Početna strana > Rubrike > Politički život > Kako je radila srpska „bot“ armija - 43 miliona tvitova podrške Vučiću i osam i po miliona linkova na sajtove SNS-a, Informera i drugih režimskih medija
Politički život

Kako je radila srpska „bot“ armija - 43 miliona tvitova podrške Vučiću i osam i po miliona linkova na sajtove SNS-a, Informera i drugih režimskih medija

PDF Štampa El. pošta
Raskrikavanje   
nedelja, 05. april 2020.

Osam i po hiljada „bot“ naloga Srpske napredne stranke, koje je Tviter nedavno izbrisao, za četiri godine tvitnulo je čak 43 miliona puta, najviše hvaleći predsednika Srbije Aleksandra Vučića i obrušavajući se na opoziciju. Tviter je „botove“ otkrio jer su koristili istu IP adresu i slali poruke preko aplikacije Castle, otkriva za KRIK Danijel Buš, koji je sastavio izveštaj o bot aktivnostima: “Nema sumnje da im je bio cilj da povećaju Vučićeve izborne šanse 2017. godine i budu vojska u borbi protiv opozicionih protesta u periodu 2018 - 2020.”Izveštaj Stanford Internet opservatorije koja je deo poznatog Stanford univerziteta u Kaliforniji, detaljno prikazuje moć srpske „bot armije” koja na internetu godinama agresivno promoviše Srpsku naprednu stranku (SNS) i njenog lidera - predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Ovaj izveštaj, čije detalje KRIK objavljuje u nastavku, sastavljen je na osnovu podataka koje je Tviter dostavio ovoj organizaciji - nakon što je početkom marta obrisao više od osam i po hiljada domaćih „bot“ naloga.

Ovi nalozi, kako se tvrdi u izveštaju, za četiri godine su tvitnuli više od 43 miliona puta. Objavili su više od 8 i po miliona linkova koji su vodili na sajtove SNS-a, Informera i drugih provladinih medija. Više od 2 miliona puta su u svojim tvitovima koristili haštag #vucic.

Glavni ciljevi domaćih „botova“, sem navijanja za Vučića i njegovu stranku, bili su deljenje tekstova medija bliskih vlastima, ali i da se obruše na predsednikove političke rivale - članove opozicije su obasipali kritikama i uvredama. Na zubu su držali i proteste „1 od 5 miliona”.

Izveštaj je sačinjen na osnovu obimne istrage u kojoj je sakupljeno impresivnih 2,5 terabajta tvitova, slika i videa koje su botovi objavljivali na svojim nalozima

Pojedini „botovi“, kako bi odali utisak pravih tviter naloga, koristili su slike poznatih ličnosti kao svoje i, osim promovisanja Vučića, objavljivali su i nepolitičke sadržaje.

Izveštaj je sačinjen na osnovu obimne istrage u kojoj je sakupljeno impresivnih 2,5 terabajta tvitova, slika i videa koje su botovi objavljivali na svojim nalozima. Poređenja radi, ova količina podataka premašuje prostor na hard disku većine kompjutera koji mogu da se kupe kod nas.

Izveštaj o domaćim botovima je na osnovu podataka koje mu je ustupila kompanija Tviter napisao Danijel Buš, postdoktorant na Stanford univerzitetu.

On za KRIK govori o tome kako je sve počelo - njegove kolege u Stanford Internet opservatoriji obavestile su Tviter o operaciji „botova“ u Libiji.

Kao odgovor, Tviter je podelio sa nama podatke o svim „bot“ nalozima koji su obrisani početkom marta. U ovim podacima su se nalazili i sprski nalozi”, kaže Buš.

Tviter je prošlog meseca uklonio hiljade naloga iz Egipta, Hondurasa, Indonezije i Saudijske Arabije, ali najviše je „botova“ otkriveno upravo u Srbiji.

Tviter je „botove“ otkrio ne samo po tome šta su objavljivali, već i zato što su nalozi imali iste IP adrese, objašnjava Buš za KRIK.

„Važna karakteristika ove (bot) mreže bilo je korišćenje iste aplikacije za automatizaciju zvane castle.rs. Najveći broj „botova“ je zapravo istovremeno retvitovao i odgovarao na isti tvit. To su takođe jasna obeležja organizovane mreže „botova“ sa političkim planom“, kaže Buš.

„Mreža je počela da se širi sredinom 2018. godine, neposredno pre nego što su počeli protesti 1 od 5 miliona“, navodi se u Bušovoj analizi.

Njihov plan je bio isključivo promovisanje Aleksandra Vučića i potkopavanje njegovih političkih protivnika - naročito onih koji su bili uključeni u proteste.

„Iako tačna veza između ove mreže i SNS nije uspostavljena, prema sadržaju koje su delili nema sumnje da im je bio cilj da povećaju Vučićeve izborne šanse početkom 2017. godine (predsednički izbori), ali i da budu vojska u borbi protiv opozicionih protesta u periodu 2018 - 2020“, navodi se u analizi.

Mreža naloga je u periodu od 4 godine retvitovala tvitove sa zvaničnog naloga Aleksandra Vučića više od milion i sedamsto hiljada puta. Ipak, više od toga, retvitovali su ono što se objavljivalo na nalogu Srpske napredne stranke i novina Informer, pokazuje analiza.

Naime, osim zvaničnih sajtova stranke i Aleksandra Vučića, botovi su delili sadržaje i sa sajtova provladinih medija - Informera, Aloa i Pinka, kao i agencije Tanjug. Ovi mediji su poznati po tome što promovišu vladajuću stranku, ali i po stalnoj prizvodnji lažnih vesti

U nešto manjem broju delili su sadržaj sa tviter naloga Milenka Jovanova, potpredsednika glavnog odobora SNS-a, zatim Marka Đurića, direktora Vladine kancelarije za Kosovo, kao i premijerke Ane Brnabić.

Drugi važan posao „botova“ bilo je i promovisanje sajtova koji isključivo izveštavaju u korist politike SNS-a i njenog lidera.

Naime, osim zvaničnih sajtova stranke i Aleksandra Vučića, botovi su delili sadržaje i sa sajtova provladinih medija - Informera, Aloa i Pinka, kao i agencije Tanjug. Ovi mediji su poznati po tome što promovišu vladajuću stranku, ali i po stalnoj prizvodnji lažnih vesti.

Tri najpopularnija bot naloga u mreži bili su Beli lav ( @belilav11), Mirjana Kujović (@1kujovic) i Ivan Ilić (@grofodValjeva), ali poput većine drugih naloga, kako se navodi, nisu imali tendenciju da prikupe mnogo pratilaca.

„3.244 tviter naloga nisu dobili niti jednu reakciju tokom svog postojanja. Nijedan retvit, lajk niti odgovor“, kaže se u analizi.

Danijel Buš, autor izveštaja, kaže za KRIK da ovi nalozi nisi radili ništa osim retvitovanja Vučića.

Promocija Vučića, međutim, nije se vodila samo na srpskom jeziku.

„Jedna od zanimljivih karakteristika ove mreže bili su i tvitovi na engleskom jeziku, uz haštagove #nature (priroda), #photo (fotografija), #beautiful (lepo). Mada mi nije jasno zašto su to radili“, kaže Buš.

Napad na opoziciju bio je još jedan zadatak ove mreže „botova“. Posebna meta bio im je Dragan Đilas, bivši gradonačelnik Beograda i predsednik opozicione Stranke slobode i pravde.

Botovi“ su Đilasov nalog spomenuli u negativnom kontekstu više od 340 hiljada puta, nešto manje od toga nalog Saveza za Srbiju (SZS), a oko 230 hiljada puta kritikovan je i profil opozicionara Vuka Jeremića.

„SzS su obični nasilnici, sektaši, zlostavljači i bedni zastrašivači“, citiran je komentar jednog „bot“ profila u izveštaju.

„Još jedna taktika koju je mreža koristila bilo je zatrpavanje tvitova opozicionih lidera i ostavljanje kritičnih odgovora, kako bi pred drugim korisnicima ostavili utisak njihove nepopularnosti“, kazao je Danijel Buš za KRIK.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nije želeo da odgovori novinarima KRIK-a na koji način su plaćeni ljudi koji su održavali domaću „bot” mrežu.

„Ja nisam nikad čuo da je neko nešto pozitivno za mene rekao na tom tviteru, ali evo sad čujem da je bilo 8.500 lažnih naloga. Moraću ja da postanem glavni bot na tviteru, pa da ima jedan čovek koji će da kaže nešto lepo za mene”, odgovorio je Vučić na konferenciji koja se prenosila uživo.

Brisanje nekoliko hiljada naloga botova SNS-a tviteraši u Srbiji maltene nisu ni osetili.

Većina se ubrzo „povampirila“, pa Buš misli da će sličnih akcija biti i u budućnosti jer, kako kaže, brisanje „bot“ naloga kompaniju Tviter ne košta ništa, a višestruko se isplati.

„Normalno je da raspravljaju o politici, ali ako jedna strana zluopotrebljava sistem kako bi dominirala raspravom i oterala sa tvitera one koji imaju drugačiji stav, korisnici će početi da sumnjaju da ništa na Tviteru nije istina. To je problem i za Tviter, ali i za njegove korisnike“, kaže Buš.

(Raskrikavanje)