недеља, 05. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Одисеја Праксис групе - поводом годишњице смрти Михаила Марковића

Kоментари (41) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 петак, 29 април 2011 22:13
M.Dj.
Hoce li nam ovi praksisovci [medju bivsim studentima prirodnih nauka ,poznati kao 'SADOMARKSISTI'vec jednom sici sa grbace sa svim svojim intelektualnim
i bioloskim potomcima?
[Uzgred budi receno izbor drustvenog fakulteta u titovo i posttitovo vreme manje je podatak o interesovanjima a vise o koeficijentu inteligencije i moralnom sklopu pojedinca.Mozda je grubo receno ali je vreme da konacno shvatite da filozofski fakultet
nikada nije dozivljavan kao neko intelektualno i slobodarsko steciste,vec kao predmet sprdnje i investicija komunistickog establismenta u stvaranje nesposobnog politickog 'protivnika'kako bi se javni prostor zatvorio za artikulisanje drugacijeg [demokratskog] misljenja.Ko u ovo sumnja neka proseta do elektrotehnickog fakulteta gde ce cuti da je najveca uvreda '...kao da si dosao sa filozofsog...',ili masinskog fakulteta gde se dan-danas svakom zalutalom sporokapirajucem studentu kaze ..'glup si k'o profesor sa pravnog'...]
Препоруке:
1
0
2 петак, 29 април 2011 22:52
Тата-мата
Професор Брдар је овим текстом започео озбиљну јавну анализу феномена шездесет-осмаша и праксисоваца. Учесници тих догађаја, и њихови ученици, чији су домети и полазне основе рељефно описани у тексту, заузимају и у данашњем друштвеном животу Србије истакнуте функције, практично доминирајући у многим најважнијим сферама. Резултате њиховог деловања осећамо сви, кроз поразе наше државе на многим фронтовима последњих деценија и последњих година. Зато је важно да се процес њиховог демаскирања настави, у објективном академском тону, хладне главе и кроз поштену научну расправу и да се са њиховим постигнићима упозна стручна, али и најшира јавност што потпуније.
Препоруке:
1
0
3 петак, 29 април 2011 23:41
Милорад Станојловић
Да би се овакав текст написао, морате имати две ствари: ителектуални и морални интегритет. Читаоци који знају о чему се овде збори, лако ће решити ову енигму. Остали ће бити у већини.
Гласам за то да аутор има и један и други интегритет. Засад, нека то буде довољно.
На крају, либерализам је можда мало застарео, али слобода, српски речено, још није.
Препоруке:
0
0
4 субота, 30 април 2011 00:27
primarius
"...којима захваљујући није успело профилисање ге­нерацијског иден­титета."
A sta je to trebao da bude i sta je uopste bio generacijski identitet gospodine Brdar? I sta ce o Vasoj generaciji Misliti i pisati vasa deca zapitaste li se ikada? Divnog li sluha imadoste za raspad komunizma i noseni na krilima ideje oslobodjene i ujedinjene istocne evrope Vasa generacija preuze (ne)odgovornost za ratove i unistenje svih kako tako stvorenih vrednosti.
U Nemackoj je tek Vasa generacija napravila pravi i iskreni otklon od nacizma. Vi ste mu se dobrano priblizili.
Препоруке:
1
1
5 субота, 30 април 2011 03:34
Ultravisitor
Nista, ja samo da prokomentarisem ovog Primarijusa ciji me komentari na ovim stranama mnogo podsecaju na Pacijenta.
Препоруке:
1
1
6 субота, 30 април 2011 04:12
Aleksandar
@primarius

Pobrka nacisto covece sta se mislilo pod "generacija". Radi se samo o generaciji naucnika koji su studirali pod praksisovcima i njihovom NAUCNOM identitetu. Primarius-u sta ti bi da spopadas citavu autorovu generaciju (u smislu rodjenih pedesetih) kad se o tome u tekstu uopste ne radi.
Препоруке:
0
0
7 субота, 30 април 2011 06:36
Ружичасти пантер@M.Dj.
Што се тиче коефицијента интелигенције, сматра се да је интелигенција способност схватања чињеница и откривања веза међу њима. Е сад, неко има склоност да открива везе између бројева а неко везе између друштвених феномена. Уколико је заиста интелигентан са лакоћом ће откривати везе и у једној и у другој области. Такви су, међутим, релативно ретки. Преовлађују средњаци, да не кажем медиокритети, којима је онда важно да као доказ своје интелигенције потежу врсту факултета који су завршили. И тако су настали митови. Они са филозофског подсмешљиво говоре о „глупим техничарима“ величајући филозофију, они са техничког о „филозофским замлатама“ величајући математику, а и једни и други подсмешљиво о правницима који углавном ћуте.
Што се тиче праксисоваца сви редом су били надувани медиокритети али врхунски манипулатори. Михајло Марковић је заиста био частан изузетак.
Препоруке:
0
0
8 субота, 30 април 2011 11:01
za "М.DJ"
Vaš komentar je delom infantilan, a delom primitivan, uz nešto kompleksa. To su klinačka medjufakultetska prepucavanja ("kao da si sa..."), kakvih ima uvek i svuda i komično je iz toga izvlačiti neke dalekosežne zaključke. Nije to komentar za ovako ozbiljan tekst i ozbiljnu temu.
Препоруке:
0
1
9 субота, 30 април 2011 12:40
Marko Gay
Urnebesan tekst o cudima i naravima, nasmejao me je do suza vise od Nusiceve komedije.

Svi koji misle da je Titovo doba bilo sjajno, trebalo bi da procitaju ovde (delimicno nehoticno) dat opis iskompleksiranosti, neznanja, primitivizma i zabokrecine te zemlje, ljudi i sistema.

Kakav narod i njegova elita, takav i rezultat.
Препоруке:
0
0
10 субота, 30 април 2011 13:03
Jasna*
Otuzna i mucna prica o intelektualnom i moralnom beskicmenjastvu,ljudima koji menjaju ideologije i njihovo propagiranje, sa lakocom(pa makar i da se radi o potpuno suprotstavljenim ,kao u ovom slucaju marksisticka i neoliberalna) ,pod uslovom da je u datom momentu vladajuca,naravno uz sve benefite koji takav angazman donosi.
Profesor Mihajlo Markovic je moralna gromada za te likove(kao i autor ovog teksta)
Nazalost poltrona, nikogovica i beskicmenjaka je uvek najvise, zato smo u blatu iz kojeg ne mrdamo.
Препоруке:
0
0
11 субота, 30 април 2011 15:41
bez poente
Profesor Brdar je podastro jedno prilično kontroverzno gledanje o celom našem posleratnom filosofskom pejsažu. Ipak, čini mi se da se on obara na praksisovce više iz perspektive neuspelog marksizma a manje iz uvida u nedovoljnosti i nedorečenosti same njihove oijentacije. Pa, ako je ona i previše nadahnuta Marksovim ekonomsko-filozofskim rukopisima iz 1844. onda bi to unekoliko trebalo obavezivati i samog autora teksta. Tekst je na ivici poruge protagonista i sadržaja pisanija samih praksisovaca što ne bi smela biti ideološka transverzala teksta. Ima, naravno, puno spornih momenata. Ako se praksisovci prozivaju za nemar prema građanskim vrednostima onda neće biti da su ona sva situirana u njemu rodnom kapitalističkom sistemu. Robna proizvodnja nje nastala u takvom okruženju mada je u njemu razvijena do ekstrema. Problem je što praksisovci nisu otvorili drugu perspektivu kritike otuđene političke i ekonomske moći ondašnjeg društva. A za nju je bilo prostora.
Препоруке:
0
0
12 субота, 30 април 2011 15:55
Tanko
@Marko Gay
Ako neko misli da je Titovo doba bilo sjajno.....
Isto tako, gospodine, ako neko misli da je na sjajnom Zapadu sve funkcionisalo bez trenja onda danas vidimio, a neko i iz ličnog iskustva zna, do čega je dovela takva zaluđenost. Mislite da se ovakvim pristupima može doći do pročišćenog uvida u mehanizam i organizam savremenih društava koja unekoliko prevazilaze uobičajene ideološke odrednice? Sumnjam.....
Препоруке:
0
0
13 субота, 30 април 2011 15:55
Vasko Kostojcinoski
Previse mrznje, fobije, negiranja i vlastite frustriranosti sto nije svojstveno za coveka koji se bavi filozofijom.Fenomen Praksisa u datom vremenu njegovog pojavljivanja je daleko komleksniji i zahteva visok nivo filozofske nepristrasnosi.Ocekivao sam takav pristup koji je itekako neophodan u uslovima zagusljive epigonske, duhovne i ideoloske atmosvere u kojoj danas zivimo.
V.K.
Препоруке:
0
0
14 субота, 30 април 2011 17:13
boris65
Било би поштено према жртвама ове паразитске групе да се подигну оптужнице због интелектуалног сакаћења неколико генерација невине деце.Да неколицина њих,који још увек троше кисеоник на овој планети буду опомена будућим подлацима да неће бити опроста за учињени злочин.Овај чланак је једно болно подсећање на време када су гмизавци владали људима.Последице тог данка у крви се и дан данас осећају.
М.Марковић је од свих њих начинио највећу штету Србији.После пада берлинског зида сви бескичмењаци су без икакве гриже савест,јер им је морал непозната категорија заборавили на Маркса.Само је ММ као идеолошки отац СПСа наставио са гурањем прста у око победницима хладног рата.И онда је дошао НАТО и стрељао сто за једног.Што се тиче мисаоних бољшевика из Праксиса то никако не може бити предмет проучавања филозофије.То је комедија која се изродила у трагедију.
Препоруке:
0
0
15 недеља, 01 мај 2011 11:39
Висарион
Два умна човека , због својих различитих филиозофских ставова, скоче , у овом тексту, један на другога и започну очито нерконтриолисану свађу која је одјекивала по целој згдари од неколико спратова.Срећом нису за појасом имали ножеве.
Данас су у Триполију НАТО авиони (Саркозијеви вероватно) убили Гадафијевог сина и троје његових унучади.
У Ченобоиљу и сада у Фукушими озрачено је неколико милиона људи.Ако неку од атомских центарала погоди неки од ових педесетек торнада две три атомске централе, свет ће бити на ивици апокалипсе
Само САД имају стокове атомског оружјуа кадрог да више од десеет пута уништи цео живи свет на планети.
Да ли су то доминантне појаве у нашј цивилизацији разума.?Да ли нас ту неизбежно води разум, који нас од свих других живих бића извдаја и чини победничким?Хоће ли победник неком грешкиом или тим истим разумом бити виновник , будуће најављене "пропасти света"?
Мравињак са својом савршеном организуацијом никада нису уништили сами мрави.Дође човек
Препоруке:
0
0
16 недеља, 01 мај 2011 11:42
Висарион наставак
и нагази мравињак да би видео како се сналазе кад наиђе аполалипса.Али му и тада кад они веома брзо , без разума, знају да се организују и мравињак и за пар дана врате у првобтно стање, та појава много не значи..Да не говоримо о пчелама.Значи ли нешто околност да пчеле, за разлику од човека и већине других живих бића на планети, уз то никога не убијају да би се храниле.Такође без разума.Ми мислимо инстинктима а ко зна да ли само тако?Прополис којим заливају убијене уљезе у кошницама је савршен балсамирајући материјал, који човек с разумом користи, кад треба да се од нечега лечи.
Шта мислите господо филозофи на све ово,Шта сте учинили вашим бравурозним спекулативним школама мишљења да све ове опасности престану или се образујете у сенци тих оопасности , кад већ можете да постанете међусобне жртве.Дедер издигните се изнад једног обичног човековог запитаног разума.
Препоруке:
0
0
17 недеља, 01 мај 2011 12:27
Zbunjen
@boris65
Zaista je zanimljivo to kako se danas opet sećaju davno izumrlog Marksa na Zapadu, pobedniku hladnog rata. A pre nepunih mesec dana, 7. aprila, na prvoj strani londonskog Economist-a nadnaslov koji bode oči - Capitalism's waning popularity. A u tekstu podatak da se još koliko 2002. godine 80 odsto Amerikanaca kladilo na sistem slobodnog tržišta, dok je ta podrška prošle godine opala na 59 procenata. A u Francukoj tek šest odsto izrazito podržava takav sistem.
Препоруке:
0
0
18 недеља, 01 мај 2011 13:20
Jovo
Hvala autoru na tekst.To me potseca na Volterove reci"I tako dodjose na vlast progonjeni i potlaceni i postadose progonitelji i tlacitelji".Posebna je uloga"intelektualaca" u svemu tome,jer intelektualac bez morala nije intelektualac,vec obrazovani hostapler.Nazalost ovo nije samo srpski problem i zato cela istorija civilizacije je horor u nastavcima.
Препоруке:
0
0
19 уторак, 03 мај 2011 07:54
Јовиша Видић од Рудина
Филозофија праксисовца, професора Михајла Марковића је формирала политичку свест политичара Марковића, чија се политика на срећу српског народа није остварила.
Идеолог Социјалистичке партије Слободана Милошевића, професор доктор Михајло Марковић нас је обаваштавао: "Југославије ће бити, па макар са Београдом и околином". Молим, нека овакве "епохална" мисли коментаришу, како његови опоненти тако и ватрене присталице.
Препоруке:
0
0
20 уторак, 03 мај 2011 18:52
Ружичасти пантер@Јовиша Видић од Рудина
Као партизан, учесник Другог св. рата, Михаило Марковић је до краја живота имао искривљену слику о улози четника и партизана у том рату. Мислим да је искрено веровао да је циљ партизанске борбе био праведнији свет а не освајање власти по сваку цену (плаћену српским животима). Верујем да је то био случај са многим младим људима и да треба разликовати руководство покрета од тих младих идеалиста од којих су многи дали своје животе.Ако оставимо по страни ту заблуду, М. Марковић је био искрен патриота и частан човек. Веровао је, можда мало слепо, у своје идеале.
Препоруке:
0
0
21 среда, 04 мај 2011 12:21
thinking maize
Ајде богати да мало одморим од "сајбер марксиста", да ме неко овде на сајту одмени! У сваком случају очекујем да друг Марио Калик одговори. Мада би било добро да друг Калик СМИСЛЕНО одговори на ПРИМЕДБЕ у вези ТОЛЕРАНЦИЈЕ марксиста према ИНОМИСЛЕЋИМА, јер ТА ПРИМЕДБА је ОСНОВНА у Брдаревој анализи, остало је мање-више ствар ЛИЧНОГ утиска, који је као такав УВЕК СУБЈЕКТИВАН! Свако добро свима и марксистима и немарксистима!
Препоруке:
1
0
22 среда, 04 мај 2011 13:34
@thinking maize
Pa nema tu mnogo šta da se objašnjava. Komunisti su po osvajanju vlasti u Srbiji uspostavili DIKTATURU PROLETARIJATA. To je bio njihov javno i jasno iskazan stav, zapisan u programu koji su članovi Komunističke partije, a medju njima i pomenuti praksisovci, promovisali i prihvatili. To nekako svi zaboravljaju. Zato je praksisovska kritika nedovoljne demokratije u sistemu licemerna i besmislena. Liči na kritiku celibata od strane katoličkih sveštenika koji su postali sveštenici upravo zavetujući se na celibat. Ili se raspopi ili poštuj celibat. A ne, oni bi hteli da se ne raspope, da ne poštuju celibat a da ipak ostanu katolički sveštenici i to da sebe proglase za one prave i pravoverne.To Vam je,thinking maize, priča o našim praksisovcima i o toleranciji. Uzgred, i ja sam radoznao da pročitam ortodoksno mišljenje M. Kalika.
Препоруке:
1
0
23 среда, 04 мај 2011 13:42
isprazna ironija
Znate, gospodine Thinking maize, da bi Vam neko SMISLENO odgovorio morate nešto smisleno i podastrti, a ne samo biti u najboljem slučaju DOSADAN, kako to primeti izvestan komentator, što teško da je do sada bio slučaj, mislim u pređašnjem smislu. Nešto slično važi i za ovog mudrologa-sociologa, profesora Milana Brdara, i njegovu monumentalnu polubiografiju o misli ali i političkom delovanju MIhajla Markovića a ne na zadnjem mestu i studiji provikativnog naslova, Filozofija /pa još/ u Dišanovom pisoaru. Slažem se da je ovde pozvaniji Mario Kalik i iz sasvim ličnih razloga, uostalom. Oprostite na "smelosti" da ovako nešto primetim. U jednom ste, međutim, u pravu. Oni koji bi makar mislili na Marksovom tragu jedva da bi smeli biti tolerantni u odnosu na stanje i vreme koje su, a i Vi, makar sasvim marginalno, dimenzionirali aktuelnoj Srbiji. A, eto, vidite, ni njima u ovom smislu ne nedostaje TOLERANCIJE. Ovde takvih odavno nema a među poslednjima, mada uz brojne primedbe, svrstavam M.M.
Препоруке:
0
0
24 среда, 04 мај 2011 16:23
thinking maize@ колегама коментаторима
Кад приметих овај текст, заинтригира ме да ЈОШ УВЕК ИМА ЉУДИ који би да ПОЛЕМИШУ СА МАРКСИЗМОМ, а не да га успут отпишу као ГУБИТНИЧКУ идеологију! Но, пошто у историји УВЕК ВАЖИ "НИКАД НЕ РЕЦИ НИКАД", ред би био да и друга страна каже своје "ВЈЕРУЈУ", па да ПРОЦЕНИМО и ОЦЕНИМО, ми ОБИЧНИ СМРТНИЦИ! Нисам имао намеру да, што неки спочитавају "ЗБОГ ДОСАДЕ", шире елаборишем/"елаборишем" (узмите по вољи) своје ставове, већ да онако набацим, па нек друг Калик одговара, јер ЈЕДИНО ОН остаде да са поносом у овој Србији изговара: ЈА САМ МАРКСИСТА! Да ли је у праву или није у праву, не бих да процењујем, само очекујем ДОБРУ РАСПРАВУ! О марксизму имам мишљење, бранио сам га овде на сајту, па бих, да не ширим даље дискусију овде цитирао једног коментатора који ТАЧНО ПРИМЕТИ "да се о Брозу, његовој идеологији и добу ми ОВДЕ у Србији ЈОШ УВЕК НЕ МОЖЕМО ОБЈЕКТИВНО ОДНОСИТИ због СОЦИЈАЛНОГ БОЉИТКА и НАЦИОНАЛНОГ ГУБИТКА везаних за њега, његов систем и доба!" Ако неко може боље, широко му поље!
Препоруке:
0
0
25 среда, 04 мај 2011 19:00
@thinking maize
У очекивању Калика... Идеологије се не могу процењивати.У њиховој основи су вредносни системи који се не могу рангирати. У основи марксизма је идеја једнакости у основи либерализма је идеја слободе. Па ко шта воли. Проблем је кад се почне на силу једној заједници наметати систем који се заснива на једном или другом систему вредности - црвеним револуцијама комунизам, или плишаним револуцијама (а некад и бомбама)слобода, тј. демократија. Нажалост, томе су склони и једни и други.Последњи пример имамо у Либији. Та земља има највећи доходак по глави у Африци и Индекс хуманог развоја (бесплатно, школство, здравство, социјална заштита..) већи него неке америчке државе али Америка их бомбардује да би им донела слободу и цивилно друштво.Разуме се, после тога више неће имати бесплатно здравство као што га нема ни 40 милиона Американаца. Узгред, Гадафи ипак није бомбардовао САД да би оних 40 милиона неосигураних добило здравствену заштиту.
Препоруке:
1
0
26 среда, 04 мај 2011 22:45
Mitovi i mistifikacije
@thinking maize
Zanimljivo je kako tako željno očekujete Maria. Bojim se da se tu krije slabo skrivena želja da sebe ešelonirate u red pozvanih sabesednika. Sve to, pak, markirate ideologizacijom onoga što držite da je marksizam. A vrhovna teza da je marksizam ideologija je tek posebno interesantna ali, na žalost, i sasvim šuplja. Pa, gde nađoste u delu Marksa tako šta. Poturite, makar, jedan vredan citat, molim vas. Sumnjam i da ste ozbiljnije prošli kroz njegove tekstove. Kapital ne smem ni pominjati. A drugima podmećete da slabo stoje sa dijalektikom!!!??? Kakve drskosti!!!Istovremeno tragično i mrtvački zorno a pozitivistički dosledno branite prevaziđene ideološke koncepte. Računate na pospanost tzv. marksista koje uostalom i sami, vi znate zašto, promovišete. U pravu ste. Najlakše se boriti sa izabranim i unapred nabeđenim protivnikom. Možda je to ta vaša dijalektička lukavost i prepredenost. Avaj, računate na spljoštene ideološke neurone a to je samo manipulativna disciplina.
Препоруке:
0
0
27 четвртак, 05 мај 2011 07:57
@thinking maize
Беспредметан разговор. Све најбоље.
Препоруке:
0
0
28 четвртак, 05 мај 2011 09:41
thinking maize@ sajber marksisti
Poštovani druže, rekoste: "Istovremeno tragično i mrtvački zorno a pozitivistički dosledno branite prevaziđene ideološke koncepte. Računate na pospanost tzv. marksista koje uostalom i sami, vi znate zašto, promovišete. U pravu ste. Najlakše se boriti sa izabranim i unapred nabeđenim protivnikom." Pošto mi NE PADA NA PAMET da budem Don Kihot marksizma, sve jašući na Rosinantu dijalektike (ali ne Hegelove, već Marksove, postavljene na noge!), ZADOVOLJAVAM se da budem Sančo Pansa "prevaziđenih ideoloških koncepata"! Kada sam već toliko "mali", kako ustvrdiste! Uostalom Sančo Pansa je OPLAKAO svog dobrog Don Kihota i još DUGO POŽIVEO SEĆAJUĆI GA SE! Ako to uopšte ima značenja ZA VAS! Ako ne, ajte da NE DAVIMO OSTALE ovde na sajtu, već da to rešimo negde napolje...
Препоруке:
0
0
29 четвртак, 05 мај 2011 11:13
naprćeni nosić
@thinking maize
Građanski obzir u punom cvatu!
Препоруке:
0
0
30 четвртак, 05 мај 2011 12:02
thinking maize@ sajber marksisti
Šta ja pa pričam o "Don Kihotu", čovek je ZASTAO kod "Kako se kalio čelik", Pavla Korčagina i Čapajeva! Za njega je i Gorki MISAONA IMENICA! A o "Oblaku u pantalonama" da i ne govorimo! Pravi PROLETER se ne ubija, on ubija mrske buržuje! A što je buržuj obrazovaniji to je i sumnjiviji! Koliko vidim Đido i Radovan Zogović dobili su dostojnog naslednika! Još da se pojavi i neko MAZALO i da UMISLI da je inkarnacija Bože Ilića!? Pa da opet sondiramo po Novom Beogradu!? Šta ćete, TO JE NAMA NAŠA BORBA DALA! Ajd zdravo, imam PAMETNIJA POSLA!
Препоруке:
2
0
31 четвртак, 05 мај 2011 14:54
Odjahivanje u maglinu
@thinking maize
Od sagovornika je hvale vredno što me poduči o dve dijalektike, Hegelove i Marksove. Usput primeti i da mu ne pada na pamet da izigrava Don Kihota itd.....Priznajem da polemiše "nedohvatljivo", što bi trebalo da je neka veština.
Nažalost, cilja one na koje unapred računa a to su lake i mekane mete. Umanjuje mu, međutim, zadovoljstvo a i kvari ukupan ideološki bilans. No, odjaha čova u daljinu i nigdinu.....
Ja, na žalost, zastadoh na Pavlu Korčaginu, Marksu i Kapitalu, Kejnsu, Šumpeteru i Simonoviću, eventualno, Richebächeru, LaRouchu, Kozomari i Mili Alečković. Pomenu li neko M.M.?
Препоруке:
0
0
32 четвртак, 05 мај 2011 15:19
the buzzer
@thinking maize
nema nikakve sumnje da od ovog Vašeg povremenog ideološkog špricaraja ima puno važnijih a i pametnijih stvari kojima se možete baviti. I tu ste, Gospodine, duboko u pravu. Voleo bih da se učim na Vašem primeru ali mi nešto ne polazi za rukom. Shvatićete me, nadam se! Učtiv pozdrav dragom Gospodinu.
Препоруке:
1
0
33 четвртак, 05 мај 2011 16:10
thinking maize@ The buzzer-у
Рекосте г-дине: "Učtiv pozdrav dragom Gospodinu", што ме МНОГО ОБРАДОВА, јер НИЈЕ СВЕ У ТОПУЗУ, а људи се могу одмеравати И НА ДРУГЕ НАЧИНЕ! Не чини ме ово срећним, као што ме не чини срећним сазнање да је НАЈЛУЂА поговорка нашег рода "Е НЕЋУ НИ КАКО ЈА ХОЋУ" и даље ВРЛО АКТУЕЛНА! Свако Вам добро.
Препоруке:
1
0
34 четвртак, 05 мај 2011 20:23
Марио Калик
Ево и мене да се јавим кад сте већ тражили :-) Тешко је на овако малом простору рећи све што је неопходно о тексту јер је у њему доста ствари споменуто, и то на један провокативан начин који иначе одликује стил проф. Брдара. У неким стварима се слажем с њим, тамо где рецимо говори о одисеји чланова београдске Праксис групе који су, уз частан и светао изузетак Михаила Марковића, у том свом животном и интелектуалном развоју увелико ударили о хриди грађанске идеологије и политичке праксе, омађијани њеним сиренским зовом. Пројектом Праксиса кренули су путем аутентичнијег социјализма, а већ 80-тих залутали сасвим изван социјализма, што је била тачка разлаза између њих и Марковића. Тачно је и да је сукоб између праксисоваца и тадашње власти заиста био политички, а не само идејни, тј. у њему је улог био не само исправно схватање марксизма већ и позиција власти, што је особено за социјалистичке системе у којима се политика и идеја или идеологија непосредно прожимају.
Препоруке:
1
0
35 четвртак, 05 мај 2011 20:25
Марио Калик
Наравно, о већини других ствари имам битно другачије мишљење од Брдара јер се просто крећем у њему супротној, марксистичкој парадигми. Како рече Томас Кун, оно што су пре научне револуције биле гуске, после ње су зечеви, па се "исте" ствари виде из сасвим промењене перспективе; ово се може применити и на радикалне резове у филозофији и друштвеном животу. Стога се са Брдаром не могу сложити тамо где се обрушава на саме изворне принципе Праксиса, на идеје социјалистичке утопије и хуманистичког марксизма. Уосталом, ако смо до сада и по чему били значајни у филозофији, остављајући трага на светском нивоу, онда је то Праксис филозофија. Зато мислим да о некима од њених водећих представника ипак морамо говорити са поштовањем и уважавањем, што овде на жалост није случај. Такође, није коректно да се не наводе имена особа која се спомињу у врло негативном светлу јер то претвара овај текст у памфлет, унапред онемогућавајући да се о тим случајевима изнесе другачије мишљење.
Препоруке:
2
0
36 четвртак, 05 мај 2011 20:25
Марио Калик
На крају, када је реч о (не)толеранцији, неке чињенице се ипак не могу пренебрегнути. У монархо-буржоаској Југославији марксистичка литература превођена је по затворима или објављивана у строгој илегали, а они који су се изјашњавали као комунисти аутоматски су остајали без службе, о немогућности приступа Универзитету да не говорим. У социјалистичкој Југославији, пак, нашироко је превођена и објављивана немарксистичка па и антимарксистичка литература (и то код државних издавача), а многи антикомунисти су радили у државним установама, па и на Универзитету. Ето, Брдареву прву књигу објављује Савез социјалистичке омладине, а он сам, иако антикомуниста и антимарксиста, несметано завршава факултет и ради у (државном) Институту друштвених наука.

Више од тога тешко да се игде и икада може добити ако радикално нападамо не само актуелну власт, већ и њене идејне темеље. Мање или веће прогањање или страдалништво је цена која се тада мора поднети, и недоследно је жалити се на то...
Препоруке:
2
0
37 четвртак, 05 мај 2011 20:54
može i ovako......
@thinking maize
Nikako ne mogu dokučiti otkuda Vam padaju na pamet "topuzi" i slične stvari kada se povede reč o, recimo ideologijama levice. Dobro, da se ne lažemo, istorijski primeri......itd. ali to jednako ako ne i daleko ubedljivije važi, uslovno rečeno, i za onu drugu stranu, ma šta pod njom podrazumevali. Inače, ja spram Vas nemam ni najmanjeg animoziteta. Prosto, smatram, da zaobilazite, iz ideoloških obzira, čini mi se, tamne vilajete građanskog društva. Sve su to, možda, i preideologizovane sintagme, ali od toga nikog ne zaboli......Vas je interesantno sondirati jer imate višeslojnu misao i neobične a često puta i, na radost uma, visprene zaključke. Ali, dopustite da i takve uzvihorene umne proplamsaje stavimo pomnije pod lupu. Nemojte odmah sve trpati u ideološki tabor jer, bar lično, ne osećam da nijednom pripadam, pogotovo u današnjoj srpskoj kakofoniji partijskog i, svakako, ideološkog besmisla. Često ne ispratim rečenicu sa svako dobro jer sagovorniku to, svakako, želim
Препоруке:
1
0
38 петак, 06 мај 2011 09:57
Srboljub Savic
Clanak g. Brdara je iskocio iz svakog smisla.
Nije ni o delu pok. M. Markovica, ni o Praksis-u.
Da medju nama-Srbima neprikosnoveno vlada ropski duh,
bavili se filozofijom, politikom naukom ili necim
drugim, prizemnijim. Optereceni njim, a vodjeni
strascu za novcem i moci, lako postajemo kameleoni,
mesamo "babe i zabe", ... Mesamo kapitalizam-pojam
koji je uveo Marks (kad govori o ekonomskom sistemu)
sa idejama komunizma i socijalizma (takodje samo
recima). Samo je u Srbiji nova moda, da se Marks
vuce po blatu nesuvisllih rasprava, dok mu iole
ozbiljni (i na tzv.-zapadu) ne osporavaju vrednosti
filozofa i sociologa. To sto on nije istoricar ekonomije,
a mi ne vidimo da je "kapitalizam" zacet
jos uvodjenjem novca, ni to da su ex SSSR
i Kina (odavno) drzave drzavnog kapitalistickog sistema
ne umanjuje Marksa. To sto su nabedjene "komunisticke" i "socijalisticke" drzave nestale, ne znaci nestanak ideja.
D1 S. Savic
Препоруке:
1
1
39 петак, 06 мај 2011 10:15
Srboljub Savic
D2 Samo u Srbiji se liberalizam izjednacava sa
slobodom (da bude gore, idejom slobode). Samo se u
Srbiji propagira liberalni ili neo-liberalni kapitalizam, zemlji bez kapitala i bez iole znacajnih
kapitalista.
Filozofska misao u celom XX veku, a u XXI jos manje,
ignorise (ili se plasi "vruceg krompira") religiju,
kao i mnogo toga sto joj je predmet. Zato smo hrabri,
ne samo da "mrtvom vuku, rep merimo" vec da na
pokojnicima pare zaradjujemo.
Iako se slazem sa ocenom pogubnosti "neo-libearlizma"
"primenjenog" u razaranju svega u Srbiji, valjda
je filozofija nesto drugo.
Rodjen u vreme stradanja, skolovan i odrastao u Jugoslaviji, bravio sam, radio po svetu, dovoljno da
shvatim da jos mogu da ucim i da su dogme i stereotipi samo sredstva zloupotrebe vlasti, sa ciljem ocuvanja izvora tantijema.
S. Savic
Препоруке:
1
1
40 петак, 06 мај 2011 12:55
thinking maize@ колегама коментаторима
Као што сам претпостављао Марио Калик је одговорио СМИРЕНО, иако ни за јоту не одступајући од свог уверења! Што је ствар за похвалу! Као што је ствар за похвалу приступ неименованог саговорника са nick-oм "može i ovako..." (или "the buzzer"?!). Врло је потребно, БАШ САДА, у времену ЈЕДНОГ ОД НАЈДУБЉИХ ПАДОВА НАШЕГ НАРОДА, да РАСПРАВЉАМО СМИРЕНО о ОСНОВНИМ ПОЈМОВИМА, баш како је радио Син Неба док је спроводио ритуале у време варварске најезде на Кину! Како рече другом приликом г-дин Антонић, НИЈЕ БИТНА САМО ПРОМЕНА, већ и КВАЛИТЕТ ПРОМЕНЕ! А за РАСПРАВУ о ОСНОВНИМ ПОЈМОВИМА потребни су и МАРКСИСТИ и НЕМАРКСИСТИ! Јер ради се о ИЗБОРУ НАШЕ ЗАЈЕДНИЧКЕ БУДУЋНОСТИ! А што се тиче те будућности НЕМА БОЉЕ ГАРАНЦИЈЕ ЗА ЊУ ОД ДОБРЕ РАСПРАВЕ, јер ВИШЕ НИКОМЕ НЕ СМЕМО ВЕРОВАТИ НА РЕЧ! А најмање самозваним реформаторима, било марксистичке или немарксистичке провенијенције! У том смислу потребно је и поштовање историјског наслеђа, марксистичког и немарксистичког, да бисмо ПРЕЖИВЕЛИ! Свако добро!
Препоруке:
3
0
41 четвртак, 12 мај 2011 09:38
Gordana Sandalj
Zahvalna sam gospodinu Brdaru zbog prezentovanja obilja informacija,tako neophodnih svakom od nas a sve u cilju kreiranja boljeg drustva.
Verujem da PROMENE mogu biti izazivaci velikih strahova,ali strahove moramo pobediti.Podkrepicu to sto mislim jednim od mojih omiljenih citata:"All truth passes through three stages.First it is ridiculed,second it is opposed.Third,it is accepted as being self-evident"-A.Shopenhaurer
jednom sam procitala nesto o kreiranju Theory of subjectivity,radi lakseg vladanja masama.Volela bih da mi neko nesto kaze o tome.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер