Početna strana > Debate > Crkva i politika > „Ne damo svetinje“ - Ukrajinska pravoslavna crkva, mitropolit Onufrije i monasi brane svetinju Kijevo-pečerske lavre
Crkva i politika

„Ne damo svetinje“ - Ukrajinska pravoslavna crkva, mitropolit Onufrije i monasi brane svetinju Kijevo-pečerske lavre

PDF Štampa El. pošta
Oleg Bodnarjenko   
ponedeljak, 27. mart 2023.

Monasima i igumanima Kijevo-Pečerske lavre naređeno je da do 29. marta napuste manastir. Tako je odlučila Služba bezbednosti Ukrajine. I najverovatnije će saradnici te službe doći već u sredu u treću pravoslavnu svetinju sveta da proteraju sve one koji se ne slažu sa ovom odlukom. Monasi će pružiti otpor, rekao je mitropolit Kijevo-Pečerske lavre Pavel. Kako je do toga došlo i šta će dalje biti pročitajte u nastavku.

 Nalik na proteste za odbranu svetinja Srpske pravoslavne crkve, kada je više hiljada vernika duže od mesec dana redovno izlazilo na ulicu da podrži mirno suprotstavljanje pokojnog mitropolita Amfilohija želji bivših vlasti da preuzmu crkvenu imovinu, članovi sinoda Ukrajinske pravoslavne crkve održali su spontani miting ispred Kancelarije predsednika zemlje. 

Dva dana pre zasedanja Sinoda Ukrajinske pravoslavne crkve, na kojem je usvojeno obraćanje predsedniku Zelenskom, o čemu će biti reči u daljem tekstu, poglavar Pravoslavne crkve Ukrajine (osnovane 2018. godine od strane patrijarha Vartolomeja) Epifanije je snimio histerično-propagandno video-obraćanje „Braći iz Lavre i javnosti“. U tom obraćanju, koje se može uporediti sa buncanjem i predstavlja besmislenu mešavanu agresije i pretenzija na dijalog, on je izjavio da je Kijevsko-pečerska lavra „postala centar propagande ideologije 'ruskog sveta'“, podsetivši na rusko odlikovanje koje je mitropolit Onurfije 2013. godine primio „iz ruku kremaljskog diktatora“, a takođe optuživši rukovodstvo Rusije da „svom snagom pokušava da spreči oslobađanje ukrajinskih svetinja od moskovske duhovne okupacije“. 

 Pritom je poznato šta se podrazumeva pod tim „oslobađanjem od moskovske duhovne okupacije“. Epifanije je, naime, istakao da će se Sinod Pravoslavne crkve Ukrajine boriti za to da na teritoriji Lavre dobije prostorije „za monaški život i bogosluženje“. Za čiji život, možemo se zapitati, s obzirom da se u čitavoj Pravoslavnoj crkvi Ukrajine jedva može nakupiti toliko monaha koliko ih je bilo samo u Lavri Ukrajinske pravoslavne crkve? 

Pritom je poznato šta se podrazumeva pod tim „oslobađanjem od moskovske duhovne okupacije“. Epifanije je, naime, istakao da će se Sinod Pravoslavne crkve Ukrajine boriti za to da na teritoriji Lavre dobije prostorije „za monaški život i bogosluženje“. Za čiji život, možemo se zapitati, s obzirom da se u čitavoj Pravoslavnoj crkvi Ukrajine jedva može nakupiti toliko monaha koliko ih je bilo samo u Lavri Ukrajinske pravoslavne crkve? Na ovo pitanje Epifanije je takođe odgovorio, mada sumanuto: s jedne strane on monahe uverava da „jurisdikcija Moskovske patrijaršije u Ukrajini nema ni kanonsku, ni moralnu perspektivu“, i izražava nadu da će „Moskvi konačno biti zabranjeno da utiče na ukrajinski crkveni život“ (to jest, da će Ukrajinska pravoslavna crkva biti zabranjena). S druge strane, poglavar Pravoslavne crkve Ukrajine obećava monasima iz „rasadnika ruskog sveta“ da će „svi koji poslušaju zahteve kanona i Tomosa, odbaciti nezakonitu vlast Moskve i nastaviti svoje služenje u Lavri“, dodajući da mogu učestvovati u rukovođenju manastirom i nastaviti da koriste crkvenoslovenski jezik na bogosluženjima. 

To jest, kako se opravdano ističe u uzvratnom komentaru Odeljenja za spoljne crvene odnose UPC, Epifanijevi argumenti su lažni i manipulativni, i „na plećima monaha manastira Ukrajinske pravoslavne crkve poglavar Pravoslavne crkve Ukrajine planira da uđe u Lavru i iskoristi njihov višegodišnji trud, pripajajući ih svojoj strukturi“. 

U ovom dokumentu mitropolit Onufrije u ime Sinoda Ukrajinske pravoslavne crkve izjavljuje da se u Ukrajini „raspaljuje plamen sukoba na religijskoj osnovi“, navodeći podatke o protivzakonitoj preregistraciji i preuzimanju parohija, diskreditaciji i neutemeljenim optužbama protiv Crkve u ukrajinskim medijima, registraciji devet diskiminatorskih predloga zakona, usmerenih na obustavljanje delatnosti Ukrajinske pravoslavne crkve

S druge strane, na osnovu zasedanja Sinoda Ukrajinske pravoslavne crkve, održanog 20. marta, usvojeno je obraćanje Volodimiru Zelenskom „u vezi sa brojnim slučajevima diskriminacije crkvenih opština i vernika Ukrajinske pravoslavne crkve i situacijom oko Kijevsko-pečerske lavre“. U ovom dokumentu mitropolit Onufrije u ime Sinoda Ukrajinske pravoslavne crkve izjavljuje da se u Ukrajini „raspaljuje plamen sukoba na religijskoj osnovi“, navodeći podatke o protivzakonitoj preregistraciji i preuzimanju parohija, diskreditaciji i neutemeljenim optužbama protiv Crkve u ukrajinskim medijima, registraciji devet diskiminatorskih predloga zakona, usmerenih na obustavljanje delatnosti Ukrajinske pravoslavne crkve. Posebno ističe nameru vlasti da manastirsku zajednicu Ukrajinske pravoslavne crkve isele iz Kijevsko-pečerske lavre, ističući činjenicu da je ona obnovljena snagama kanonske crkve, kao i značaj monaške zajednice za vernike Ukrajinske pravoslavne crkve, koji su ogorčeni zbog „neosnovanog oduzimanja Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi prava boravka“ u manastiru. 

U vezi s tim Poglavar Ukrajinske pravoslavne crkve se „s poštovanjem obratio“ V. Zelenskom kao „garantu poštovanja normi Ustava Ukrajine“ kako bi ovaj obezbedio zaštitu prava vernika Ukrajinske pravoslavne crkve, kako ne bi dozvolio usvajanje protivustavnih zakona protiv nje i „učinio sve neophodno da sveštenstvo, monaštvo i vernici Ukrajinske pravoslavne crkve mogu i dalje da vrše bogosluženja u Kijevsko-pečerskoj lavri“. 

 Osim toga, Njegovo Blaženstvo je ponovo potvrdilo svoju osudu „ruske agresije“, podsećajući na svoj patriotski stav i pružanje humanitarne pomoći vojnicima, izbeglicama i drugim nastradalima. 

Na pitanje novinara anticrkvenog „5. kanala“ o pripadnosti Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovskoj patrijaršiji vladika je upotrebio taktiku protivnika crkve protiv njih samih, podsetivši novinara da je vlasnik kanala Petro Porošenko parohijanin Moskovske patrijaršije i da je „odlazio u Moskvu, gde se susretao sa patrijarhom Kirilom“, upitavši da li zbog toga „5. kanal“ pripada Moskovskoj patrijaršiji

Posle zasedanja Sinoda svi njegovi članovi su neočekivano izašli pred Kancelariju predsednika Ukrajine sa ciljem ličnog susreta sa Volodimirom Zelenskim kako bi mu uručili tekst obraćanja. Dvaput su pred arhijereje izlazili saradnici Kancelarije predsednika sa predlogom da preuzmu obraćanje i zavedu ga. Arhijereji su to odbili , zahtevajući lični susret. Tokom tri i po sata (13:15-16:45) oni su ostali na parkingu ispred zgrade Kancelarije predsednika. Sve to vreme arhijereji su nepokolebljivo stajali, uprkos hladnoći, lakoj odeći i letnjoj obući. Pritom im obezbeđenje čak nije dozvolilo da sednu na betonske blokove. Čitav protest je propraćen onlajn video-prenosom preko društvene mreže Fejsbuk. 

Treba istaći kakve je samouverene, oštre, ubedljive i ujedno taktične i odmerene komentare za vreme protesta dao mitropolit Nežinski i Prilučki Kliment. Na pitanje novinara anticrkvenog „5. kanala“ o pripadnosti Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovskoj patrijaršiji vladika je upotrebio taktiku protivnika crkve protiv njih samih, podsetivši novinara da je vlasnik kanala Petro Porošenko parohijanin Moskovske patrijaršije i da je „odlazio u Moskvu, gde se susretao sa patrijarhom Kirilom“, upitavši da li zbog toga „5. kanal“ pripada Moskovskoj patrijaršiji. 

Odgovarajući na optužbe da postoji „kanonska povezanost“ sa Moskovskom patrijaršijom arhijerej je kategorički negirao takvu povezanost, pozivajući se na važeći Ustav Ukrajinske pravoslavne crkve, a takođe je ukazao na protivzakonitost i pristrasnost ekspertize Državne službe za etnopolitiku i slobodu savesti. Skrenuo je, osim toga, pažnju na to da na „ekspertizi“ Ministarstva kulture u Lavri nedostaju potpisi činovnika. 

Na pitanje da li će radikalno nastrojena lica nasilno iseliti monahe, mitropolit Kliment je odgovorio da ne isključuje takvu mogućnost, i pozvao se na izjavu jednog od koordinatora partije Zelenskog, poslanika N. Poturajeva, koji je zapretio da će u manastir doći radikalno nastrojeni građani. Vladika je pretpostavio da Poturajev lično „ne samo komunicira, nego i upravlja delovanjem takvih neprimerenih građana“. 

Zvanični portparol Ukrajinske pravoslavne crkve je takođe istakao da  na mestu protesta nije praktično bilo novinara ukrajinskih medija (komentare su uzimali uglavnom strani novinari i anticrkveni „5. kanal“ P. Porošenka), kao i da to jasno prikazuje situaciju sa slobodom govora u Ukrajini. 

Reakcija Kancelarije predsednika Ukrajine na protest arhijereja Ukrajinske pravoslavne crkve u medijima se pojavila dosta kasno i bila je mlaka i neartikulisana, što se verovatno može objasniti time što je akcija bila spontana i što instrukcije u vezi s njom nisu dobijene

Kratke komentare su dali i drugi arhijereji. Između ostalog, arhiepiskop Rovenski i Ostroški Pimen je izjavio da su referendumi o „prelasku“ parohija UPC samo fiktivni; kao i da većina zauzetih hramova zvrji prazna i bez održavanja redovnih bogosluženja. 

U 16:45 zbog vazdušne uzbune članovi sinoda su bili prinuđeni da napuste prostor ispred Kancelarije predsednika i odu u sklonište. Mitropolit Onufrije je skrenuo pažnju na „poštovanje“ i uvažavanje“ koje su V. Zelenskom ukazali predstavnici Ukrajinske pravoslavne crkve, a koje je ostalo bez odgovora: „Ovamo smo došli u nadi da ćemo se sresti s našim uvaženim predsednikom Volodimirom Oleksandrovičem Zelenskim. Znamo da je predsednik zauzet čovek. Nažalost, sada je počela vazdušna uzbuna i nemamo mogućnost da i dalje čekamo, ali se nadamo da će se u budućnosti ovaj susret održati.“

Sa svoje strane mitropolit Kliment je, dajući još jedan komentar za vreme vazdušne uzbune, nagovestio da bi u slučaju da Zelenski ne bude hteo da se sretne s njima protest mogao da se ponovi. 

Reakcija Kancelarije predsednika Ukrajine na protest arhijereja Ukrajinske pravoslavne crkve u medijima se pojavila dosta kasno i bila je mlaka i neartikulisana, što se verovatno može objasniti time što je akcija bila spontana i što instrukcije u vezi s njom nisu dobijene. 

Međutim, izgleda da je izvesna reakcija predsednika ipak usledila. Oko 22:00 časa mitropolit Kliment je preko video-naloga na Jutjubu saopštio da je od rukovodstva nacionalnog parka „Kijevsko-pečerska lavra“ dobio obaveštenje o tome da će od 21. marta biti obustavljen pristup vernika moštima svetitelja u Bližim i Daljim pećinama, kao i pristup Krestovozdviženskom hramu, crkvi Začeća svete Ane i crkvi Svih prepodobnih otaca pečerskih (Toplom hramu) Lavre. Kao razlog naveden je rad „komisije“ sa ciljem da se „utvrdi nivo očuvanosti kulturnih vrednosti“ (odnosno moštiju svetitelja i drugih svetinja Lavre). 

Podsetimo: kada su vernici održavali molitvene proteste za pravoslavne svetinje u Crnoj Gori, koje je nekadašnja vlast zemlje pokušala da oduzme crkvi, poglavar Ukrajinske pravoslavne crkve mitropolit Onufrije je došao da im pruži podršku. 

Videti još:

Hiljade vernika u Kijevo-pečerskoj lavri na poslednjoj nedeljnoj liturgiji pred izbacivanje monaha UPC 29. marta. Mitropolit Onufrije: Molite se za bratiju manastira kako bi oni ovde mogli da služe i ubuduće

 

Od istog autora

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner