Економска политика | |||
Приватизација комуналног сектора - следе поскупљења, отпуштање и пад квалитета комуналних услуга |
![]() |
![]() |
![]() |
уторак, 20. децембар 2016. | |
Овај закон предвиђа да приватне фирме које путем концесије или јавно-приватног партнерства уђу у систем водоснабдевања, јавне расвете, одржавања јавних површина, производње и дистрибуције топлотне енергије, обезбеђења јавног осветљења, одржавања путева, улица и паркова, управљање пијацама и гробљима, могу и да испостављају грађанима Србије рачуне за своје услуге, тј. да их наплаћују. Овим законом постојећа власт терет одржавања комуналних система у Србији пребацује у потпуности на већ потпуно осиромашено становништво, а тзв. “предузетницима” блиским власти омогућује богаћење на рачун радничких породица и путем експлоататорске радне праксе. Невероватно је да у Србији у којој влада потпуни недостатак финасијског капитала, што истиче и сама Влада приликом афирмисања политике страних директних инвестиција, постоје групе или појединци који располажу знатним средствима која су потребна за модернизацију комуналних система у Србији. Из тога призилази да ће страни инвеститори да се укључе у експлоатацију комуналних система у Србији и остваре велики профит са малим улагањима на рачун грађана Србије. И то стога, што се у пракси страних директних инвестиција врши репатријација профита, а не његово реинвестирање.
Мало је вероватно да би приватизација комуналних система у Србији допринела рационалзацији пословања и ефикасности рада ових предузећа, имајући у виду искуство европских земаља. Наиме, у Италији је широком друштвеном акцијом спречена приватизација водоснабдевања, а у Бугарској његова приватизација довела до знатног скока цена и пада квалитета снабдевања водом, а за поједина домаћинства вода је постала луксуз. С друге стране, овакав закон је потпуно у супротности са савременим масовним европским друштвеним покретима који се залажу за јачање јавног сектора и јавних услуга ради њихове модернизације, подизања ефикасности пословања и доступности грађанима, као на пример у Великој Британији. Познато је да су грађани Лондона, почетком 2000-тих година давали велику подршку супростављању градоначелника увођењу модела јавно-приватног партнерства у одржавању метроа. Грађани Амстердама су се на референдуму изјаснили против приватизације градског саобраћаја. Више је него очито да власт која није у стању да осмисли и спроведе развојну економску политику засновану на технолошким иновацијама, међународној конкуретности и високој друштвеној продуктивности рада, уз отварање креативних, сталних и добро плаћених радних места са пуним радним временом, покушава да приватизацијом комуналног сектора, омогући његово какво такво функционисање, без суштинских улагања и модернизације, и оствари додатне приходе путем високих цена комуналних услуга. На тај начин Влада наставља политику експлоататорске радне праксе, економског исцрпљивања радничких домаћинстава, те омогућавања лаке зараде “предузетницима” у чијем интересу данас и једино делује државна структура Србије. |