Početna strana > Hronika > Svetozar Čiplić: Sandžak neće biti drugo Kosovo
Hronika

Svetozar Čiplić: Sandžak neće biti drugo Kosovo

PDF Štampa El. pošta
petak, 10. decembar 2010.

 „Ne očekujem nikakve veće probleme u Sandžaku. Siguran sam da su Bošnjaci svesni i političkog trenutka u Srbiji i činjenice da dva bošnjačka lidera sede u vladi, i da Bošnjaci ne žive ništa ni bolje ni gore od ostalih građana Srbije, i da je prošlo vreme kada su se osećali ugroženim zato što su Bošnjaci”, kaže ministar za ljudska i manjinska prava Svetozar Čiplić. On je prekjuče saopštio da je rok za konstituisanje Nacionalnog saveta bošnjačke nacionalne manjine istekao i da će raspisati nove izbore.

Bošnjačka kultura zajednica Muamera Zukorlića već je najavila da će bojkotovati te izbore. A čini se da ni ostale dve liste nisu mnogo raspoložene za novo glasanje?

Šest meseci je prošlo u njihovim pregovorima i razgovorima. Ako nijedna lista nije želela izbore, onda je trebalo da se dogovore i konstituišu savet. Svi su znali da ako se ne dogovore, slede izbori, tako da su neki, verovatno, od početka i računali da je to bolja opcija nego da se formira savet na osnovu ovih rezultata. Jedni su kalkulisali, jer su verovali da će postići bolje rezultate na sledećim izborima, a drugi jer su sumnjali da će na novim izborima postići ovako dobre rezultate. To su legitimne i legalne političke kalkulacije, ali, što se tiče države Srbije, činjenica je da se mora ići na nove izbore.

Može li to da izazove ozbiljne sukobe ubuduće, da od Sandžaka napravi novo Kosovo?

Ne, nacionalni saveti nemaju taj politički kapacitet. Kompetencije saveta uopšte nisu politički atraktivne i ne možete očekivati da se iz nacionalnog saveta profiliše neki novi politički faktor, jer savet nije ni Ustavom ni zakonom tako dimenzioniran.

Ali upravo se to dogodilo sa muftijom Zukorlićem i BKZ?

To se dogodilo zato što je Zukorlić iskoristio izbore za nacionalni savet kao prvu priliku da se oproba u političkoj utakmici. Videli ste njegove izjave o autonomiji Sandžaka, povezivanju srpskog i crnogorskog dela Sandžaka, internacionalizaciji pitanja Bošnjaka… ništa od toga nije u nadležnosti saveta. On je želeo da jednu formu koju država garantuje nacionalnoj manjini zloupotrebi u one svrhe za koje nije predviđena. Drugim rečima, tenzija će biti ukoliko neko poželi da ih podigne. Priroda saveta nije takva da iko razuman i dobronameran, pre svega prema svojoj nacionalnoj zajednici, može da želi da se stvar postavi na taj način.

Spekuliše se i da ste vi sve radili pod uticajem ministara Ugljanina i Ljajića koji podržavaju druge dve bošnjačke liste?

To je netačno. Pokušavali smo da savet konstituišemo bez obzira na sve probleme. U krajnjoj liniji, ta optužba ne stoji jer je sve vreme u proces bio uključen i OEBS. Naravno, neko pokušava sebi da napravi biračko telo napadajući ostala dva politička subjekta. Ja naprosto ni u jednom trenutku nisam dozvolio da se dešavanja oko saveta personalizuju na taj način da to bude sukob između dva ministra, s jedne strane, i verskog lidera, koji i na taj način zloupotrebljava svoju poziciju.

Tvrdite, dakle, da nema nikakve odgovornosti ministarstva ili vaše lične u tome što je čitava priča oko procedure izbora za savete Zukorliću praktično omogućila da tu politički profitira?

Naravno da uvek možete da iskoristite neku situaciju, bez otkrivanja pravih razloga. Temelj onoga što se dogodilo je činjenica da je postojala i ranije neka vrsta političke utakmice između tri političke opcije u Sandžaku. Priča o dvotrećinskoj većini u poslovniku je zamena teza. Pokušava se da se pronađe razlog kako bi se krivica prebacila na drugog, a da s druge strane smatrate potpuno normalnim da zloupotrebljavate izbore za nacionalni savet.

Hoćete da kažete da bi na isti način bila iskorišćena svaka mogućnost za to, da povod nije bitan?

Apsolutno. Činjenica da se nijednom nisu oglasili oko onoga što jeste nadležnost saveta jasno to govori.

Ali sada mogu da se pozovu i na ocene oba poverenika i ombudsmana da je propusta bilo?

Zaključci poverenice i poverenika, kao preporuke ombudsmana zapravo govore o pravnoj praznini koju bi trebalo popuniti. Zaštitnik građana kaže da nema valjanog zakonskog osnova da ministarstvo donosi poslovnik, ali ne kaže da smo postupili protivzakonito.

Rekonstrukcija vlade nema svrhe

Rekonstrukcija vlade imala bi svrhu da je pokrenuta pre oko godinu dana, a sada je nerealno očekivati da bi mogla dati neke rezultate. Meni je kada sam došao u ministarstvo koje ranije nije postojalo trebalo tri, četiri meseca da postavim pomoćnike i sekretare i da se sve uhoda. Sad zamislite šta je tri-četiri meseca u godini pred izbore.

Imate li bilo kakvu najavu da bi ovo ministarstvo moglo biti ukinuto?

Nikakvu, osim što se o tome u poslednje dve godine govori u medijima. I to je vrlo teško komentarisati, pošto je reč o vesti koje nema.

O rekonstrukciji vlade ne govore samo mediji, i predsednik države je više puta to pominjao?

Moj utisak je da on više odgovara na medijsku priču nego što zaista misli da se nešto može dobiti rekonstrukcijom vlade. Nemam ništa protiv rekonstrukcije, ali do sada nisam čuo nijednu smislenu ideju šta treba da se uradi da bi rekonstrukcija bila dobra. Priča o smanjenju administracije na taj način je netačna, 98 odsto ljudi će ostati da radi.

Zašto od Skupštine Srbije niste tražili autentično tumačenje člana 98 koji se odnosi na mandate, kako je bilo dogovoreno na poslednjem sastanku sa šefom misije OEBS-a i predstavnicima tri liste?

Zato što je Zukorlić dan pred isticanje roka, u nedelju zakazao sednicu svoje nevladine organizacije – BKZ gde je jasno rekao da više neće da učestvuje u pregovorima, otuda je sve ostalo izgubilo smisao.

Dobro, ali to je bilo mesec dana nakon sastanka. Zašto za to vreme nije poslat zahtev u parlament?

To je samo tehnička stvar. Mi smo pripremali tekst predloga koji smo poslali svim listama. Znate, vi kao medijator morate što neutralnije da postavite pitanje da bi se svi sa njim saglasili, ali onda dolazite u poziciju da i skupštini morate da kažete šta tačno očekujete, tako da smo morali da merimo svaku reč. U nedelju je sve to postalo besmisleno.

Nove konsultacije

Novi izbori biće raspisani pošto se sa predstavnicima sve tri liste obave konsultacije o tome ko će ući u privremeni organ koji će do izbora rukovoditi savetom, kaže ministar Čiplić. On dodaje da za donošenje odluke nije zakonom propisan rok, ali da bi to naravno trebalo da bude što pre.

Dudić (BKZ): Za nas su izbori završeni

„Za nas su izbori za Bošnjačko nacionalno veće završeni i to veće je konstituisano”, kategoričan je dr Mevlud Dudić. On je predsednik Bošnjačkog nacionalnog veća, sastavljenog od 17 većnika Bošnjačke kulturne zajednice, čiji nosilac je bio muftija Muamer Zukorlić, i dvojice kandidata koji su bili na listi Bošnjačkog preporoda. Dudić je najavio i „aktivan bojkot” novih izbora koje je najavio ministar Čiplić.

„Bošnjaci su izabrali svoje nacionalno veće, a ti nekakvi novi izbori namenjeni su samo izdajnicima ovog naroda i imaju za cilj da prikriju malverzacije Čiplića – kazao je Dudić za „Politiku”. Po njegovima rečima Bošnjačko veće na čijem je čelu nastaviće sa internacionalizacijom obespravljenosti Bošnjaka, kao što je činilo i juče u Varšavi, na međunarodnom simpozijumu o statusu muslimana u istočnoj i jugoistočnoj Evropi, gde se, kako Dudić kaže, ozbiljno raspravljalo o pristrastnosti nekih predstavnika OEBS-a u Srbiji u kampanji za izbor i u postizbornoj proceduri za formiranje nacionalnog saveta Bošnjaka.

Esad DŽudžević (BL): Izbori će doneti nove podele

Kada je bilo očigledno da tri liste ne mogu da se dogovore, Bošnjačka lista se zalagala za nove izbore. Njen nosilac Esad DŽudžević sada smatra da to možda i nije najbolje rešenje, te da će izbori dovesti do novih podela i nesporazuma, kojih ima odavno unutar Bošnjačke nacionalne zajednice. DŽudžević nije mogao za „Politiku” da potvrdi da će Bošnjačka lista na njima učestvovati sa istom listom kandidata kao na prethodnim. Uveren je samo da je program, koji je zastupala ta lista, za Bošnjake koristan i prihvatljiv i da bi izbori trebalo da budu svečanost, a ne povod za nove nesporazume.

Seadetin Mujezinović (BP): Uvek smo bili za dogovor

I koordinator Bošnjačkog preporoda (BP) Seadetin Mujezinović podseća da je ta lista uvek bila za dogovor i da novi izbori nisu najbolji izbor, jer ništa se značajnije neće promeniti „samo će se podići tenzije”.

– A kada prođu i ti novi izbori, opet ćemo morati da se dogovaramo. Ne vidim zašto onda nismo mogli sada da se dogovorimo – kazao je Mujezinović.

(Politika)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner