понедељак, 23. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Политички живот > Нацрт споразума Београда и Приштине
Политички живот

Нацрт споразума Београда и Приштине

PDF Штампа Ел. пошта
Блиц   
недеља, 17. март 2013.

ЕУ и Приштина су усагласиле нацрт споразума између Београда и Приштине у 10 тачака. Према сазнањима „Блица”, овај предлог је предат властима у Београду који треба да изнесу своје примедбе.

ЕУ и Приштина траже да се Србија обавеже да неће кочити пријем Косова у међународне институције и оставља могућност доношења нове резолуције Савета безбедности која би заменила постојећу 1244.

Према овом нацрту, Европска унија и Приштина предлажу да се на северу Косова Србима дозволи формирање европске регије север Косова уместо заједнице српских општина које тражи Београд. Ова регија би имала неке надлежности, чак и апелациони суд, али би читав овај регион био потпуно инкорпориран у косовске институције. „Блиц” интегрално објављује текст нацрта предложеног споразума Београда и Приштине.

Увод

Циљ овог споразума је промовисање мира, стабииности и помирења на западном Баикану, те даљем напретку европских интеграција обеју страна. Он представља суштинску и одрживу нормализацију њихових односа, унапређујући на тај начин безбедност њихових грађана и побољшавајући услове за њихов свакодневни живот.

Овај споразум у складу је са споразумима постигнутим у дијалогу према резолуцији ГС УН 64/298 од 13. септембра 2010, узима у обзир Резолуцију СБ УН 1244/1999. и Саветодавно мишљење МСП од 22. јула 2010. Споразум не доводи у питање позицију иједне стране у погледу статуса Косова. Две стране су се споразумеле о следећем.

1. Спровођење претходних споразума

Већ постигнути споразуми биће спроведени.

Споразум о телекомуникацијама и електричној енергији биће постигнут на основу постојећих нацрта и у складу с медународним обавезама двеју страна (Атински споразум).

2. Север Косова

Општине и друге институције на северу Косова (Северна Митровица, Звечан, Лепосавић и Зубин Поток) представљају саставни део институционалног и правног оквира Косова. Наведене општине уживају иста права и имају иста проширена овлашћења и надлежности предвиђене за остале општине на Косову.

Полазећи од начела Европске повеље о локалној самоуправи, општине на северу Косова имају право да образују савез у циљу заштите и промовисања заједничких интереса. Поменути савез општина могао би се звати Европски регион север Косова (ЕРСК).

Представници ЕРСК могли би у догледно време бити позвани да учествују у раду Комитета региона ЕУ.

ЕРСК може основати скупштину општина учесница, а оне могу одредити извршно тело које ће им бити одговомо, које ће остваривати сва права која су им дата према косовском закону и пружати услуге засноване на најбољим европским праксама и стандардима.

Избори у ЕРСК одвијаће се према косовском закону и изабрани представници ће имати своје место у институцијама Косова - ЕРСК може сарађивати са међународним партнерима. Између осталог, то би подразумевало и договоре о локалној и прекограничној сарадњи са Србијом.

3. Активности српске владе на Косову

Србија ће престати да обавља главне државне функције на Косову, укључујући општинску управу, судове, полицију и остале органе као што су пореске службе, поште. Судски органи ће радити у правном оквиру Косова Састав судова ће одражавати локални етнички састав. У ЕРСК биће основан апелациони суд.

На Косову неће бити активних службеника српских органа јавног реда, безбедности или цивилне заштите без дозволе косовских органа. Сва полиција ће функционисати у оквиру косовске полиције једино полиција која одражава етнички састав биће распоредена на северу Косова.

- Косовске институције ће обављати административне функције као што су пореске службе, поште, општинске управе.

Финансирање општина, као и појединаца од стране Србије, а у сврху унапредења добробити локалних заједница, вршиће се путем механизама о којем ће се договорити две стране и који ће омогућити одвојене и транспарентне буџете за сваки сектор (нпр. здравство, образовање, пензије).

4. Децентрализација

У светлу опредељности за децентрализацију, косовски органи ће прегледати функционисање недавно успостављених општинских органа да би обезбедили њихов рад и одрживост њихових активности.

5. Верска и културна баштина

Договори о заштити верске и културне баштине предвиђени косовским законом биће загарантовани споразумом ЕУ и Косова.

6. Двојно држављанство

Права лица с двојним држављанством биће у потпуности поштована.

7. Официри за везу

Српски органи и косовски органи упутиће официре за везу у Приштину и Београд да би омогућили радне контакте.

8. Представљање Косова на међународним форумима

У оквиру нормализације односа, Србија неће блокирати нити подстицати друге да блокирају чланство Косова у међународним телима основаним у економске, културне и друштвене (укључујући и спорт) сврхе. Србија неће блокирати чланство Косова у ОЕБС.

9. Спровођење споразума

Обе стране ће спроводити овај споразум уз помоћ ЕУ сагласно приложеном распореду. ЕУ ће пратити спровођење Уколико једна од двеју страна не испуни обавезе или распоред, процеси везани за ту страну замрзнуће се.

10. Нова резолуција Савета Безбедности УН

Две стране могу размотрити / сложити се да наведу поменуте договоре/споразум у резолуцији СБ УН.

(Светомир Марјановић – Блиц)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер