Hronika | |||
Si-En-En: Erbas ispituje let putničkih aviona u formacijama po uzoru na jata divljih gusaka |
četvrtak, 17. septembar 2020. | |
Sokoli, kolibrići, albatrosi... CNN objašnjava da su tokom evolucije aviona konstruktori ideje iz aerodinamike uzimali od raznih vrsta. Istraživači kompanije Airbus UpNext inspiraciju su pronašli kod divljih gusaka, u njihovom letu u "V" formaciji. Stručnjaci za konstrukciju aviona još pre jednog veka počeli su da razumevaju da razlog za let ptica u jatima leži u tome što na taj način ptice postaju energetski efikasnije. Sve ptice na okupu u jatu menjaju način na koji se vazduh kreće oko njih, što znači da moraju da troše manje energije za let kroz vazduh. To su na umu imali i u Airbusu, navodi CNN. Incijalni testovi za ispitivanje smanjivanja potrošnje energije počeli su u martu ove godine, zajedničkim letom dva A350. U daljim ispitivanjima moraće da učestvuju kontrole leta i upravnici infrastrukture povezane s avionskim saobraćajem širom EU-a. "To je vrlo, vrlo različito od onoga što bi vojska nazvala letom u formaciji", objašnjavala je CNN-u dr. Sandra Bour Šefer, direktorka Airbus UpNexta, "to zaista nema nikakve veze s takvom bliskom formacijom." U nastavku članka se objašnjava da svaki avion pri letu iza sebe ostavlja moćni vrtlog. Takvi vrtlozi mogu krajnje da poremete manje letelice koje oni zahvate, a vrlo su nezgodni, možda i opasni, i kod velikih aviona. Izbegavanje turbulencija stoga je jedno od istaknutih mesta u školovanju pilota. Bour šefer je objasnila da bi formacija stoga trebalo da bude takva da bi avioni bili međusobno udaljeni između dva i tri kilometra. Na toj udaljenosti, objašnjava on, kovitlac vazduha koji iza sebe ostavlja divovski putnički mlazni avion, više nije vrtlog nego naprosto kružno strujanje vazduha koje avionu koji nailazi pomaže u održavanju leta.
On navodi da bi se na taj način moglo uštedeti između pet i 10 posto energije potrebne za let, odnosno goriva: "A to je ogromna brojka." Ptice su do korišćenja ovog fenomena došle evolucijom tokom miliona godina, a kako to nameravaju da koriste u Airbusu, prikazano je u korporativnom videu, objavljenom na Twitteru. (N1) |