Početna strana > Rubrike > Komentar dana > Srbija u najbržem cirkusu
Komentar dana

Srbija u najbržem cirkusu

PDF Štampa El. pošta
Vanja Jeftović   
ponedeljak, 30. novembar 2009.
Na sajtu Tojotinog tima u formuli 1 (Toyota racing team)[1] stoji tužan naslov: “san je završen”, uz zahvalnost svim vernim fanovima koji su navijali za ovaj tim. Ova vest za nas ne bi predstavljala neku naročitu zanimljivost (osim pasioniranim ljubiteljima “najbržeg cirkusa na svetu” koji željno iščekuju svaki prenos trka sa staza u Brazilu, Japanu, Španiji…), da u javnost nije procurila informacija da je, kako navode “ Večernje novosti” srpski biznismen po imenu Zoran Stefanović postigao dogovor da kupi pomenuti japanski tim!

Ko je Zoran Stefanović, čovek koji će usrećiti sve srpske ljubitelje četvorotočkaša? O Zoranu se gotovo ništa ne zna, osim činjenice da je po zanimanju pravnik i da je vlasnik i osnivač kompanije AMCO[2]. Kod nas gotovo nepoznata kompanija,  po pisanju Večernjih novosti, svoj sajt ima na domenu malene afričke ostrvske države Sao Tome i Principe…Pa ipak, bez obzira na čijem se domenu nalazi sajt kompanije, svako ko ga poseti ( ja nisam krio sopstveno čuđenje kada sam po prvi put danas zaista i posetio pomenuti sajt, gde sam po prvi put nešto i saznao(?) o ovoj kompaniji o kojoj se u srpskoj javnosti gotovo u opšte i nije govorilo), može videti da AMCO ima više nego bogat proizvodni program, koji uključuje, između ostalog, tehnološki visoko razvijene komponente za avione i automobile. Na sajtu se čak  pojavljuje i slika rakete tipa “Ariana”, evropske kosmičke agencije, sa informacijom da  određene komponente za evropski svemirski program AMCO proizvodi u Srbiji?!

Uzdržavam se da kažem, suviše lepo da bi bilo istinito. U svakom slučaju, vest da ćemo u nekoj od narednih sezona F1 najverovatnije videti i srpski tim zvuči gotovo neverovatno. Ukoliko se to zaista bude dogodilo (a po svemu sudeći i hoće), to će biti događaj koji će u Srbiji pobuditi neviđeno interesovanje. S razlogom, pošto uprkos brojnim problemima, mogućnost da na nekoj od staza formule 1 vidimo i srpski tim zvuči kao ostvarenje sna. Izgleda, ipak, da će taj san  na kraju i biti dosanjan.

Kako je zapravo došlo do toga? Naime, Zoran Stefanović je već duže vreme pokušavao da svoj tim uključi u raspored trka formule 1. Tim povodom, bio je i u kontaktu sa Bernijem Eklstonom,  i ako je još od 1998. bezuspešno pokušavao da za svoj tim izdejstvuje mesto u rasporedu za tu sezonu. Međutim, Zoran Stefanović nije odustao od svoje ideje da Stefan Grand Pri, kako glasi ime njegovog tima, ipak i dobije mesto među ostalim prestižnim timovima, među kojima su i Meklaren Mercedes ili Ferari. Naime, zahtev Stefanovićevog Stefan Grand Prija da pomenuti tim dobije učešće u kalendaru za 2010 godinu nije odobren. Engleski sajt koji je posvećen ljubiteljima formule 1, F1 FANATIK.com.[3], preneo je intervju sa Stefanovićem. Na pomenutom sajtu, srpski biznismen govori o tome da je njegov tim uputio žalbu EU usled kršenja evropskih zakona. Naime, svi novi timovi moraće da koriste motore kompanije “Kosvort”[4], što po Stefanovićevim rečima predstavlja direktno kršenje evropskih zakona. Sajt je čak dao i mogućnost da se vidi kompletni dokumenat koji je u izjavi povodom tendera priložio Stefan Grand Pri. Stefanović je dalje izjavio da bi on veoma rado sa svojim timom uzeo učešća u kalendaru za narednu godinu, ukoliko komisija poništi tender  raspisan za učešće novih timova. Među tri nova tima nije se našao i Stefanovićev. U svakom slučaju, ukoliko i tender ne bude poništen (najverovatnije je da će proći veoma dug vremenski period u toku kog će se razmatrati prigovor Stefan Grand Prija), Stefanović će kao vlasnik Tojotinog tima ipak uzeti učešća u trkama bolida formule 1.

Između ostalog, na stranim sajtovima pominju se informacije o tome da bi sedište srpskog tima bilo u Beogradu, upravo zbog povoljne lokacije, jer je staza u Hungaroringu veoma blizu. Naravno, i staza u Italiji je takođe blizu, tako da šleperi koji bi prevozili opremu ne bi imali teškoća da dopreme svu neophodnu logistiku koju svaki tim koji učestvuje u F1 mora imati. Još jedna zanimljiva informacija glasi da je Stefan Grand Pri angažovao i bivšeg špijuna Meklaren Mercedesa Majk Kaflana (Mice Coughlan), koji je iz ovog tima izbačen jer je špijunirao Ferari(!). Na taj način Srbija bi ipak mogla postati deo najbržeg cirkusa na planeti, čak i ukoliko komisija ne povuče svoju odluku i ne dozvoli učešće Stefan Grand Priju.

Neko bi možda rekao da nam nakon političkog cirkusa u zemlji ne treba i taj cirkus na četiri točka, pa ipak, i ako pojedini timovi , kao što je to upravo slučaj sa Tojotom, ponekada bivaju prisiljeni da se usled različitih problema uglavnom finansijske prirode povuku, prilika da jedan srpski tim učestvuje u F1 cirkusu jeste prilika da Srbija u mnogome dobije na marketinškom planu. Naime, Stefanović na sajtu pominje ( na sajtu se pominje da kompanija AMCO, u kojoj se proizvode avioni, svoje sedište ima u Beogradu?!) da u Srbiji i u njegovoj kompaniji postoje odgovarajući  kapaciteti čak i za konstrukciju samih bolida formule 1. Stefanović se sa čelnicima kompanije čak i slikao u jednom od aero tunela u Žarkovu, koji su služili za ispitivanje aero-dinamičkih osobina letelica. Po njegovim rečima, ti tuneli bi upravo mogli da posluže i u ispitivanju karakteristika budućih bolida koji bi se eventualno konstruisali u Srbiji!

Zaista, samo se možemo nadati da ove lepe vesti ne ostanu samo u domenu fikcije. Navodno, pominje se kako iza Stefanovića stoji i srpska vlada. Sada ostaje pitanje zašto je pomenuta kompanija u Srbiji potpuno nepoznata. Postavlja se takođe pitanje zašto jedna kompanija, koja poseduje takve kapacitete, ranije nije bila angažovana na projektima razvoja Srbije, njene privrede i infrastrukture. Ipak, treba da nas raduje jedna činjenica. Sve ovo potvrđuje  da Srbija ipak ima mogućnosti da se angažuje u proizvodnji komponenti visokih tehnologija. Naravno, moramo se zapitati zbog čega onda tek sada šira javnost saznaje za ovu kompaniju? Zaista bi bilo sjajno ukoliko bi Srbija uzela učešća i imala svoje mesto među konstruktorima i timovima formule 1 ali je još značajnije od toga da se sposobnim ljudima poput Stefanovića, omogući da proizvodnju svojih kompanija razviju u potpunosti, što bi omogućilo i otvaranje novih radnih mesta,  naravno, kao i podizanje ugleda Srbije u svetu. Neka nam samo Stefanović poživi. Bilo bi lepo da ima više ljudi poput njega koji su spremni da svoju viziju realizuju za dobrobit ovog našeg domaćeg cirkusa, koji će ipak uspeti, makar u nekoj od narednih sezona, da pojača gas i da barem u nekom od završnih krugova uhvati priključak. Samo, čini se da bi  Srbija, kako bi stigla na cilj, ipak morala da uskoro stane u pit stop, kako bi makar zamenila izlizane i istrošene pneumatike!