Početna strana > Polemike > Polemika o „evropskoj prestonici“ kulture, Egzitu, profesionalizmu i (ne)namenskom trošenju sredstava
Polemike

Polemika o „evropskoj prestonici“ kulture, Egzitu, profesionalizmu i (ne)namenskom trošenju sredstava

PDF Štampa El. pošta
BIRN i Fondacija "Novi Sad 2021"   
petak, 16. mart 2018.

Javno.rs: Novi Sad 2021 - Privatna prestonica kulture

Firme povezane sa direktorom Fondacije Novi Sad 2021. dobijaju unosne poslove dok evropski eksperti kritikuju umetničku dimenziju projekta Novi Sad - Evropska prestonica kulture

U novogodišnjoj noći, tačno u ponoć, ,,specijalno dizajnirani vatromet“ trebalo je da zaseni sve goste centralnog gradskog trga u Novom Sadu. Ali, umesto spektakla - dim, bljesak i nekoliko povređenih uključujući i dizajnera spektakla koji je završio na intenzivnoj nezi.

Doček je organizovala Fondacija Novi Sad 2021, kojoj je grad poverio vođenje trenutno najvažnijeg projekta u kulturi – Evropske prestonice kulture.

Osim varnica tokom vatrometa, „dima” je bilo i prilikom dodele oko 250,000 evra budžetskog novca firmama direktno povezanim sa čelnicima Fondacije Novi Sad 2021.

Posebno je problematična nabavka za promociju i marketing u Srbiji i 24 zemlje sveta čiji se efekti ne mogu jasno sagledati.

Stigle su i prve ocene projekta iz Brisela od nezavisnih evropskih eksperata - glavni nalaz je da program nema jasnu umetničku dimenziju i da je previše fokusiran na festivale.

Sa druge strane, lokalne institucije kulture, kao i predstavnici nezavisne kulturne scene suočeni su sa mnogobrojnim problemima, koje Fondacija ne prepoznaje kao relevantne.

Novi EXIT ili javna stvar

Skupština grada Novog Sada imenovala je Nemanju Milenkovića na mesto direktora Fondacije Novi Sad 2021 krajem decembra 2016. godine.

Milenković je prethodno radio na istom projektu ispred Fondacije Exit kojoj je Grad Novi Sad poverio vođenje kandidature za evropsku prestonicu kulture.

Usluge marketinga i promocije, vredne oko 250,000 evra, Fondacija Novi Sad 2021 dodelila je Fondaciji Exit i My Exit Adventure i Exit Team.

Nemanja Milenković, direktor Fondacije Novi Sad 2021, povezan je sa sve tri firme - u My Exit Adventure-u i Fondaciji Exit bio je angažovan na poslovima marketinga i PR-a, dok je u firmi Exit Team radio kao Marketing&PR menadžer.

Vlasnik firmi Exit Team i My Exit Adventure je Dušan Kovačević koji je zajedno sa Nemanjom Milenkovićem u Upravnom odboru Fondacije FORT, koju je Fondacija Exit osnovala u maju 2014. godine sa ciljem očuvanja, zaštite i razvoja Petrovaradinske tvrđave.

Firme Exit team i My Exit Adventure , kao i obe Fondacije – Fort i Exit - registrovane su na istoj adresi u Novom Sadu, Kisička broj 5.

Milenković u pisanom odgovoru BIRN-u navodi da je ponosan što mu kontakti koje je prikupio tokom svoje karijere pomažu da realizuje projekat Novi Sad 2021.

„U Exitu nisam radno angažovan ni na jednoj funkciji još od novembra 2016. godine. Jedini oblik radnog angažovanja mi je pozicija direktora Fondacije Novi Sad 2021”.

Iako Milenkovića u formalnom smislu ništa ne sprečava da zaključi ugovor sa Exitovim firmama, Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnost Srbija, smatra da bi to trebalo izbegavati.

„Stvar bi bila najčistija kada bi se direktor Fondacije uzdržao od učešća u bilo kojoj fazi ove javne nabavke kako ne bi postojala sumnja da je pogodovao firmama u kojima je radio”, smatra Nenadić.

Direktor Fondacije Novi Sad 2021 ne smatra se javnim funkcionerom te se na njega ne odnosi Zakon o sprečavanju sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija, navodi se u dopisu Agencije za borbu protiv korupcije.

Statutom Fondacije Novi Sad 2021 predviđeno je da mandat direktora traje za vreme realizacije projekta.

Koliko klikova za 250,000 evra?

Pored toga što je Milenković nabavku poverio bivšoj firmi, sporno je i što su predložene aktivnosti neprecizno definisane, pa se efekti ne mogu jasno sagledati.

Planirano je onlajn reklamiranje i zakup medijskog prostora u zemljama regiona, zapadne Evrope, Americi, Japanu, Kini, Rusiji i Turskoj. Tu je i snimanje osam TV i radio spotova koji bi trebalo da budu emitovani na svim značajnijim medijima u Srbiji. Predviđeno je organizovanje događaja, zakup bilborda i izrada promo materijala.

Na primer, samo u Velikoj Britaniji planirano je lobiranje, gostovanje i PR aktivnosti u trajanju od osam meseci. Zatim, zakup prostora na pet sajtova i u tri stručna i pet drugih magazina, kao i online oglašavanje na Facebooku i Googlu u trajanju od osam meseci.

Primera radi, za najskromniju stranicu oglasnog prostora u engleskom Dejli mejlu treba izdvojiti oko 36.500 evra, a u Dejli telegrafu čak 51.000 evra.

Igor Avžner, stručnjak za komunikacije i marketing, skreće pažnju da nije isto zakupiti prostor u lokalnim i nacionalnim medijima, kao i da oglašavanje na društvenim mrežama nije prilagođeno svim zemljama.

„Šta na primer znači zakup minimum pet magazina u Velikoj Britaniji? Da li je u pitanju zakup cele strane ili jednog stubca? Postavlja se pitanje i zašto bi neko odabrao Facebook oglašavanje u Kini, gde je ova društvena mreža gotovo zabranjena”.

Fondacija Exit nije nam dostavila listu svih online i štampanih medija u inostranstvu u kojima je vršen zakup medijskog prostora.

Kako navode u dopisu, u toku je izrada kompletnog izveštaja o marketinškim aktivnostima vezano za promociju projekta, te će isti dostaviti po objavljivanju.

Igor Avžner navodi da je ovako neprecizno definisanim planovima neizvodljivo proveriti stvarne efekte reklamiranja.

„Šta bi trebalo da se postigne osmomesečnim oglašavanjem na Fejsbuku? Koliko klikova, koliko oglasa, koliko podizanje svesti o Novom Sadu i Srbiji?“ pita se Avžner.

Prestonica kulture, a liči na festival

Dva novogodišnja dočeka za sada su najvažnija kulturna dešavanja koja je Fondacija Novi Sad 2021 organizovala. Iako su najavljeni kao uvođenje novih svetskih trendova u domaću kreativnu industiju, doček Nove 2018. i „Srpske“ nove godine ni po čemu se nisu razlikovali od drugih u Srbiji.

Upravo je ovakav pristup, orijentisan na događaje, a ne na razvoj programa u kulturi bio ključna zamerka Panela nezavisnih eksperata koji su tokom oktobra 2017. godine podneli izveštaj o napretku projekta.

Panelisti Evropske komisije dele istu zabrinutost – evropska prestonica kulture liči na festival i nema jasnu umetničku dimenziju.

Pored toga, oni su pozvali Fondaciju Novi Sad 2021 da do kraja marta 2018. godine dostave novi program i preciziraju šta će se to dešavati narednih godina na kulturnoj sceni Novog Sada.

Predstavnici nezavisne kulturne scene Novog Sada objašnjavaju da za sada ne osećaju nikakve promene.

„Uzrok tome je što Fondacija ima drugačiji sistem vrednosti. Evropska prestonica kulture dobar politički marketing, ali ne i promena pravog stanja stvari“, objašnjava umetnik Zoran Pantelić, predstavnik udruženja kuda.org.

Objašnjava da se to najbolje vidi među umetnicima koji strahuju da njihovi projekti neće proći na pokrajinskim ili lokalnim konkursima u kulturi ukoliko ne sarađuju sa Fondacijom ili imaju potrebu da se pravdaju kada učestvuju na projektima Fondacije.

„Nezavisna umetnička scena u Novom Sadu je zabrinuta, ali zainteresovana“, kaže Pantelić.

Predstavnici kulturnih institucija u Novom Sadu upozoravaju da postoji realna bojazan da će grad Novi Sad dočekati 2021. godinu sa okrnjenim institucijama kulture.

Emilija Mrdaković, direktorka novosadskog Pozorišta mladih smatra da ni republičkoj ni lokalnim politikama kultura nije „ni interesna sfera ni prioritet.“

Dizajnirao logo, pa ceo umetnički program

Usluge dizajna vredne pet miliona dinara ili oko 50.000 evra Fondacija Novi Sad 2021 je juna 2017. godine poverila firmi Peter Gregson, u vlasništvu Dušana Trkulje. U okviru ovog posla, logo Fondacije izradio je Jovan Trkulja, brat vlasnika firme i kreativni direktor u firmi Peter Gregson.

Dva meseca kasnije Jovan Trkulja izabran je za umetničkog direktora Fondacije 2021. Njegov glavni zadatak je da osmisli i vodi celokupan program evropske prestonice kulture. U prvom Izveštaju o napretku projekta upravo je umetnička dimenzija označena kao slaba tačka.

Jovan Trkulja je posao umetničkog direktora dobio na međunarodnom konkursu na kome su pristigle još dve prijave - Harisa Pašovića, bosanskog pozorišnog reditelja i direktora sarajevskog „East West” teatra, kao i savremenog tajlandskog umetnika Saravuta Čutivongpetija.

Kako Čutivongpeti nije dostavio kompletnu dokumentaciju, prijave Pašovića i Trkulje uzete su u razmatranje.

Pašović objašnjava da je ubrzo nakon prijave na konkurs dobio iznenađujući odgovor.

„Obavestili su me da je na mesto direktora već izabran gospodin Trkulja. Smatrao sam da to nije u redu jer standardna procedura nalaže intervjue sa kandidatima. Uložio sam žalbu koju je Fondacija usvojila”, kaže Pašović.

Nakon toga obavljeni su intervjui sa Pašovićem i Trkuljom, ali je za direktora opet izabran Trkulja.

Umetnik Zoran Pantelić, ispred udruženja kuda.org, kaže da bi bilo bolje da su na ovo mesto dovedeni stranci koji „bi sa distance propitali učmalu lokalnu scenu, koji bi doprineli fuziji lokalnih vrednosti sa drugim evropskim kulturama pa i afričkom ili azijskom“.

„Sredina se ipak opredelila za provincijalni oblik konzumerističke kulture”, kaže Pantelić.

Nemanja Milenković, direktor Fondacije 2021 u pisanom odgovoru BIRN-u, međutim objašnjava kako je Trkulja kandidat koji se savršeno uklapa u postojeći tim i način rada, kao i da razume projektne vrednosti i ciljeve.

„Konačnu odluku doneo sam ja kao direktor Fondacije, u avgustu 2017, a na osnovu preporuke Komisije za ovaj javni konkurs. Vodeći se svim ovim preporukama, Jovan Trkulja, koji je itekako priznat u svom radu u svetskim okvirima, koji je izdanak novosadske nezavisne scene i nije povezan ni sa jednom institucijom, frakcijom, ili strujom, bio je logičan izbor“, kaže za BIRN u pisanom odgovoru Milenković.

Iako priznat dizajner, Trkuljin rad je proteklih godina nailazio i na određene kritike. Posebno je kritikovan logo novosadskog Kulturnog centra zbog toga što nekima liči na kukasti krst.

Dosta je sarađivao i sa Srpskom pravoslavnom crkvom, najčešće kao dizajner korica crkvenih izdanja eparhija širom Srbije. Dizajnirao je i kalendare, rokovnike i promotivne brošure.

Šta je Evropska prestonica kulture?

Evropska prestonica kulture je projekat Evropske unije koji kulturu jednog ili više gradova, stavlja u fokus na godinu dana. Da bi zasenile publiku, gradovi-prestonice pripremaju nesvakidašnje kulturne programe i renoviraju dotrajalu kulturnu infrastrukturu.

Ideja o evropskoj prestonici kulture rodila se na Atinskom aerodromu 1985. godine, kada su Melina Merkuri, tadašnja ministarka kulture Grčke i DŽek Lang, njen francuski kolega zaključili da se kulturi u Evropi ne posvećuje dovoljna pažnja. Od tada je preko 50 gradova ponelo ovu titulu.

Ideja da Novi Sad bude kandidat za evropsku prestonicu kulture javila se tokom 2011. godine, kada je Skupština grada odlučila da započne proces kandidature. Novi Sad je proglašen za evropsku prestonicu kulture 2016. godine. Pored Novog Sada kandidaturu za ovu prestižnu titulu pripremali su Zrenjanin i Beograd. Prvi grad sa prostora bivše Jugoslavije koji je poneo titulu bio je Maribor.

Reagovanje Fondacije "Novi Sad 2021" povodom pisanja BIRN-a: BIRN izneo netačne finansijske podatke - kultura je istina, a ne uvreda i obmana

Glavnom i odgovornom uredniku / urednici

 Obraćam vam se povodom teksta istraživačke mreže BIRN pod naslovom „Fondacija Novi Sad 2021: privatna prestonica kulture“ nedavno objavljenom u Vašem mediju, sa molbom za objavljivanje odgovora Fondacije (koji u prilogu dostavljam), a u skladu sa važećim odredbama Zakona o javnom informisanju i medijima.

Povodom niza netačnih i nepotpunih informacija koje je nevladina organizacija "BIRN" objavila u tekstu pod tendencioznim naslovom "Novi Sad 2021: Privatna prestonica kulture" (koji je već sam po sebi jedna uvredljiva i negativna kvalifikacija i kao takva nije novinarstvo već propaganda u tabloidnom maniru), Fondacija "Novi Sad 2021", želi da upozna javnost sa tačnim i potpunim informacijama.

U spornom , neistinitom tekstu kritikovan je celokupan rad Fondacije ’’Novi Sad 2021’’, sa jasnom namerom da se isti obezvredi i javnosti predstavi na krajnje neistinit način. 

BIRN izneo netačne finansijske podatke

Jedna od netačnih i nepotpunih informacija vezana je za rad Fondacije u oblasti finansija. Štaviše, BIRN je pokazao koliko ne razume način funkcionisanja svih Evropskih prestonica kulture. Najdugoročniji i najznačajnji EU projekat u kulturi, Evropska prestonica kulture, je titula koja je svim gradovima koji su je poneli, donela mnogobrojne benefite i prestiž. Samo u finansijskoj računici, na uložen 1 evro, gradovima se vraćalo i do 15 evra. Zato je i Novi Sad, uz podršku građana, odlučio da investira u svoju budućnost. 

Ovo BIRN ne razume ili ne želi da razume, pa ističe nešto što je već odavno poznato: da - dominiraju budžetska sredstva jer na tome insistira i Evropka komisija, koja je to i zvanično sugerisala posle ulaska u finale Novog Sada za titulu EPK.

Nestručnost i površnost u pristupu, a sve pod kapom „istraživačkog“ novinarstva, BIRN pokazuje kroz navođenje ukupnih investicionih suma sa kojima se Novi Sad predstavio i pobedio u Briselu. Što je još čudnije, svi ti podaci ne samo da su navedeni u pobedničkoj aplikaciji i dostupni javnosti na sajtu Fondacije, već su prezentovani u drugim medijima duže od godinu dana. Naime nije tačno da je budžet projekta uvećan za 100 puta. Budžet projekta je potpuno isti kao u Aplikacionoj knjizi, što potvrđuje i Odluka o finansiranju projekta (Službeni glasnik grada Novog Sada br.77/2016).

U nizu netačnih navođenja finansijskih podataka izneti su nepotpuni i tendenciozni podaci u grafikonu ’’Evropska prestonica kulture koštala je građane Novog Sada preko 400.000 evra u periodu 2011- 2016’’. To su bile prethodne, neuspešne aktivnosti na osvajanju titule, i to tima koji je vodio kontraverzni Andrej Fajgelj, pod čijim vođstvom je kandidatura Novog Sada zamrla, i samim tim nisu vezani za rad Fondacije „Novi Sad 2021 – evropska prestonica kulture“ koja je osnovana 5. januara 2017. godine, a koja je u centru kritika BIRN-a.

Birn osporava ulogu Exita koji je za Novi Sad izborio titulu Evropske prestonice kulture

Upravo u trenutku kada je kandidatura Novog Sada za Evropsku prestonicu kulture praktično ugašena, gradonačelnik Novog Sada poziva Exit da pomogne i oživi kandidaturu, imajući u vidu njihovo uspešno vođenje kandidature za Omladinsku prestonicu Evrope. I upravo je Exit, u naizgled izgubljenoj utakmici, stavio na raspolaganje sve svoje resurse i ljude da povedu kandidaturu, a na čelo tog tima istaknuo upravo Nemanju Milenkovića, pod čijim vođstvom je ova titula nepunih godinu dana kasnije i osvojena!

Autor teksta, Natalija Jovanović, iz ličnog ugla i pod maskom istraživačkog novinarstva, praktično otkriva toplu vodu: da je sadašnji direktor Fondacije ’’Novi Sad 2021’’ Nemanja Milenković bio deo tima Exita, što je u javnosti savršetno dobro poznato. U tekstu se navodi i kao neko senzacionalno otkriće da se sve EXIT firme nalaze na istoj adresi, pritom pogrešno navedenoj u tekstu, i da sve u imenu nose istu reč - Exit. Umesto da to bude potvrda transparentnosti i javnosti rada, dolazi do krajnje zamene teza i autorka to predstavlja kao istraživačko novinarstvo, po istom principu kao što je otkrila da je Milenković radio u Exitu (iako to celokupna javnost u Novom Sadu zna itekako dobro, jer je Milenković i pre osvajanja titule, Exit godinama unazad uspešno predstavljao u javnosti i medijima).

Posle osvajanja titule, prevashodno zbog obima novih obaveza i zaduženja koje ga čekaju, Milenković napušta Exit i počinje da radi puno radno vreme na projektu dugom pet godina. Nakon što je pomogao da se titula osvoji uz svoje znanje, kontakte i ukupne ljudske resurse, Exit se legitimno i krajnje javno i transparetno javlja na tender koji za cilj ima angažman na promociji Novog Sada u celom svetu i privlačenju što većeg broja turista u Novi Sad.

I posle dve decenije konstatnih uspeha - ostvarenih miliona noćenja stranih i domaćih turista u Novom Sadu, nebrojenih priznanja od najvećih svetskih medija i ogromnog doprinosa u promociji grada Novog Sada i Srbije, širom regiona, Evrope i cele planete - autoru teksta iz NVO "BIRN" je čudno i neobično da je upravo Exit ispunio sve uslove kao najbolja organizacija za traženi zadatak?! Čak i nakon što je kontaktirala druge ponuđače na istom tenderu, koji su takođe potvrdili da je Exit zaista najkompletnije rešenje s obzirom na dvodecenijsko iskustvo i kontakte u svakom delu sveta, i pored toga što je Exit odigrao ključnu ulogu u osvajanju titule evropske prestonice za svoj grad i taj uspeh dodao na listu drugih titula koje je doneo Novom Sadu, autorka teksta i dalje nalazi za shodno da diskredituje krajnje transparentan i zakonski izbor ponuđača, što u spornom tekstu potvrđuje i Nemanja Nenadić, iz organizacije "Transparentnost Srbija".

Iako se u svakom trenutku može videti na više javnih adresa na Internetu, želimo javnosti dodatno da pojasnimo ovu javnu nabavku. Ona je podeljena u više većih delova. Prvi se odnosi na promociju ukupno 24 događaja (koje je tražila Fondacija ’’Novi Sad 2021’’), a za isti iznos od Exit-a dobila promociju više od 100 događaja! Drugi deo je namenjen za promotivne aktivnosti Evropske prestonice kulture u zemlji, a treći u inostranstvu, kako u zemljama regiona, tako i na odabranim tržištima širom sveta. Pun izveštaj o realizovanoj nabavci stići će u za to predviđenom roku, nakon što istekne period tražene aktivnosti, ali već sada je jasno da su poslovi realizovani od strane Exita urađeni veoma uspešno i sa jasno proverljivim rezultatima - izrazitim povećanjem broja turista u Novom Sadu, i ono što je najvažnije - daleko ispod tržišnih cena! 

Upravo ovde dolazimo i do možda najvećeg paradoksa teksta BIRN-a, koji prvo optužuje kako je za pomenutu nabavku izdvojena prevelika suma, da bi kasnije kontradiktorno u istom tekstu, nezavisni stručnjaci kontaktirani za izjavu, naveli da je potrebna daleko veća suma da bi se navedene aktivosti realizovale.

Zanimljivo je i da je jedna od retkih istinitih tvrdnji u sportnom tekstu procena kontaktiranog marketinškog stručnjaka da oglas u britanskom listu "Daily Mail" košta preko 35000 funti. Međutim, Exit je koristeći svoje medijske veze u inostranstvu, izgrađene tokom dvodecenijskog uspešnog rada, isti oglas uspeo da rezerviše za desetostruko manji iznos, odnosno za manje od 4000 funti. To je samo još jedna u nizu potvrda Fondaciji "Novi Sad 2021", da se na javni konkurs javila najkvalifikovanija organizacija za traženi posao. Celokupan izveštaj promocije će potpuno transparentno biti predočen javnosti koja će imati priliku da vidi veoma merljiv uspeh navedenog rada.

Promena u pristupu donela merljivu dobit za gradski budžet

Ovakav pristup promociji aktivnosti Fondacije u prethodnih godinu dana, koliko organizuje novogodišnje dočeke sa akcentom na savremenoj kulturi, a ne jeftinoj zabavi i šundu, Novom Sadu je doveo 195.054 turista i napravio porast od 11.8% u 2017. godini, a broj stranih gostiju uvećan je za 12.5% koji su u strukturi ukupnog broja noćenja učestvovali sa 66%. U januaru 2018. godine ostvareno je ukupno 22,6% više noćenja u odnosu na januar prethodne godine, od čega je broj stranih gostiju uvećan za čak 17% u odnosu na 2017. godinu.

Ovo je rezultat dva novogodišnja dočeka kada je Fondacija bila zadužena za kreiranje umetničkog koncepta i programskog sadržaja, ali ne i za organizaciju, kako netačno u spornom tekstu navodi "Balkan Investigative Reporting Network - BIRN". Novi koncept, sa 150 izvođača unutar 48 umetničkih programa na isto toliko lokacija, pohvaljen je u celom regionu i prepoznat kao inovacija u pristupu, dok samo "BIRN" ocenjuje ’’da se nisu ni po čemu razlikovali od drugih u Srbiji’’?! Molimo "BIRN – Balkansku mrežu za istraživačko izveštavanje" da nam pronađe sličan primer.

Program se meri kvalitetom i raznovrsnošću

Autor teksta dalje, daje krajnje subjektivnu ocenu da su to bila dva „najvažnija kulturna dešavanja“ u organizaciji Fondacije "Novi Sad 2021", očigledno vrednujući kulturu kroz broj posetilaca. Fondacija ih ne smatra najvažnijim, već kulturne događaje razvrstava po sadržaju, kvalitetu, raznolikosti i inovativnom pristupu koji zadovoljava potrebe naših sugrađana, ali i kriterijume Panela ekperata Evropske Komisije. Za Fondaciju su podjednako bitni i započeti projekti razmene umetnika radi afirmacije i sticanja iskustva, Platforma PULS: Sinergija – predstavljanje teatara na manjinskim jezicima, Međunarodna konferencija manjinskih medija i edukacija novinara manjinskih redakcija; "KAT" konferencija usmerena ka razvoju feminizma, organizacija volonterske mreže u Novom Sadu, "NEO" - neklasičan projekat predstavljanja klasične muzike, te mnogi drugi koji čine tek mali procenat od ukupnog broja projekata koji će se realizovati tokom 2021. godine.

Evropska komisija je pohvalila i podržala rad Fondacije

Sve ove napore prepoznala je i Evropska Komisija, koja je javno pohvalila rad Fondacije "Novi Sad 2021", što je prenela i većina medija u novembru 2017. godine. Konstacijom da je Panel nezavisnih eksperata kritikovao rad Fondacije, "BIRN" je netačno interpretirao rad Fondacije, ali i mišljenje samih panelista.

Da podsetimo i pojasnimo: ne postoje kritike panelista EU komisije, već njihove smernice i uputstva za dalji razvoj i rad svih evropskih prestonica kulture, pa i Novog Sada. Na osnovu njih je, posle ulaska u finale, naš grad osvojio ovu prestižnu titulu. Čak i posle toga, panelisti su uputili 60 preporuka u oktobru 2016. godine, da bi se godinu dana kasnije broj preporuka sveo na samo 12. Time je rad Fondacije ’’Novi Sad 2021’’ i ocenjen kao uspešan.

Neosporan kredibilitet umetničkog direktora

Pokušaj diskreditovanja imena i dela umetničkog direktora Jovana Trkulje kojeg je iznedrila nezavisna kulturna scena Novog Sada i koji je priznat širom Evrope, počiva opet na ličnim ocenama. Panelisti su pozdravili izbor programskog i umetničkog diretkora koji je imenovan 1. oktobra 2017. godine, i uputili preporuku i molbu da im se do kraja marta 2018. dostavi dalja razrada umetničkog koncepta, što će Fondacija ’’Novi Sad 2021’’ i učiniti. 

Birn izvrtanjem činjenica osporio putovanja čelnika Fondacije

Autor je u tekstu osporio i potrošene iznose za putovanja, iako se najveći deo njih odnosi na prethodni tim koji je vodio kandidaturu pod vođstvom Andreja Fajgelja, a ne na Fondaciju ’’Novi Sad 2021’’. Kada je sadašnji direktor Fondacije preuzeo proces kandidature u oktobru 2015. godine, u tih godinu dana koliko je imao vremena da kandidaturu vrati iz mrtvih, samo jednom je putovao - i to u Brisel odakle je Novom Sadu doneo titulu Evropske prestonice kulture!

Već tada, kao indirektna posledica pobede, realizovano je ulaganje vlade Republike Srbije u rekonstrukciju podgrađa Petrovaradinske tvrđave u vrednosti od 100 miliona dinara. Jedna godina rada tima pod vođstvom Nemanje Milenkovića, kroz minimalna ulaganja u odnosu na bilo koju drugu EPK u procesu kandidatutre, donela je ulaganje u Novi Sad koje grad ne pamti godinama u nazad.

Rad Fondacije će uvek biti javan i potpuno transparentan

Fondacija će i u narednom periodu, kao i do sada, javnosti prezentovati samo tačne i istinite podatke, koji će uvek biti dostupni svim građanima Novog Sada i drugim zainteresovanim licima. Zbog svih neistina koje je iznela nevladina organizacija „BIRN - Balkanska mreža za istraživačko izveštavanje“ pravni tim Fondacije ’’Novi Sad 2021’’ će razmotriti pokretanje sudskih postupaka i traženje odštete za nesitinit, zlonameran i tendenciozan tekst koji je naneo tešku povredu ugleda niza ličnosti i institucija.