петак, 26. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Сулејман Величанствени по други пут међу Србима

Kоментари (58) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 26 фебруар 2012 12:13
Харун ал Рашид
Владимир Ћоровић у својој Историји Срба наводи податак да је Павле Јавијус у својем мемоару о Турској писаном за цара светог римског царства Карла V оставио сведочанство да су османски султани поред званичног турског језика, и арапског на којем је писан Куран, говорили и српски језик. Са овим податком се слаже и историчар Радован Самарџић, који наводи друге изворе који такође сведоче да је Сулејман Величанствени писао и говорио српским језиком, сматрајући га поред турског и латинског, најважнијим за турску дипломатију.
Препоруке:
80
8
2 недеља, 26 фебруар 2012 12:23
Marko Gay
Imam pitanje za komentatore koji zive u Srbiji:

Da li se kod vas prikazuju ruske serije?

(Ozbiljno pitam.)
Препоруке:
77
8
3 недеља, 26 фебруар 2012 13:03
Jos jedan "tribalac"
Nazalost ne i to bez obzira koliko da su kratke ili jeftine za kupovinu. Rusku seriju od samo 4 epizode "Grozovje vorota" (thunders gate) sam tako morao da skidam s interneta. Iako bi svakako imala dosta publike na ovim prostorima verovatno je neko iz domaceg urednistva razmisljao da bi prikaz vojske kako izvrsava ustavne duznosti mogao da deluje uznemirujuce na gradjanstvo u Srbiji.
Препоруке:
75
2
4 недеља, 26 фебруар 2012 13:18
Сале
Не, руске серије се овде не приказују.

Овде је власт изразито анти-руска и све што је руско се дискретно протерује.

Постојала је у Јакшићевој руска књижара. Књиге су тамо биле врхунске а опет, веома јефтине. Тамо сам ја налазио заиста најбоље математичке књиге које се на свету могу наћи. (нпр. тротомна Математичка анализа од Фихтенголца) У време мог студирања, те књиге су биле тајно оружје због којег сам добијао високе оцене!

Сада те књижаре више нема, а више не постоји место где могу наћи руску литературу.

Захваљујућу овој власти, сада смо постали про-за-падни и Хрвати су нам узор у свему!
Препоруке:
122
3
5 недеља, 26 фебруар 2012 14:12
Пуковников ученик
Осећај за време је субјективна ствар. Некоме је доба Сулејмана Величанственог дубока прошлост, а неко се не сећа шта је јуче доручковао, па према томе, зашто у скоријој будућности не би гледали неку веселу екранизацију живота Фрање Туђмана, који је несумњиво велики човек у хрватском народу? Сличних примера има много, само замените Фрању за Алију... Зато не мислим да је емитовање ове серије, поготово зато што је публика то тражила, имало безазлено.

Ми своју историју заборављамо, или је просто игноришемо, а све датуме пре нашег рођења сматрамо небитним. То је само један, можда мали, разлог зашто нам је тако како нам је, а ова серија сигурно неће утицати на нас да мало шире размишљамо.

А што се тиче руске кинематографије, на РТС-у је недавно приказана мини-серија о Достојевском, док ТВ Арт често пушта одличне руске филмове.
Препоруке:
55
4
6 недеља, 26 фебруар 2012 14:16
uporno netolerantan
Meni je zao sto niko ne snima srpske serije sa istom-istorijskom tematikom(kao i Sulejman),jer ako mi Srbi nemamo sta da naucimo iz istorije,onda nema niko...
Препоруке:
67
0
7 недеља, 26 фебруар 2012 15:45
Miko
Siguran sam da ako ova infantilna vlast ostane i dalje da nam kreira zivote i obrazuje mladu generaciju da cemo gledati serije o Humanitarnom Hitleru sa ljudskim licem. Sve nam je okrenuto naglavacke, pocev od politike, ekonomije, kulture, obrazovanja, nauke, morala...itd. Ko je za to odgovoran? Pa najvise svakako vladajuca oligarhija ali i narod koji ih bira 10g.
Препоруке:
51
4
8 недеља, 26 фебруар 2012 15:54
Сава
Али, није Анђа правила идиотски филм зато што мрзи Србе, него зато што јој је било лакше да плива на таласу слике која већ постоји. Није она узрок, она је последица. Правила би она и пропагандни филм о Србима, кад би постојала добра подлога за то, и кад би знала да би то могло да прође. Није она крива што је слика о Србима и даље тако лоша.


Аутор тврди: да је то њено слободно уметничко уверење, настало на таласу слике која већ постоји. Она је (постала) део узрока који изазива последицу, никако последица. Ни овај (да ли само) њен пројекат није комерцијално исплатив, и то се сигурно знало, али он је плаћен унапред. Наравно, профит је на другој страни. Када се ствари погледају у мало ширем и свеобухватнијем контексту, онда овај филм никако није случајност, чак - требало га је очекивати. Савршено се поклапа са организованом хајком и нападима на Републику Српску.
Препоруке:
47
0
9 недеља, 26 фебруар 2012 16:54
Vesna Veličkova
U Srbiji ponovo dolaze neki glumci neke serije..turske...jedni su već bili ...svi su plaćeni 100.000 EU ...No ko može zamerati onima ko ih plaća...ljudi gledaju svoj posao...a to što bi se tim novcem moglo činiti mnogo toga- nema veze...Da nema nas koji će pohrliti u studio da pomahnitalo tapšemo nebi oni punili buđelare...
Bila je jedna ruska sapunica na B92 čini mi se...pre par godina.
Serija o Dostojevskom beše skoro ali svako veče! u nekom terminu meni neodgovarajućem ...nadam se reprizi.
Gledajući ruske pravoslavne filmove na sajtu prijateljbožji verujem da bi bilo lepo da pošalje neko nekog tamo u kupovinu...sa bilo koje televizije...samo da donese nešto valjano.
Препоруке:
39
2
10 недеља, 26 фебруар 2012 17:50
Sofokle Papas
Ne znam,mozda sam lose izracunao,ali nakon legendarnih 500 god.ropstva pod tim turcima,mi smo se i dalje krstili i isli u crkve a ne u dzamije.Nakon 50 god.pod ateistickim rezimom nit se krstimo nit klanjamo.
Препоруке:
62
1
11 недеља, 26 фебруар 2012 18:04
с.ј. Балкан данашњице
Економски пад међу православнима на Балкану. Грчка је пред колапсом. Србија је очерупана, понижена, и бедна. А Турска је у успону, локалним муслиманима све иде од руке.

Значи, укратко, ситуација је очајна! Пре шар деценија Турска је била рупа. Да је било мало више слоге, и Цариград, и делови Мале Азије, су могли бити повраћени. Али светски моћници, и наша неслога, су Турцима сачували територију.

Данас је Туркса у успону, Кемализам је мртав, Ердоганизам, и нео-османска и исламистичка природа те нове идеологије, постају нова 'звезда водиља' Турске. Беличају се 'славни' преци, чији једини 'допринос' се може сагледати у пролитој крви и броју набијених на колац. Да наше понижење буде веће, ми плаћамо да се увози то пропагандно смеће, а 'наши' суграђани у томе уживају!

Државне институције се не јављају, јавност је махом незаинтересована, а Сулејман Грозни се припрема за нову инвазију.
Препоруке:
45
10
12 недеља, 26 фебруар 2012 18:07
svakom svoje@sale
Imate pravo, "eliti" su Hrvati uzor, a glupoj raji daj turske serije!
Препоруке:
41
2
13 недеља, 26 фебруар 2012 18:42
Averoes
Totalno je glupo jednu seriju ocenjivati po tome ko je snimao i o cemu se radi. Bitan je kvalitet, a kazu da je kvalitetna i visokobudzetna serija. Osim toga, radi se o ljubavnim spletkama kao i u svim serijama te vrste koje prost svijet voli da gleda. Koliko ste puta gledali filmove o Hitleru, Dzingis kanu, Cezaru, Aleksandru velikom itd. Nije valjda da je Sulejman bio gori za Srbe nego Hitler? Znam, ljuticete se, ali morate priznati da su Turci htejli da vas uniste, zar ne bi to uspjeli za tih 500 godina? Isto su vladali vama kao i drugim narodima. Svi manastiri su vam opstali, jezik ste sacuvali, u vrijeme Sulejmana je veliki vezir (ministar) bio Mehmed pasa Sokolovic koji je izdejstvovo pecku patrijarsiju. Turska kultura je ostavila traga na ovim prostorima, pogledajte jezik, jela, muzika, odnosi u porodici, nacin zivota itd. Eto zasto narod voli te serije, zasto je i izabrao. Jednostvano nekome je tih sat vremena olaksanje, barem na kratko zaboravi na bedu u kojoj zivi...
Препоруке:
37
33
14 недеља, 26 фебруар 2012 19:15
Slavomir Srpski
Dobar i pravilan tekst autora. Kada sam po istom pitanju u proslom tekstu govorio na to da su neki prozivali naseg Ministra za kulturu da to spreci (sto lici na nekadasnje spaljivanje zabranjenih knjiga), ja sam zastupao stav sadasnjeg autora: da bi nas Ministar pre svega trabao da stimulise proizvodnju srpskih serija za domacu upotrebu ali i za izvoz, recimo istoriju Srba za vreme Dusana silnog. Potrebni su samo dobri scenaristi sa mastom koju imaju ovi turski serila-scenaristi, i koji su po tome cenjeni od srpske publike. Nazalost, nasi scenaristi su ispod kvalitetnog nivoa, dok imamo dobre glumce.
Препоруке:
22
6
15 недеља, 26 фебруар 2012 19:23
с.ј. @Averoes
Е моје дете, 'зар је Сулејман био гори за Србе него Хитлер'? Није, није, само нам је подарио векове ропства. То је, наравно, ништа.

Ништа је и то што се увози серија у којој је он величан. То вам је као кад би се у Израелу приказао филм о Хитлеру, у коме је он представљен као позитивна личност.

Ваша поређења са овим другим ликовима су наравно и апсурдна, јер још нисам видео ни једну серију у којој се Хитлер велича; А смешно је и говорити о старовековним личностима, попут Александра Македонског, као неким еквивалентима оних који су задали још неицељене ране.

Видим да појма немате о ономе кроз шта су Срби преживели под ропством. Кажете да су нам сви манастири преживели? Ма немој?! Знате, осим Хиландара, и високих Дечана, сваки наш манастир је спаљен барем једном (неки и по двадесет пута). Кажете да нас нису хтели уништити? То је, наравно, смешно навести као нешто позитивно, јер је једини разлог што нас нису све редом поубијали чињеница да су имали више користи од нас живих.
Препоруке:
39
8
16 недеља, 26 фебруар 2012 19:25
брм
ruske serije se prikazuju na studiju B, "patriotske" и ЈАСЕР preferiraju američke blokbasterte..и нико да се побуни против тога
Суклејман величанствени је био највећи владар света своје епохе а Туурска у ње+гово доба најм0дерније устројена држава Европе са социјаном проходношћу и верском толеранцијом незамисливом у "цивилчизованој" Еврои....
а ви учите истотију из германских књига и даље..
Препоруке:
22
14
17 недеља, 26 фебруар 2012 19:31
с.ј. @Averoes 2
На живима се порез убира, а не мртвима (осим ако имају живу родбину, наравно), па су нас зато и оставили у полумртвом стању. Знали су и да им не ваља да нас превише испровоцирају, и да требају донекле бити консистентни у својој суровости, како би нас одвратили од организовања побуна. Познато је да је српски устанак у 16. веку био толика претња Османлијама, да је везир послао по Мухамедову заставу из Дамаска, коју је ваљда видео као неку амајлију.

А да се вретим на два неуништавана манастира: Хиландар је преживео јер су Османлије знале да не смеју ударити на Свету Гору, јер би се онда сви православни дигли против њих. Зато су је оставили на миру, и убрајали харач.
Дечани су друга прича; Они су се припремили д аманастир претворе у џамију, али је главном 'молиоцу'(који започне молитву у згради, и она тиме постаје џамија) пала на главу камена фигура са фасаде, усмртивши га. То је изазвало страх међу муслиманима, и манастир је поштеђен.
Препоруке:
35
6
18 недеља, 26 фебруар 2012 19:35
с.ј. @Averoes 3
Наравно, ја сам свестан да ви немате за циљ да кажете нешто корисно, већ да једноставно желите увредити и испровоцирати, што се види из вашег безосећајног умањивања патње коју смо претрпели. Нисам у заблуди да ће мој одговор променити ваш пакосни став, или попунити рупе у вашем знању, али ипак износим чињенице ради других читалаца.
Препоруке:
23
3
19 недеља, 26 фебруар 2012 19:42
Дејан Милојевић
Бога ми, једна лепа и садржајна дискусија, на одличан текст. Чак и питање Марка геја доживљавам као добронамерно. :) Ја сам противник сваке цензуре, па чак и цензурисања анђиног филма који је најгнуснија пропаганда. Али, ето, погледало га је 12 људи, већина изашла, ко је имао стомак да заради пуну дневницу, остао је.
А ова турска серија, пре свега не мора бити пропаганда, и осим тога, наше домаћице могу и да науче нешто о историји.
А да је права трагедија што су нам серије испразне, што нас сликају као похлепне, лење и глупе, и на томе, уз псовке заснивају свој хумор, на то не вреди ни трошити речи.
Препоруке:
30
1
20 недеља, 26 фебруар 2012 19:58
Сулејман Величанствени је говорио српски
како би могао боље да контролише своје везире: свог зета, Хрвата из Скрадина, Рустем-пашу Опуковића (велики везир у два наврата: 1544-1553 и 1555-1561), те брата српског патријарха Макарија, Србина, Мехмед-пашу Соколовића (везир од 1555, велики везир од 1565).
Препоруке:
22
2
21 недеља, 26 фебруар 2012 20:18
Одбрана и последњи дани
Сапунице су безвезарија,али народ их воли.Воли народ и да једе меса,али га нема или све мање има. Једе оно што му се сервира.Срби су у време Турске били поданички народ,лишен многих права,под османским терором.Зашто данас да гледамо њихове серије?Мислим да имамо само штете од овдашње секуларизације Турске(турске сапунице пропагирају секуларизам)која се,као и ове серије,покушава искористити у империјалне сврхе,у сврху ширења утицаја на просторе некадашњег османлијског царства.Као што имамо штете и од турских секуларизованих исламиста,који се петљају у унутрашње ствари наше државе.Зашто Турци не откупе неку нашу серију?Размена и реципроцитет у односима,колико је год могуће,са оближњим државама.Србија је сада увозник свачега,а извозник ничега.Какав год био,Шојић ми је бољи од сваке сапунице.Универзалан је лик,у свакој држави таквих има колиико хоћете.Има их и у Турској.Зашто Турци не откупе ту нашу серију?Ако неко мисли да откупивањем турских серија купује мир у Рашкој вара се.
Препоруке:
25
11
22 недеља, 26 фебруар 2012 20:33
Zmija
Suljejmani je zapravo veljičanstveni Srbin!
Препоруке:
1
17
23 недеља, 26 фебруар 2012 20:44
Nikolaj
Zbog istoriskog pamcenja,sasvim je opravdano da sve sto dolazi iz i od Turske,kod nas izaziva,makar,podozrenje.Medjutim,povremeno sam,normalno uz zenine i majkine sugestije,pratio neke turske serije i moram priznati da su mi odrzavale paznju.Oni tako dobro isticu porodicu u prvi plan da sam se,nerijetko u sebi,postidio nasih Popadica,Sojica,bata Djose i inih.Kroz svaku seriju propagiraju,kako porodicni,tako i poslovni moral i odanost.
I da zakljucim,uz zaljenje sto i mi nemamo takvih ostvarenja,mirniji sam sto mi zena gleda turske serije,nego,recimo, "Sex i grad".
Препоруке:
24
10
24 недеља, 26 фебруар 2012 21:33
фристајло
Поданички менталитет, као и нова верзија "братства и једнинства", (само, сада према Турцима, Немцима и западним "демократијама") су произвеле "потребу" да се ова и овакве серије емитују на телевизијама које раде у Србији (а нису српске).
Срби су у фази преваспитавања и пасивизације, а то се најбоље изведе збуњивањем и новим верзијама историје; у тој серији, наравно, неће бити помињано како је Турска владала Србијом, нити злочини почињени током те окупације.
Јер, онда би се главни јунак звао некако другачије, а не "величанствени"; но, треба видети ту серију, али одмах и навести- где је недоследна у историјским чињеницама, да не буде опет, као са филмом госпође Пит- љубавна и антиратна прича...
Јер, док те једни лажу, други треба да ти причају истину; у противном- добијемо данашњу Србију.
Препоруке:
30
1
25 недеља, 26 фебруар 2012 22:07
Perun
Nisu problem toliko turske serije,mada i za to ima objasnjenje u nasoj proslosti.Problem je "turska" muzika koja se potura kao nasa,preko raznih "velicina" kao Ceca i ostalih azijatskih pevaljki.Dokaz da se mi jos uvek nismo sustinski i mentalno oslobodili turaka.
Препоруке:
28
1
26 недеља, 26 фебруар 2012 22:42
seljak bezemljas
@averoes
Dali ste vi videli manastire koje spominjete. Prosek sto pedeset godina bez krova.Ali necu o tome.
Otkud kod mnogih zabluda da se gledajuci serije na televiziji moze saznati istorija.Televizija je pre i posle svega spektakl,zabava.Pamet i istina za televiziju su su smrt jer su dosadni.Za razliku od citaoca gledalac televizije je skloniji da prihvati laz,demagogiju.Vise o tome kod teoreticara medija.Zamislite monografiju Jugoslavije 1918/1992.g.Fotografije odusevljenog naroda iz svih krajeva.Imate na internetu docek kralja Aleksandra u Hrvatskom Zagorju 1931.I Zagrebu.Nista gluma, nista rezija.Hiljade fotografija od 1918 do 1992.svi razdragani A drama i tragedija sadrzana je u tome da je Jugoslavija U NAVEDENOM PERIODU SEDAM PUTA MENJALA USTAV.
U prici KOSA Ivo Andric pise SELJAK..ZNA DA SLIKA OPSENI OCI COVEKU PA OD ONOGA STO GLEDA NE MOZE DA VIDI ONO STO JE U STVARI
Препоруке:
31
0
27 недеља, 26 фебруар 2012 22:51
РОВС
''Бела Гарда'' 3 и 4 марта.
Препоруке:
19
0
28 недеља, 26 фебруар 2012 23:45
П_Н_Врангел
@РОВС
Да ли је серија у питању,по Булгаковљевом роману?
Препоруке:
9
0
29 понедељак, 27 фебруар 2012 00:05
Милош Марић
Видим да су ове турске серије прењплавиле наше телевизије, па и хрватске, док руских нема ни зглаве. Радо бих погледао неку руску серију или филм, али немам на нашим телевизијама.сада то чиним само на њиховим, руским мрежама. Када сам прије двадесетак година учио мађарски и ваљда се спремао у ту земљу као дипломата, први пута сам од тог мог професопра, кога сам морао да слушам годину дана (а и он је трпио мене) како су Руси зли, арогантни, безобзирни и надмени. Наводио је примјер да у њиховим цртаним филмовима "велики медвјед увијек побиједи неку малу животињицу". Та русофобија нпроизилази из реалне руске снаге. Чињеница је да су нам Руси искрени пријатељи и ријетко када су нас остављали на цједилу (осим када ми нешто забрљамо као са оним ратом Милана Обреновића против Бугара, и не видим разлога да своје европејство и додворавање Турцима доказујемо тако што бојкотујемо једну од најзначајнијих култура у историји - руску.
Препоруке:
23
2
30 понедељак, 27 фебруар 2012 00:09
Рин о-о то
Аутор је написао добар текст. Гледао сам само једну турску серију, Али Ризу. Турска очигледно прави производ , предузимљиво, смислено. Игра емоцијама је врхунска зато што су подлога одлична музика и литерарни квалитет (серија је снимане према књижевном делу што се може закључити по врхунским монолозима главног јунака). Наравно, серија има комерцијалне празнине али је добро поткрепљена универзалним питањима. Управо завршена серија је један сјајно обављен посао. Ова серија је више учинила на трежњењу „српских домаћица“ ( страшно пежоративан термин, да ли су америчке просвећеније?) него све кандидатуре. Плачу људи за Али Ризом? Плачу због личних слика које им је ова серија реемитовала...
Препоруке:
15
3
31 понедељак, 27 фебруар 2012 00:11
Рин о-о то
... Сулејман величанствени, зашто страх од контаминације? Ја бих се пре осврнуо на дводеценијску фашистичку пропаганду која је усмерена против српског народа и државе Србије. Она је произвела болест. Али Риза је лечи јер поставља основна питања од којих се овде бежи као од куге. Док Срби троше огроман новац за пијачне унутарполитичке, бизарне размирице озбиљне државе праве серије које провоцирају пажњу ударом на питања о основним људским вредностима. Више је суза за Али Ризом него за КиМ? Зашто? То је питање за Србе!
Препоруке:
20
3
32 понедељак, 27 фебруар 2012 00:46
Troglavski
http://en.wikipedia.org/wiki/Fetih_1453

A Mehmed II Osvajac po drugi put medju Evropljanima (Hriscanima)

Turski film o padu Carigrada, za sano 1 dan nekolika miliona u Turskoj, a nepopularan u Evropi
Препоруке:
9
0
33 понедељак, 27 фебруар 2012 00:52
хиперборејац
Срби ..какви људи...погледај коментаре.
Каква гурпа људи..
Препоруке:
5
0
34 понедељак, 27 фебруар 2012 01:25
РОВС - П.Н. Врангел
Јесте. Потражите и позоришну изведбу, са Хабенским опет и део глумачке екипе из серијала.
Препоруке:
7
1
35 понедељак, 27 фебруар 2012 09:21
Тореадор
Одлична анализа. Много фрке ни око чега. Чак је Сулејман Величанствени био релативно добар султан према Србима у поређењу са осталим. Увијек када је нека империја на врхунцу живот раје је бијо лакши. Империје су најгоре када пропадају.
Препоруке:
13
3
36 понедељак, 27 фебруар 2012 10:52
брм
@ Сулејман Величанствени је говорио српски
"како би могао боље да контролише своје везире: свог зета, Хрвата из Скрадина, Рустем-пашу Опуковића (велики везир у два наврата: 1544-1553 и 1555-1561), те брата српског патријарха Макарија, Србина, Мехмед-пашу Соколовића (везир од 1555, велики везир од 1565)."

занима ме како сте установили да су један Хрват а други Србин. да ли по језичком критеријуму? или по данас преовлађујућем конфесионалном? како знате да је Рустем пре био католик а Мехмед паша (Рођен је као Бајица - Бајо Ненадић) православац, с обзиром да су Мехмеду братственици и патријарх Чарнојевић (рођен око 1633, Бајице, Цетиње, Црна Гора) и надбискуп Змајевић?
Препоруке:
8
2
37 понедељак, 27 фебруар 2012 11:09
Bora
Srbi su veći zulum trpili od Srba nego što su trpili od Turaka.
Pa sad su harači veći nego što su nekad bili!!
Препоруке:
8
10
38 понедељак, 27 фебруар 2012 11:14
Stefan
Ne možemo mi Srbi bez Turaka!!!
Naša istorija nebi postojala da nije turaka!
A i šta bi jeli danas da nismo uzeli njihovu kuhinju?
Препоруке:
8
18
39 понедељак, 27 фебруар 2012 15:44
Pantelija
Kad se setim slavne Bitke kod Nikopolja.
Tad su Srbi i Turci bili JEDNO!!
Препоруке:
5
13
40 понедељак, 27 фебруар 2012 15:47
брм
Stefan
а које је јело турско? (не мислиш валда на сарме, назване по имену истоименог народа чије су једно од племена били Срби који су освојили пољске Словене пре 2-3 000 година па много касније стигли и на Балкан међу нас Расе/Македонве/Далмате/Илире?)
која музика је турска?
која архитектура је турска? (аја Софија?)
Препоруке:
13
3
41 понедељак, 27 фебруар 2012 18:28
Byakuya-sama
Jedina velika serija o Srbiji pre 20. veka je ''Vuk Karadžić'', i to je ne loša kopija ''Crnog Guje'', nego je bila u rangu tadašnjih istorisjkih serija, nešto kao današnja HBO serija o Adamsu.
Препоруке:
12
0
42 понедељак, 27 фебруар 2012 18:58
Doktor
Tako je, u bici kod Nikopolja 1396., teska konjica despota Stefana Lazarevica, koji je bio turski vazal, je zadala odlucujuci udarac u bok umornim krstasima koji su, napredujuci uzbrdo, potisnuli Turke i vec poceli da slave pobedu...madjarski kralj Sigismund je morao da otplovi do usca Dunava i vrati se u Madjarsku kopnom. Ovo je mozda jedan od prvih i krupnih razloga za madjarske vekovne 'simpatije' prema Srbima. Uzgred, na Trgu pobede u Budimpesti medju statuama madjarskih kraljeva nema kralja Sigismunda. Kada sam pitao vodica zasto je tako, odgovorio mi je:'Madjari ne vole da se secaju svojih poraza.'
Препоруке:
12
2
43 понедељак, 27 фебруар 2012 19:52
Бели Орао
Пријатељима. Дефинитивно толико се познајемо да смо почели да се понављамо. Стара прича о Турцима, али ипак да се подсетимо да се Анте Павелић хвалио како су побили више Срба за две године него Турци за петсто. Што се харача тиче тај ПДВ је био десетак или 10%. Срби из Карађорђевог времена су се побунили због 10%? Сад још ако кажем да су јањичари били одабрани, а јесу, шта даље рећи? Па ево, Мехмед паша Соколовић је тамо послат по задатку који је фантастично одрадио. О томе је лепо у својим историјским романима писао Никола Баранин.
Као што видите Турци ударају лагане припреме. На нама је како ћемо да се томе одупремо. Са овима нам спаса нема. Надајте се повећању ПДВ-а, за почетак.
Препоруке:
13
0
44 понедељак, 27 фебруар 2012 20:02
siniša @ Averoes
Nije 500 nego 400 godina. Međutim taj pojam "vladao" je vrlo rastegljiv. Postoje mesta u koja turska noga nikada kročila nije. Postoje porodice koje nikada Turcima nisu platile porez. Nije baš da su stalno svi Srbi bili potčinjeni svim Turcima. Turci su uglavnom sedeli u nekim gradovima kasabama i nisu se odatle mnogo mrdali bojali su se. Postojali su putevi kojima su išli turski karavani. Postojalo je vreme kad su Turci nadirali ka zapadu, kao za vreme Sulejmana Veličanstvenog, a i vreme kad su se povlačili. Postojalo je vreme kad su se Srbi turčili, a i kad su Turci i Cigani prelazili na hrišćanstvo kako pravoslavlje tako i katoličanstvo.

Do većine manastira Turci nakada nisu ni došli, niti su znali gde se nalaze.

Držali su se glavnih puteva. Jedanput godišnje haračlije bi zaredale po selima da otimaju hranu i šta se zatekne.

Nikad Turci nisu potpuno ovladali Srbijom i Srbima. Vladali su onima koji su ih hteli i koje su "napravili" ti su im i danas verni.
Препоруке:
16
2
45 понедељак, 27 фебруар 2012 20:15
с.ј. @Доктор
Њихова мржња ниеј повезана са тим, јер они гаје мржњу према свим својим суседима.

А и улога деспота Стефана Лазаревића се не може свести на само 'борио се уз Турке'. Морају се сагледати чињенице. За православни живаљ је окпуација од стране католика била нимало мање страшна од окупације Турака. Позната је и изјава једног Ромеја да би 'радије у граду (Цариграду) видео турбан, него латинску митру'. А та окупација није била под њихових фантазија, већ стварност, јер су Мађари нападали Србију од када су дошли у на ове просторе. Стефан је био и вазал Бајазита, па је учинио оно што је морао.
Препоруке:
13
0
46 понедељак, 27 фебруар 2012 21:39
seljak bezemljas
Prvo lisce pa Sulejman.
Posle Sulejmana dolazi Mehmed.Osvajac
U bioskopima Turske pocelo je prikazivanje filma FETIH 1453.Spektakl o osvajanju Carigrada.Za cetiri dana milion gledalaca.Delirijum.U filmu nema nista o pokolju i ostalim nedelima.Cista romantika.Grci Carigrad zovu Konstantinopolisom.I nikako drugacije.Kad je osnovan nosio je ime Sekonda Roma,Drugi Rim.Ruski filozof Berdjajev nazvao je Moskvu Trecim Rimom.
Za vreme izborne kampanje ja se setim branilaca Carigrada.Oni su pred pad culi kroz galamu JAGMA JAGMA /pljacka pljacka/Cujem li ja to kroz galamu predizbornih programa ili mi se to cini.
Препоруке:
13
3
47 понедељак, 27 фебруар 2012 22:33
au mile
Сулејман величанствени је био један од највећих владара у историји човечанства. Освојио је Пешту, покорио моћну Угарску и дошао надомак Беча. Европа се тресла од страха. Његовом смрћу, завршава се најславнији - "класични период" отоманске империје. Срби би требало да памте Сулејмана величанственог по релативном добру - реалативно у односу на остале турске владаре. Његов велики везир - Мехмед паша Соколовић, био је Србин, који је помагао свом брату Макарију Соколовићу да обнови Пећку патријаршију и обнови православље у тешким условима ропства.Ћуприја на Дрини је његова заоставштина најпознатија нама Србима.
Знатижељан сам да одгледам ову турску серију.
Препоруке:
12
9
48 понедељак, 27 фебруар 2012 23:26
Filozofija
Divim se nasoj sposobnosti prilagodjavanja. Nekada je ona velicanstvena, a nekada je uzasna. Sada smo poceli da pravdamo sve sto nam se servira, pa i Sulejmana (sam je sebe proglasio velicanstvenim). Ne smatram da je duhovna velicina neko ko je pokorio ovaj narod, otimao djecu, ubijao i tlacio. Imajuci sve ovo u vidu, odbijam da biram izmedju spanske ili turske serije. Odbijam da je jedina alternativa ovom narodu rajinski mentalitet turskih serija. Ocekujmo da ce majke koje ih gledaju analogno vaspitavati svoju djecu. A ovaj narod je suvise ponosan i suvise borac da postane podanik i raja. Mislim da je 500 godina bilo i previse.
Препоруке:
12
10
49 среда, 29 фебруар 2012 04:26
Milijana
Da se nadovezem na komentare koje su ostavili Marko Gay i Sale. U januaru sam bila u Srbiji, u Beogradu i trazila sam neke knjige za ucenje ruskog jezika. Kao da sam trazila iglu u plastu sena. Jedina knizara u kojoj se moze kupiti gramatika ruskog jezika je u knjizari "Dereta" u Knez Mihajovoj. A i ta knjiga nije stampana u Srbiji. Izdavac je iz Republike Srpske. Samo da jos dodam, literatura za ucenje albanskog i turskog se moze naci u svim knjizarama.
Препоруке:
14
1
50 четвртак, 01 март 2012 19:51
Jelena
Prikazivanje serije o Sulejmanu je jos jedno ujudurma zamenika okupacionog upravnika britanskog ambasadora.Srbi treba da znaju da nas beskrajno mrze Britanci.
Препоруке:
7
4
51 недеља, 04 март 2012 14:50
дечак са територије општине Рудо
Не улазећи у квалитет саме тв серије, мени је смешно када неко каже "вековима смо били под окупацијом Турске". Па како нека окупација може да траје 5-6 векова?
То је будалаштина. Ми смо вековима били део Османског царства, у коме је, ето тако се потрефило, државна религија била Ислам. Вероватно због те чињенице, период док смо били део Византије, такође својеврсног melting pot_a раног средњег века али где је државна религија била Хришћанство, не доживљавамо као "окупацију". Причамо о "ВЕКОВИМА ОКУПАЦИЈЕ", а Србин мухамеданац Мехмед Паша Соколовић као политичар и војсковођа је био један од најуспешнијих Срба у историји. То што је био мухамеданц не мења ништа.
Касније смо, следећи теорије романтизма француских интелектуалаца, кренули у националну револуцију и остварили националну државу на рушевинама царства, нисмо се "ослобађали од окупатора". Пре романтизма и нисмо могли да је створимо јер национална држава као појам није ни постојала.
Препоруке:
10
2
52 понедељак, 05 март 2012 15:24
Kleopatra
Istorija,, je nesto sto svaki covjek treba da uci i zna...Ako ucimo samo istoriju svog naroda onda smo krnji u znanju..Ako zelimo ,,demokratiju,,prihvatimo i tv kuce demokratske ma koliko bilo bolno il pogubno..Nisu samo Osmanlije cinile zlo na nasim prostorima.Vratimo se u nazad vidjecemo ,,Svi su bili osvajaci i krvnici,naj vece zlo sto smo izmedzu sebe se ubijali ,POGLEDAJMO OTVORENI OCIJU POSLE NACISTICKE NEMACKE,Koliko je ljudi Staljin ubijo..Jel hocemo te sapunice..pustimo obicne male i dobre ljude neka bar uzivaju pored tv ekrana
Препоруке:
3
2
53 понедељак, 05 март 2012 16:59
goci
Dobar tekst
Препоруке:
4
0
54 уторак, 06 март 2012 09:43
šta će srbima kvalitet?
fantastična ruska serija o dostojevskom...ponavljati je ,učiti,upijati!!!!kako se prave ozbiljne,vrhunske umetničke forme,sa izvrsnim glumcima,dakle izvrsnom glumačkom školom,izvrsnom scenarističkom školom ,režijom,scenografijom...pisala rts-u da ponovi 'dostojevskog'jer je rts ovu seriju nekako zataškao,kao sramotu(valjda da se ne bi videla beda domaćih tema i obrada),dok gluposti i primitivizme i nekvalitet i polupismenost-forsiraju i reklamiraju čime ponižavaju i pljuju na ovdašjne kulturne potrebe i ponižavaju naš intelekt,ukus,znanje.samim tim mi vidimo ko nam vodi javni serbis rts-a a odatle,sa vrha,od glave'riba smrdi'.ovde,u srbiji diletanti uvek ubijaju bolje i kvalitetnije od sebe.
Препоруке:
2
0
55 уторак, 06 март 2012 21:17
Wicca
Mislim da je jedini veliki Srbin bio TarasBuljba a svi ovi sto mlate o Turcima i ostalom su obicna srpska .... i bjeda Pravi Srvi su u super odnosima sa Turcima
Препоруке:
0
1
56 среда, 07 март 2012 08:42
Vuk@ brm
Nazalost niste u pravu za poreklo i etimologiju sarme jelo je po kojim god kriterijima merili poreklom tursko i Turci su ga doneli na Balkan naziv je od turskog glagola sarmak koji znaci uvijati.
A i cinjenica je da je u Srbiji dosta toga sto su Turci doneli od kuhinje preko naziva mesta,reci,obicaja itd.
Samo nekoliko primera:Kalemegdan,Tasmajdan,cevap,boza,cufte,burek,Karaburma,pilav,kajmak,baklava,tulumba,lokum,
djevrek itd
Sto se muzike tice 70-80% onoga sto u Srbiji prolazi kao narodna muzika koristi tipicno bliskoistocne harmonije i jedino je vokal na srpskom jeziku sve Cece,Dragane,Jece i ine pevaju narodnu muziku samo kojeg naroda najblize je po harmonijskim kombinacijama Libanu ali ima tu i Pakistana i ostalih istocnih varijacija.
Nemojte me pogresno razumeti nisam nimalo srecan zbog toga ali ne treba ni neosnovano negirati dokazane cinjenice jer se time gubi kredibilitet.
Препоруке:
1
1
57 среда, 07 март 2012 12:47
Филозофија
@Вуче, турска кухиња, како је ви називате, је заправо византијска кухиња. Сасвим је друга ствар што наша историјска знања сежу само до османлија. Када бисмо више изучавали Византију схватили бисмо колико је то наслијеђе заправо све оно што је српско и наше.
Дечаче из Рудог, ми Византију не доживљавамо као освајачку, јер смо имали своју државу и своју независност. Нисмо били никакви вазали и т нема везе само са религијом. Што се Отомана тиче, не бих баш рекла да је то била једна романтична, напредна унија народа, каквом ви замишљате можда Европску унију. Далеко од тога и не поновило се.
Препоруке:
1
0
58 среда, 07 март 2012 14:09
Vuk@ Filozofija
Mogu da prihvatim da je to Vizantijska kuhinja u smislu da je to kuhinja koju su Turci usvojili osvajanjem Vizantije.Pa na kraju cak i Islam su Turci prihvatli od Arapa sto je jedan od retkih slucajeva u istoriji kada osvajac i pobednik usvaja religiju porazenog naroda.Pa i samo Otomansko carstvo mi svodimo na Turke ali je u stvari to jedan konglomerat naroda i teritorija sa jednom centralnom upravom.Na kraju ipak ostaje cinjenica da su Turci ti koji su doneli ta jela i njihove nazive u nase krajeve e sada odakle su ta jela prvobitno potekla to je tema za sebe.
Препоруке:
0
1

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер