Polemike | |||
Protest protiv akademskog nacionalnog samoponiženja |
ponedeljak, 14. jun 2010. | |
Mi, dole potpisani, ovim putem prilažemo svoj najoštriji protest zbog akcije dovođenja osvedočenih neprijatelja ove države i našeg naroda na konferenciju „Asimetrični ratovi, međunarodni odnosi i teorija pravednog rata“, zakazanoj za 17-19. jun, o. g., na Filozofskom fakultetu u Beogradu u okviru “International Law and Ethics Conference Series (ILECS)” (osnivači prof. dr Aleksandar Jokić, Portland State Univ. i prof. dr Jovan Babić, Filozofski fakultet, Beograd), a u organizaciji do sada nepoznatog Centra za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Srpskog filozofskog društva i Beogradskog univerziteta. Na stranu začuđujuće sužen izbor učesnika – 14 inostranih uz samo jednog domaćeg referenta (prof. dr Jovan Babić, kao preostali suosnivač i organizator) – nasuprot tako složenoj interdisciplinarnoj temi. Zašto grupa inostranih učenjaka zaseda u Beogradu o trošku naše države? Zar su naši filozofi i ostali poslenici društvenih nauka nedovoljno kompetentni za dijalog s njima? Da je ograničen samo na to, protest bi ticao naučne struke i našeg sluganskog odnosa „prema svetu“. Reč je, međutim, o nečemu mnogo važnijem od puko filozofske rasprave. Pravi razlozi za protest sadržani su u tome što je: 1) organizator pozvao neke od učesnika koji u ozbiljnoj zemlji ni u kom slučaju ne bi doživeli gostoprimstvo na najvišem, akademskom nivou; 2) što će jedan od njih biti nagrađen počasnim doktoratom, a što će ostati kao besprimeran događaj, naročito ako se motri prema laureatovim zaslugama za isti. Ad. 1) Reč je, prvo, o Majklu Volceru (Univerzitet Prinston, SAD) – koji u našem kontekstu nije značajan kao autor citiranih knjiga, nego kao intelektualac koji se entuzijastički zalagao za bombardovanje Srbije. Pominjem ga kao prvog zato što će mu biti posvećen prvi deo rečene konferencije. Drugi je Dejvid Luben (Univerzitet DŽordžtaun, SAD) – koji je vođen vidljivim antisrpskim političkim motivima ostrašćeno napadao prvi zbornik radova s ILEKSA, objavljen u SAD (vid. The Philosophical Review, Vol. 111 (October 2002), No. 4, pp. 620-24), i drugim ideološki obojenim tekstovima (kao na primer http://www.allbusiness.com/legal/4081615-1.html), bez ikakve analitičke vrednosti. Dotični se uz to gotovo proslavio optužbom Srbije za genocid u tekstu „Timid JusticeThe ICJ should have been harder on Serbia“ (http://www.slate.com/id/2160835), jer se zalagao za promenu zvanične definicije genocida kako bi zemlja u koju sada dolazi kao gost mogla da bude bolje optužena. Treći je Igor Primorac – bivši profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu, od početka devedesetih, posle emigriranja, osvedočen borac protiv „srpskog nacizma“ i svih „srpskih genocida“, takođe zagovornik bombardovanja tokom svih devedesetih godina. Nije uzdržavao da i bivše beogradske kolege naziva „nacistima“ (a neki od njih sada će mu uzvratiti prijateljskim dočekom, kao organizatori ovog „simposiona“). Ovo su opštepoznate činjenice unutar Srpskog filozofskog društva i Filozofskog fakulteta. Pozivati u goste ljude spremne da vam 1992. ili 1999. saspu bombe na glavu, a deceniju kasnije da vam se smeškaju u lice dok ih kitite počastima, predstavlja zapanjujući slučaj samoponižavanja i mazohizma, na koji bi morali da reaguju svi koji još imaju nacionalnog dostojanstva i samopoštovanja. Ko hoće, to može da radi privatno, ali je nedopustivo raditi kao predstavnik bilo koje nacionalne institucije (Centra za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Srpskog filozofskog društva kao organizatora, Ministarstva nauke koje je obezbedilo finansiranje ovakve „međunarodne saradnje“, i Rektorata Beogradskog univerziteta, koji svemu obezbeđuje najsvečaniji ton). Kao bivši predsednik Srpskog Filozofsko društva – nacionalne ustanove koja je do sada uvek vodila računa o intelektualnoj časti i nacionalnom dostojanstvu, i kao suosnivač ILEKSA – anualne konferencije zamišljene da tokom godina „probija sankcije“ i afirmiše našu zemlju i nauku u zapadnom svetu, protestujemo i u ime neobaveštenih kolega koji drže do samopoštovanja i dostojanstva svoje zemlje ograđujemo se od ovog događaja. Dotična konferencija se očigledno preobratila u svoju suprotnost, u instituciju samoponižavanja i maltene tribunal za pokretanje novog talasa optužbi protiv naše zemlje, sada ne štampom nego putem „primenjene filozofije“ na neukusan način potčinjene ideološko-političkim zahtevima. Računamo da bi takvim ljudima kao što su gorepomenuti, u ozbiljnoj državi, ako bi ih neko i pozvao, gostoprimstvo na zvaničnom nivou sigurno bilo uskraćeno. Ad. 2) Naš protest svoj poslednji ali i najznačajniji razlog ima u skandaloznoj najavi da će profesor Majkl Volcer u četvrtak 17. juna u 11 časova svečano biti okićen počasnim doktoratom Beogradskog univerziteta! Zna li uprava Univerziteta šta čini i koga u ovom slučaju nagrađuje? Ima li Rektorat odeljenje za informacije koje obezbeđuje uvid u to ko uopšte zaslužuje da bude dočekan na tako visokom akademskom nivou? Dotični laureat se u svojim angažovanim tekstovima, poput mnogih američkih autora, investirao za politiku svoje vlade a da se pritom nije proslavio ni filozofski, logički, odnosno argumentativno. Naprotiv, reč je o političkoj zloupotrebi filozofije. Oslonjen na vesti CNN-a i saopštenja Stejt departmenta, što baš ne služi na čast filozofu visokog ranga, Volcer ne shvata kada je na tankom ledu i kada argumentativno propada. Pogledajmo. Ako s jedne strane kaže da su humanitarne intervencije moralno opravdane van svake sumnje („Argument about Humanitarian Intervention“, Dissent, Winter 2002, http://www.dissentmagazine.org/article/?article=629), a s druge da bi danas na Kosovu, „u slučaju da je sve ostalo prepušteno Evropi“ danas „u životu bila samo šačica Kosovara“ (u Inprints, Vol. 7 (2003), no. 1, http://jeffweintraub. blogspot.com/2003/08/michael-walzer-on-just-wars-politics_25.html), onda slede zaključci koji su za filozofa van svake sumnje: 1) da je bombardovanje Srbije bilo opravdano, 2) zato što je Srbija (bila) genocidna država, 3) da je Evropa neodgovorna i nesposobna da rešava probleme u sopstvenoj kući; 4) da je agresija SAD i NATO na Jugoslaviju moralno opravdana, a) kao spasavanje obraza Evrope, b) kao zaustavljanje srpske genocidne politike na KiM. Pogledajmo još jedan primer. Veliki filozof ispisuje tautologiju nedostojnu boljeg studenta kada kaže: „Da je u slučaju Kosova NATO vojska bila na terenu pre bombardovanja Srbije, bombardovanje najverovatnije ne bi bilo neizbežno, niti bi došlo do talasa očajnih i ogorčenih izbeglica“ („Argument about Humanitarian Intervention“, Dissent, Winter 2002, http://www.dissentmagazine.org/article/?article=629). Dakle, da je bilo onako kako je tražila Medlin Olbrajt u Aneksu B Rambujeovskog „sporazuma“, za bombardovanjem ne bi bilo potrebe. Smešna tautologija međutim skriva ozbiljniji stav koji glasi: G-din profesor Volcer dakle smatra da je bombardovanje Srbije bilo opravdano (iako mu se, usput, omiče nenameravana logička posledica da je upravo ta akcija NATO snaga podstakla „talas izbeglica“). Zar je u akademskim krugovima potrebno tražiti eksplicitne izjave o podršci bombardovanju, kada je provlačenje ovakvih stavova kroz (kvazi)naučne/filozofske tekstove mnogo ozbiljnije. Nije li tu reč o zasenjivanju prostote poznatim imenom, čemu je očigledno podlegao i predlagač za visoko priznanje o kojem je ovde reč. A kao što se vidi, dotični profesor prema bombardovanju uopšte nije imao „ambivalentan odnos“. Uz to, ni predlagač nije bio ambivalentan kada profesora koji se politički investira po cenu brukanja svoje, filozofske struke, predlaže za tako visoko priznanje. Ako je rečeni predlog potekao iz neznanja, onda to svedoči o površnosti i neozbiljnosti predlagača; ako je, pak, potekla iz namere, onda očekujemo da se u obrazloženju počasti Volceru dâ za pravo u vezi sa bombardovanjem i da njegovo „ratno zalaganje“ (a ne samo naučno delo) bude istaknuto kao važan razlog za njenu dodelu. Kako god bilo, ovaj događaj će ostati u suprotnosti s ukupnim nasleđem i programskim smislom ILEKS serije, kao i s dosadašnjom praksom Srpskog filozofskog društva, i Beogradskog univerziteta. Na kraju, skandalozno je i to što ovaj besprimerni događaj ne izaziva nikakve reakcije naše akademske i kulturne javnosti. Pošto smatramo da je odbrana nacionalnog dostojanstva dužnost odgovornih ljudi a ne tek povremeni hir, sporedan u odnosu na promociju lične karijere, svojim protestom se suprotstavljamo tom saučesničkom ćutanju i praksi mazohističko-provincijalnog dodvoravanja „izvikanim imenima“ iz inostranstva, bez pitanja šta su tokom devedesetih godina pisali, a često i vikali – o nama. U Beogradu, 14. 6. 2010. godine |