Početna strana > Hronika > Nova.rs: Kompanija „Utiber“, nadzorni organ na brzoj pruzi Beograd-Subotica, izbrojala je čak 15 erozija uz ugroženu stabilnost podloge. Vučić tvrdi da će vozovi tuda u julu ići 200 na sat
Hronika

Nova.rs: Kompanija „Utiber“, nadzorni organ na brzoj pruzi Beograd-Subotica, izbrojala je čak 15 erozija uz ugroženu stabilnost podloge. Vučić tvrdi da će vozovi tuda u julu ići 200 na sat

PDF Štampa El. pošta
subota, 31. maj 2025.

Ako je i od kineskog izvođača - mnogo je: 15 erozija na terenu koji premrežava pruga Beograd-Subotica izbrojao je nadzorni organ (kompanija Utiber) koji brine o valjanosti radova na ovom, režimu naročito milom kapitalnom prijektu. Ono što bi normalnog čoveka navelo na dodatni oprez, predsedniku Vučiću bilo je, izgleda, pogonsko gorivo da "predvidi" - a zapravo "zatraži" - da se radovi okončaju do sredine jula, kada bi ovom deonicom vozovi trebalo da jurnu brzinom od 200 kilometara na sat.

Nedeljnik „Radar“ u izdanju od minulog četvrtka, ekskluzivno je doneo detalje izveštaja „Utibera“ i, naročito upečatljive, fotografije nekih od ovih erozija. I laici i stručnjaci će na prvi pogled konstatovati – ovo ne izgleda dobro.

„Ni to što su pre samo nešto više od mesec dana stručnjaci zaduženi za nadzor nove pruge od Novog Sada do Kelebije uočili niz nepravilnosti, nije sprečilo predsednika Aleksandra Vučića da po ko zna koji put najavi da će ona u saobraćaj biti puštena već u prvoj polovini jula. Za samo mesec i po dana, kao da je sve u najboljem redu, a baš i nije. Daleko od toga“, pišu Milan Ćulibrk i Vuk Cvijić u ovom tekstu „Radara“.

„Na to ukazuje i najnoviji, aprilski izveštaj Projekt biroa Utiber, vođe konzorcijuma, kojem je država poverila nadzor nad radovima na deonici od Novog Sada do granice sa Mađarskom. Taj izveštaj, u koji je Radar imao uvid, Utiber je dostavio investitoru, Infrastrukturi železnice Srbije i u njemu se konstatuju brojni nedostaci. Mnogi su vidljivi i golim okom, o čemu svedoče i fotografije, kao deo zvaničnog izveštaja o nadzoru. Neke od njih Radar ekskluzivno objavljuje da bi se i javnost uverila u kvalitet radova, koji su poreske obveznike koštali više od milijardu evra.

U izveštaju Utibera konstatuje se da je na oko 15 mesta „erodiran deo kosine pruge“, što znači da je ugrožena stabilnost „trupa pruge“, preko koga su postavljene šine. Sagovornik Radara, vrstan poznavalac železničke infrastrukture, naglašava da su nedostaci takvi da praktično ugrožavaju bezbednost saobraćaja na pruzi. Do takvih nedostataka, objašnjava, dolazi zbog lošeg kvaliteta izvedenih radova, za koje su angažovane dve kineske kompanije, CCCC i CRIC, sa brojnim podizvođačima, a mogu nastati i zbog neadekvatnog održavanja pruge. U svakom slučaju, sa takvim manama, kategoričan je sagovornik Radara, pruga ne bi smela biti puštena u saobraćaj. Još neverovatnije su mu, kaže, tvrdnje zvaničnika da će takvom prugom vozovi voziti brzinom od 200 kilometara na sat“, navodi se u tekstu.

Ono što, kao što smo rekli, normalnog čoveka navodi na dodatni oprez, predsednika je katapultiralo u pravcu prognoze koja ne samo što predstavlja grubo zadiranje u struku potpunog laika i, dodatno, političkog demagoga, nego bi se moglo okarakterisati i kao zloupotreba položaja. Ne bi bilo prvi put: makar u dva recentna slučaja – vezana za postupanje Nataše Vukšić i Ivice Kojića – pokazuju da je predsednikova dvorska svita čvrstom rukom usmeravala posebno značajne projekte. Ispod se možete podsetiti i tih primera:

„Imam jednu veliku novost za sve. Nadam se da ćemo u prvoj polovini jula otvoriti brzu prugu do Subotice i nadam se da će biti završena sva papirologija. Uništili su nas ovi koji su prethodnih šest meseci razarali Srbiju, desetine miliona evra smo izgubili samo zato što nismo otvarali završenu prugu. Ali je takvo stanje u zemlji, takva hajka i takav strah je kod ljudi zavladao da u jednom trenutku niko nije smeo da daje nikakve dozvole, niko nije smeo da se bavi svojim poslom. Sad se to menja i verujem da ćemo će ponovo podignuti kao Feniks iz pepela“, poručio je predsednik.

To da niko nije hteo da potpisuje nelegalne upotrebne dozvole informacija je koja kola hodnicima Ministarstva građevine još od (privremenog) hapšenja ministra Vesića. „Nova“ je pisala i o iznenadnoj „prekomandi“ „glavnog inspektora“ u Ministarstvu, Ivana Divca, u UKP, i postavljenju Ranka Šekularca na njegovo mesto. Šekularac je prošlog petka na jednom novobeogradskom splavu proslavio unapređenje. Hoće li to promeniti dinamiku izdavanja dozvola?

(Nova.rs)

 
Pošaljite komentar