Početna strana > Hronika > Dveri srpske: Smernice za pregovore sa Prištinom
Hronika

Dveri srpske: Smernice za pregovore sa Prištinom

PDF Štampa El. pošta
sreda, 09. mart 2011.

Pokret za život Srbije zalaže se za utvrđivanje državne platforme za buduće pregovore delegacije Srbije sa predstavnicima Prištine

Imajući u vidu činjenicu da će zvanični pregovori između predstavnika vlasti u Beogradu i Prištini uskoro početi uz posredovanje EU, što je utvrđeno i Rezolucijom br. 10980 Generalne skupštine UN od 9. septembra 2010. godine;

Shvatajući da su predstojeći pregovori proces traženja rešenja u oblastima od obostranog interesa za dve pregovaračke strane, podvlačimo da posrednik mora svoju ulogu ispunjavati u dobroj veri, i da pregovori ne smeju biti iskorišćeni kao sredstvo pritisaka i prinude posrednika na pregovaračke strane;

Upozoravajući predstavnike srpskih vlasti da moraju reagovati na činjenicu da se poslednjom Rezolucijom o pridruživanju Srbije EU Evropskog parlamenta od 19. januara 2011. u tačkama 5-10, Kosovo u pravno-formalnom smislu tretira kao država, što ne doprinosi stvaranju dobrog ambijenta za početak razgovora i sužava prostor za pregovore na isključivo polje takozvanih „tehničkih pitanja“ o kojima se može razgovarati, a isključuje mogućnost pokretanja takozvanih „statusnih pitanja“;

Podsećajući da su u poslednje četiri godine već organizovana dva neuspešna pregovaračka ciklusa, što ukazuje na kompleksnost problema koji se može rešavati samo usaglašavanjima stavova dve strane bez rokova koji se nameću kao konačni termini;

Pažljivo prateći poslednja dešavanja u Albaniji, koja mogu značajno uticati na stabilnost celokupnog prostora na Balkanu koji naseljavaju etnički Albanci, kao i narastajuću institucionalnu i političku krizu u Prištini, što može u dobroj meri opteretiti pregovaračku poziciju Albanaca sa Kosova i Metohije i dodatno radikalizovati njihove političke pozicije;

Dveri – Pokret za život Srbije predlaže:

Smernice za utvrđivanje državne platforme za buduće pregovore delegacije Srbije sa predstavnicima Prištine

Kojima se predviđa da:

1. Pregovaračka platforma delegacije Republike Srbije mora biti utvrđena, i ukoliko je kasnije potrebno izmenjena ili dopunjena, odlukom Narodne skupštine. Delegacija Republike Srbije mora redovno informisati predstavnike Narodne skupštine o toku pregovora. Predstojeći pregovori su zbog novih pravnih i političkih okolnosti značajno osetljiviji i kompleksniji nego bilo koji prethodni, i Vlada Srbije mora imati u vidu da rezultati pregovora mogu imati velike posledice po budući unutrašnji poredak i spoljno-politički položaj Srbije. Zato su bilo kakve aktivnosti sa kojima nije upoznata Narodna skupština ili korišćenje instrumenata tajne diplomatije potpuno neprihvatljivi. Najavljeni pregovori u kojima će Srbija tražiti, kako je najavljeno, „kreativna rešenja“ su nelegitimni, ukoliko ih ne podržava kvalifikovana većina narodnih poslanika.

2. Pregovaračka platforma za buduće pregovore sa predstavnicima Prištine, mora biti usklađena sa Ustavom Republike Srbije i ostalim pravnim aktima Republike Srbije. Nijedno rešenje, koje nije u skladu sa Ustavom, nije prihvatljivo i ukoliko „kreativna rešenja“ o kojima će se razgovarati na predstojećim pregovorima budu izlazila iz okvira dozvoljenog Ustavom i zakonima Republike Srbije, smatramo neophodnim i potrebnim organizovanje svih legitimnih i legalnih akcija institucionalnog i vaninstitucialnog karaktera kako bi se zaštitili ustavni poredak i zakonitost u našoj zemlji.

3. Shodno tome da je EU preuzela ulogu posrednika u pregovorima, još pre njihovog početka treba insistirati na jasnoj i nedvosmislenoj izjavi predsednika Evropskog saveta Hermana van Rompuja kojom će biti poslata poruka kosovsko-metohijskim Srbima da treba da ostanu na Kosovu i Metohiji i da će im EU garantovati sva prava i slobode i da se neće tolerisati bilo kakve provokacije, političke ili oružane, usmerene protiv Srba. Takođe, glavnokomandujući KFOR-a mora garantovati da će međunarodne vojne snage na Kosovu i Metohiji oštro reagovati značajnim vojnim snagama u slučaju ugrožavanja preostalog srpskog stanovništva u južnoj srpskoj pokrajini i ponovne masovne akcije albanskih paravojnih i parainstitucionalnih struktura. Smatramo da bezbednosne službe uticajnih država EU i KFOR raspolažu sa dovoljnim brojem informacija zbog kojih se ovakav zahtev srpske strane može okarakterisati nužnim.

4. Svojom odlukom, Narodna skupština mora postaviti pitanje do sada garantovanih, a neispunjenih obaveza međunarodnih organizacija i međunarodnih misija, civilne i vojne na Kosovu i Metohiji. S tim u vezi, a u saglasnosti sa odredbama Aneksa B, člana 4, tačke 2 Vojno-tehničkog sporazuma između Međunarodnih bezbednosnih snaga (KFOR) i vlada SR Jugoslavije i Republike Srbije od 9. juna 1999. i sa članom 4. Rezolucije 1244 SB UN i odredbama Aneksa 2 Rezolucije 1244, člana 6, tačke 1, neophodno je zahtevati povratak jednog broja pripadnika srpskih bezbednosnih snaga na teritoriju Kosova i Metohije, sa zadatkom da održavaju vezu sa međunarodnom civilnom misijom i međunarodnim bezbednosnim prisustvom, sa sedištem u Kosovskoj Mitrovici i sa ciljem uspostavljanja zajedničkog sistema razmene informacija i planiranja akcija u borbi protiv organizovanog kriminala i terorizma, koji destabilizuju regionalnu bezbednost.

5. Nijednim svojim aktom ili odlukom delegacija Srbije ne može učiniti akt formalnog ili neformalnog, opozivog ili neopozivog priznavanja samoproglašene nezavisnosti tzv. Republike Kosovo. To podrazumeva poseban format pregovora i uslove pregovaranja, bez priznavanja prava drugoj strani da koristi simbole i službena obeležja tzv. Republike Kosovo. Dogovorena rešenja i načini formulisanja rešenja moraju biti u skladu sa ovim stavom.
6. Ustavni organi Republike Srbije moraju da kao uslov za početak pregovora istaknu stav da u pregovorima ne mogu učestvovati lica osumnjičena za organizovani kriminal, ratne zločine i zločine protiv čovečnosti. Međunarodna zajednica je svojom decenijskom politikom u regionu uspostavila ovaj princip kao potpuno legitiman i na taj način mnogo puta do sada uticala na unutrašnje prilike u raznim zemljama regiona. Smatramo potpuno opravdanom upotrebu ustanovljenog principa i u ovoj prilici. Lica osumnjičena za organizovani kriminal, ratni zločin i zločine protiv čovečnosti prepreka su uspostavljanju poverenja i dobre atmosfere neophodnih za uspeh pregovora.

7. Kao pregovaračka strana, Srbija ima jasan interes za zahtevanjem ispunjavanja do sada utvrđenih, a neispunjenih standarda privremenih institucija samouprave u Prištini, sa posebnim akcentom na rešavanje problema u oblasti imovinskih prava. Pitanje imovinskih prava Srba i ostalih nealbanaca potrebno je proširiti i pitanjem imovinskih prava Republike Srbije. Jedan od prioriteta za srpsku stranu u predstojećim pregovorima mora predstavljati otvaranje pitanja imovinskog udela Republike Srbije u javnim preduzećima na Kosovu i Metohiji, u čije osnivanje i razvoj je ulagano decenijama, kao što su: elektroenergetska korporacija, aerodrom u Prištini, sistem poštanskih usluga i poštanska infrastruktura, upravljanje šumama, kao i preispitivanje procesa privatizacije privrednih subjekata na koje Republika Srbija polaže pravo. To uključuje i otvaranje pitanja koncesionih prava Srbije na rudna i ostala prirodna bogatstva na teritoriji Kosova i Metohije, kao i prava na eksploatacione kvote koje je neophodno utvrditi. Srbija bi se obavezala da svojim vlasničkim udelom, koncesionim pravima i eksploatacionim kvotama raspolaže na način koji bi bio usaglašen sa predstavnicima Albanaca sa Kosova i Metohije.

8. Srbija iskaže punu spremnost za učestvovanjem u zajedničkim projektima od obostranog interesa sa predstavnicima privremenih kosovskih institucija, sa ili bez podrške međunarodnih organizacija, u oblastima: saobraćaja i saobraćajne infrastrukture, energetike, poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede, turizma, održivog razvoja, zaštite životne sredine i prostornog planiranja. U zajedničkim projektima Srbija može učestvovati poštujući odrednice iz ostalih tačaka ove Platforme.

Dveri - Pokret za život Srbije

(Dveri srpske)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner