Početna strana > Hronika > Si-En-En: Erbas ispituje let putničkih aviona u formacijama po uzoru na jata divljih gusaka
Hronika

Si-En-En: Erbas ispituje let putničkih aviona u formacijama po uzoru na jata divljih gusaka

PDF Štampa El. pošta
četvrtak, 17. septembar 2020.

Sokoli, kolibrići, albatrosi... CNN objašnjava da su tokom evolucije aviona konstruktori ideje iz aerodinamike uzimali od raznih vrsta. Istraživači kompanije Airbus UpNext inspiraciju su pronašli kod divljih gusaka, u njihovom letu u "V" formaciji.

Stručnjaci za konstrukciju aviona još pre jednog veka počeli su da razumevaju da razlog za let ptica u jatima leži u tome što na taj način ptice postaju energetski efikasnije. Sve ptice na okupu u jatu menjaju način na koji se vazduh kreće oko njih, što znači da moraju da troše manje energije za let kroz vazduh.

To su na umu imali i u Airbusu, navodi CNN. Incijalni testovi za ispitivanje smanjivanja potrošnje energije počeli su u martu ove godine, zajedničkim letom dva A350. U daljim ispitivanjima moraće da učestvuju kontrole leta i upravnici infrastrukture povezane s avionskim saobraćajem širom EU-a.

"To je vrlo, vrlo različito od onoga što bi vojska nazvala letom u formaciji", objašnjavala je CNN-u dr. Sandra Bour Šefer, direktorka Airbus UpNexta, "to zaista nema nikakve veze s takvom bliskom formacijom."

U nastavku članka se objašnjava da svaki avion pri letu iza sebe ostavlja moćni vrtlog. Takvi vrtlozi mogu krajnje da poremete manje letelice koje oni zahvate, a vrlo su nezgodni, možda i opasni, i kod velikih aviona. Izbegavanje turbulencija stoga je jedno od istaknutih mesta u školovanju pilota.

Bour šefer je objasnila da bi formacija stoga trebalo da bude takva da bi avioni bili međusobno udaljeni između dva i tri kilometra.

Na toj udaljenosti, objašnjava on, kovitlac vazduha koji iza sebe ostavlja divovski putnički mlazni avion, više nije vrtlog nego naprosto kružno strujanje vazduha koje avionu koji nailazi pomaže u održavanju leta.

On navodi da bi se na taj način moglo uštedeti između pet i 10 posto energije potrebne za let, odnosno goriva:

"A to je ogromna brojka."

Ptice su do korišćenja ovog fenomena došle evolucijom tokom miliona godina, a kako to nameravaju da koriste u Airbusu, prikazano je u korporativnom videu, objavljenom na Twitteru.

(N1)