Početna strana > Rubrike > Savremeni svet > Nezavisnost Škotske - pet razloga zašto ''da'' pobeđuje
Savremeni svet

Nezavisnost Škotske - pet razloga zašto ''da'' pobeđuje

PDF Štampa El. pošta
Gardijan   
ponedeljak, 08. septembar 2014.

(Gardijen)

Došlo je do preokreta od osam odsto u anketama: Kako se to moglo desiti kada su se izgledi činili tako strogo protiv ove opcije?

Ništa od ovoga ne bi ni trebalo da se događa. ''Bolje zajedno'' je podržana od strane svake velike medijske stanice u Škotskoj, kao i u Londonu. Opcija ima punu podršku britanske vlade i velikih kompanija. Uprkos svemu, čini se da je na delu neodoljiv preokret prema opciji otcepljenja.

Ove nedelje objavljeni rezultati istraživanja javnog mnjenja pokazali su veliki preokret od osam odsto samo u poslednjem mesecu u korist opcije samostalnosti. Žene i glasači laburista predvode ovaj preokret. Cirkulišu fotografije ljudi koji čekaju u redu za registraciju u Glazgovu. Možda su to bili ljudi koji čekaju da bi odbranili Uniju? Kako da ne.

Ovde je pet razloga zašto ''da'' pobeđuje.

1. U pitanju je pokret, ne kampanja

Ovo ima nekoliko posledica. Pokret je širok, dubok i bogat idejama. Motivisan je samim principima. Suprotno tome, kampanja protiv nezavisnosti izgleda kao da ne zna šta hoće. Ove nedelje član škotskog parlamenta, konzervativac Rut Dejvidson branio je potrebu za britanskim nuklearnim odvraćanjem, koristeći analogiju sa ruskom invazijom Ukrajine. Ta ideja je bila toliko smešna da je neko napisao na tviteru: ''Pomoć, Rusi dolaze da nam ukradu čajne keksiće''. Kampanja protiv otcepljenja mora da plati troškove volontera.

Suprotan tabor takav problem nema. Kada je ''Bolje zajedno'' počela da koristi jezive plakate kojima je poručivala da ako volite svoju decu, onda ćete glasati protiv, indipendistička opcija je bila u stanju da preko društvenih mreža pokrene mnogo efikasniju protivkampanju. Na čisto praktičnom nivou opcija za nezavisnost je bolje organizovana. Kao što je New Statesman naveo: ''Kampanja za nezavisnost pobeđuje na skoro svakom frontu. Podelila je više letaka, zalepila više plakata, postavila više štandova i pokucala na više vrata''.

2. Dostiže nezadovoljne glasače

''Da'' zna da bi trebalo da ode dalje od tradicionalnog načina ophođenja sa biračima. Ovo nije obična kampanja, ovo je politička težnja. Ovaj posao traje mesecima.

DŽonatan Šafi, koosnivač ''Radikalne kampanje za nezavisnost'', koja je svoje aktivnosti prethodne nedelje fokusirala na registraciju nezaposlenih ljudi za glasanje na referendumu, rekao je: ''Mislimo da smo u biroima za zapošljavanje, širom Škotske, samo tokom prošle nedelje, registrovali najmanje 1.500 ljudi. U svega tri sata, u subotu, u centru Glazgova, došlo je 300 ljudi kako bi se registrovalo za glasanje. Ti ljudi daju detalje o sebi nekome koga nikada ranije nisu sreli, samo zato što žele da budu sigurni da će moći da glasaju za nezavisnost 18. septembra. I to je samo delić onoga što se dešava širom zemlje – mi mislimo da se odigrava pravi politički zemljotres''.

3.''Ne'' kampanja podrazumeva pobedu

Nama je rečeno da je sve ''gotova stvar''. Član Parlamenta, laburista Jan Dejvidson pre nekoliko meseci je tvrdio da sve što treba da se uradi je da se ''bajonetom dokrajči ranjenik''. Međutim, ukorenjen osećaj za pravo, koje prikazuju glavne ličnosti kampanje protiv nezavisnosti i njihovi simpatizeri, ključna su slabost. Za neke u medijskoj eliti i za mnoge u političkim klasama, ovo je toliko apsurdno da ne bi tome posvetili bilo kakvu pažnju.

Otkrilo se da su torijevci za 19. septembar najavili proslavu uz šampanjac. Kako je neko rekao, oni broje svoje fazane pre nego što su se izlegli''. Oni žive u tako dobro utvrđenoj mreži samoojačavajuće mitologije da im se ideja o nezavisnosti Škotske nije uopšte činila izvodljivom do pre samo nekoliko dana. Ophrvani ljutnjom, oni žele da veruju da je ovo samo zavera Škotske nacionalne partije. Ako vas vaše predrasude teraju da mislite da je Aleks Salmond (predvodnik pokreta za nezavisnost i škotski premijer, pr. prev.) neki novi Mugabe, vi ste onda toliko odvojeni od realnosti da ne možete stvoriti strategiju pobedničke kampanje.

4. Ima strast

Osećaj je takav da pokret za nezavisnost brani samo ''društveno tkivo'' od štednje Unije, dok kampanja protiv brani pravo života u pedesetim. Ima razlike.

5. Razuđenost rukovođenja

Pokret za nezavisnost ima svoja čvorišta, koja zauzvrat imaju svoje mreže. To rađa poverenje i zajedništvo, ali takođe dozvoljava spontanost i raznolikost. Dok ''ne'' kampanja gaji vrednosti koje ovom prilikom ne želim ni da spomenem, ''Da'' neguje vrednosti koje donose snagu i osveženje, a ne osećaj stida.

Dok Dejvid Kameron vreba u pozadini kampanje protiv, a Gordon Braun i Alister Darling neguju istorijsku mržnju, ''da'' karakterišu novi glasovi, mnogi od njih su mladi, pametni i artikulisani. Kampanja protiv ne zna ko je njen lider i žudi za vođstvom. ''Da'' ne zna ko je njihov lider i voli da tako i ostane.

Iza svega ovoga, sada se jasno shvata da ''ne'' opcija predstavlja ukorenjene interese i vrednosti. Svaki zemljoposednik koji stavlja ''ne'' znak u svoje polje kaže vam ovo. Svaki razmetljivi lord koji propoveda o demokratiji to potvrđuje.

Kako slogan kaže: ''Britanija je za bogate. Škotska može biti naša''. Skoro je tako.

Mike Small

Preveo: Branislav Omorac

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner