Početna strana > Hronika > „Forbs“: Maskov „robotaksi“ razočarao Volstrit, zbog pada akcija kompanija „Tesla“ izgubila 60 milijardi dolara
Hronika

„Forbs“: Maskov „robotaksi“ razočarao Volstrit, zbog pada akcija kompanija „Tesla“ izgubila 60 milijardi dolara

PDF Štampa El. pošta
subota, 12. oktobar 2024.

Akcije Tesle pale su danas, jer je prvobitna reakcija na dugo iščekivani „robotaksi dan“ bila negativna. Analitičari su uglavnom kritikovali manjak detalja koje je u četvrtak uveče izneo proizvođač električnih vozila u vezi sa naporima na polju autonomne vožnje.

Akcije Tesle pale su skoro 8% na 220 dolara do 10:30 ujutro po istočnom američkom vremenu. Time su izgubile oko 60 milijardi dolara tržišne vrednosti. To je više od ukupne vrednosti američkih konkurenata Forda (43 milijarde dolara) i DŽeneral Motorsa (54 milijarde dolara).

Pad je usledio nekoliko sati nakon što je Tesla predstavila svoje Sajberkeb taksije sa autonomnom vožnjom, humanoidnog robota Optimus i veći autonomni taksi Roboven (robokombi) u raskošnoj predstavi u Holivudu.

To je dosad najjasnija slika onoga što Ilon Mask zamišlja kao budućnost Tesle: veštačku inteligenciju i autonomna vozila.

Analitičari razočarani

Volstrit je uglavnom smatrao da događaj nije ispunio očekivanja u pogledu materijalnih novina. U zasebnim beleškama klijentima, analitičar Bernštajna Toni Sakonagi opisao je demonstraciju kao „razočaravajuću i zapanjujuće bez detalja“. Analitičar Barklisa Dan Levi primetio da „nije bilo ažuriranja koja bi ukazivala na prilike u bliskoj budućnosti“.

Analitičar Dojče banke Edison Ju rekao je da je bio „razočaran manjkom detalja“. Izvršni direktor kompanije Laffer Tengler Investments, Nensi Tengler, napisala je da je događaj bio „previše opšti, previše nejasan“ za ukus tržišta, dok je analitičar Wedbush-a Dan Ajvs, dugogodišnji pristalica Tesle, takođe rekao da je trebalo da „Mask i Tesla posvete više vremena detaljima“.

Sakonagi, jedan od najpesimističnijih Tesla analitičara sa ciljanom cenom akcija od 120 dolara, primetio je da su među nedostajućim detaljima aplikacija za Tesla taksi uslugu, značajna ažuriranja o regulatornim odobrenjima, kao i sumnje da bi Maskovo obećanje o Sajberkebu do 2026. moglo biti „preterano ambiciozno“.

Pozitivna mišljenja

Međutim, na Volstritu je bilo i onih koji su događaj smatrali ohrabrujućim uprkos velikom padu akcija. Ajvs je napisao da se „snažno ne slaže sa tvrdnjom da je sinoć bilo razočaranje“ i da je nakon događaja „još optimističniji u vezi sa Teslom“. Analitičar dok je analitičar Bank of America, DŽon Marfi, izjavio da je „događaj ispunio očekivanja“.

Akcije Tesle su bile pod pritiskom u petak zbog slabog napretka u oblasti usluga prevoza, dok je dan bio izuzetno povoljan za akcije postojećeg lidera u oblasti prevoza Uber. Akcije Ubera skočile su 9% na najviši nivo ikada, dok su akcije manjeg konkurenta Lyft-a porasle za 10%.

Demonstracija robotaksija pružila je „manje konkretnih detalja i vremenskih okvira nego što se plašilo za Uber“, primetio je analitičar Bank of America, DŽastin Post.

Mask izgubio 10 milijardi svog bogatstva

Ilon Mask danas je siromašniji za 10 milijardi dolara kao najveći pojedinačni akcionar kompanije. Ipak, i dalje ostaje najbogatiji čovek na svetu sa neto vrednošću od 246 milijardi dolara, prema Forbesm proračunima. Tesla ostaje deseta najveća američka kompanija po tržišnoj vrednosti. Cena njenih akcija oscilira mnogo više nego kod drugih kompanija slične veličine. Imale su pet dana u 2024. godini kada su zabeleženi padovi ili skokovi od 9% ili više, u poređenju sa samo jednim takvim danom za Eli Lilly, devetu najveću američku kompaniju, i Volmart, jedanaestu.

Akcije Tesle su pale za više od 10% od početka godine, s četiri uzastopna kvartala opadanja profita koji utiču na vrednost akcija Tesle. Bivši predsednik Donald Tramp je na predizbornom skupu u četvrtak kritikovao autonomna vozila, rekavši da smatra tehnologiju „malo zabrinjavajućom“ i da će „zaustaviti“ samovozeće automobile da „rade na američkim putevima“. Ova izjava dolazi uprkos nedavnoj saradnji između Maska i Trampa, jer se izvršni direktor Tesle pojavio prošle subote na Trampovom mitingu, gde ga je podržao za predsednika.

Holivudski raskošno

U četvrtak uveče po američkom vremenu, Ilon Mask, generalni direktor Tesle, predstavio je novu flotu robotaksija pod nazivom Sajberkebs. To su električne vozila namenjena za prevoz putnika bez vozača.

Mask je ovu najavu objavio na dugo očekivanom događaju održanom na prostoru filmskog studija Warner Brothers u Burbanku, Kalifornija. On je stigao u autonomnom taksiju, mat sivoj verziji vozila koja podseća na Sajbertrak. Ima zaobljenije ivice, bez volana i papučica, i sa vratima koja se otvaraju nagore poput leptirovih krila. Mask je takođe najavio veću verziju autonomnog vozila pod nazivom Roboven ili robokombi, koja može primiti do 20 osoba.

„Sa autonomijom, vraćate svoje vreme“, rekao je. „Ovo je veoma velika stvar“.

Rekao je da će Sajbekebs biti u prodaji do 2026. godine i da će koštati manje od 30.000 dolara. Maske je više puta probijao rokove za lansiranje proizvoda. (Od 2019. godine je svake godine obećavao flotu robotaksija.) „Obično sam malo previše optimističan u vezi sa vremenskim okvirima“, rekao je na događaju, dodavši da će biti dostupno „pre 2027, da se tako izrazim“.

Niži troškovi

Mask je takođe rekao da očekuje da kompanija lansira potpuno autonomnu vožnju u Kaliforniji i Teksasu naredne godine. Procenuje da će Sajberkeb koštati samo 0,20 dolara po milji (1,6 kilometara) za operaciju, u poređenju sa dolarom po milji za gradski autobus.

Prikazivanjem novih modela, Mask je izložio svoju novu viziju za Teslu, koja prevazilazi samo proizvodnju i prodaju električnih vozila i razvoj AI i autonomnog softvera. Ova inicijativa bi bila dobrodošla, jer je prodaja EV vozila kompanije ove godine opala za 2,3%. Tesla je izgubila deo tržišnog udela u korist drugih proizvođača električnih automobila, posebno u SAD.

Ova najava stavlja Maska i Teslu u direktnu konkurenciju sa Vejmom, odeljenjem za autonomna vozila matične kompanije Gugla, Alfabet. Vejmo, pionir u autonomnim vozilima, već je godinama ispred, sa velikim resursima Alfabeta, koji je već uložio 10 milijardi dolara u projekat tokom poslednje decenije. Njihova usluga je već pokrenuta u San Francisku, Feniksu i Los Anđelesu. Planirana su proširenja u Ostin i Atlantu. U međuvremenu, Kruz, deo DŽeneral Motorsa, ponovo je započeo testiranje autonomne vožnje ovog leta nakon nesreće u San Francisku prošle godine, kada je vozilo udarilo i vuklo pešaka.

Tesla se suočava sa sopstvenim kontroverzama u vezi sa softverom za vožnju. U aprilu, Tesla vozilo koje je koristilo nadgledani sistem „Full Self Driving“, koji nije potpuno autonoman, udarilo je i ubilo motociklistu u blizini Sijetla, rekli su iz policije.

Događaj u četvrtak je bio prenošen uživo na platformi X, koju poseduje Mask, a pratilo ga je više od 3,3 miliona gledalaca. Počeo je skoro sat kasnije zbog hitne medicinske situacije u publici, napisao je Mask na X-u.

Robot Optimus

Na događaju je Mask takođe prikazao ažuriranu verziju humanoidnih robota kompanije, pod nazivom Optimus, koji će koštati između 20.000 i 30.000 dolara kada se proizvodnja pokrene u većim razmerama, ali nije dao vremenski okvir za njihovo puštanje u prodaju.

Rekao je da će roboti Optimus služiti piće na događaju. Na kraju će moći da čuvaju decu, kose travu ili kupuju namirnice, tvrdio je. „Mislim da će ovo biti najveći proizvod ikada bilo koje vrste“, rekao je Mask.

Na kraju svoje prezentacije, Mask je uputio publiku ka paviljonu, gde je grupa robota Optimus plesala.

(Forbs)