субота, 26. септембар 2020.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Одговор Зорану Ћирјаковићу - једини избор левице су социјализам и патриотизам

Kоментари (49) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 четвртак, 18 април 2019 17:26
Ел_Команданте
Не верујем у глобалне идеологије, тако да не верујем ни у леви интернационализам. На неком ограниченом културолошком и етничком простору је могуће наћи идеолошко заједништво више народа, али на глобалном нивоу ипак не. Нека сви народи слободно бирају идеолошке матрице које им највише одговарају, и мислим да је време комунизма и капитализма показало колико несреће може да се изроди из идеолошког империјализма. Такође се не слажем да је национализам десничарска идеологија, шта више, не могу прихватити аутентичност национализма који не посвећује пажњу најбројнијој друштвеној групи у свакој нацији на свету, а то су радници и сељаци. Идеологија која занемарује интересе без премца највећег дела сопственог народа, не може бити национализам, ма колико се такви тзв националисти бусали у своје "српске груди", што су нам више пута доказали националисти класично десничарског односа према социјалним питањима, од Вука Драшковића па до Александра Вучића.
Препоруке:
19
6
2 четвртак, 18 април 2019 17:43
Pažljivi čitalac
I više nego korektkna polemika. Čini mi da je Ćirjaković sve vreme bio na tragu Kalikovog "dopunjavanja" Ćirjakovićevog teksta i da je neke stvari podrazumevao. No, svakako je Kalikova reakcija u obogatila mišljenje o mogućnosti izgradnje patriotske socijalističke partije u Srbiji. Još jednom, čestitke obojici na uvidima.
Препоруке:
21
9
3 четвртак, 18 април 2019 22:14
авнојска цивилизација
Нама се, међутим, чини да је одговор, у погледу националног и државног питања, не у национализму, звао се он „левичарски“ или „социјалистички“, већ у патриотизму.

Добро, а у име чега је онда "левица" 1945. решавала национално питање у Југославији, како су и говорили?

Нацртала расистичке авнојске границе. И то на бази "права народа на самоопредељење" и "равноправности народа", како су и унели у Устав из 1946.

Тада је право на самоопредељење добило и 1.400.000 Словенаца, 900.000 Бошњака, 800.000 Македонаца, 400.000 Црногораца. 1.900.000 Срба преосталих после НДХ преко Дрине је остало без икаквих права. Огромне српске територије су подељене између хрватске и бошњачке државе. Практично без икаквог реципроцитета (око 200.000 Хрвата и Бошњака је остало у српској држави, и то више у покрајинама), тако да је сав тај народ изопштен.
Препоруке:
25
12
4 четвртак, 18 април 2019 22:28
Ђорђе
Писао сам пуно тога и обрисао, јер не би могло да стане овде све што хоћу да кажем. Најсажетије говорећи, Шведска је уједно и Краљевина и највише социјалистичка земља на свету.
Препоруке:
13
16
5 четвртак, 18 април 2019 23:05
Јован
Изванредна анализа. Најзад разрешење патријотског и националног. Потпуно разоткривање лажне левице и прави путоказ за стварање странке социјалне (леве) оријентације остварање социјалне и правне државе. Ја бих допунио само са још две ствари које је г. Калик загребао, али није у потпуности дефинисао. Прави тест левице (лакмус папир) је њено изјашњавање о колонијализму и крупном капиталу. Укратко, стварна левица мора бити антиколонијална у сваком смислу и мора се борити против крупног капитала као највеће снаге сваког империјализма, као предуслова неслободе. Поздрав
Препоруке:
22
11
6 четвртак, 18 април 2019 23:43
Обојица у праву, али,..
1) Шта с патриотом који "примарно заступа и брани државу (отађбину), пре свега од спољашњих агресора и окупатора, (али и "агресора" и "окупатора"), а притом није рођен у тој држави и/или се с другом државом идентификује?

2) Шта с националистом, емотивним православним србендом који се стара о опстанку српства, а кредо му је Истина, Правда и Правичност за свако биће?
Препоруке:
10
6
7 петак, 19 април 2019 00:20
Горштак
Ћирјаковић има оригиналну идеју за сваку похвалу.

Радничка права, борба против израбљивања од стране домаћих криминалаца и компрадора уз садејство "страних инвеститора" - то је све горући социјални проблем (дакле питање за левицу) који уништава сво становништво, али пре свега српски народ чије је географско тежиште ипак у Србији (док други, тј. мањине, бораве претежно у другим државама). Затим, велики део тог социјално угроженог становништва могу бити националисти и имати јак осећај за националне теме. Зато су све те теме и леве и националне.

Недостатак суверенитета, национална понижења, идентитетски инжењеринг - што све спроводе империјалне силе у сврху боље контроле над овим простором, представљају суштинска питања која дотичу вертикалу националног духа, али и империјалне методе за осуду од стране оних левичара који нису гадљиви на национални идентитет, па ни на етнос, од кога Калик хоће да се дистанцира.
Препоруке:
9
6
8 петак, 19 април 2019 00:51
Горштак
Револуционарност Ћирјаковићеве идеје је у томе што се у њој интегришу 2 суштинске потребе већег дела народа: основне економске потребе за 80% становништва, са историјском одговорношћу према идентитету, прецима и потомцима, а да се не изневерава ниједна од те 2 идеје. То укратко може да се опише као идеологија Народне радикалне странке која је у 19. веку редовно освајала 70-80% гласова.

Оваква опција може бити инклузивна према мањинама, и то би било природно, али то је мање битно.

Генијалност је у томе да та добитна комбинација не треба да се раздваја на своје саставне чиниоце (тобоже леве или десне), што Калик управо и чини, вероватно јер не разуме суштину и ингениозност Ћириног предлога. Уместо тога, он само цепидлачи и робује лево-десним стереотипима и општим местима из политичке теорије, као да Србија нема сопствено историјско искуство са социјализмом већ више од 100 година, различито и од теорије и од западног искуства. Зато је његов текст неинвентиван.
Препоруке:
15
10
9 петак, 19 април 2019 01:46
sozgas
Okruglo pa na ćoše. Sto bre ljudi niste iskreni i otvoreni, pa lepo kazite, zalazemo se za narodnjacki nacional-socijalizam brdjansko-seljoberskog tipa, sto je to toliko tesko prelomiti...?
Препоруке:
9
20
10 петак, 19 април 2019 09:53
Спиридон
Тја, господин Ћирјаковић се претежно свађао са собом самим из млађих дана а друг Калик и даље верује у прву причу коју је слушао као као дечак, тако да је све у свему ова расправа у суштини нека врста Дон Кихотовске борбе са ветрењачама времена кога више нема. Не може се са застарелом мапом тражити адреса у граду, када више нема ни те куће нити се та улица више тако зове, не може се премеравати однос левице и деснице са прашњавим аршином из доба модерне, фабричких димњака и радничке класе. Што рече препаметно неко овде, ено вам Шведске са све краљем која је више социјалистичка него било ко у свету, али то је зато што се Швеђани нису играли омиљене игре у Србаља а то је ко ће лепше да префарба пола неба у жељену боју, већ су направили себи самима државу са огромним словом Д, а то нису бесмислене војне параде, авиони, ракете и ђенерали а још мање је то велики отац нације који гледа у светлу будућност, већ је то систем коме је појединац центар васколиког Универзума...
Препоруке:
11
22
11 петак, 19 април 2019 10:03
Спиридон
Тако да, најискреније препоручујем да се погледа данашњи свет, онакав какав јесте а што је још битније, да се погледа Србија данас онаква каква јесте и да се покуша прво поправити своја сопствена ограда, у свом дворишту да се трава покоси и своје ђубре почисти испред прага, уместо да се оре по геострактичким небесима, па онда гдин Ћирјаковић коси мало патриотски ка националном у десно а друг Калик опет коси братствено-јединствено и класно освешћено на лево, па је онда ту у расправи са прикљученијима дошло до извесне пометње. Каква црна левица, каква национална десница, какви бакрачи, када вам земљом Србијом влада свемоћни Вођа који је либерални левичар исто онолико колико и популистички десничар, кога ЕУ хвали а цар Путин на ревер Невскога орден качи, коме панегиричне оде испевају како Соња Лихт и Јелена Милић, тако и патријарх и Миле Додик...
Препоруке:
14
20
12 петак, 19 април 2019 14:42
@Спиридон
ЕУ, Соња Лихт, Јелена Милић... су део "панегиричких небеса".
Препоруке:
7
2
13 петак, 19 април 2019 16:56
vulnerabilna grupa
Levica mora da se zapita zašto u trenutku kada se beda i beznađe šire zemljom kao požar, oni čije interese zastupa ne glasaju za nju. Da li je to zato što nemaju dovoljno prostora u medijima? Ne. 1920. na parlamentarnim izborima komunisti postaju treća po snazi politička stranka, sa 59 od 419 mesta u Ustavotvornoj skupštini. Koliko mesta u Skupštini levica ima danas? NIJEDNO. Dačićev SPS ima veze za socijalizmom koliko i kišobran sa šivaćom mašinom. Stvar je u tome što je "diskurs" levice potpuno odnarođen i anahron. Njen rečnik je hermetičan i nerazumljiv ljudima kojima se obraća. Njene dileme su lažne i salonske, teoretske i jalove. Pitati se da li će desnica da se okoristi populizmom u trenutku kad imate pola kamiona pristalica u zemlji na ivici gladi je neozbiljno. Gospodo i drugovi levičari, vi ne poznajete svoj narod. Njega nije briga ko se s kim ljubi u usta. Narod je ponižen i sablažnjen opštim nemoralom. Ne zna ni šta je proletarijat. Prodaje se za sendvič jer ste ga VI izdali
Препоруке:
12
4
14 петак, 19 април 2019 17:39
Stanić Milan
Marx jedan svoj istup počije rečima:" Sav društveni život je bitno praktičan.Sve misterije koji teoriju nav oide na misticizam nalaze svoje racionalno reše nje u ljudskoj praksi".Ovaj stav Marxa nije ništa novo,naprotiv,ovo je na liniji Hegelove,Fojerbahove i Heseove misli.Već u Manuskriptu i Tezama o Fojerbahu naziru su se pravci kapitalnog teorijskog,sveukupnog Marxovog dela.

Šta je to danas levica i da li uopšte ona postoji kao celovit ideološki projekat.Prof. Koljević u jednom osvrtu(aktualni trenutak levičarske Grčke revolucije)govori o tzv.malim revolucijama koje imaju ograničen domet sa mnogo kontraverza da bi svoj put završile u nekom kontraverznom političkom galimatijasu.Vreme otvorene,grube klasne borbe,koja u principu završava sa krvi negcijom vladajuće klase(bar za sada)je iza nas.Danas, zahvaljujući nekoliko informatički revolucija "Homo Faber" je prošlost,pošto se radi o visokoobrazovanoj radničkoj klasi i njene postupne aristrokratizacije.
Препоруке:
10
8
15 петак, 19 април 2019 17:50
ко сав нормалан свет
Нама се, међутим, чини да је одговор, у погледу националног и државног питања, не у национализму, звао се он „левичарски“ или „социјалистички“, већ у патриотизму.

Колики су досадашњи српски демографски губици због оваквих и сличних будалаштина?

Колико би данас било Срба на Балкану и каква би им била перспектива, да су Срби "ко сав нормалан свет" бринули првенствено о свом народу, својим селима, својим етничким територијама?

Да су "ко сав нормалан свет" правили националну државу првенствено на својим етничким територијама. Да су при том "ко сав нормалан свет" водили рачуна о реципроцитету. Између осталог и зато да би, без обзира да ли им је завичај ту или је ушао у размену, сви Срби у српској држави били свој на своме, а не као данас. Не би им баш сметао ни пристојан излаз на море на који би овако били натерани.
Препоруке:
10
9
16 петак, 19 април 2019 18:07
Stanić Milan2
(nast)
Gosp. Ćirjaković zahvaljujući širokom obrazovanju dozvoljava sebi luksuz, iz vizure futurističkog pogleda,eksperimentiše sa jednom nedefinisanom idejom,svodeći delovanje levice u jednom skučenom prostoru kao što je Srbija.Nota bene! U svom istupu čini istočni greh(prema shvatanju druga Kalika),pozivajući u pomoć religiju.Ali,ima tu dosta istine.Sam Isus Hrist je bio revolucionar u vremenu i prostoru u kome je delovao.Govoreći u Galileji kaže: "Ostavite vaše mrtvace da pokopaju svoje mrtve,ostavite sve i pođite samnom u život večni."Šta su bivše hrišćanske zajednice nego nukleusi primarnog komunizma(Marx ga definiše kao primitivni komunizmom;gde nema Grka,ni Jevreja,ni divljaka,ni Skita,ni robova,ni slobodnjaka - svi su bili jednaki pred bogon i breaća u Hristu.Istina,radi se o apstraktnoj jednakosti-jednakosti pred bogom,kao Apsolutom,jer se povlašćenoj klasi osveta odlaže do strašnog suda.
(u trećem postu odgovor drugu M. Kaliku)
Препоруке:
13
4
17 петак, 19 април 2019 18:36
Stanić Milan3
(nast.) Drugu Mariju Kaliku

Pojam savremene levice trebao bi označiti emancipatorsku delatnost,koja se ne može ograničiti postojećim poretkom.Savremena levica zahteva uvek više u pogledu prava i sloboda,ravnopravnosti naroda i ljudi,radno -klasnu i opštu emancipaciju.
Nova levica se mora zalagati za novo društvo(nazovimo ga Demokratski socijalizam).Taj socijalizam ne bi imao nikakve veze sa poznatim oblicima socijalizma,koji i nije bio socijalizam.Zato u idejnom projektu levice treba biti realni socijalizam,parlamentarna demokratija,razotuđenje čoveka,dakle pretvaranje realnog sveta u domovinu humanuma.U program levice treba da uđe borba za pravnu državu,vladavinu prava,borba protiv svakog oblika diskriminacije.U dosadašnjoj praksi empirijskog socijalizma došlo je do razlaza između teorije i prakse.To u praksi zahteva obnovu kritičke misli o levici - socijalizmu kao projektu,pokretku i popretku.
Препоруке:
10
4
18 петак, 19 април 2019 21:02
мене занима
Од чега живе ови људи кад имају времена за овакве доконе расправе?
Препоруке:
7
14
19 петак, 19 април 2019 21:10
R E D D Y
I Kalik i Ćirjaković su galaktičkim maglinama daleko od shvatanja onoga što se zbiva u svetu. Finansijski kapitalizam visi o koncu a istrajava isključivo megalomanskim berzanskim manipulacijama koje podržava enormna novčana emisija. To grotlo iz koga kulja magma, zapravo, ekstremno usijana lava, ustvari prava pravcata monetarna plazma koja "drži" globalnu kapitalističku krhotinu i kreira privid da se ništa ne menja. Otuda, i ovakva trabunjanja o nekakvoj levici i nekakvoj desnici pa i o nekakvom patriotizmu. Ovaj poslednji je samo prozirni veo namaknut na ocvali cvet građanskih iluzija da se može postići nekakav balans. Levica i Desnica su kategorije prevaziđenih ideoloških modela. Svet robotizacije i automatizacije je naše okruženje, zapravo, to su istinski revolucionari kao nekada u Marksovo doba, parna lokomotiva. Kalik, Ćirjaković i njima slični ne prepoznaju Marksovu misao...
Препоруке:
15
13
20 петак, 19 април 2019 22:00
александар
"Левица", "десница", у ово данашње време углавном отрцани, изанђали и сасвим обесмишљени појмови. Хајде да неко данас са потпуном сигурношћу "потврди" која политичка снага је "левица" а која "десница". Знам да се аутор због својих очигледно веома чврстих, изграђених ставова не би сложио.
Лично, до овог текста сам имао веома позитивно мишљење о Калику. Сада сам помало разочаран.
Донекле је симпатичан тај ауторов идеолошки и идеалистички жар, у данашње време веома редак у таквом облику.
Али у вези са тзв. "левичарским" опсервацијама о национализму као нечему што је негативно и супротстављено тзв. "левици", не знам, најблаже речено не бих могао да се сложим.
Што би мени одвратни западњаци, било "левичари" или "десничари" рекли, није моја шоља чаја.
Препоруке:
8
11
21 петак, 19 април 2019 22:03
Марио Калик
Друже Станићу, слажем се да су то идеали демократског социјализма. Али бојим се да пут њиховог остварења мора да води кроз класну борбу и револуцију, не искључујући ону крваву. Јер тешко да ће се владајућа класа мирно и добровољно одрећи свог власништва, моћи и привилегија. Све социјалне реформе кроз историју су се одвијале кроз револуцију или под њеном претњом.

Такође, то што се једним делом променио технолошки облик рада не значи да се променио идентитет радничке класе. Припадништво класи одређује се према односу спрам власништва нас средствима за производњу и положају у процесу производње. Тако сви они који су лишени тог власништва, и налазе се на нижим нивоима извршног рада, представљају радничку класу, без обзира којим се радом бавили. Нижи службеник банке који се бави интелектуалним радом, једнако је радник као и неки физикалац. Зато ни "homo faber" није изумро, само је делимично променио облик. А и чињеница да се поново морамо борити за осмочасовно радно време то доказује.
Препоруке:
19
15
22 петак, 19 април 2019 22:45
Stanić Milan
@ drug Mario Kalik
U principu se slažem s Vama gledajući realno vreme u kome živimo.Kapitalizam 19 i 20-og veka nije isti kao današnji.Od svog postojanja on je pokazao veliku snagu reprodukcije,zahvaljujući informatičkim revolucijama,grandiozno je razvio proizvodne snage,izvršio snažnu integraciju nauke stvarajući sve pretpostavke za opšti napredak čovečanstva.Razvijeni svet je krupnim koracima ušao u postkapitalističko društvo stvarajući svetske dominacione sisteme kroz integrisana društva,pri čemu je otupljena oštrica ideologije,sa scene nestaje klasična država,a sve više dolazi do regionalnog povezivanja za što je najbolji primjer EU.U budućem vremenu otvorene regionalne zajednice će dolaziti sve više do izražaja, i njihovo "bočno" povezivanje sa sličnim iz susjednih država,pošto će čovek u lokalu zadovoljiti skoro sve svoje potrebe potrebne za normalan život.To ima za posledicu transfer funkcija centralne države.Mislim da je tu šansa integrisane pluralističke levice.
Препоруке:
8
13
23 петак, 19 април 2019 23:01
R E D D Y
Ma, tačno je to da nema više homo fabera i da je promenjena forma ali je promena tako temeljna da se i sam pojam vlasništva difuzirao. To je ono što Kalik ne shvata a o Ćirjakoviću je i suvišno pisati. Pojam vlasništva je pretrpeo korenitu izmenu a o tome je pidsao još jedan Adolf Berle, a ako hoćete i sam karl Marks koji je zapazio da je akcionarski kapital već prva forma podruštvljavanja privatnog kapitala. Danas, kada se taj fiktivni kapital umnožio do mere pukih konfeta, takoreći egzistirajući u paperjastom obliku, postaje kao takav podložan do sada neregistrovanim manipulacijama a u taj proces, odnosno pravi pravcati kovitlac, već su se odavno inkorporirale brojna institucije, na kraju i same države. Takva fluentnost, zapravo, rašomonijada je geometrijskom progresijom ubrzala tokove kapitala i postala svojevrsna enigma i za sam gremijum finansijskih mudraca i gurua. Drugim rečima, Igračka im se otela iz ruku i sada vija "kosmičkim visinama" zemaljskog nam šara......nasstavak
Препоруке:
15
12
24 петак, 19 април 2019 23:08
R E D D Y
U tome je poenta savremene svetskoistorijske zavrzlame u odnosu na relaciju kapitalizam-socijalizam. To mnogi ne shvataju pa čak i takvi kao jedan izvanredno obrazovani predavač Mario Kalik. U našoj ali i u sredini svetskih polit-ekonomskih dumanja malo njih se bavi ovakvim kritičkim putešestvijama modernog kapitala, njegovim menama, transformacijama i kompleksnim procedurama. I dalje se sve svodi na klasičnu shemu Levica-Desnica, neoliberali, demokrati i patrioti. To su smešna i naivna i nadasve prevaziđena svrstavanja koja bukvalno ništa sadržinski ne poturaju za razumevanje u smislu prethodnog sadržaja...
Препоруке:
14
12
25 петак, 19 април 2019 23:17
R E D D Y
Usudiću se da bacim jednu "kosku" kao što je "dezintegracija robne vrednosti" a sve asocirajući na napred napisano, makar da bi neko shvatio koliko je u pitanju sličan fenomen, ovog puta s finansijskog aspekta. Inače, to je sintagma profesora Živojina Rakočevića koji je pojašnjavajući svojevremeno nove fenomene odapeo ovako jednu "otrovnu strelu" oko koje se, izgleda, niko nije previše uzbudio. A ja mislim da je upravo on prodrmao sveprisutni sindrom nerazumevanja i neshvatanja onog oko čega se vrti ova naša uveliko nesretna i nesrećna kompozicija.........
Препоруке:
15
12
26 субота, 20 април 2019 12:22
Ivan
Ako neko od pisaca moze da mi odgovori kako ce se u Srbiji isplacivati penzije za deset godina i zasto svi cutke prelaze preko tog problema koji je vec sada na nivou Dafiment banke. AV ce biti kao Deda Mraz prema coveku koji ce morati da reformise penzioni sistem ako vec nije i kasno. Vec vidim kako MMF finansira centre za eutanaziju koju otvara NVO a reklamira PINK. Gde vi ljudi ziviti, glave su u pitanju ako ne i drzava.
Препоруке:
8
0
27 субота, 20 април 2019 13:12
Марио Калик
@ Reddy

Та прича о шпекулативном капиталу који се осамосталио и високо лебди изван нашег домета није ми посебно уверљива. Видимо да је он још увек итетако причвршћен за земљу и земљаске интересе, доносећи одређеним нацијама и њиховим владајућим класама богатство, а другима сиромаштво. Оног тренутка када видим неки битан сукоб између транснационалног капитала и националних држава великих западних сила, почећу да верујем у моћ тог слободно-лебдећег капитала. До тада подела на патриотизам и издајство остају релевантни, поготово за мале и слабе државе које су на мети крупног иностраног капитала. А чак и тада подела на левицу и десницу остаје очувана јер се транснационалној капиталистичкој класи мора и једино може супротставити интернационална радничка класа.
Препоруке:
15
16
28 субота, 20 април 2019 13:14
Марио Калик
@ Reddy

На основу онога што сам чуо од Ж. Ракочевића из прве руке, дружили смо се један период, нисам импресиониран дометима његове економске критике, а поготово алтернативом коју је заговарао и у чијем креирању је 60-их и 70-их година учествовао (економске „реформе“ и либерализација социјалистичке економије).

Акционарски капитал није суштински укинуо неједнаку расподелу власништва. То што хиљаду људи учествује у власништву по 100 долара, а један држи 100.000 долара, не значи никакву економску равноправност.

Такође, социјалне револуције су једно, а технолошке друго. Свако инсистирање на овим последњим као по себи социјално револуционарним идеолошки замагљује чињеницу да ми и даље живимо у капитализму. Компјутер или интернер мења само његов облик, а не и суштину.
Препоруке:
13
15
29 субота, 20 април 2019 18:27
света револуција
Такође, социјалне револуције су једно, а технолошке друго.

Такође, наука је једно, а политика друго.

Мада се наравно прожимају, код Маркса ипак могу доста добро да се разликује у основи научни увиди од политичких ставова и програма.

Oд тога смућкана религија.
Препоруке:
2
7
30 субота, 20 април 2019 18:53
R E D D Y
@Mario Kalik

Upravo to što ste napisali o "alternativi" i prof. Žiki Rakočeviću odnosi se na malu i veliku ekonomsku reformu iz 1961. odnosno 1965. godine. To je bila jedina šansa da se SFRJ održi. Iza svega je stajao Milentije Popović, jedan od najprestižnijih marksističkih mislilaca i u nas i u svetu. dometi njegovih analiza su bili veoma visoki. Međutim, razočaran Titovim vrludanjem u pogledu sprovođenja narečene reforme taj čovek je doživeo gorku sudbinu tragično izgubivši život u bioskopskoj dvorani. Znam da je bio duboko razočaran praktičnim odbacivanjem njegove zamisli. Ž. Rakočević je bio dugogodišnji saradnik i šef njegovog kabineta. Baš je otklon od te reforme utabao put k potonjem raspadu SFRj. Tako možete i shvatiti ko je bio glavni krivac za ovo što se nama dogodilo. Drugo, budući da ste bili sledbenik i obožavalac ideje i dela Mihajla Markovića moram pomenuti da taj profesor nije baš najbolje stajao sa Marksom i njegovim uvidima pa se plašim da ga i vi sledite...
Препоруке:
12
13
31 субота, 20 април 2019 18:55
итд или ...
рече неко "(Marx ga definiše kao primitivni komunizmom;gde nema Grka,ni Jevreja,ni divljaka,ni Skita,ni robova,ni slobodnjaka - svi su bili jednaki pred bogon i breaća u Hristu.I"

но зна се следеће

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:539694-Zasto-Marks-i-Engels-nisu-voleli-Srbe


отуда је зачуђујуће да ико од ових другова коментатора воли Маркса или пак у његовој идеји налази водиљу?!?!?!
Препоруке:
9
13
32 субота, 20 април 2019 19:01
R E D D Y
@света револуција

Мора се схватити да наука није никаква изванидеолошка сфера. И она је чак суштаствени део политике јер је ова последња најфундаменталнија друштвена функција. Дакле, и наука је у извесном смислу идеологија...
Препоруке:
16
5
33 субота, 20 април 2019 19:05
итд или ...2
неко рече да треба ствари посматрати у садашњости и наведе други пример Шведске, шта је са примером Кине, комунистичка земља, са потпуном контролом, ко није био у Шангају као странац и није видео камере на сваком кораку а у хотелу вас сликају да би имали инпут за Фејс рекогнишн софтвер захваљујући коме у 25 милионском граду могу свакога пронаћи за 15 мин?! '- добри стари Орвел на делу, гле чуда исто као и у САД где кад уђете у воз метроа љубазно чуејте глас спикера који вас обавештава да ће сваки ваш разгоовр бити снимљен, или улице Лондона премрежене камерама?!

да ли треба рекламирати своју земљу по јефтиним људима? и тако привлачити експолоататоре пардон даваоце хлеба нам насушног?

то су животна питања, остало је трућање у понављаним комунистичким дебилним матрицама
Препоруке:
10
11
34 недеља, 21 април 2019 07:09
R E D D Y
Nije nimalo čudno što je najtemeljnija društvena disciplina kakva je politička ekonomija poslednjih decenija skrajnuta na marginalije naučnih interesa. Ustupila je mesto kojekakvim sociologijama, istoriologijama, politikologijama, etnologijama, psihologijama pa ako hoćete i filosofijama, tipičnim građanskim disciplinama. To jeste, naravno, bila i politička ekonomija ali sve do korenite kritike koju je doživela delom Karla Marksa. Uostalom, nije ni Đerđ Lukač svojevremeno istakao da se sociologija pojavila baš u vreme kada je buržoaska politička ekonomija kolabirala pa je pretendovala da ovu zameni, afirmativno tumačeći postojeći buržoaski poredak. Na tom fonu se javljaju i sve pobrojane discipline sa njihovim kobajagi ekspertima i znalcima koje običan svet ne prepoznaje kao najobičnije apologete postojećeg poretka. Tome su svakako doprinele i petparačke tobož marksističke teorije o revolucijama, odnosu klasa, ideologijama, itd. Nije se primetila a nije ni mogla, iz upravo iznetih.....
Препоруке:
13
8
35 недеља, 21 април 2019 12:18
Stanić Milan
Централно питање Марксовог учења је човек - човек,као
генеречко и друштвено биће.У дискусији треба поједноставити ствари и ставити човека на прво место.У класном друштву човек - радник је роба(као и свака друга)која има своју цену зависно од друштвених услова и времена.Заробљен и обесправљен његова се слобода своди на повремен излазак на изборе и ништа више.Он послужује свет ствари и свет роба у власништву другог.Дакле,да би човек био слободан у класном друштву он мора овладати материјалном основом живота,а то значи процесом производње,расподеле, размене и потрошње.Не може постојатаи демократско друштво ако се демократија не прошири на економску сферу.Другим речима, то значи,да политичким правима претходе и економска права.Слобода,као спознана нужност мора бити предодређена економском слободом."Асоцијација слободних произвођача" значи да радник постаје колективни предузетник чиме се укида најмани однос и рад постаје слободан.
Препоруке:
12
5
36 недеља, 21 април 2019 12:40
Stanić Milan2
Делим мишљење са госп.Reddyem о изузетном значају политичке економије као најбољег теоретског дела у анализи анатомије капитализма.У свом делу; Капиталу и Теоријама о вишку вредности врло пластично објашњава бит капиталистичке производње.Маркс дограђује схватања Смита и Рикарда,усваја теорију о вредности,али аналитички појашњава његову генезу- својом новом теоријом о вишку вредности,објашњавајући начин капиталистичке експлоатације,јер вредност радне снаге као робе и њена искориштеност у току радног времена су различите категорије.Радник само део радног времена користи за надницу,а остали део за капиталисту,јер кључ за разумевање експлоатације није профитна стопа,већ стопа вишка вредности.Само тада,кад се вишак вредности не представља спрам читаве суме вредности капитала,већ спрам његовог промењивог дела,показује се преави степен стварне експлоатације радне снаге као робе.
Препоруке:
10
6
37 недеља, 21 април 2019 16:39
R E D D Y
ELEM, profitna stopa je maska kojom se služi kapitalistička klasa da bi stvorila utisak da i njihovi predstavnici kobajagi nešto proizvode i stvaraju novu vrednost dok u eminentno ekonomskom smislu taj višak vrednosti isključivo kreira eksploatisana radna snaga. I to je sve u redu. Ali, prosto začuđuje pa i izluđuje sasvim pogrešna teza Marija Kalika, navodim....."Такође, социјалне револуције су једно, а технолошке друго. Свако инсистирање на овим последњим као по себи социјално револуционарним идеолошки замагљује чињеницу да ми и даље живимо у капитализму.". Pa, zar nije Karl Marks poručio da je "parna lokomotiva najveći revolucionar" njegovog vremena. Kako su to soc. revolucije jedno a tehnološke drugo!?? Zar jedna ne generiše drugu, odnosno druga prvu po redosledu kako je navedeno? Kapitalizam je, dakle, osamostaljeni ambijent u kome tehnologije nemaju nikakvu ulogu!?!??
Препоруке:
14
8
38 недеља, 21 април 2019 21:10
Марио Калик
Капитализам револуционише производне снаге, о томе је Маркс говорио, и то није спорно. Али, сам друштвени систем, па тако и капиталистички, дефинише се преко производних односа, а не производних снага. Унутар капитализма има разних технолошких револуција (индустријска, информатичка итд.), али капитализам као систем у својим темељима није промењен (доминантна приватна својина над средствима за производњу), ми и даље живимо унутар њега. Да је тако како Ви мислите, одавно би парна локомотива сама по себи довела до социјалистичке револуције. Маркс је мислио да социјалне револуције настају онда када развијене, социјализоване производне снаге дођу у сукоб за заосталим, приватизованим производним односима, и веровао је да је пролетерска револуција у том смислу историјски нужна и надолазећа. Међутим, то се на Западу није десило, схватило се да је до ње дуг пут који иде преко изградње и јачања компартије, класне свести, класне борбе итд. Ту је лењинизам дао свој оригиналан допринос.
Препоруке:
8
12
39 недеља, 21 април 2019 21:27
Марио Калик
Маркс није револуционисао само економску теорију, него и филозофију, нарочито у својим раним списима, што је прегнатно изражено у 11. тези о Фојербаху - повезивање филозофије са револуционарном праксом. Зато су и марксистичка филозофија и марксистичка економија нужни саставни делови марксизма, и међусобно се допуњавају.(Критика) политичке економије јесте нужна, у њој је Маркс дао значајан, па и кључан допринос развоју мишљења, али није довољна, већ једино у садејству са његовим филозофским списима даје целовиту и превратну слику о постојећем друштву. Такође, тачно је да друштвене науке које сте набројали могу бити, биле су и јесу великим делом идеологије буржоаског друштва, али оне не морају бити и нису само то. Сам Маркс је био полихистор, и успешно је раздвајао идеолошке од научних елемената у тадашњим друштвеним наукама, и ове друге уграђивао у своју теорију. Уосталом, постоје и марксистичка социологија, марксистичка историја, марксистичка економија (како већ рекосмо) итд.
Препоруке:
8
13
40 понедељак, 22 април 2019 05:58
R E D D Y
Druže Kalik,

dajete veoma netačne, zapravo, sasvim netačne tvrdnje!
Kako to mislite da se "društveni sistem"/!?!?!?/ karakteriše samo proizvodnim odnosima a ne i proizvodnim snagama? I zar je, sasvim dogmatski, moguće razdvajati jedno od drugog. Proizvodne snage i proizvodni odnosi su spregnuti i samo se na takav, dijalektički način, mogu definisati i identifikovati. I o kakvom društvenom sistemu pišete!?!?!? Zar nije u pitanju društveno-ekonomski sistem??? Izgleda da ste prethodnu kvalifikaciju svrsishodno koristili kako bi eliminisali upravo drugi deo/ekonomski/ sastavnice. To je nedopustivo i ukazuje na manipulaciju. To je nedostojno i Vas i pogleda na svet koji držite. Drugo što je sporno pri vašim karakterizacijama je da ste tehnološku revoluciju razložili na industrijsku i informatičku kao da su u pitanju dve raznorodne stvari, dva raznorodna pojma Opet nedijalektički i krajnje dogmatski!!! Pa, zar obe nisu spletene i takoreći genetski bliske, da ne pišem, identične.
Препоруке:
13
6
41 понедељак, 22 април 2019 06:16
R E D D Y
I ponovo u istu svrhu, manipulacije radi e da bi uspešnije podvukli ranije iznesenu netačnu i površnu tezu o nekoj suštinskoj razlici između navodno dve raznorodne tehnološke revolucije. Ovo su već opasna i ničim opravdana zastranjivanja. Dalje, pišete da kapitalizam u svojim temeljima nije promenjen!? Da li se vi šalite ili zbijate šale i pošalice? Šta su predstavljale silne nacionalizacije i pribegavanje planskim rešenjima u posleratnom dobu kod evropskih zapadnih društava i njihovih ekonomija. Pišem o Ujedinjenom kraljevstvu, Francuskoj, Holandiji, skandinnavskim zemljama, Zapadnoj nemačkoj, itd. Bile su to velikim delom reformisane ekonomije sa izvanredno razvijenim socijalnim službama i za naše socijalističko društvo nepojmljivim predstavama a za primer neka vam posluži postojanje čak i u ustavnom dokumentu Nemačke odredbe "Sozial-marktwirtschaft", dakle, socijalno-tržišne privrede u kojoj postoji institut radničkog saveta u formi trećine članova upravnog odbora!
Препоруке:
13
6
42 понедељак, 22 април 2019 06:32
R E D D Y
Šta je, onda, uopšte značila ona nemačka složenica, MITBESTIMMUNG!? Pa, upravo je ta "parna lokomotiva", iz Marksovog doba i tradicija borbe radničkog pokreta dovela, između ostalog i do takvih rešenja. Vi to sasvim nedijalektički previđate i sramno zaobilazite. Pa, upravo je sukob, kako Vi to pišete, socijalizovanih proizvodnih snaga i privatizovanih svojinskih odnosa, i doveo do pomenutih rešenja Vi te rezultate potcenjujete i, kako mi se čini, u najboljoj tradiciji marksističke ortodoksije, omalovažavate dajući primat državno-političkom ustrojstvu socijalističke zajednice Videli smo do kakvih je pogubnih rezultata, na primeru SSSR-a, SFRJ i drugih zemalja evropskog socijalističkog lagera, to dovelo. Lokomotiva uobražene i birokratske kaste je zato uspela da sruši istinsku socijalističku ideju koja se kroz praksu izgradnje i obnove jugoslovenskog društva razvijala. Na takvom primeru lenjinizam je, naprotiv, omanuo, jer nije zapazio pojavu birokratske moći kao odlučnog razbijača
Препоруке:
13
6
43 понедељак, 22 април 2019 06:48
R E D D Y
A ako je već reč o marksu kao polihistoru onda još jednom protumačite Garodija ali i Kostu Akselosa i njegovu knjigu, "Marks-mislilac tehnike", svakako i ostale autore. Verujem da ste ih prošli ali i da ih niste odgovarajuće uvažili. I to "razdvajanje" ideoloških i naučnih elemenata koje pominjete upravo će/te naći kod pomenutih autora. Dakako, u pitanju je prepoznatljivi "Epistemološki rez". I još jednom, ne postoji nikakav marksizam pa tako ni marksistička sociologija, marksistička istorija a pogotovo ne marksistička ekonomija. To su nagluve nauke. Ono što postoji je jedino tradicija Marksove misli i samo se na tom tragu plodonosno može razmišljati. Očigledno je da je na vas jak pa i prejak uticaj ostavio Mihajlo Marković koji se nije najbolje snalazio u ovakvim pitanjima.
Препоруке:
12
6
44 понедељак, 22 април 2019 09:00
Марио Калик
Господине, за такве попут Вас је и Маркс изговорио "Ја нисам марксиста!" Слободно наставите да живите у Вашој верзији "марксизма" која изједначава технолошку револуција са социјалном/социјалистичком, државни капитализам са социјализмом, а високе и далеке измаглице шпекулативног финансијског капитала са "неминовним" иманентним рушењем капитализма "које само што није", о чему фантазирате годинама на овом порталу. За то време ми, који сматрамо да са Марксовом мишљу и мисијом то мало има везе, живимо у суровом свету капитализма ове или оне варијанте, и покушавамо да на њега дамо смислен и радикалан одговор.

Ја сам поштовалац и једним делом следбеник, а не "обожавалац лика и дела" М. Марковића, како упорно подмећете. Да сте прочитали мој In memoriam Марковићу, видели бисте и значајна места разилажења између нас двојице. Пре ће бити да сте Ви обожавалац Ж. Ракочевића у чијим идејама и критикама нисам видео ништа аутентично социјалистичко.
Препоруке:
7
13
45 понедељак, 22 април 2019 09:03
Марио Калик
Да, све ми је познато што сте написали за његову улогу у привредној „реформи“, везу с Милентијем Поповићем итд. Али, за мене, и са Марковићем се ту сасвим слажем, то је била контрареволуционарна економска политика. Какве везе имају Маркс и социјализам са тржиштем, приватизацијом и либерализацијом, што је била суштина „реформи“?! Њене последице одмах су се осетиле. Масован пораст незапослености, и с тим у вези, нагли пораст радничке емиграције, пад економског раста итд.; не чуди да је као реакција уследила студентска побуна '68. Ракочевић је острашћено говорио о својим сукобима са праксисовцима тих година, и често је наводио, у негативном контексту, како се нпр. Љ. Тадић „хватао за револвер кад бисте му поменули 'приватну својину'“. То ми је било довољно да према њему постанем скептичан. Вама драстично недостаје познавање и елементарно уважавање филозофије, укључујући Марксову, јер би Вас то сачувало од оваквих искривљавања Марксове мисли.
Препоруке:
7
13
46 понедељак, 22 април 2019 09:05
Марио Калик
Нећу даље полемисати с Вама на ову или било коју другу тему. Још једном се показало да сте неспособни за рационалну и пристојну размену аргумената. Одмах прелазите на вређање, подметање, и томе слично. Ви сте у својој глави исконструисали да сте не знам какав познавалац Маркса, и живите у тим измаштаним висинама са којих сујетно и арогантно гледате и прозивате све остале. Ја у тим комплексима и фрустрацијама не желим да саучествујем, те потражите неког адекватнијег саговорника, мада у Вашем случају то тешко да је могуће.
Препоруке:
4
15
47 понедељак, 22 април 2019 14:02
Stanić Milan
Druže Mario,
Iskreno žalim što se ovaj interesantan panel završi ovako ružno,pogotovo što je pružena retka prilika da se nešto više kaže o emancipatorskoj ulozi levice,kako danas,tako i u futuru I i II.
Moramo poštovati načelo: Quot capita tot setentiae,e sad je pitanje samo praga tolerancije.Podsetio bi Vas na jednu Senekinu misao:Komplimente i uvrede ljudi trebaju jednako primati, komplimenti neka te ne vesele,a uvrede neka ne vređaju.Onog momenta,kada nam ponestane argumenata,mi prelazimo na lični teren koristeći uvrede umesto argumenata.Ne možete poreći enciklopedijsko znanje gosp. Reddya,koji nažalost ostaje usamljen na ovom panelu.E,sad što njegove opaske ubadaju poput žaoke,to je drugo pitanje.Otac moderne sociologije nije Marx,nego Weber.Marksova filozofija je nastavak Hegelovog objektivnog idealizmaitd,itd.Naše znanje i saznanje je ograničeno
vremenom i prostorom u kome živimo.Ipak,svi ljudi,sve znaju.
Препоруке:
15
6
48 понедељак, 22 април 2019 18:24
R E D D Y
Strašno je da je vama kao i većini tzv. levičara ostala potpuno strana ideja o reformi iz 1965. godine. Pišete o njenim posledicama a da ih pogrešno razumete. Ono što ste naveli..nezaposlenost i tsl. je posledica ne reforme iz te godine već neuspeha državno-planske i centralističke privredne orijentacije u smislu obezbeđenja daljeg privrednog rasta i poslovanja na osnovu privrednog računa. zato se i pokušalo sa tržišnim osamostaljivanjem privrednih subjekata kako bi se učvrstila tržišna integracija i povezivanje preduzeća na zdravim osnovama. Usled neuspeha tog poduhvata kome je i sam Tito na kraju podmetnuo nogu i došlo je do nacionalističkog divljanja i birokratizovanja partije i nacionalno-državnih struktura. U tome bi i trebalo tražiti uzroke i razloge raspada SFRJ a ne u onome što ste naveli. Vaša interpretacija je naivna i površna uz, sada tek shvatam, nepoznavanje onoga što je fundament Marksovog dela. Kao i većina filosofa vama je najslabija strana politička ekonomija.
Препоруке:
11
6
49 понедељак, 22 април 2019 18:38
R E D D Y
A to je najtemeljnija društvena disciplina. To je bila slaba tačka i Mihajla Markovića o kome, inače, kao čoveku, sve najbolje mislim. Vi ste ostali na tom putu, nesposobni da produžite sve vijugavijim planinskim stazama ka vrhu. Ugodnije vam je da se "izležavate" na oveštalim i pohabanim marksističkim dogmama koje uveliko koincidiraju sa staljinističkim predstavama o nekakvom ustajalom kapitalizmu koji trajno ne menja svoj karakter. Niste u stanju da prodirete dalje u osmišljavanju i nalaženju puteva izlaska iz ukorenjenih predstava. Otuda tako besne i ničim podastrte invektive prema meni. Žalosno je da su prvorazredne mete među levičarima uvek bili oni u njihovim redovima koji su dovodili u pitanje petrifikovane misli, zapravo dogme, jer iza svega stoje reputacije, glorifikacije i "zvezde koje nikada ne padaju s neba". Bojim se da ste umislili da ste vi jedna od takvih jer sam upravo ja pokušao da je skinem. Prirodno je da tako reagujete, ljutili se makoliko.
Препоруке:
12
7

Анкета

Да ли мислите да ће у наредних годину дана у Србији бити одржани нови парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер