Početna strana > Polemike > Niz kolateralnih koristi
Polemike

Niz kolateralnih koristi

PDF Štampa El. pošta
Branislav Matić   
utorak, 02. mart 2010.
Povodom teksta Rešada Plojovića „Spomenici islamske kulture iz ugla beogradske politike“

Među nama rečeno, gospodine Rešade ef. Plojoviću, muftijo beogradsko-novosadski, izneli ste u svome dopisu toliko besmislica i malicioznosti da to gotovo u potpunosti onemogućava ozbiljan dijalog. Međutim, zbog građana Srbije islamske vere i čitalaca Edicije „Upoznajte Srbiju”, neophodno je da ukažem na nekoliko važnih stvari koje prećutkujete.

Opštepoznato je, gospodine muftijo, da otomanska imperija nije na Balkan prodrla ognjem i mačem nego smiljem i bosiljem. Zna se da su Srbi i drugi slovenski narodi na Balkanu u islam prelazili drage volje, ozareni prijateljskim ubeđivanjem i Rečju Prorokovom, te da nije bilo zuluma, nabijanja na kolac, danka u krvi, seče knezova, paljenja i pljačkanja hrišćanskih svetinja, silovanja i obeščašćivanja. Ćele kula u Nišu je, dabome, poznati spomenik pravoslavne kulture. Svako dete školskog uzrasta zna da su se „od kraja XIV do početka XX veka”, kada je „Balkan oblikovala nadmoćna islamska kultura i civilizacija”, tornjevi pravoslavnih crkava dizali visoko u nebo i zvona se radosno oglašavala svakog jutra. Nema nikakve sumnje u to da je sultan gradio Pećku patrijaršiju, još stariju i ljepšu, i da je prethodno on nije palio i rušio. Jeftina je beogradska propaganda da je Sinan-pašina džamija u Prizrenu sagrađena od materijala srušenog bisernog manastira Sveti Arhangeli, zadužbine cara Dušana, pošto ceo Mešihat zna da je bilo obrnuto. Savršeno je jasno da je u Beogradu tog vremena bilo 350 džamija, a u onih preostalih nekoliko objekata, po svoj prilici, behu tamnice i riznice. Svakom konzumentu vaših publikacija i sajtova poznato je da su ljudi islamske vere danas u Srbiji žrtve sistematskog policijskog progona, da se zbog toga masovno iseljavaju, žive u katakombama i mole se šapatom. Lako ćemo se složiti i o pogubnosti „beogradske politike” za građane Srbije, pa i one islamske vere, uključujući tu i politiku obojice muslimanskih lidera iz Novog Pazara, koji su istaknuti ministri u Vladi Srbije

Ali, gospodine muftijo beogradsko-novosadski, Ediciju „Upoznajte Srbiju” čita ozbiljan i obrazovan svet, sa kojim se ne može komunicirati na nivou islamističkih pamfleta i vehabijske filozofije istorije. Svaki priseban i neostrašćen čovek odmah vidi da Vama, predstavniku jednog krila podeljene Islamske zajednice, u dobronamernoj i korisnoj sveščici „Spomenici islamske kulture u Srbiji” smeta zapravo samo jedno: što se u njoj pojavljuju i predstavnici onog drugog krila. Sedam stubaca ste potegli, upleli u to i „perfidni vrh” (Srbije, valjda), i Srebrenicu, i hanove, i tekije, i pršutu, i opanak, i šajkaču, i RTS, i autore italijanskog dokumentarnog filma „Beskonačni rat”, samo da biste se obračunali sa drugim krilom podeljene Islamske zajednice u Srbiji, i za sve to optužili, razume se, Srbe.

Ja sam hteo, gospodine muftijo, da u maloj seriji o manjinskim zajednicama u Srbiji napravimo i sveščicu o islamskoj kulturnoj baštini. Lepu, svima razumljivu, pozitivnu, kao što su bile i sveske o jevrejskoj i katoličkoj baštini. Da bar naznačimo, iznad svih vaših podela i prizemnih prepucavanja, nešto od onih vrednosti islamske kulturne baštine koje su nesporne svima vama i reprezentativne. Pri tom, uveravam Vas, podjednako su mi daleko i „srbizacija islama” i islamizacija Srbije. U takav koncept nisu se mešali ni gospoda Bujošević i Vujović, kamoli nekakav mistifikovani „vrh”.

Da bismo sve to uradili što bolje, istoga dana (3. januara) zvaničnim obraćanjem zamolili smo za saradnju i Mešihat Islamske zajednice u Srbiji (sedište u Novom Pazaru) i Rijaset Islamske zajednice Srbije (sedište u Beogradu). Predstavnici Rijaseta IZS dostavili su građu kojom su raspolagali i ona je delom korišćena u publikaciji, što je uredno potpisano.

Predstavnici Mešihata iz Novog Pazara obavestili su nas da će oni sarađivati, ali samo pod jednim uslovom: da se ne obraćamo nikome drugom, da koristimo isključivo njihove izvore i da gumicom izbrišemo drugi deo podeljene Islamske zajednice. Lično sam pokušao da im objasnim da mi ne želimo ničim da se mešamo u podele u Islamskoj zajednici Srbije ni ma čime da im doprinosimo, da islamsku baštinu u ovoj zemlji gledamo kao celinu, da je predmet našeg interesovanja sasvim drukčiji, da će se naša publikacija baviti nespornim kulturnim vrednostima koje su iznad prolaznih interesa i sukoba, da mi nismo vlasni ma kome da dajemo ili oduzimamo legitimitet. Uzalud. Nije nam omogućen pristup bibliotekama i arhivama Mešihata, nije nam dopušteno profesionalno snimanje islamskih obreda i običaja pod okriljem te organizacije (što je prvi takav slučaj u 39 svezaka Edicije „Upoznajte Srbiju”). Zato su naši reporteri one novopazarske džamije koje zovete neokupiranim fotografisali samo spolja i izdaleka. Zato nas Vi, u napadu koji nam je još tada najavljen, pitate zašto u svesci nema onoga što niste dopustili da tu bude.

Pokušali smo, gospodine muftijo, da u svesku uvrstimo nešto iz dostupnih elektronskih baza podataka Mešihata. Na vašem oficijelnom sajtu, u prvom pasusu jednog od vaših „istorijskih pregleda” („Sandžak i sandžački muslimani”, www.islamskazajednica.org), saznali smo da se, doslovno, „teritorija Sandžaka graniči na sjeveru sa Srbijom, sjevero-zapadu sa teritorijama Bosne i Hercegovine, na jugo-zapadu sa Crnom Gorom, na jugu sa Albanijom i na jugo-istoku sa Kosovom”. Na takvoj platformi, po kojoj se Srbija graniči sa sopstvenim delovima, ni ja ni „Srbija – Nacionalna revija” nećemo sarađivati ni sa kim, ni pod kakvim uslovima. Takva platforma vrlo rečito pokazuje da Vi i oni u čije ime govorite niste u sporu sa Edicijom „Upoznajte Srbiju”, nego sa Srbijom samom. U svakoj pristojnoj i uređenoj zemlji, na takvoj platformi preostala bi vam jedino saradnja sa javnim tužiocem.

Što se tiče korišćenja ilustracija iz famozne džamije u Pljevljima, upućujem čitaoca na samu svesku. Tamo je sve jasno obrazloženo. Kakvo prisvajanje, kakvo prekrajanje granica, kakvi bakrači!

Ja nisam obučen za davanje bespredmetnih i inflacijom pojedenih izvinjenja, ni za ograđivanje od sopstvenih saradnika, pa ću tu jadnu deonicu sa zadovoljstvom preskočiti.

Najzad, povodom dopisa gospodina Rešada ef. Plojovića, muftije beogradsko-novosadskog, potkrala se još jedna kolateralna korist. Sada, kad je odštampana i poslednja sveska Edicije „Upoznajte Srbiju” koja će biti poklanjana uz „Politiku”, saznajemo da „Politika” sa tim skoro da nije imala nikakve vez

Neka bude i neka se zna.

(Autor je urednik Edicije „Upoznajte Srbiju”)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner