Ценим ауторово излагање о Неродимљу, једном од највећих српских дворова у средњем веку. Такође ми је било занимљиво и излагање о Урошевцу.
Али, постоји једна испправка. Пруга о којој дотични говори је 1873. године ишла до Косовске Митровице, а не до Краљева. Изградња ове пруге је имала за циљ да се споји Аустроугарска и Турска, а не Краљево, које је тада било у Србији.
Ова пруга је била пројекат да се оствари веза између Босне и Херцеговине (касније дате на управу Аустрозгарској Берлинским Конгресом), преко Санџака, са осталим Османским поседима у Европи. Као надовезивање на ову пругу је била и пруга од Сарајева до Вишеграда (предузете од АУ монархије), која није била завршена. Све ово је било у циљу спречавања спајања Србије и Црне Горе. Пруга од Косовске Митровице до Краљева је тек завршена 1913. године, после ослобођења Косова од Турске.
Препоруке:
0
0
3
недеља, 06 фебруар 2011 13:30
Jasna Simonović
Prelepo sve ovo napisali...hvala...
Šta su geografske karte prema zvonima Bogorodičinih, zidovima goranskim i suzama Zvečanskih ...
Препоруке:
0
0
4
недеља, 06 фебруар 2011 14:11
Nikola Ivanović
Jedan od izvanrednih tekstova o kolijevci srpske državnosti. U Nerodimlju je podignuta i prva srpska škola na području Otomanske imperije 1863. godine. Imam sacuvan snimak, foto-ploče, snimljenu 1966. godine. Mjesto je poznato i po rijeci Nerodimci, svojevrsnom fenomenu, bifurkaciji. Na izvoru se račva u dva kraka i pripada dvama slivovima - slivu Egejskog i Crnog mora. A u Albaniji, u Korči, četvrt vijeka kasnije, 1887. formirana je prva albanska škola. Albanci su proslavljajući 100-godišnjicu, od toga napravili evropski kulturni dogadjaj. Na toj proslavi, dakle, 1987. Ramiz Alija, mislim da se tako zvao naslednik Envera Hodže, izjavio je: Religija Albanaca je Albanstvo. Danas religija Srba, izgleda, je Evropejstvo.
Препоруке:
0
0
5
недеља, 06 фебруар 2011 15:23
ана
Врло користан текст, хвала. Питам се у којој мери и како, и да ли уопште, реагују надлежне институције ове државе? Да ли су ови подаци познати Заводу за заштиту споменика_Претпостављам да СПЦ има евиденцију о рушењима, али би требало да и државне институције за почетак имају податке.Не верујем да се они користе како би то чинила озбиљна држава, али податке треба чувати за боља времена, кад Срби поврате своју државу, не само на Косову и Метохији него прво у Београду.
Препоруке:
0
0
6
недеља, 06 фебруар 2011 16:49
Саша
Неизмерно хвала аутору и НСПМ, на овако дивним текстовима. Овако се брани Косово а не грљењем са касапима.
Препоруке:
0
0
7
недеља, 06 фебруар 2011 17:59
Ačin Radman
U Uroševcu sam 1966. godine proveo godinu dana na služenju vojnog roka. Za ovaj grad me vežu lijepe uspomene. Kasarna u kojoj je bila smještena vojska poticala je iz turskog doba i smještena je na brijegu iznad grada. Cijela dolina, kroz kroz koju protiče rječica Nerodimka nobično je lijepa, kao i pogled na vrh Ljuboten na Šari, koji je i u avgustu sa sjeverne strane pod snijegom. Dobro sam upoznao i Nerodimlje, naročito Gornje u kom je bilo dosta Srba i u čijem je centru bila kafana "Volan" u koju smo često iz kasarne krišom išli na pivo.
U sredini nerodimskog polja, uzdiže se čudan brežuljak, kupastog oblika, koji je nastao na neki meni neobjašnjiv način.
U to vrijeme u Uroševcu, kao i na cijelom Kosovu, nije bilo nikakvih međunacionalnih netrpoeljivosti, pa smo mi vojnici išli u grad bez ikakvih instrukcija u tom smislu. Inače u toj kasarni vojsku nije služio niko sa Kosova, i Makedonije, svi smo bili iz BIH, Hrvatske, Slovenije i Srbije i poneko iz Crne Gore.
Препоруке:
0
0
8
недеља, 06 фебруар 2011 19:11
Срђан Ђурић1
Тешко ми је не поменути читаоцима НСПМ неколико података о споменицима Неродимља којима сам сведок или у чијем сам рекогносцирању и истраживању, као научни сарадник Републичког завода за заштиту споменика културе, учествовао. Наиме, на ширем подручју Неродимља налази се (налазило се) више важних споменика, од рановизантијске до позносредњовековног раздобља. О мозаицима с представама филозофа, у палати из средине VI века писао сам већи рад на конгресу Међународног удружења за истраживање античких мозаика 1990. Прилоком свог последњег боравка у Неродимљу, у лето 1991, Ђорђе Јанковић са Филозофског факултета у Београду и ја, и у присуству Саше Бачкалова из приштинског Завода за заштиту споменика, направили смо две мале сонде у наосу цркве ”Св. цара Уроша”. Налази су били рецентни. Архитектура и пластика ове недовршене цркве говоре о њеном сасвим позном датовању, свакако не пре почетка XIX века. Ако је ту била нека старија грађевина њени остаци се могу очекивати само у темељима.
Препоруке:
0
0
9
недеља, 06 фебруар 2011 19:13
Срђан Ђурић2
Сасвим је друга ситуација са црквом Св. Арханђела. У питању је српска црква из XIV века саграђена на темељима значајних остатака једне старије и знатно веће базилике. Унутра се налазио, између осталог, дотада у литератури незабележен, портрет цара Уроша из друге половине XIV века. Уз сасвим слабо послеподневно светло направио сам белешке, преписао шта се од натписа преписати могло, направио теренске скице и фотографије. Могуће да су то данас и једине сачуване фотографије сада уништеног лика цара Уроша.У то време предлагао сам већи интердисциплинарни пројекат за истраживање Неродимља (рановизантијске палате, српског средњовековног града и поменуте две цркве) у коме би, поред Завода, учествовала и САНУ (академик Срејовић) и Филотофски факултет (проф. Војислав Јовановић). Срејовић је то одбио, а без Академије пројекат није имао изгледа да заживи. Тако су, неизбежно, неке традиционалне српске особине кумовале брисању Неродимља са списка културне баштине.
Препоруке:
0
0
10
недеља, 06 фебруар 2011 19:14
Срђан Ђурић3
Не знам у каквом су стању очуваности споменици Неродимља данас. Но, чак и да су потпуно срушени, археолошким истраживањима би се могли макар делимично реконструисати и добити драгоцени подаци о византијском и српском средњовеквном Неродимљу. То остаје за неке будуће генерације и срећнија времена.
Препоруке:
0
0
11
недеља, 06 фебруар 2011 19:28
Милош Обилић
Да ли су ови подаци познати Заводу за заштиту споменика_Претпостављам да СПЦ има евиденцију о рушењима, али би требало да и државне институције за почетак имају податке.
Књига „Српска Патријаршија“ протојереја ставрофора проф. др Предрага Пузовића
http://www.svetigora.com/node/7824
Ово је једна књига која ће бити злата вредна (то је моје мишљење) баш због ових ствари које су се десиле, и које се и даље дешавају српским споменицима културе и духовности.
Сигурно да овима на власти није у интересу да се нешто ради по овом питању, али морамо веровати да ће за наш народ, уз Божију помоћ доћи неки бољи дани.
Препоруке:
0
0
12
недеља, 06 фебруар 2011 20:01
Обсервантес
Хвала Г. Спремо и НСПМ за подсећање на то колике су размере геноцида учињене Србима на српској светој земљи. Ово нико ментално здрав не би учинио и не би дозволио да се учини и нико ко има иоле људског у себи не сме да заборави и да препусти зликовцима. Када неко некад буде трагао за тим како је Европа пропала мораће да се сети ових аминованих злочина од стране исте!
Препоруке:
0
0
13
недеља, 06 фебруар 2011 20:44
Милан Шећеровић
Сјајан текст! Хвала, господине Спремо. Ипак, има нешто важно што нико није поменуо. Долазак Османлија значио је пљачкање и урушавање Светих Архангела. Нешто касније од камене грађе манастира изграђена је Синан-пашина џамија у Призрену. По ослобођењу Косова 1912 године Срби и званична Србија нису дирали ову џамију изграђену од православних "манастирских костију". Мислим да и ово ваља запамтити!
Препоруке:
0
0
14
недеља, 06 фебруар 2011 22:36
folker
sećanje - za budućnost. -
ovakve istoriografske ilustracije srpske prošlosti su za svako poštovanje. samo ovaj tekst, mnogima je "otvorio oči" da se istinom bore za budućnost nacije.
iz priloženih komentara vidi se da ima pojedinaca koji mogu na ovaj način da doprinesu očuvanju srpskog bića na svim prostorima gde su živeli i gde žive srbi. (nedavno sam čuo rečenicu: - i dubrovnik su izgradili srbi). naravno da je istorijska realnost, promena vera i teritorija kroz vekove, ali istorija države i prava nas uči da se za državu (naciju) moramo neprekidno boriti.
stim u vezi pored naučno istraživačkih aktivnosti srpske istorije, važna je i njena odbrambena spremnost jer smo svedoci koliki je vojni pritisak na srbiju, u jednom kratkom periodu izvršen.
na kraju - kao važan zadatak zvanične srbije mora biti podrška onima koji mogu i umeju da brane srpsku istoriju i bore se za bolju budućnost.
Препоруке:
0
0
15
недеља, 06 фебруар 2011 23:31
ВОЈИСЛАВ
Захваљујем се за лепе речи о УРОШЕВЦУ и околини где сам угледао свет далеке 1933...Скоро да је све речено.Надморска висина у УРОШЕВЦУ је 510.Лета су топла,али предвече снегови са Љуботена свежинином опомињу да се нешто топло навуче преко леђа.Град су насељавали Срби Црногорци,Херцеговци,Цигани.Присутност Шиптара се није ни примећивала.Тек суботом када је пијачни дан примећивало се да су Шиптари доШли из околине,То се нарочито примећивало преко њихових БЕЛИХ КЕЧИЋА.
Препоруке:
0
0
16
понедељак, 07 фебруар 2011 03:38
Marinko
Samo se vi Srbi u Srbiji nadajte pomoci od vlasti aktelne...boze sacvaj is sakloni vama nekima izgleda JOS nije jasno ko vam je na vlasti.
Srbin iz R Srbske...place mi se draga braco citajuci o ovome nasemu unistenom blagu.....
Препоруке:
0
0
17
понедељак, 07 фебруар 2011 05:56
Srboljub Savic
Hvala G. Spremu (i NSPM) na jos jednom podsecanju i kriku. Pomozimo, bar da se ovaj vapaj cuje sire medju nama.Mozemo li da nadjemo put do nasih nadleznih- ministara, institucija, ...da reaguju? Albanci, a i mnogi medju nama su im se pridruzili,
"prekrstavajuci" Kosovo i Metohiju u "Kosova"/Kosovo. Metohiju vec u stampanim dokumentima (turistickim i drugim) zovu "Dukadjin".
Jos od uvodjenja dvojezicnosti na KiM, Pec imenju -Peje (ne moze biti, kao sto ne menjamo albanska licna imena), pa naturanja imena Ferizaj, ne cudi. Molim NSPM:
1. Podrzite g. Spremu da objavljuje sve sto ima o
crkvama, manastirima, dvorovima, naseobinama,
... Kosova i Metohije.
2. Da ne dozvoli objavljivanje tekstova/komentara
sa "prekrstanjem" Kosova i Metohije.
[Pored jedinog zvanicnog naziva oblasti / pokrajine,
naziv odrazava i geografske cinjenice. Kosovska i
Metohijska kotlina su dve odvojene i razlicite
geografske celine (tlo, recni slivovi, klima, ...)]
S. Savic
Препоруке:
0
0
18
понедељак, 07 фебруар 2011 08:37
thinking maize@ Срђан Ђурић
Поштовани рекосте: "У то време предлагао сам већи интердисциплинарни пројекат за истраживање Неродимља (рановизантијске палате, српског средњовековног града и поменуте две цркве) у коме би, поред Завода, учествовала и САНУ (академик Срејовић) и Филотофски факултет (проф. Војислав Јовановић). Срејовић је то одбио, а без Академије пројекат није имао изгледа да заживи", па да додам нешто на ту тему. Сећам се полемика током раних 90-тих, када се добар део српских интелектуалаца децидно изјаснио против С. Милошевића, између осталог и покојни академик Срејовић. На страну те активности проф. Срејовића, на страну полемика да ли је академик открио ИЛИ САМО ОПИСАО Лепенски вир, као и неспорна чињеница да је г-дин Срејовић пронашао Гамзиград и Галеријеву палату. Поменућу само дискусију академикову са проф. Ђорђем Јанковићем, нашим најистакнутијим заговорником АУТОХТОНОСТИ Срба на Балкану ПРЕ 7-ог века. Проф. Јанковић је своју тезу образлагао неким специфичностима сахрањивања Срба-пагана.
Препоруке:
0
0
19
понедељак, 07 фебруар 2011 08:55
thinking maize@ Срђан Ђурић, наставак
Проф. Јанковић и круг око њега тврдили су да су поједина гробна места, нађена широм Западног Балкана и датирана ПРЕ 7-ог века (по њима неки такви налази су били чак из 3-ћег века!), ВЕОМА КАРАКТЕРИСТИЧНА и да се могу ПРИПИСАТИ ПАГАНСКИМ Србима. Та кратка дискусија, наставак старе дискусије о пореклу Срба (укратко током деценија биле су изношене следеће тезе: 1) Срби аутохтони или 2) досељени на Балкан 30-тих година 7-ог века или су били 3) насељени са обе стране средњег Дунава или је 4) српско име унето са стране и дато као збирно име конфедерацији словенских племена средњег Балкана), НИЈЕ МОГЛА ДА СЕ ЗАВРШИ СТРУЧНОМ ДИСКВАЛИФИКАЦИЈОМ проф. Јанковића (проф. Јанковић је реномирани археолог!), како су се обично (sic!) завршавале те дискусије, завршена је примедбом проф. Срејовића: "Не знам шта ће Србима ТАКО СТАРА ПРОШЛОСТ и ТОЛИКО ТЕРИТОРИЈА, кад их ИМАЈУ ДОВОЉНО!" Већ 1995 и 1999 г. је ДЕМАНТОВАЛА академика Срејовића, али не и ОПАМЕТИЛА његове следбенике, уверене ЕВРОФИЛЕ!
Препоруке:
0
0
20
понедељак, 07 фебруар 2011 08:56
Радосав Стевановић
@Милан Шећеровић
По ослобођењу Косова 1912 године Срби и званична Србија нису дирали ову џамију
.
Хм! Ко је порушио мермерне стубове испред Синан-пашине џамије у Призрену?
Препоруке:
0
0
21
понедељак, 07 фебруар 2011 09:09
thinking maize@ Срђан Ђурић, крај
Поштовани г-дине Ђурићу, познато Вам је да се наука може КОРИСТИТИ на РАЗНЕ НАЧИНЕ (па и фалсификовати), ради унапређења живљења људи, али и ради стварања одређених идеологија, значи ради ВЛАДАЊА људима! Тако да тадањи наступ академика Срејовића, уз сав опрез према аутохтонистичким теоријама порекла Срба, НИЈЕ био на научном, већ ИДЕОЛОШКОМ ОСНОВУ! Та идеологија, да цитирам актуелног председника Србије, УОПШТЕ НИЈЕ ПРОСРПСКА! А ту идеологију, коју је исповедао покојни академик Срејовић, дели НЕ МАЛИ БРОЈ НАУЧНИХ и КУЛТУРНИХ ПОСЛЕНИКА у Срба! Као резултат тог трагичног НАУЧНОГ и КУЛТУРНОГ СУКОБА међу српским научницима, који траје ВИШЕ ОД ЈЕДНОГ ВЕКА (!), имамо и НЕМАЊЕ НАЦИОНАЛНОГ КОНСЕНЗУСА, већ само и једино ВОЛУНТАРИЗАМ НЕКОМПЕТЕНТНИХ ПОЛИТИКАНТСКИХ и КВАЗИКУЛТУРНИХ КВАЗИЕЛИТА! Кад се a priori одбације нека научна теза, ма била недовољно заснована, онда једино се тиме исказује ДОГМАТСКИ ДУХ! Који и даље влада Србијом! Истина сада са ЕВРОПСКОМ паролом, што га не чини мање ШТЕТНИМ!
Препоруке:
0
0
22
понедељак, 07 фебруар 2011 10:44
М.И.Т.
Аутор је само требало да напише и да је Стефан од оца ослепљен, а од сина удављен. Дакле, ти средњевековни породични обрачуни међу српском властелом нису били свађе и кошкања, него брутална сакаћења и убиства. Сујеверни кажу да од тог доба стоји клетва од Срба на Србе, од брата на брата, оца на сина...
Препоруке:
0
0
23
понедељак, 07 фебруар 2011 11:01
Милан Шећеровић
@ Радосав Стевановић
Синан-пашина џамија и данданас доминира центром Призрена. Сам Синан-паша био је албанизирани Горанац који је догурао чак до положаја великог везира и на том положају заменио Мехмед-пашу Соколовића. Синан-паша је посебно задужио Србе: по његовом наређењу мошти Светог Саве спаљене су на Врачару 1594 године.
Препоруке:
0
0
24
понедељак, 07 фебруар 2011 15:17
Миленце
Мађари га зову Сентомаш, а Срби Србобран. Још један пример "толеранције" у именима места, можда још сликовитији од случаја Урошевца (да не кажем "Феризаја").
Препоруке:
0
0
25
понедељак, 07 фебруар 2011 15:26
М.И.Т.
Поштовани Шећеровићу,
Видим "Горанац" пишете великим словом. То би ваљда значило да је реч о народу. Не оспоравам ту тврдњу само ја износим своје резерве према томе. Нисам чуо да ико сем Србије признаје да су "Горанци" народ. Не бих знао да вам кажем ни одакле су дошли ни како су, као народ, настали. Неспорно је да је реч о Словенима муслиманске вере, па ме ви исправите ако грешим, али тешко да ту може бити неког аутохтоног народа до неког одрођеног дела српског етничког корпуса.
Дакле, тај турски везир о којем говорите је потурица српске крви.
Препоруке:
0
0
26
понедељак, 07 фебруар 2011 16:12
Радосав Стевановић
@Милан Шећеровић
Нисмо на истој фреквенцији.
Када сам последњи пут боравио у Призрену, 1998. године, још увек су штрчали патрљци порушених стубова ТРЕМА испред Синан-пашине џамије. Међутим, до малочас нисам знао да је трем обновљен почетком овог века и сада сасвим другачије изгледа.
А када сам оних давних 80.-их и 90.-их година прошлога века често долазио у Призрен, од једне старине, солунца-добровољца, слушао сам да је тај ТРЕМ срушио неки Србин (приликом изградње пута према Урошевцу, око 1911. (?) године). За њим је била организована потера и био би убијен да се није одметнуо у шуму.
Препоруке:
0
0
27
понедељак, 07 фебруар 2011 18:10
Станимир Трифуновић
...Када лепота боли и бол постаје смисао.
Препоруке:
0
0
28
понедељак, 07 фебруар 2011 20:39
Милан Шећеровић
@ Радосав Стевановић
Драго ми је да нисмо на истој фреквенцији.
@ М.И.Т.
Горанци јесу исламизирани Словени. И данас говоре српски чистије него сељани у "Село гори а баба се чешља". Под налетом су агресивне албанизације и, на жалост, практично заборављени од службеног Београда.
Препоруке:
0
0
29
уторак, 08 фебруар 2011 04:18
Srboljub Savic
O Goranima - sa argumentacijom i naukom!
Gorani su takodje jedan narod/pleme Kurda.
Danasnji vodja borbe za priznanje Kurda
zove se Goran (lako je videti na odgovarajucem
web sait-u).
[Priznavali ili ne, najveci krvnici srpskog
naroda su izmetnuti (koji su iz pravoslavlja
presli u islam ili katolicanstvo) Srbi.
Turski (ili britanski) "recept" za janicare,
bio je itekako uspesan u drzanju u pokornosti
porobljenih Srba.]
S. Savic
Препоруке:
0
0
30
уторак, 08 фебруар 2011 04:31
šta je ovde problem
Ne razumem sta je tačno problem. Gradu je 1912. promenjeno ime na srpskom iz Ferizović u Uroševac. A šta je to tačno sporno u albanskom nazivu Ferizaj? Beč se na nemačkom zove Wien.
Препоруке:
0
0
31
уторак, 08 фебруар 2011 09:23
Радосав Стевановић
@Милан Шећеровић
Кад сам рекао да нисмо на истој фреквенцији, мислио сам на питање које сам Вам поставио и на Ваш "одговор" који нема везе са питањем.
И даље држите главу испод песка. Коме треба лажна историја?
Причу о рушењу стубова испред Синан-пашине џамије чуо сам од Србина из села Локвице код Призрена, солунца, добровољца који је кренуо из Добруџе, путовао преко Одесе, Сибира, Владивостока, Сингапура и Суецког канала и стигао на Солунски фронт да би учествовао у његовом пробијању.
Да ли треба сумњати у истинитост његове приче? Могуће је да постоје и другачије верзије ове приче, зато сам изразио недоумицу и поставио питање.
Тиме што износим на видело да је то урадио Србин, нити га оптужујем нити га оправдавам. За тако нешто потребно је много више чињеница којих, за сада, немам.
Препоруке:
0
0
32
уторак, 08 фебруар 2011 11:05
М.И.Т.
Радославу Стевановићу.
Госп. Стевановићу најдобронамерније вам скрећем пажњу да је ваш једини аргумент прича неког човека којем сте ви субјективно поверовали. Чак и да је то што вам је он испричао тачно, да би била кредибилна та прича мора имати доказ. Посебно кад се ради о историјским догађајима. Пошто ви доказа немате онда је и ваше инсистирање на "својој" причи неутемељено. Ово о чему говори Милан Шећеровић можете пронаћи у сваком респектабилном стручном тексту о тој те. На другој страни ја сам упозорио Шећеровића да олако једној "ендемској" групацији, придаје статус народа.
Препоруке:
0
0
33
уторак, 08 фебруар 2011 16:27
Радосав Стевановић
@М.И.Т.
Ни на чему не инсистирам, изузев на постављеном питању: ко је срушио трем и стубове испред Синан-пашине џамије у Призрену?
Препоруке:
0
0
34
уторак, 08 фебруар 2011 18:31
Обсервантес
Горанци су увек били лојални Србији. Муслиманске су вероисповести и говоре старим српским језиком, памте и поштују своју примордијалну припадност и традицију. Најчешће су радници на печалби, необично вредни и поштени људи и дивим се њиховој скромности, виталности (историјске прилике и муке их нису штеделе) и на очуваној традиционалности. Горанска културна баштина спада у аутентичну. Најлепше метохијске песме испеване су на Гори. Горанци данас трпе страховиту тортуру и огроман притисак за насилну албанизацију а велики број Горанаца је избегао с Косова и Метохије под налетом терористичких хорди. И сам Никола Пашић је често боравио на Гори и јако је поштовао мишљење Горанаца.
Препоруке:
0
0
35
уторак, 08 фебруар 2011 18:48
Реихан
@М И Т
Нисам чуо да ико сем Србије признаје да су "Горанци" народ.
Не знам да ли је то добро или лоше, али национална толеранција се по Србе и Србију показује лошом. У праву сте када тврдите да осим Срба, Горанце нико не признаје. Бугари желе да нас присвоје, као што су то урадили Помацима. Нуде нам своје држављанство, што неки и прихватају од како је Бугарска члан ЕУ. Шиптари су нас још при попису 1981, листом уписали у своје. А ради се заиста о словенском народу, у коме су неке од породица исламизиране на самом почетку 20. века. Неке породице у Гори и данас чувају славске иконе, а славимо Ђурђевдан и имамо коледаре у време Божића. Има нас укупно 12 села, 6 са албанске а 6 са наше стране границе. Ови са албанске стране и знају њихов језик, али наши Горанци, ретко га говоре.
Осим Горанаца у околини Призрена има и других исламизираних словенских народа, као на пример Торбеша, али они су другог порекла и историје.
Препоруке:
0
0
36
уторак, 08 фебруар 2011 19:33
Обсервантес
Г. Реихан видим овде пише одличном ћирилицом и поздрављам га а за многе Србе је то ипак тешка препрека. Многи Срби, нажалост, не знају ко су и какви су Горанци! Овом приликом их посебно поздрављам!
Препоруке:
0
0
37
уторак, 08 фебруар 2011 20:28
М.И.Т
@Обсервантес
@Реихан
Слажем се потпуно са свиме што сте рекли. И подвлачим две ствари... Прва, а то сте и сами рекли, јесте то што многи чувају славске иконе. И друга, што нисте рекли, да напад на Горанце предводе и муслимани из Рашке и Босне, тзв. Бошњаци. Они мисле да треба Горанце побошњачити. Кад је реч о Бугарима, многи Горанци су се полакомили за неким привилегијицама и приклонили се... Нажалост најмање могућности да им помогне има Србија, али и најмање воље јер власти у Србији, од Титовог времена, највише занима сопствена кожа и лични интерес.
Препоруке:
0
0
38
уторак, 08 фебруар 2011 22:04
Обсервантес
@М.И.Т
Наравно да Србија треба да води рачуна о Србима у енклавама и Горанцима (истим мотивом и истом енергијом) колико је то данас у њеној моћи. Него, не бих се ја много бринуо за конвертитство у Горанаца. Чврсти су то и постојани Метохијци. Навикли су Горанци на лоше и на сналажење и то оно поштено и често уз огромну патњу и одрицање. Није питање да ли Горанци могу да прате Србе него је обрнуто. Срби о томе, у ова зла времена, треба да размишљају. Него мене брину они овдашњи размажени што су навикли само на конфор и због кога би да се одрекну сопствене постојаности. Горанци, трпељиви и у најтежем времену чувају своју вертикалу. Горанци су за пример и зато се Горанци пише великим словом.
Препоруке:
0
0
39
среда, 09 фебруар 2011 00:33
uros
Urosevac danas ima 170.000 stanovnika, od toga 160.000 Albanaca.
Препоруке:
0
0
40
среда, 09 фебруар 2011 09:55
М.И.Т.
Обсервантес
Интересантно је како се одједном г. Обсервантес укључује у причу, а г. Шећеровић искључује, а потом Обсерватес преузима улогу да одговори на питања која су постављена г. Шећеровићу.
Схватили смо, наравно, шта се ту десило. Надам се само да се сад неће неко трећи укључити у причу.
Елем, одлично сте заменили тезе, али, бар што се мене тиче, у томе нисте успели. Нисам ја причао у том контексту, нити је за мене то спорно. Само они који мало дуже памте знају како су националне размирице и међунационални сукоби почињали, а како су Срби губили битку за битком. Кад није било могуће поразити Србе на фронту, онда су у миру почели са правописним интервенцијама на неким посебним, различитим групама. После су се те групе и територијално одвајале од Србије. То још није завршено, поготову у Рашкој. И Гора је из те приче, само је бенигнија и мање опасна. Тако да, г. Обсервантес ил` г. Шећеровићу, немојте мени објашњавати тај етнички правопис.
Препоруке:
0
0
41
четвртак, 10 фебруар 2011 00:04
Обсервантес
@М.И.Т
Не можете Горанце трпати у исти кош са другима који испољавају антилојалне тенденције матичној држави Србији. Никада до сада за такву, неку њихову акцију нисам чуо. Ево Г. Спремо пише о наслеђу с Косова и Метохије и надам се да ће се позабавити и наслеђем из југозападног дела ове српске покрајине. Немам никакве везе с претходним коментатором Шећеровићем и нити имам нешто против вас али није фер Горанце сврставати у табор који потенцијално Србији не жели добро. Горанци су до сада били лојални овој држави која им је излазила у сусрет колико је могла. Пријатељи се лако губе због неких предрасуда о другима и касније изведених пристрасних антиципација које само наносе штету.
Препоруке:
0
0
42
четвртак, 10 фебруар 2011 09:37
М.И.Т.
Обсервантес.
Ви и даље замењујете тезе или не разумете у чему је проблем. Нико овде није говорио о нејоланости Горанаца. Ја сам овде говорио о Србима, а не другим народима, нити о онима који мисле да нису Срби.. Дакле, још једном, ја сам причао о Србима и њиховој специјалности да свима, неселективно, и под притиском и добровољно, а пре добровољно, и кад мора и кад не мора, а пре кад не мора -дели статус народа... И зато, ако се са тим не слажете можете да дате неке аргументе, а Горанци су овде били само повод. Немам заиста намеру да расправљам у контексту који упорно покушавате да наметнете.
Препоруке:
0
0
43
четвртак, 10 фебруар 2011 18:11
Обсервантес
Претпостављам на шта сте мислили али сами Горанци се изјашњавају као етничка група а колико знам Срби и Србија никоме нису „поклањали“ статус народа. Пре је могуће да је то у име Срба неко други чинио а тај неко је онај ко је у прошлом веку педесет година неприкосновено и идеолошки владао и свесно радио на дисперзији српског корпуса производећи „нове“ нације све да би оне својим антагонизмом према Србима и Србији оствариле антисрпску пројекцију које је данашње време валоризовало и то негативно по Србе. Засметало ми је што су Горанци у претходним коментарима уопште узети за могући пример у негативној конотацији. Ја сам то тако разумео.
Препоруке:
0
0
44
четвртак, 10 фебруар 2011 18:12
Обсервантес
Негде сам прочитао и да су Немањићи имали посебан, позитиван однос према Горанцима. Дакле, Горанци „нису од јуче“ и у српској историјској вертикали су увек имали своје место, били поштовани а та душевност и толеранцијска ширина су особине које красе српски народ а које су данас права универзална реткост. У неком другом окружењу Горанци би вероватно били насилно асимиловани како иначе раде верификовани злотвори и то с историјским понављањем (репетитивни геноциди против Срба то најбоље говоре) . Да не буде да сам њихов „адвокат“, једноставно имам емоцију према њима као према добрим људима који су, као и Срби на КиМ, такође тешко страдали у последњој деценији прошлог века.
Препоруке:
0
0
45
четвртак, 10 фебруар 2011 18:43
Обсервантес
И наравно, ( да се звездаши ненаљуте), пошто сам партизановац и Горанци најчешће навијају за Партизан. Пошто волим фудбал волео сам да гледам „велико срце“ које се зове: Игор Дуљај а Миралем Сулејмани је велики потенцијал и очекујем да ускоро буде стандардан у постави српске фудбалске репрезентације.
Али, постоји једна испправка. Пруга о којој дотични говори је 1873. године ишла до Косовске Митровице, а не до Краљева. Изградња ове пруге је имала за циљ да се споји Аустроугарска и Турска, а не Краљево, које је тада било у Србији.
Ова пруга је била пројекат да се оствари веза између Босне и Херцеговине (касније дате на управу Аустрозгарској Берлинским Конгресом), преко Санџака, са осталим Османским поседима у Европи. Као надовезивање на ову пругу је била и пруга од Сарајева до Вишеграда (предузете од АУ монархије), која није била завршена. Све ово је било у циљу спречавања спајања Србије и Црне Горе. Пруга од Косовске Митровице до Краљева је тек завршена 1913. године, после ослобођења Косова од Турске.
Šta su geografske karte prema zvonima Bogorodičinih, zidovima goranskim i suzama Zvečanskih ...
U sredini nerodimskog polja, uzdiže se čudan brežuljak, kupastog oblika, koji je nastao na neki meni neobjašnjiv način.
U to vrijeme u Uroševcu, kao i na cijelom Kosovu, nije bilo nikakvih međunacionalnih netrpoeljivosti, pa smo mi vojnici išli u grad bez ikakvih instrukcija u tom smislu. Inače u toj kasarni vojsku nije služio niko sa Kosova, i Makedonije, svi smo bili iz BIH, Hrvatske, Slovenije i Srbije i poneko iz Crne Gore.
Књига „Српска Патријаршија“ протојереја ставрофора проф. др Предрага Пузовића
http://www.svetigora.com/node/7824
Ово је једна књига која ће бити злата вредна (то је моје мишљење) баш због ових ствари које су се десиле, и које се и даље дешавају српским споменицима културе и духовности.
Сигурно да овима на власти није у интересу да се нешто ради по овом питању, али морамо веровати да ће за наш народ, уз Божију помоћ доћи неки бољи дани.
ovakve istoriografske ilustracije srpske prošlosti su za svako poštovanje. samo ovaj tekst, mnogima je "otvorio oči" da se istinom bore za budućnost nacije.
iz priloženih komentara vidi se da ima pojedinaca koji mogu na ovaj način da doprinesu očuvanju srpskog bića na svim prostorima gde su živeli i gde žive srbi. (nedavno sam čuo rečenicu: - i dubrovnik su izgradili srbi). naravno da je istorijska realnost, promena vera i teritorija kroz vekove, ali istorija države i prava nas uči da se za državu (naciju) moramo neprekidno boriti.
stim u vezi pored naučno istraživačkih aktivnosti srpske istorije, važna je i njena odbrambena spremnost jer smo svedoci koliki je vojni pritisak na srbiju, u jednom kratkom periodu izvršen.
na kraju - kao važan zadatak zvanične srbije mora biti podrška onima koji mogu i umeju da brane srpsku istoriju i bore se za bolju budućnost.
Srbin iz R Srbske...place mi se draga braco citajuci o ovome nasemu unistenom blagu.....
"prekrstavajuci" Kosovo i Metohiju u "Kosova"/Kosovo. Metohiju vec u stampanim dokumentima (turistickim i drugim) zovu "Dukadjin".
Jos od uvodjenja dvojezicnosti na KiM, Pec imenju -Peje (ne moze biti, kao sto ne menjamo albanska licna imena), pa naturanja imena Ferizaj, ne cudi. Molim NSPM:
1. Podrzite g. Spremu da objavljuje sve sto ima o
crkvama, manastirima, dvorovima, naseobinama,
... Kosova i Metohije.
2. Da ne dozvoli objavljivanje tekstova/komentara
sa "prekrstanjem" Kosova i Metohije.
[Pored jedinog zvanicnog naziva oblasti / pokrajine,
naziv odrazava i geografske cinjenice. Kosovska i
Metohijska kotlina su dve odvojene i razlicite
geografske celine (tlo, recni slivovi, klima, ...)]
S. Savic
Хм! Ко је порушио мермерне стубове испред Синан-пашине џамије у Призрену?
Синан-пашина џамија и данданас доминира центром Призрена. Сам Синан-паша био је албанизирани Горанац који је догурао чак до положаја великог везира и на том положају заменио Мехмед-пашу Соколовића. Синан-паша је посебно задужио Србе: по његовом наређењу мошти Светог Саве спаљене су на Врачару 1594 године.
Видим "Горанац" пишете великим словом. То би ваљда значило да је реч о народу. Не оспоравам ту тврдњу само ја износим своје резерве према томе. Нисам чуо да ико сем Србије признаје да су "Горанци" народ. Не бих знао да вам кажем ни одакле су дошли ни како су, као народ, настали. Неспорно је да је реч о Словенима муслиманске вере, па ме ви исправите ако грешим, али тешко да ту може бити неког аутохтоног народа до неког одрођеног дела српског етничког корпуса.
Дакле, тај турски везир о којем говорите је потурица српске крви.
Нисмо на истој фреквенцији.
Када сам последњи пут боравио у Призрену, 1998. године, још увек су штрчали патрљци порушених стубова ТРЕМА испред Синан-пашине џамије. Међутим, до малочас нисам знао да је трем обновљен почетком овог века и сада сасвим другачије изгледа.
А када сам оних давних 80.-их и 90.-их година прошлога века често долазио у Призрен, од једне старине, солунца-добровољца, слушао сам да је тај ТРЕМ срушио неки Србин (приликом изградње пута према Урошевцу, око 1911. (?) године). За њим је била организована потера и био би убијен да се није одметнуо у шуму.
Драго ми је да нисмо на истој фреквенцији.
@ М.И.Т.
Горанци јесу исламизирани Словени. И данас говоре српски чистије него сељани у "Село гори а баба се чешља". Под налетом су агресивне албанизације и, на жалост, практично заборављени од службеног Београда.
Gorani su takodje jedan narod/pleme Kurda.
Danasnji vodja borbe za priznanje Kurda
zove se Goran (lako je videti na odgovarajucem
web sait-u).
[Priznavali ili ne, najveci krvnici srpskog
naroda su izmetnuti (koji su iz pravoslavlja
presli u islam ili katolicanstvo) Srbi.
Turski (ili britanski) "recept" za janicare,
bio je itekako uspesan u drzanju u pokornosti
porobljenih Srba.]
S. Savic
Кад сам рекао да нисмо на истој фреквенцији, мислио сам на питање које сам Вам поставио и на Ваш "одговор" који нема везе са питањем.
И даље држите главу испод песка. Коме треба лажна историја?
Причу о рушењу стубова испред Синан-пашине џамије чуо сам од Србина из села Локвице код Призрена, солунца, добровољца који је кренуо из Добруџе, путовао преко Одесе, Сибира, Владивостока, Сингапура и Суецког канала и стигао на Солунски фронт да би учествовао у његовом пробијању.
Да ли треба сумњати у истинитост његове приче? Могуће је да постоје и другачије верзије ове приче, зато сам изразио недоумицу и поставио питање.
Тиме што износим на видело да је то урадио Србин, нити га оптужујем нити га оправдавам. За тако нешто потребно је много више чињеница којих, за сада, немам.
Госп. Стевановићу најдобронамерније вам скрећем пажњу да је ваш једини аргумент прича неког човека којем сте ви субјективно поверовали. Чак и да је то што вам је он испричао тачно, да би била кредибилна та прича мора имати доказ. Посебно кад се ради о историјским догађајима. Пошто ви доказа немате онда је и ваше инсистирање на "својој" причи неутемељено. Ово о чему говори Милан Шећеровић можете пронаћи у сваком респектабилном стручном тексту о тој те. На другој страни ја сам упозорио Шећеровића да олако једној "ендемској" групацији, придаје статус народа.
Ни на чему не инсистирам, изузев на постављеном питању: ко је срушио трем и стубове испред Синан-пашине џамије у Призрену?
Осим Горанаца у околини Призрена има и других исламизираних словенских народа, као на пример Торбеша, али они су другог порекла и историје.
@Реихан
Слажем се потпуно са свиме што сте рекли. И подвлачим две ствари... Прва, а то сте и сами рекли, јесте то што многи чувају славске иконе. И друга, што нисте рекли, да напад на Горанце предводе и муслимани из Рашке и Босне, тзв. Бошњаци. Они мисле да треба Горанце побошњачити. Кад је реч о Бугарима, многи Горанци су се полакомили за неким привилегијицама и приклонили се... Нажалост најмање могућности да им помогне има Србија, али и најмање воље јер власти у Србији, од Титовог времена, највише занима сопствена кожа и лични интерес.
Наравно да Србија треба да води рачуна о Србима у енклавама и Горанцима (истим мотивом и истом енергијом) колико је то данас у њеној моћи. Него, не бих се ја много бринуо за конвертитство у Горанаца. Чврсти су то и постојани Метохијци. Навикли су Горанци на лоше и на сналажење и то оно поштено и често уз огромну патњу и одрицање. Није питање да ли Горанци могу да прате Србе него је обрнуто. Срби о томе, у ова зла времена, треба да размишљају. Него мене брину они овдашњи размажени што су навикли само на конфор и због кога би да се одрекну сопствене постојаности. Горанци, трпељиви и у најтежем времену чувају своју вертикалу. Горанци су за пример и зато се Горанци пише великим словом.
Интересантно је како се одједном г. Обсервантес укључује у причу, а г. Шећеровић искључује, а потом Обсерватес преузима улогу да одговори на питања која су постављена г. Шећеровићу.
Схватили смо, наравно, шта се ту десило. Надам се само да се сад неће неко трећи укључити у причу.
Елем, одлично сте заменили тезе, али, бар што се мене тиче, у томе нисте успели. Нисам ја причао у том контексту, нити је за мене то спорно. Само они који мало дуже памте знају како су националне размирице и међунационални сукоби почињали, а како су Срби губили битку за битком. Кад није било могуће поразити Србе на фронту, онда су у миру почели са правописним интервенцијама на неким посебним, различитим групама. После су се те групе и територијално одвајале од Србије. То још није завршено, поготову у Рашкој. И Гора је из те приче, само је бенигнија и мање опасна. Тако да, г. Обсервантес ил` г. Шећеровићу, немојте мени објашњавати тај етнички правопис.
Не можете Горанце трпати у исти кош са другима који испољавају антилојалне тенденције матичној држави Србији. Никада до сада за такву, неку њихову акцију нисам чуо. Ево Г. Спремо пише о наслеђу с Косова и Метохије и надам се да ће се позабавити и наслеђем из југозападног дела ове српске покрајине. Немам никакве везе с претходним коментатором Шећеровићем и нити имам нешто против вас али није фер Горанце сврставати у табор који потенцијално Србији не жели добро. Горанци су до сада били лојални овој држави која им је излазила у сусрет колико је могла. Пријатељи се лако губе због неких предрасуда о другима и касније изведених пристрасних антиципација које само наносе штету.
Ви и даље замењујете тезе или не разумете у чему је проблем. Нико овде није говорио о нејоланости Горанаца. Ја сам овде говорио о Србима, а не другим народима, нити о онима који мисле да нису Срби.. Дакле, још једном, ја сам причао о Србима и њиховој специјалности да свима, неселективно, и под притиском и добровољно, а пре добровољно, и кад мора и кад не мора, а пре кад не мора -дели статус народа... И зато, ако се са тим не слажете можете да дате неке аргументе, а Горанци су овде били само повод. Немам заиста намеру да расправљам у контексту који упорно покушавате да наметнете.