Kolumne Đorđa Vukadinovića

Srpske martovske ide

PDF Štampa El. pošta
Đorđe Vukadinović   
utorak, 10. mart 2009.

Zlatno pravilo da o pokojnicima sve najlepše ne važi za političare i javne ličnosti u istoj meri u kojoj za obične smrtnike. Najgore stvari o njima saznaju se i kazuju obično tek nakon smrti, a najlepše se govori baš za života, naročito dok su na vlasti. Što je vlast bila apsolutnija, to je žešće i brutalnije potonje raskrinkavanje, pri čemu žeđ za pravdom i istinom lako prelazi u sadizam i nekrofilno iživljavanje nad mrtvom veličinom. Međutim, Zoranu Đinđiću i Slobodanu Miloševiću ne preti ta opasnost. Sve najgore što se o čoveku može reći (lažov, lopov, kriminalac, izdajnik, ubica...) o njima je već rečeno u onih nekoliko smutnih godina pre i posle petog oktobra . I tek je iznenadni i tragični kraj koji su doživeli doneo izvesnu mogućnost za pravedniji i odmereniji sud o njima u očima savremenika i budućih pokoljenja.

Ako o preminulim političkim veličinama i nismo obavezni da govorimo sve najlepše, svakako bi trebalo nastojati da se govori istinito i objektivno, bez predrasuda i zle volje koji su ih najčešće pratili za života. Ali problem je to što se o ovim ličnostima koje su obeležile poslednji period srpske političke istorije još zadugo neće lako moći govoriti bez strasti. Njihove političke biografije tesno su se preplele tokom poslednje dekade dvadesetog veka, a način i datum smrti su od njih definitivno načinili dva magnetna pola srpskog političkog univerzuma, neodvojiva i nepomirljiva u isti mah.

Milošević i Đinđić još su za života promovisani u simbole dve zavađene i zaraćene Srbije, a dramatične okolnosti njihovog odlaska, koji kao da su istovremeno režirali Šekspir, Dostojevski i pisci špijunskih romana, samo su još pojačale ovu simboliku. I tu već mitsku suprotstavljenost kao da ništa više ne može promeniti i uzdrmati. Pa čak ni činjenica da je sam dolazak Đinđića na čelo DS svojevremeno diskretno podržan od strane Miloševićevih struktura, kao i da su, najmanje u dva navrata (početkom 1994. i 1997), Milošević i Đinđić pregovarali o eventualnoj koaliciji i Đinđićevim premijerskim ambicijama. Ali ovakve stvari se sistematski potiskuju iz kolektivnog pamćenja sa obe strane barikada, otprilike kao što su se pregovori između partizana i Nemaca u Drugom svetskom ratu, ili nekadašnji susreti Mihailovića i Broza, uglavnom prećutkivali u oficijelnoj partizanskoj istoriografiji.

Za jednu stranu Đinđić je simbol moderne evropske Srbije, okrenute svetu i budućnosti, a za druge - manje prisutne u medijima, ali zato vrlo brojne na biralištima - on je simbol nacionalne izdaje, sramote i kapitulanstva. Za druge je Milošević nacionalni heroj, pokleknuo u pravednoj ali neravnopravnoj borbi sa stranim zavojevačima, a za prve, ratni zločinac i apsolutni krivac za sve loše što se tokom devedesetih događalo u bivšoj Jugoslaviji. Na žalost - i na sreću - ni Milošević ni Đinđić nisu bili (samo) ono što u njima danas vide njihove pristalice, odnosno protivnici, ali to u ovom trenutku kao da nikoga ne zanima.

Već samo zajedničko pominjanje u očima sledbenika ova dva naziruća kulta doživljava(će) se kao blasfemija, skandal i svetogrđe. A kamoli uočavanje izvesnih strukturnih sličnosti između njihovih karaktera i tehnologije vlasti. A tih sličnosti ima, počev od vanredne inteligencije, harizme i šarma kojim su plenili svoje pristalice i sagovornike, pa do preterane samouverenosti, problematičnog okruženja, sklonosti institucionalnim prečicama i izvesne naivnosti u ophođenju sa tzv. međunarodnom zajednicom. Sve drugo je, dakako, različito. Uostalom, Đinđić je umro kao miljenik sveta i (posthumno) omiljeni premijer "demokratske Srbije", a Milošević, gotovo kao oličenje globalnog zla, skončao u haškom kazamatu, daleko od porodice i otadžbine, koja, sve i da hoće, niti može da ga se sasvim odrekne, niti sme da ga - čak i mrtvog - sasvim prihvati. I, recimo, barem sahrani kako dolikuje.

Protok vremena i zajednička nesreća koju su, direktno ili indirektno, jedan drugom namenili i proizveli, možda bi ih na kraju mogli i pomiriti . Naravno, ne zbog njih samih, već zbog Srbije koja je premala i preslaba za dva tako velika, i uz to još dobrano nezasnovana mita. To sada još deluje kao daleka naučna fantastika, a i sumnjiva politička rabota. No, ako je, na primer, Španija smogla snage da u istu grobnicu istorijskog sećanja sahrani aktere svog pravog i krvavog građanskog rata, možda će i Srbija jednoga dana moći da izvuče istorijske pouke i pomiri svoj 9. 11. i 12. mart. Ali za to je potrebno mnogo političke energije, istinskog patriotizma i državničke mudrosti, dok će protiv toga svojski raditi mnogobrojni politički profiteri i rentijeri oba kulta . A na srpskoj političkoj i društvenoj sceni, nažalost, trenutno su jasno vidljivi samo ovi poslednji.

 

Od istog autora

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner