среда, 01. мај 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Радоман Јовић: Економија и безбедност Србије
Хроника

Радоман Јовић: Економија и безбедност Србије

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 01. октобар 2013.

Да ли се са Србијом догађа оно што су колонијалисти урадили са многим афричким земљама после стицања независности?

Безбедност земље, било да се ради о унутрашњим или спољним факторима, може да буде угрожена на више начина, почев од оружане агресије, па све до затирања националног и културног идентитета једног народа, кроз „промену његове свести“, што се сада тражи од Србије. Између је веома широка лепеза мера којим страни фактор може да утиче на политичку и посебно економску безбедност те државе. Унутрашња политичка нестабилност и економски проблеми су погодно тло за страно мешање и подривање суверенитета такве земље.

Најтежи облик угрожавања безбедности једне земље, одмах иза оружане агресије, представља економска зависност и дужничко ропство, чему се и најтеже супроставити. После изгубљеног рата, а Србија их је губила деведесетих, ако земља има државнике са визијом, политичко јединство, јасно дефинисане државне и националне интересе, ако уреди државу и њене институције, ако се окрене раду и реду, може за релативно кратко време да крене на пут опоравка. Добар пример су Немачка и Јапан. Ако земља изгуби економски суверенитет, распрода своје природне ресурсе и падне у дужничко ропство, опоравак је дуготрајан, болан и исцрпљујући . У таквим условима, једини „ресурс“ њене независности и суверенитета преостаје јој „виртуелна влада“, са сумњивим националним предзнаком, која мора да „игра уз музику“ власника њених ресурса и кредитора.

Негде почетком осамдесетих година прошлог века, у периоду најжешће кампање Запада за коначни слом социјалистичког система у СССР и ИЕЗ, најмоћније оружје били су кредити. Стратези тог плана су говорили: дајте им кредите за све и свашта, чак ако их и не траже. За отплате не брините. Имамо систем како да се наплатите, а куповином њихових фирми и ресурса учинићемо их зависним на дужи период. Ту је и „светски финансијски полицајац“. Има доста оних и у Румунији и у свету који верују да је Чаушеску себи пресудио када је, између осталог, уз велико осиромашење народа, приводио крају отплату и последње зелене новчанице.

Оружаном агресијом НАТО по налогу САД, Србија је скраћена за петнаестак процената своје територије и то оног дела за који је везана њена духовност, историја и културно и верско наслеђе. Немачка је повратила своје источне области, а Јапан Окинаву. Хоће ли Србија КиМ? Можда. Понајвише ће, иако то данас не изгледа тако, то зависити од ње саме, умешности њених државника, када економски ојача, уз помоћ пријатеља и у нешто измењеном међународном распореду снага, али под условом да се садашњим активностима и потезима, које чини под снажним притисцима и уценама, сама не одрекне. Да ли ће и како Србија преживети без ЕУ или КиМ? Ако је пет векова преживела под Османлијама, Први и Други светски рат, санкције деведесетих, ако се окрене себи, својим потенцијалима и отвори широке, а не једносмерне, фронтове сарадње са свима у свету, преживеће економски и без ЕУ и КИМ, али морално без КиМ неће. Ако се помири са губљењем КиМ, на ред ће доћи још неки део њене територије.

А шта је са угрожавањем безбедности Србије кроз економију? Како сада ствари стоје, Србија је и те како угрожена, и то можда драстичније него преко КиМ. Србија је презадужена: јавни дуг је премашио 19 милијарди евра, са тенденцијом даљег задуживања. Само у наредних три године морамо обезбедити 3,5 милијарде евра, само на име отплате главнице и камата. А тек задуженост привреде и грађана, негативни спољно трговински биланс, одлив капитала из земље кроз профите филијала страних банака и предузећа, предстојећа продаја плодних ораница чланицама ЕУ (а преостаће нешто и за арапске шеике), тог „породичног сребра“, на што смо се обавезали Споразумом са ЕУ. Да ли Србија улази у дужничко ропство?

Шта Србији доноси, не само на економском већ и на безбедносном плану, преовлађујућа усмереност у привредној сарадњи са ЕУ и посебно Немачкој, остаје да се види. Већ сада, макар када је у питању КиМ и учлањење у ЕУ, та велика усмереност наплаћује свој „рачун“.

Да подсетим, у циљу јачања безбедности земље и независне спољне политике седамдесетих година, у СФРЈ је на препоруку Савета Федерације, а на основу студије економског сектора СМИП, савезна влада донела мере балансирања економске сарадње и размене добара са светом, тако што ће по једна трећина отпадати на СЕВ, ЕЕЗ и трећи свет. Установљен је и Фонд за сарадњу, у који се издвајао један одсто из буџета, а служио је за подршку нашим фирмама за наступ на том тржишту. О нечему таквом мало ко данас размишља, а требало би.

Да ли се са Србијом догађа оно што су колонијалисти урадили са многим афричким земљама после стицања независности? Препустили су политичку власт као баласт домородачким структурама, а привреду задржали под својом контролом, понајвише сировински део. И данас су те земље економски зависне од дојучерашњих господара. Свака сличност са Србијом је намерна.

(Данас) 

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер