Početna strana > Debate > Kuda ide Srbija > „Njegoš u našem vremenu“ - govor na svečanoj akademiji povodom 170 godina od štampanja „Gorskog vijenca“
Kuda ide Srbija

„Njegoš u našem vremenu“ - govor na svečanoj akademiji povodom 170 godina od štampanja „Gorskog vijenca“

PDF Štampa El. pošta
Milimir Mučibabić   
sreda, 18. oktobar 2017.

 Vaša Svetosti,

Vaše visoko preosveštenstvo,

Vaša preosveštenstva,

Vaše ekselencije, predstavnici kulturnih institucija Republike Srbije i Republike Srpske

Uvaženi akademici, dekani i profesori Univerziteta

Uvaženi gosti, poštovaoci Njegoševog dijela!

Predstavlja mi neizmerno zadovoljstvo pred ovako probranim skupom što imam tu privilegiju da vam iskažem lično zadovoljstvo što smo zajedno i nekoliko rečenica o našem vremenu i odnosu prema prošlosti i vrijednostima koje su nam ostavili preci u obavezi da ih sačuvamo.

U godini kada obilježavamo 800 godina od krunisanja Stefana Prvovenčanog, prvog u lozi Nemanjića i 170 godina od štampanja „Gorskog Vijenca“, mi u stvari na posredan način i obilježavamo 1847. godinu, godinu koja ima izuzetan značaj za srpsku nauku i kulturu.

Da se podsjetimo, te godine je Vuk štampao svoj prevod Novog Zavjeta na srpski jezik, Branko svoje „Pesme“, Daničić „Rat za srpski jezik i pravopis“, a Njegoš „Gorski Vijenac“.

Nije sporno da nas je neoliberalizam – razumevan kao novi imperijalizam – uveo u eru post-istine straha i nesigurnosti, što će reći da u vrijeme kad istorijske činjenice ne obavezuju, „sila Boga ne moli“. Svedoci smo urušavanja pravne civilizacije. Danas kada se zamjenjuju uloge, kada žrtve postaju zločinci, a zločinci žrtve, heroji postaju teroristi, a teroristi oslobodioci i heroji – primena duplih standarda je postala naša svakodnevica. Medijska manipulacija i instrumentalizacija jedina je realnost i izvor istine. Pojedinac gubi interes za sve što nadilazi lični nivo. Iz prirode nesigurnosti današnjeg svijeta, trijumfovala je ravnodušnost i tako obojila naše vrijeme.

Mi, naravno, ne možemo birati vrijeme u kome živimo, ali je jedno od prvorazrednih pitanja kakav je naš odnos prema prošlom i budućem vremenu. Neko ko slavi 8 vijekova od krunisanja svog prvog kralja svakako mora biti ponosan na tu činjenicu, ali istovremeno i obavezan da promišlja pređeni put.

Zlatno doba srpske države i kulture počelo je u srednjem vijeku. Kad smo izgubili državu, stekli smo rajetnički mentalitet, vijekovi su prošli da bismo je ponovo uspostavili i utopili je u Jugoslaviju. Danas, kada državu ponovo stvaramo, sa željom da odbranimo sebe od drugog i druge od sebe – to, istina, nije nimalo lak ni bezbolan posao.

Kad je bilo sabornosti, bilo je i samostalnosti i suvereniteta.

Gotovo ista sudbina je i danas: moćnici određuju s kim ćemo, kuda ćemo i kako ćemo, a među nama nalaze one kojima je opšte društveno u sjenci ličnog.

Nije li ovo trenutak da napokon kažemo šta hoćemo, a ne stalno šta nećemo?

Danas treba sagledati stanje nacije u cjelini, njene nevolje i nedaće, nezavisno iz kojeg dela srpskih zemalja dolaze. Na pređenom putu, glavne teme za promišljanje su naše zablude, porazi, ali i pobjede, stalno u tom promišljanju imajući kao uzore i lučonoše naše slavne pretke (Stefana Nemanju, Svetog Savu, Karađorđa, Miloša, Dositeja, Vuka, Njegoša, Andrića, Crnjanskog, Teslu, Pupina, Milankovića i patrijarha Pavla). Uz to, budu li nam znanje i obrazovanje najvažnije, onda imamo priliku da napravimo snažnu državu koju nacija zaslužuje, i u tom smislu naše bavljenje prošlošću i pozivanje na velikane nije lamentiranje nad istim i prepreka ka modernoj i prosperitetnoj Srbiji – naprotiv.

U vremenu potpunog relativizma, u kojem je sve dopušteno i moguće, šta će Njegoš nama danas i kako ga uopšte čitati?

Nekad neizostavan pisac na našim prostorima, danas je nepoželjan i u svojoj rodnoj Crnoj Gori. U bestijalnosti i u nerazumevanju suštinskog kod Njegoša ide se toliko daleko da ga, na primer, neki na Univerzitetu u Sarajevu tumače kao genocidnog pisca, a to mišljenje dijele i neki naši crnogorski kvazi-intelektualci, što je ravno skandalu.

To je pjesnik slobode i filozof, religijski mislilac i enciklopedista, duhovnik i državnik, čije djelo ima najdublju psihološku, religijsku, hrišćansku i etičku vrijednost. Njegovo razumjevanje i poimanje slobode sadrži opštehumanističko značenje koje daleko nadilazi granice ovih prostora. Otuda je naš interes za njega više nego razložan. „Gorski Vijenac“ u sebi sadrži izvanrednu interpretaciju različitih kultura, od naše srpske, preko kulture Zapada, do islamske. To je enciklopedija srpskog života u Crnoj Gori i istorija koja nadilazi granice i dobija univerzalno enciklopedijsko značenje.

Dakle, šta nam valja činiti? Našu tradiciju želimo sačuvati i suočiti se sa evropskim vrijednostima, a pri tome želimo da očuvamo naš nacionalni identitet, prije svega naš jezik i kulturu.

SPKD „Prosvjeta“ pokušava da radi na okupljanju srpskih intelektualaca, sabiranju i integraciji našeg naroda rasutog po različitim državama i kontinentima, podeljenim tokovima ideoloških zabluda i isključivosti na kojima su počivale i počivaju sve naše podjele i raskoli.

Kada sam u ovom časnom domu, na našoj posljednjoj tribini najavio temu o Njegošu, mnogi su me kasnije sa čuđenjem pitali da li je to potrebno i ko danas uopšte gaji interesa za istoriju. Ova tribina je odgovor na to, i naše prisustvo ovdje je odgovor na to – jer današnji čovek, kao i mnogobrojni narodi, priželjkuju slobodu.

A o samom Njegošu i „Gorskom Vijencu“ govoriće vam najkompetentniji među nama, mitropolit Amfilohije i akademik Matija Bećković.

Takođe koristim priliku da se zahvalim svima koji su nam pomogli da obilježimo ovaj jubilej, a naročito

- proti Petru Lukiću, starešini Saborne crkve u Beogradu

- Voju Vučičeviću, osnivaču humanitarne organizacije „Stara Raška“

kao i, naravno, svim medijskim kućama koje su prisutne sa nama ovde večeras.