уторак, 30. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Александар Вулин: Зашто Срби на Косову не би имали свог Додика?
Хроника

Александар Вулин: Зашто Срби на Косову не би имали свог Додика?

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 07. август 2013.

Београд - Притисци с којима се суочавамо због жеље за формирањем јединствене српске листе за локалне изборе на КиМ само показују да је то исправан одговор на тренутну ситуацију.

Приштина, као и неки из међународне заједнице, нису наклоњени идеји да Срби буду моћни и утицајни на КиМ - каже за Данас Александар Вулин, директор владине Канцеларије за Косово и Метохију.

Како наводи, „Приштина се плаши шта ће се догодити ако Срби буду имали свог градоначелника, шефа полиције, тужиоца, и ако то буду њихови истински представници“.

- Јединственом српском листом остварићемо апсолутну победу у свим општинама где су Срби већина. Милорад Додик, председник Републике Српске, с правом је веома уважен на КиМ, па зашто онда не бисмо тамо имали свог Додика. Стога, морамо да применимо механизам успостављен на основу Бриселског споразума, који није довољно добар, али је најбоље чиме располажемо - сматра Вулин.

Шта су резултати најновијих разговора експертских тимова Београда и Приштине? Који су наредни кораци у том процесу?

- Сваки преговори су текући процес. Али, увек полазимо од претпоставке да је све статусно неутрално и од тог принципа не одустајемо, што се односи и на предстојеће изборе. С друге стране, Приштина увек покушава да нађе некакво оправдање и да потврди себе као државу. Ми то не дозвољавамо. Ту настаје застој. Рецимо, Приштина је сматрала да на гласачким листићима и другом изборном материјалу треба да стоји грб некакве државе Косово. То је за нас неприхватљиво. Зато постоји ОЕБС, чија улога ће за организовање избора бити пресудна, како избори не би представљали легализацију етничког чишћења. Због тога постоји међународна заједница и зато смо ми гласно рекли да, уколико Еулекс оде, што се нас тиче све креће из почетка.

Очекујем да ће следећи споразум бити о имовини и да ћемо ту морати да дефинишемо шта је држава Србија уложила и колико је уложила, шта припада заједници српских општина... Немамо интерес да правимо државне компаније на КиМ, али имамо интерес да Срби праве своје компаније тамо, које ће, наравно, бити у корелацији са Србијом. А очекујем и споразум о цркви и културном наслеђу. Све су то ствари које одређују живот и оне се морају регулисати. Наравно да ћемо у преговоре укључити оне који су директно заинтересовани, као што је директор Трепче и представници СПЦ и да ће њихова реч бити преовлађујућа. Држава Србија хоће да саслуша и да послуша.

На који начин ће се реконструкција Владе одразити на активности Канцеларије? Постоји ли могућност да она буде припојена неком другом државном органу?

- Реконструкција се већ одражава. Јасно је да ћемо имати промене у Министарству финансија. Сада је настао вакуум због ребаланса буџета и реконструкције и дошло је до кашњења у исплати привремених накнада, које ће морати да буду исплаћене, јер држава Србија плаћа своје дугове. Али, Канцеларија у целини остаје оваква каква јесте, она има свој законски делокруг и ту се неће ништа променити. Канцеларија је сада потребнија него што је то била пре годину дана, она је најнепосреднији начин државе Србије да утиче на живот на КиМ. У Бриселском споразуму поред доста ствари које су лоше постоји нешто што је добро, односно Србији је признато право да легитимно учествује у свакодневном животу на КиМ, а Канцеларија је механизам за то.

Како оцењујете рад Канцеларије у протеклих годину дана? Има ли нечега чиме нисте задовољни?

- Незадовољан сам што промене нису брже и сматрам да нико од нас није довољно ангажован, да сви морамо да будемо више на КиМ, у овом тешком периоду који је понекад и застрашујући. Два најтежа задатка у Влади су борба против корупције и КиМ.

Затекли смо ствари које су деценијама гуране под тепих. Канцеларија не може да донесе закон, али формирали смо радну групу и дали конкретне предлоге о другачијем косовском додатку. Завршили смо све пројекте који су започети пре нас, покренули смо и нове, иако у односу на некадашње Министарство за КиМ имамо готово 300 милиона динара мање у свом буџету. Значајно смо повећали трошкове за путовања, јер никада пре Канцеларија није била тако присутна на КиМ. Врло прецизно смо указали на проблеме и сада их решавамо. Трудили смо се и да ојачамо културни живот, да људи осете да су део државе Србије и то не само тако што им стигне плата.

Договори с Вучићем

Да ли бисте, у случају позива коалиционих партнера из СНС, прихватили да обављате неку министарску функцију?

- Канцеларија за КиМ је министарство по свему осим по имену, што значи по статусу, овлашћењима и активностима. Све што се договоримо први потпредседник Владе Александар Вучић и ја биће тако и увек је и било, узимајући, наравно, у обзир све што је најбоље за Србију. Препустите то Александру Вучићу и мени и немојте да бринете.

(Данас)    

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер