Početna strana > Debate > Kuda ide Srbija > Ka novom srpskom konzervativizmu
Kuda ide Srbija

Ka novom srpskom konzervativizmu

PDF Štampa El. pošta
Vladimir Marjanović   
utorak, 08. decembar 2009.
Zaštita hrišćanskog identiteta Srbije

Danas je neophodno da na ruševinama moralnih i materijalnih vrednosti damo svoj doprinos obnovi Srbije koja treba da ima hrišćanski identitet i liberalno-demokratsko uređenje sa socijalno-tržišnom ekonomijom.

U vremenu vladavine sekularizma treba naglasiti pravoslavni i hrišćanski identitet srpskog naroda. Pravoslavlje je vekovima i u dobru i u zlu formiralo, održavalo i čuvalo srpski nacionalni identitet vaspitavajući generacije u duhu pravih i trajnih vrednosti vere, slobode, tradicije, napretka, miroljubivosti i patriotizma. Pravoslavna crkva je ustanova od najvećeg značaja za srpski narod. Zato bi bilo poželjno da pravoslavno hrišćanstvo u Srbiji bude uzdignuto u rang zvanične i državne religije, uz poštovanje svih drugih crkava i verskih zajednica, njihovih potreba i pre svega njihovih vernika. U tom kontekstu, zaštita hrišćanskog identiteta i vrednosti uključivala bi i pominjanje Boga u ustavu države Srbije. To nikako ne znači klerikalnu, fundamentalističku državu ili povredu načela odvojenosti crkve i države, već pre svega očuvanje hrišćanskih pravoslavnih vrednosti Srbije u savremenim iskušenjima sekularizma. U mnogim evropskim i demokratskim zemljama poput Grčke, Finske ili Kipra pravoslavlje je državna religija, Srbija u tom smislu ne bi bila izuzetak.

Jačanje demokratije i prozapadna orijentacija

Od početka stvaranja moderne državnosti, srpski narod je nastojao da izgradi Srbiju kao demokratsku državu. Tu tradiciju moramo i mi da nastavimo. Srbiju treba razvijati kao liberalnu, demokratsku, pravnu i socijalnu državu. Opredeljenje za predstavničku demokratiju neće isključivati ni elemente neposredne demokratije. Današnje društvo je društvo različitih stavova, mišljenja kao i različitih interesa. To pred sve nas stavlja zadatak da oblikujemo društvo u kome  se suprotna mišljenja i interesi slivaju u većinu, uz svu zaštitu i uvažavanje uveranja i prava manjine. Načelo većine povezuje se za zaštitom manjine. Demokratsko uređenje i liberalno demokratsku državu smatramo nesavršenim, na čijem poboljšanju treba stalno raditi. Stranački sistem sam po sebi nije i ne mora biti loš, loše je to kada stranke sebe doživaljavaju apsolutno, egoistički i samodovoljno, bez ikakve odgvornosti prema zajednici. U tom smislu, razvoj civilnog i građanskog društva smatramo prioritetom i preduslovom za razvoj demokatije u Srbiji. Političke obnove nema bez moralne obnove. Koliko god izgledalo teško i nemoguće, smatramo da su politika i etika neodojivi. Demokratija za koju se zalažemo jeste prožeta hrišćanskim duhom i u skladu sa srpskom tradicijom čovečnosti. Suštinu demokratije mi ne vidimo u vladavini većine, već pre svega u zaštiti sloboda u državi i društvu i dostojanstvu čovekove ličnosti. Ne odbijajući i uvažavajući republikanski oblik vladavine, kao potpuno legitiman, Srbija ipak treba da bude uređena kao parlamentarna monarhija. To je nastavak srpske državne tradicije kako iz srednjevekovnog perioda, tako i u periodu stvaranja moderne države. U Srbiji monarhijski oblik vladavine i liberalno demokratsko uređenje nisu bili u suprotnosti. Naprotiv, zlatno doba demokratije postojalo je u periodu kada je Srbija bila monarhija.

Srbija treba sebe da vidi kao deo šire evropske porodice i člana Evropske unije. Sukob vodećih zapadnih zemalja sa Srbijom devedesetih godina (bombardovanje Republike Srpske 1995. godine i bombardovanje SRJ 1999. godine) kao i priznavanje nezavisnosti Kosova i Metohije, poremetili su i prekinuli tradiciju istorijskog savezništva Srbije s SAD, Velikom Britanijom i Francuskom. Naš zadatak je da to savezništvo i pored zla i nepravde koje su nam naneli obnovimo. To nije lak, a ni brz proces. Mi ne možemo negirati činjenicu da veliki broj Srba u inostranstvu danas živi u zapadnim zemljama, da su naši veliki stručnjaci živeli i učili na učilištima zapadnih zemalja, kao i da su zapadne zemlje bile saveznice Srbije u oba svetska rata. Obnova starog savezništva, ne znači zaborav žrtava i nepravdi učinjenih na kraju prošlog i početkom ovog veka, kao ni eventualnu antirusku poziciju. Srbiju i Rusiju dele brojne veze koje nikada ne smeju biti prekinute i narušene.

Socijalna i tržišna ekonomija

Kada govorimo o socijalnoj Srbiji, pre svega imamo u vidu socijalnu odgovornost i socijalnu pravdu. Tranzicija i prelazak sa socijalističkog ekonomskog modela na tržišni i kapitalistički u Srbiji je izazvao, pored brojnih pozitivnih učinaka, i velike socijalne razlike. Tržišno privređivanje i poslovanje u Srbiji još uvek čeka na svoju socijalnu komponentu koja je danas potisnuta. Želimo da povratimo dostojanstvo rada i radnika, boreći se sa kršenjem radničkih prava i zakona. Poslodavci u Srbiji moraju se naučiti socijalnoj etici i odgovornosti. Neophodno je ojačati mrežu socijalne zaštite i socijalnu državu čiji je osnovni zadatak suzbijanje siromaštva. Zato je okosnica srpske hrišćanske demokratije uspostavljanje ekološke i socijalno tržišne ekonomije koja može biti najbolje rešenje za Srbiju, između pogubnih posledica kako socijalističkog kolektivizma tako i neoliberalnog ekonomskog modela.

Jedan od najvažnijih interesa Srbije i srpskog naroda u 21. veku jeste izbegavanje ratova i očuvanje stanovništva od velikih demografskih gubitaka koje je proživeo u 20. veku. Srpski narod mora sprovesti svoju demografsku obnovu, koja je jedino moguća jačanjem porodice i porodičnih vrednosti. Hrišćanska demokratija, kao novi srpski konzervativizam treba u tome da vidi svoj prioritet.

(Autor je jedan od urednika sajta www.hriscanskedemokrate.org.)