odriču.
Još nešto je suštinska stvar. Juče sam, na praznik Sv. Arhangela Mihaila, bio na liturgiji i - osećala se tuga, ogromna tuga. Srce je iskidano pravoslavnoj Srbiji. Da li ste to hteli, Preosvećeni Arhijereji i pastiri naši?
Da mi je neko pre godinu dana rekao da stvari mogu ovako da eskaliraju, da sve može da počne da liči na ružan san, na agoniju, zaista ne bih verovao. Znali smo za probleme, ali da je prisutna, napisaću i tu reč, čak i mržnja - to ne. Jer da nema mržnje, ne bi bilo ni sistematskog ponižavanja "dobrog, radnog i čestitog" Vladike Artemija, već bi se sporovi rešili u stvarnoj bratskoj ljubavi (na koju se Artemijeve sudije utrkivaše poslednjih meseci u licemernom pozivanju).
Ja se još nadam - čudu. Nadam se da ćemo se probuditi iz ovog košmara, i da ćemo opet znati da imamo taj oslonac i utehu, svoju svetu Crkvu. Iako smo "svi krivi za sve", oni koji su najodgovorniji morali bi da se prenu, da prezru svoje sujete i da i sebe i sve nas spasavaju. Zadnji je čas.
No, zaslužimo to ličnim i narodnim pokajanjem!
Bez obzira na formu kako rekoše prethodni komentatori - mučan osećaj prisustva nekakvog zlog duha u svemu ovom izaziva najveću teskobu i nosi sobom neku veliku, zabrinjavajuću težinu...
Joviša Vidić od Rudina.
Da li se Vi, poštovani g. Zorane, sećate kako je cela stvar počela i ko je, od samog početka, pa do ove eskalacije, sistematski prvi povlačio poteze? Ja ne bih rekao da je to bio Vladika Artemije. Naprotiv, on se sve vreme trudio da svojim ponašanjem umanji problem. Da je samo on u pitanju, ja sam uveren da bi on i dalje ćutao, ali problem je uveliko prevazišao i starca Artemija, i njegove monahe. U pitanju je napad na Pravoslavlje, na identitet ovog naroda i na njegovo pravo na postojanje. Činjenica jeste da je poslednji postupak Ep. Artemija bio drastičan, ali nije li nesravnjivo drastičniji i, rekao bih, ciničniji čin postavljenje Ep. Teodosija na katedru ERP? Kako to da ne nalazite da je problem, recimo, na strani Ep. Irineja Bulovića, koji je, izgleda, sve i svja u našoj Crkvi (bar po njegovom mišljenju), i koji deluje po onoj "kadija te tuži, kadija ti sudi"? Šta biste Vi uradili na mestu Ep. Artemija? Meditirali biste kao budista, ili biste probali da učinite nešto da sprečite ili bar ukažete na problem?
"Po delima njihovim poznaćete ih." Dela ovog Sinoda su, u zadnje vreme, više nego žalosna. U Boga se uzdajmo da će sve nas, i naše Vladike pre svih nas, On privesti razumu i pokajanju, pre nego što do kraja propadnemo.
@@ -
jednoumlje, bezumlje? Velikih 7. hrišćanskih Sabora je upravo tako održano: većina episkopa je izglasavala važne stvari. Manjina se njima priklanjala ili su "otpadali" od Crkve. Manjina je morala poštovati što je većina odlučila i PRIMENjIVATI u praksi.
Vlada Kanada -
Nije uopšte bila velika brzina "raščinjavanja"! Pa, sve je to trajalo još dok je Patrijarh Pavle bio bolestan! Strah od raskola traje godinama. Od jednog vladike sam još pre neku godinu čula da sve što se radi ide ka raskolu i da se to mora sprečiti. Zato su svi tako dugo bili tolerantni prema Artemiju.
Teodosije likovao?! Pa, gde ste to videli? On stvarno nije tip čoveka koji likuje. On obavlja službu Božiju, kao monah, poslušan Saboru i Bogu.ZAista nemam takav utisak, ali Bog će presuditi, pa ćemo čuti.
Nisu se sramno prema Artemiju ponašali. Zaista.
Vladislav-
Verni narod se sablažnjava promenama u liturgiji? Pa jer vladike treba da vode narod ili narod vladike? Prvo je temelj Hristos, pa onda vladike, pa onda sveštenstvo, pa narod. To ne znači da su vladike uvek u pravu (Bog će da sudi), ali ne može, kažem ne može veran narod da misli da je veran i da se tobož sablažnjava promenama koje potiču iz prvih vekova hrišćanstva? Molim Vas! Pa nije veran narod taj koji sve zna. To je tako u protestantizmu, svako je svoj sveštenik. Veran narod treba da pažljivo osluškuje i da se menja. Pozitivne promene su očigledne u crkvi. Ko se plaši promena, taj teško da je hrišćanin.
Kooperativnost sa Rimom? Vi ste od onih koji ne izlaze iz svog dvorišta?
Zoran - sve se slažem.
Da li ste učenik Hristov ili Varnavin? To je dobro pitanje za mnoge komentatore ovde. Koga je Pilat oslobodio? Varnavu ubicu Rimljana. Nacionalistu. Zašto? Jer su tako tražili Jevreji. Šta biste Vi izabrali? Hrista ili Varnavu koji se borio za nacionalno oslobođenje?
Pa jasna stvar. Pitanje je samo da li ljudi iskreno žele da uporede stvari. A svakom čoveku, iole svesnom i savesnom, jedno od pitanja je dovoljno: Da li to pravoslavna crkava srpska (tj. pojedini njeni episkopi) radi kako treba kada je u stanju da upotrebi državnu ali i separeatističku policiju terorističke kvazi države Kosovo. O kakvim se jedninstvu i moći tu radi i ko na koga ovde liči?
U pitanju je i jednoumnje i bezumlje. Zašto? Pa zato što postupak nije sproveo nadležni crkveni organ. Po tvojoj logici, ako bi skupština donela odluku o nekom pitanju koje nije iz njene nadležnosti, onda nadležni sud ne bi imao šta da raspravlja, jer skupštinska većina predstvalja većinu naroda. Šta ima da se osporava mišljenje većine naroda? Na žalost to je današnja logika vlastodržaca u Srbiji i njihovih simpatizera. Ja mislim da je to put koji vodi u velike neprilike, a vi kako hoćete. Ko ne sluša pesmu, slušaće oluju.
"Pozitivne promene su očigledne u crkvi. Ko se plaši promena, taj teško da je hrišćanin.
Kooperativnost sa Rimom? Vi ste od onih koji ne izlaze iz svog dvorišta?"
Preslišaste Vi nas, alal vera, ali ne preslišaste samu sebe.
Posle najnovijih događaja, reći da su "pozitivne promene očigledne" zvuči, zaista, kao neslan vic. Toliko mnogo ljudi tužnih, uznemirenih, a Vi pričate o nekakvim "pozitivnim promenama". Šta reći, a ne zaplakati.
Isto i o kooperativnosti sa Rimom. Pa da li se meni priviđa neprekidno prizivanje pape u Srbiju? Zar da rimski arhijeretik, bude bliži i važniji Njegovoj Svetosti od brata mu Artemija? Zašto? Zar je moguće da Patrijarh veruje da će nam "dijalog" nešto dobro doneti? Jedini dijalog sa njima je dijalog istine, sa kojom, ako ste hrišćanka, znate - nema kompromisa.
Što se promene kao kategorije u Crkvi tiče, vidim da ne govorite o potrebi da se mi menjamo, postanemo bolji, uzrastamo kao bogolika bića, već o tome da treba da se, tobože, vratimo nekim oblicima bogosluženja iz davne prošlosti. Vidite, Vi opet govorite o formi. Zašto Vam smeta forma koja je do sada bila uobičajena, koju je verni narod poznavao i voleo? Ta forma je rezultat naslaga, iskustava Svete Crkve. Priče o "obnovi" nekih starih formi niti su sasvim pouzdane, niti su smislene, jer negiraju značaj nagomilanog vekovnog duhovnog iskustva Crkve, pa i specifičnosti njenog lokalnog razvoja. Nismo mi drevni Romeji, mi smo Srbi, i sada je 21. vek. Dakle, Vi ste protiv promena, a ne ja. Te promene koje Vi zastupate, to je svođenje Crkve na teatar.
I na kraju... izađem ja ponekad iz svog dvorišta. Ali ne moram, nisam opsednut time. Ne moram nikad. Više volim svoje dvorište, kakvo god da je, nego najlepše vrtove tuđinske.
I nemojte diskutovati ad hominem. Nije baš ni etički, a pogotovo ne hrišćanski.
Pažljivo sam pročitao Vaš odgovor. Naša Crkva je zaista izložena pretnji raskola, ali i pretnji jeresi. Kao što je i naša država izložena pljački i izdaji. Sve je to povezano u jednu sliku našeg tragičnog stanja, pa o raskolu ne možemo govoriti izolovano. Uostalom, ko upravo ulazi u raskol, a ko mu se odupire, to samo Bog zna. Većina ne mora biti u pravu, zar ne?
Već sam napisao zašto se Vladika Artemije nije povukao. Pa znate i sami da mu nisu dali. Poslali su ga u Šišatovac na način kao da ga šalju u izgnanstvo. Nisu dali njegovom monaštvu kanonske otpuste. Nameštali su optužbe i blatili ih preko svih medija. Smetalo im je što narod dolazi u Šišatovac. Ponižavanje i šikaniranje je bilo sistematsko i beskrajno. Pa i to bi se istrpelo, verujem, da nije bilo u pitanju mnogo toga što je iznad i Artemija i njegovih monaha.
Većina arhijereja jeste bila za Artemijevu izolaciju. Međutim, ta većina (koja, ponavljam, ne mora biti u pravu samim tim što je većina) već dugo deluje kao jedna glasačka mašina, na, Bože mi oprosti, jedan urotnički način. Mnogi su proizvedeni u episkopski čin upravo sa razlogom stvaranja te mašine.
Drugo, mnogi koje je Artemije takođe bio dužan da sasluša očigledno nisu bili za izolaciju, već za odlučno delovanje: monaštvo, znatan deo sveštenstva i vernog naroda (posebno na KiM)... Pa, izgleda, i neki episkopi. Strah je sada jak, ljudi se boje za egzistenciju, za gubitak privilegija, ali šta ako se još neko, sem Artemija i njegovih monaha, osmeli? Šta ako rukavica poleti prejako i u drugom smeru (u vidu dolaska pape, npr)?
Mislim da je trenutak kada se krenulo na ovaj put, sa koga izgleda kao da nema povratka, bio kada je donesena odluka o imenovanju Vl. Teodosija za Episkopa ERP i KiM. No, povratka ipak ima, i on sada izgleda kao neverovatno čudo ili san. A do povratka i rešenja vodi samo jedno - pokajanje svih. Naravno, i svih nas koji u ovim debatama, očajni, učestvujemo.
Dalje neću odgovarati, Vama svako dobro od Gospoda i praštajte.
Niste rekli šta bi bilo primereno? Bez razmišljanja prihvatiti njegove reči? Da li je razmišljanje svojom glavom nepoštovanje, ili je traženje slepog verovanja nepoštovanje?
Šta je neprimereno u komentarisanju izjave za štampu u kojoj je objašnjenje načina rada crkvenih organa? Ne sme se zapitati zašto uopšte postoji crkveni sud kad se može zaobići i u kojim prilikama je primereno glasati o nečijoj krivici bez predhodnog sudske odluke o krivici i to bez prisustva onog čija se krivica dokazuje.
I zašto bi mene bilo sramota da postavim ovakva pitanja? Jesam li time nevernik?
Znači Vi i neke vladike IMATE PRAVO KOMENTARISANjA, ZAKLjUČIVANjA, RAZMIŠLjANjA, a mi ostali imamo pravo da VAŠIM ZAKLjUČCIMA VERUJEMO?! Šta će nam oči, uši, um, Vi ste tu da nam sve objasnite i naravno, onako usput i PRIMERENO potkačite Patrijarha Pavla.
Pozitivne promene su, po Vama, uplitanje policije u crkvene stvari, prepucavanje preko novina, zbunjenost naroda( malo mu ekonomska i socijalna beda, sad će i crkva da ga proglasi za neposlušnog NEHRIŠĆANINA nespremnog za promene???).
Kad već sve znate, nabrojte mi DOKAZE o krivici Artemija, ali da ne budu priče po novinama i rekla kazala. Znate li šta se smatra dokazom nečije krivice? Ili je osuda na osnovu rekla-kazala još jedna pozitivna promena u SPC.
Ništa mi više nije potrebno!
Za početak mogao je da se drži Ustava SPC - najvećeg zakonskog akta, koji je i dalje važeći i kujem jasno piše:
Niko se ne može kazniti nijednom crkve nom kaznom bez prethodnog saslušanja.
Vladika Artemije je hitno, kasno noću, raščinjen najobičnijim preglasavanjem u Saboru (21:13), a da ga prethodno nisu pozvali na saslušanje, čime je takvo raščinjenje očigledno neustavno i protivzakonito. Zaista ne treba biti neki vrhunski advokat pa videti tako očiglednu činjenicu.
Ovo apsolutno nije istina što tvrdite.
Da li ste ikad čuli za razbojničke Sabore s obzirom da pominjete istoriju Crkve?
Da li ste čuli za Sv.Marka Efeskog koji je bio jedini episkop u čitavom tadašnjem pravoslavnom svetu koji nije hteo da potpiše uniju sa papom uprkos svim ostalim patrijarsima i episkopima? Tada je sa administrativnog gledišta, cela Pravoslavna Crkva potpisala uniju sa papom, izuzev Sv.Marka Efeskog, ali on zbog toga nije otpao od Crkve, već se čitava punoća Crkve sačuvala u njemu.
Da li ste čuli za Sv.Jovana Zlatoustog, Patrijarha Carigradskog, koji je raščinjen od strane Sabora i prognan u izgnanstvo, a kojem je zatim opet na sledećem Saboru potvrđeno svrgnuće i još dosuđeno odlučenje od Crkve? Ali on to nikada nije priznao već je do kraja svog života sebe smatrao Patrijarhom Carigradskim i neprekidno sveštenodejstvovao, ali on tim ne prihvatanjem bezakone presude Sabora nije otpao od Crkve, već naprotiv, on je danas jedan od najvećih svetitelja u pravoslavnoj Crkvi.
Ima ovakvih slučajeva još dosta u istoriji Crkve, a upravo smo i mi svedoci najnovijeg bezakonog raščinjenja vladike Artemija koji nije ni milimetar odstupio od ispovedanja dogmata pravoslavne vere za razliku od ekumenista koji su ga nezakonito raščinili, koji misle da im je sad nesmetan put u uniju sa papom.