субота, 27. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Владика Јоаникије: Претварање Свете Софије у џамију апокалиптични знак за цело хришћанство; То је тужан моменат који сведочи да данашње власти у Турској нису одступиле од насиља над тим светим храмом и обичаја да присвајају оно што није њихово
Хроника

Владика Јоаникије: Претварање Свете Софије у џамију апокалиптични знак за цело хришћанство; То је тужан моменат који сведочи да данашње власти у Турској нису одступиле од насиља над тим светим храмом и обичаја да присвајају оно што није њихово

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 24. јул 2020.

Претварање Свете Софије у џамију био је апокалиптични знак за цело хришћанство, рекао је епископ будимљанско-никшићки Јоаникије на литургији у Ђурђевим ступовима.

"У православном свету издваја се једна светиња за коју су све остале везане. Ако једна светиња може да се поистовети са Црквом то је у прошлости била, а, на неки начин, је и сада, Света Софија у Цариграду. За ту светињу везани су сви хришћани. Она је била главна светиња у време неподељеног хришћанства, величанствена. Сувишно је говорити о томе колико она значи за нас хришћане и за цео цивилизовани свет у историјском, посебно у уметничком и теолошком смислу", рекао је епископ Јоаникије, објављено је на сајту епархије.

Додао је да је Света Софија симбол свих страдајућих светиња, али су сви православни народи везани за тај свети храм.

"Не треба заборавити, када је велики руски кнез Владимир послао своје изасланике да види какве су вере у свету, па да му поднесу извештај да би и руски народ знао да се определи за неку од монотеистичких религија, да су ти његови изасланици, дошавши у Kонстантинопољ и ушавши у Свету Софију на богослужење, били задивљени до те мере да су говорили: Нисмо знали да ли присуствујемо служби на земљи или већ на небу", рекао је Јоаникије.

Додао је да смо и ми "примили веру од тог храма" наводећи да су изасланици Светог патријарха Фотија, Свети Kирило и Методије, међу осталим словенским народима, крстили су и наш, српски народ.

"Наши преци су са великом радошћу приступали тој светињи док је она била православна, а и када је претворена у џамију они су се дивили њеној лепоти. Не треба заборавити да је последњи византијски цар пострадао за Свету Софију 1453. као што је раније кнез Лазар за светиње на Kосову и Метохији. Први хришћански цар се звао Kонстантин и последњи, који је пострадао у Цариграду византијски цар такође се звао Kонстантин, а био је српски сестрић, његова мајка је била Српкиња", рекао је епископ.

После тога Света Софија је била претворена у џамију, што је, оценио је владика, био страшан знак за све хришћанске народе, који су падали под турско ропство, па су многе друге светиње биле претворене у џамије, као што су, неколико векова касније, црква Светих Петра и Павла у Бијелом Пољу, Богородица Љевишка и друге наше светиње.

"Не треба заборавити ни то да је манастир Светог арханђела Михаила, који је подигао цар Душан, једна од најлепших светиња које су подигли Немањићи, још величанственији храм од Дечанског, та светиња је порушена од стране Турака и исламиста и од ње је зидана џамија у Призрену", указао је епископ будимљанско-никшићки.

Он је навео да је Света Софија од 1934. служила као музеј, била отворена за све вере иако се у њој није обављало ничије богослужење, али се, макар, могло слободно прићи и дивити се архитектури, мозаицима, том чуду од уметности.

"Сада у ове дане, одлуком председника Турске Ердогана, који обнавља османску идеологију у Турској, она се, опет, претвара у џамију. То је тужан моменат за сав хришћански свет и сведочи о једном: да је у давнини извршено насиље над тим светим храмом и над многим другим светим храмовима у поробљеном хришћанству за време турске империје, али да од тог насиља несу одступиле ни данашње власти у Турској и оно што није њихово присвајају", рекао је Јоаникије.

Поручио је да су ово искушења којих у историји мора бити, а та искушења хришћане још више обједињавају. Kао пример је навео неспоразуме, који су последњих година, постојали између Руске цркве и Цариградске патријаршије. Међутим, поводом овог „злог чина“ који је учинио председник Турске Ердоган једнако мисле, сматра владика Јоаникије, руски патријарх и цариградски и српски.

(Kурир.рс, Спутњик)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер