уторак, 07. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Културно зло капитализма

Kоментари (13) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 среда, 15 децембар 2010 13:01
Икета
Врхунски!
Препоруке:
0
0
2 среда, 15 децембар 2010 13:05
srdjan conic
Kapitalizam trziste jednako materijalizam. Tu mesta za duhovnost nema.
Препоруке:
0
0
3 среда, 15 децембар 2010 13:54
Michoni
Bravo majstore.
Препоруке:
0
0
4 среда, 15 децембар 2010 14:59
Danski Srbin
Iznenadjen sam i pocastvovan datom ulogom, zajedno sa ostalim nasim ljudima, koji su u drugoj polovini sesdesetih dosli da zive u zemlje Zapadne Evrope, a koje g. Andjelic uporno zove "gastarbajteri" i tako nastavlja komunisticku propagandu.
Autor napisa trazi razloge kulturne atropije kod nas kao i u celom svetu.Sto se kulturnog pada tice to nije sporno ali sa pronalazenjem mogucih razloga tome, g.Andjelic nema mnogo uspeha.
On govori o novom vremenu, u kome su sve pristojnosti i lepota izgubili prvo postojanja, sto je neosporno. Onda, u konteksu sa tim pominje frazu:"Nepodnosljiva lakoca zivljenja". Mozda on ima taj problem, ali vecina gradjana Srbije ne misli da je lako ziveti.
Ne vidim, uopste, vezu teme i ove fraze.
Kao moguce zacetnike kulturnog propadanja on optuzuje "gastarbajtere".
Pa rece i ostade ziv:
"Mozda su zacetnici novog bili nasi ljudi, prva generacija onih koji su pravo na srecu pokusali da ostvare pecalbom u zemljama Evrope".
Tu postoji doza degradacije, to propadanje na zapadu je zapoceo Hipi pokret, Bitlsi, Rolingstonsi a kod nas "gastarbajderi".
Pa u nastavku objasnjava kako se to zbilo:
"Marljivi a nezahtevni odvise, uskoro su dosli u posed novca sto je opredmetilo njihovo vidjenje srece u vidu automobila, arhitektonski cudovisnih gradjevina i raskalasnih slavlja".
Ovu recenicu smatram kontraverznom i besmislenom, pa ne mislim da zavredjuje komentar.
Kulturni pad je opste mesto u svakidasnjici sveta u kome zivimo. To sve treba gledati kao svetski proces, koji se manifestuje na razlicite nacine kod razlicitih naroda.
Amerika je isto puna novokomponovane muzike, kao Srbija i ostali. To se odnosi i na filmove, pisanu rec, sve vrste medija - jednom recju ta vrsta propadanja je opsta.
Препоруке:
0
0
5 среда, 15 децембар 2010 15:41
Владислав
Слажем се са основним ставом аутора: данашњи медији спадају међу највеће кривце за моралну декаденцију српског друштва. Нашим екранима дефилују неукусно обнажене водитељке, певаљке, манекенке, промотерке, чак и политичарке и спортисткиње. Морални суноврат нашег народа великим је делом последица форсирања те полупорнографије.
Препоруке:
0
0
6 среда, 15 децембар 2010 20:13
Citalac
@ Danski Srbin

Generalno se slazem s Vama ovde. Potpuno je neprirodno da Srbi (narod smo koji je svoju nacionalnu afirmaciju doziveo upravo na talasu narodsko-gradjanskog slobodarstva u XIX veku, dakle ANTIPODA ideji 'kulturnog elitizma' Evrope) usvoje diskurs primereniji popodnevnim melanholicnim cajankama ostarelih aristokrata po Engleskoj i Italiji, koji jos uvek gledaju sa gadjenjem na ulicu i u oslobodjeni plebs koji se blaci i slusa kako zeli, umesto da okopava njihove lenoe i placa im desetine.

Da ne bude zabune, ima lepih tradicija i vrednosti preostalih iz vremena klasicne kulture, ali to vreme je (srecom) iza nas kao i vreme piramida. Valjda je DOBRO ako se svet bude kretao u pravcu POTPUNE emancipacije SVAKOG ljudskog bica, gde je ono sto slusam/citam/oblacim, samo MOJ izbor (dok god nikoga ne ugrozava fizicki ili moralno, jasno).

Kapitalizam tu promenu nece doneti, jasno (jer tezi uniformisanju kroz degradaciju, i u tome je u pravu i taj andjelicev becki sagovornik, covek se setio Dostojevskog i lepote koja ce spasiti svet). Ali jos manje ce je doneti povratak u feudalizam.


Treba traziti humane, moderne i sveobuhvatne drustvene alternative, koje postoje. Od socijalizma su napravili ruznu rec ali ni to nece vecno trajati. Jer svi ljudi JESU braca i svaki boljitak mora biti opsti da bi bio potpun.

U tom smislu, niti su Bitlsi/Stounsi ikakva 'degradacija' nego su postali moderna verzija nekadasnje klasicne kulture. Bah je bio dostupan dvorovima, oni milionima. Ja ne slusam Baha ali slusam Bitlse i Stounse i zbog toga nisam ni bolji od slusaoca Seke Aleksic i Agilere ili gori od slusaoca Baha.

Nije svaka transformacija 'propast' i tu konzervativci fatalno padaju na ispitu. Ko god voli, slobodan je, uostalom, da cita Romea i Juliju dokle god zeli. Ili Ep o Gilgamesu. Ali neka onda ne smatra prednoscu, jer nije (ja sam sve to citao, i t JESTE neki temelj, ali opet, vise volim Peljevina od Molijera, i radije slusam Lenona nego Betovena)
Препоруке:
0
0
7 среда, 15 децембар 2010 21:50
Одбрана и последњи дани
Испаде да је српски сељак и припадајућа му музика контаминирао културни простор Западне Европе, а господин с почетка лепо рече да је културно зло почело када су дозволили појављивање без кравате у тв-емисијама министрима. Нису ваљда ти министри ишли под шаторе и разбијали се са флашама од народњака?
Препоруке:
0
0
8 четвртак, 16 децембар 2010 03:15
Senka Young
Moram priznati da skoro nisam procitala tako los tekst kao sto je ovaj Andjelicev. Trpa sve u isti lonac i pravi buckuris- i uzroke i posljedice i opise i razloge i sta je bilo i sta bi moglo biti i kako nije bilo.
Препоруке:
0
0
9 четвртак, 16 децембар 2010 13:50
Живорад
О утицају капитализма на културу, могли би смо продискутовати.
на пример у стилу, зашто Хитлер је Хитлер одустао да уради оно што су урадили Совјети или наши комунисти.

Што се тиче осталог , слажем се. Живим у иностранству имогу одмах рећи да ми се не свиђа субјективизам коментатора овде, који такође живе у иностранству.
Наиме, ситуација међу нашим гастербајтерима, је далеко гора него што је то овде наведено.
А узроке за шихов негативан утицај на нашу културу треба тражити како у комунизму, тако и у дивљем капитализму који га је наследио.

Наиме, тешко да би наши предратни домаћини подлегли утицају некаквог бркатог гастербајтера у Мерцедесу.
Чујемо се даље.
Препоруке:
0
0
10 четвртак, 16 децембар 2010 15:27
Citalac
@ Zivorad

Da, ali "nasi predratni domacini" su IZUMRLA kategorija, kao americki domacini iz doba Nju Dila, ili ruski iz vremena kolhoza. I u tome i jeste problem ovog teksta tojest svakog onog koji tezisnu tacku utvrdi u nekom idealizovanom trenutku proslosti, bez uvida u objektivne okolnosti koje su tu proslost ucinile mogucom. Jer "domacinski mentalitet" nije nikakav izolovani fenomen, nego skup vrednosti akumuliranih tokom dugog perioda. Od kojih neke zive i danas (briga svakog domacina za dobrobit porodice je, naprosto, zdravorazumska, a ne srpska, austrijska, americka, papuanska,liberijska, izraelska, desna, leva, kapitalisticka ili komunisticka). Konkretnije, tadasnji domacin je bio fasciniran stadima rasplodnih i obilno mlecnih krava na nacin na koji je danasnji fasciniran mercedesima.

Komunizam (u onom svom ostvarenom vidu) jeste pogresio jer je ljudsku potrebu za imovinom (prirodjenu i objasnjivu) tretirao kao retrogradni ostatak kapitalizma ili feudalizma. I zbog toga je i devoluirao u totalitarizam.

Kao sto i danasnji kapitalizam svoju prirodu (potrosacko-duznicku osnovu) mora da stiti proizvodnjom kriza i ratova po iracima i avganistanima, zatim izvozom proizvodnih delatnosti u duznicke zemlje gde se obavljaju u bescenje (primer kako sindikalna prava ne funkcionisu u darvinisticki kapitalistickom drustvu: americki radnici se JESU dugom borbom omrazenih socijalista iz sindikata izborili za zavidne uslove rada, ali su vlasnici onda odlucili da proizvodnju preusmere tamo gde NIKAKVI standardi ne postoje, videti 'outsourcing' americke industrije u Meksiko, Indoneziju, Honduras, Tajland, Kinu... i danas je 'industrijski pojas' SAD rusevina prepuna ghost town-ova a jedine booming industrije su neproizvodne, od usluga i zabave do softvera).

Zato resenje i jeste u modifikovanim i humanim alternativama, poput participatorne demokratije i ekonomije. Ali ne vidim da ce ijedna zadugo, dobiti sansu
Препоруке:
0
0
11 четвртак, 16 децембар 2010 16:08
1111
Још један цитат Достојевског: '' Доста смо се већ заносили, треба се већ једном и у памет узети. И све ово, цело то ваше иностранство, и цела та ваша Европа, све је то само једна фантазија...'' (Идиот, 1868.)
Препоруке:
0
0
12 четвртак, 16 децембар 2010 16:37
thinking maize
За почетак погледајте "Истраживање историје" од Арнолда Тојнбија и како он гледа на ПРОБЛЕМ барабизације, како културе, тако и маса. Добро је погледати књиге есеје Беле Хамваша (пре свега "Scientia sacra", али и "Патам"), мада је ипак НАЈБОЉИ поново Тојнби, када покушава да да дефиниције СВАКЕ ЦИВИЛИЗАЦИЈЕ једном, ЈЕДИНОМ РЕЧЈУ. Тако Тојнби ДЕФИНИШЕ Западну цивилизацију речју МЕХАНИЗАМ. Шта мислите да ли је ОВАКВА модерна западна популарна култура само продукт ИЗВОРНОГ схватања људске културе и живљења уопште, КАО МЕХАНИЗМА?! Ако је тако, а постоје ЗНАЧАЈНИ ПОКАЗАТЕЉИ, онда је ОПАДАЊЕ почело МНОГО РАНИЈЕ!
Препоруке:
0
0
13 петак, 17 децембар 2010 15:35
deratizacija mozga
Nevidim razlog zasto su se pojedini uvredili zbog autorovog stava o nasim emigrantima koji zive u zapadnim zemljama a gro njih je u Austriji, Nemackoj Svajcarskoj i delimicno Francuskoj.Da pojasnim mislim da je autor upravu kao prvo treba biti iskren i reci da najveci talas emigranata sa ovih prostora nisu bili akademici nego sirotinja koja je bezala od siromastva i bede.Kulturoloski gledano ti ljudi su bili na dosta niskom nivou cesto vrlo neobrazovani pa tako u sredine u koje su dolazili nisu realno gledano ni imali sta da donesu.Poslednjih 20 godina je medjutim otislo i dosta obrazovanih ljudi sa dosta jakim kulturnim obrascem ali su oni uglavnom bezali
od svog identiteta i gledali da se sto pre utope i asimiluju u drustvo u koje su dosli. Nasa dijaspora je i kulturno ali i politicki slaba i to se poslednjih 20 godina pokazalo.Hajde da se uporedimo sa Hrvatima ili Jevrejima ili mozda Jermenima i videcemo koliko smo daleko.Sto se tice novokomponovane muzike moje misljenje je da je to smisljena banalizacija kulture pa ako hocete i tradicije i svih vrednosti sto je u skladu sa potrosackim drustvom u kome zivimo gde je covek u humanistickom smislu sveden na najnize grane.Ono sto danas imamo ja bih nazvao hiper produkcija plus banalizacija ako malo bolje pogledate videcete da se pevaljke na Srpskoj estradi stancaju na kilo i uglavnom imaju kratak rok trajanja dok se ne udaju za nekog gastarbajtera ili vlasnika neke diskoteke.Pogledajte knjizevnost koje su knjige najcitanije ispovesti raznih pevaljki i sponzorusa ni na zapadu nije bolje stanje auto biografija Dejvida Bekama je prodavanija od recimo Balzaka ili Dostojevskog mladim Englezima je uzor lejdi Gaga ali zato vise od polovine njih misli da je Hitler bio trener Nemacke reprezentacije i da je Serlok Holms istorijska licnost.U isto vreme svedoci smo da znanje postaje sve skuplje i sve manje dostupno obicnim smrtnicima a kao sto znamo znanje je moc.Po meni vrlo su sumorne perspektive za kulturu.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер