Početna strana > Debate > Sudbina dejtonske BiH i Republika Srpska > Brčko je postalo treći entitet
Sudbina dejtonske BiH i Republika Srpska

Brčko je postalo treći entitet

PDF Štampa El. pošta
Vitomir Popović   
utorak, 31. mart 2009.

 (Pres, 27.03.2009)

Dekan banjalučkog Pravnog fakulteta i bivši član Arbitražne komisije za Brčko Vitomir Popović tvrdi da je Brčko, posle usvajanja amandmana na Ustav BiH, postalo treći entitet u BiH. Popović u intervjuu za Press RS kaže da je ta činjenica, s pravne strane, više nego jasna i ističe da svi oni koji tvrde da to nije tačno narodu bacaju prašinu u oči u pokušaju da se opravdaju što su glasali za takvo rešenje.

- Jasno je da Brčko sada uživa status trećeg entiteta, a kada je u pitanju odnos prema Ustavnom sudu BiH, ima i veće ingerencije od entiteta. Ustavni amandman koji je u sredu usvojen u Predstavničkom domu Parlamenta BiH suprotan je interesima RS i nije bilo potrebe za njegovim usvajanjem! Stvoren je treći entitet, a RS je presečena napola! To sam naveo i pre 10 godina, u svom izdvojenom mišljenju, kao član Arbitražne komisije za Brčko, kada sam upozorio da bi donošenje takve odluke predstavljalo uvod u promenu unutrašnje ustavne strukture BiH, što je veoma opasno - podseća Popović.

Na osnovu čega sve to tvrdite?

- BiH se po Ustavu sastoji od dva entiteta, a davanjem ovakvih ovlašćenja Brčkom, u zemlji se i pravno stvara treći entitet, što znači da je promenjena unutrašnja ustavna struktura! Ustavom BiH je propisano da proceduru vezanu za status distrikta, odnosno zaštitu njegovih interesa pred Ustavnim sudom BiH, mogu da pokrenu članovi Predsedništva BiH, predsedavajući Saveta ministara, ali i određeni broj poslanika u entitetskim parlamentima. Svi oni su to mogli da urade u ime Brčko distrikta, što znači da je Brčko bilo zastupljeno pred Ustavnim sudom BiH! Zato nije ni bilo potrebe za ovakvim ustavnim amandmanom.

Da li je arbitražnom odlukom za Brčko bilo predviđeno da se konačan status distrikta utvrdi Ustavom?

- Ne! Zbog toga je sav ovaj avanturizam bio nepotreban. Arbitražnom odlukom je ostavljeno supervizoru da potvrdi kada je odluka sprovedena, a on je to potvrdio kada je konstatovao da je u Brčkom stvoreno multitetničko društvo, da su formirane institucije i da je ukinuta linija razgraničenja.

Ko je najodgovorniji za to?

- Oni koji su učestvovali u kreiranju takvog ustavnog amandmana i koji su glasali za njega! To su štetna i opasna rešenja za RS!

Da li su vlasti RS mogle da spreče usvajanje ovog amandmana?

- Postoji Deklaracija Narodne skupštine RS, po kojoj se ne prihvata arbitražna odluka za Brčko. Vlasti RS su morale da poštuju tu deklaraciju, ali su je pogazile. To pokazuje da se ne poštuje najviša zakonodavna institucija u RS i njene odluke. Ne piše nam se dobro ako u budućim razgovorima o ustavnim promenama nastavimo tako da se ponašamo. Međutim, očigledno je da su naši politički predstavnici imali neke svoje razloge da glasaju za taj amandman.

Da li su vlasti RS konsultovale stručnjake prilikom izrade ovog ustavnog amandmana?

- Nisu, bar koliko ja znam. Kada sam bio član Arbitražne komisije, stalno sam kontaktirao sa najvišim autoritetima iz oblasti ustavnog prava. Međutim, kako su mi sami rekli, ovom prilikom ih niko nije zvao.

Da li rešenje koje podržava Silajdžićeva Stranka za BiH može da bude dobro za Republiku Srpsku?

- Naravno da ne može! Poslanici Stranke za BiH tvrdili su pazar, predlažući neke amandmane da bi ih na kraju povukli i glasali za predloženi amandman za Brčko! Takvo ponašanje je uobičajeno za tu stranku, ali ne razumem postupke naših političara, odnosno predstavnika vlasti, koji objašnjavaju narodu da je ovo korak napred za RS! To naprosto nije tačno, jer ko garantuje da, posle ovoga, Ustavni sud BiH neće potpuno promeniti arbitražnu odluku?! Pogotovo što svi znamo kako i po kom principu taj sud funkcioniše.

Tvrdite da je ustavni amandman o Brčkom štetan za RS. Šta predstavnici RS sada mogu da urade da zaštite interese Srpske?

- Treba se vratiti poštovanju Ustava RS i Ustava BiH, koji se temelje na Dejtonskom mirovnom sporazumu! Aktuelna vlast u RS, s jedne strane, ubi se braneći Dejton, a s druge nam objašnjava da je potrebno postojanje trećeg entiteta, iako je to suprotno Dejtonskom mirovnom sporazumu! Pa kako to misle da očuvaju Dejton, ako se zalažu za njegovo rušenje?! I kako misle da odgovore političarima iz Federacije, koji se zalažu za BiH sa pet regija, kada i sami zagovaraju antidejtonska rešenja?! Jer, i pet regija i tri entiteta su u suprotnosti sa Dejtonom! Nažalost, danas o Dejtonskom sporazumu najviše pričaju oni koji ga nisu ni videli, a kamoli pročitali!