Полемике | |||
Ни философије ни утицаја - приговор на предлог да Леон Којен буде биран за члана САНУ |
петак, 30. октобар 2015. | |
Пошто сам се детаљно упознао са садржином наведеног реферата, осећам дужност да као философ по образовању и занимању (ужа специјалност: методологија) упутим примедбе на квалификације изложене у њему. Најпре, овај извештај има више формалних недостатака: у њему се не наводе бројеви страница кандидатових књига, које су углавном мањег обима, не већег од 200 страница (и то мањег формата [А5], претежно са словима крупнијег слога), што указује на квантитативну оскудност целокупног опуса. Такође, није – као што је то учињено код других кандидата – приложена целовита (иначе прилично скромна) библиографија, која код Којена запрема укупно 40-ак радова (од којих је знатна већина укључена у књиге побројане у реферату), дакле мање него што је протекло година од кандидатовог дипломирања. Уједно, из те библиографије би се лако уочило да главнина дела предложеног кандидата уопште не спада у подручје друштвених наука, него у област версификације, поетике и историје књижевности, што се заправо може закључити и брижљивим читањем самог реферата. Којен има свега десетак радова из философије у целини (од којих је 5 ушло у збирку Уметност и вредност), док сви остали спадају у подручје теорије књижевности; 4 философска рада представљају предговоре за приређене и преведене књиге (што, узгред, другима замера); а, in toto, преко половине свих његових засебно штампаних радова интегрално је укључено у 4 књиге. Било би несхватљиво зашто се Л. Којен предлаже Одељењу друштвених наука (чијим се доменом тек мањински бавио) када се не би узела у обзир околност да је пре само три године фигурисао као кандидат управо на Одељењу језика и књижевности (где дисциплинарно спада главнина његовог рада) и није добио подршку тог одељења, на којем су се налазили водећи стручњаци за поетику и историју српске књижевности. (И иначе је индикативно да се међу потписницима реферата не налази ниједан професионални философ.)
У погледу његовог доктората с Оксфорда, у архиви Филозофског факултета у Београду не постоји сâм рад, а извештај о нострификацији, који се може добити тек преко повереника за информације од јавног значаја (после више молби упућених секретару Факултета), садржи крајње оскудне податке о том докторату – не наводи се ни његов наслов, а камоли структура или „оригинални резултати“ садржани у њему; но, из расположиве документације Института за филозофију запажа се да је у исто време пријавио пројект под радним насловом (ни мање ни више него) Категорије и с предвиђеним обимом 10 А/Т (тј. 160 стр.), али који никад није реализован (пријављен је 1978, а уговор је раскинут 1986. године). Из доступне документације се не може утврдити да је икада учествовао на макар и једном једином стручном скупу (у најмању руку, учешће није посведочено неким саопштењем у објављеним зборницима радова), чак ни Естетичког друштва Србије. Нема ни података да је икада писао или бранио магистарски рад (нити објавио неку студију налик њему). На Филозофски факултет је дошао без конкурса и реферата (захваљујући припадности истој политичкој странци и личном пријатељству с тадашњим деканом), што ни не чуди, с обзиром на поменуту врло скромну библиографију, која углавном не спада у област философије. Затим, супротно одредбама које се налазе у Статуту Академије (у вези с међународним значајем кандидатовог стваралаштва), не наводи се ниједан рад објављен на неком страном језику или у иностранству. Колико се може проверити претрагама по библиотекама и електронским базама података, Л. Којен за својих 70 година заиста ни нема ниједну такву публикацију (иако је својевремено исто то пребацивао појединим млађим колегама).
Најзад, реферат је за тако угледну институцију као што је САНУ срочен с недопустивим бројем словних, језичких и стилских омашки, што упућује на то да његов састављач не влада баш најбоље српским језиком, или макар правописом (ако се имају на уму нпр. правила о употреби запете или о подели пасуса [стр. 4]). Кад је реч о садржинским мањкавостима, убедљиво највише простора у реферату посвећено је (пре четврт века издатој) збирци претходно објављених (што се у тој књижици нигде не назначава) радова Уметност и вредност. Ова невелика публикација, од 209 нумерисаних страница, претежно се састоји од предговорâ за поједина дела у чијем је превођењу или редиговању учествовао Л. Којен, који разјашњавају одређене ставове ауторâ самих тих дела. Тезе и аргументи који се ту приписују у ауторство кандидату одавно су устаљене у философској/естетичкој литератури, па је придавање њима таквог ранга и значаја могуће објаснити једино околношћу да је писац овог реферата непознавалац (да се не напише игнорант) становиштâ и праваца у модерној теорији уметности и философској херменеутици – једино неко ко не познаје естетику минулог, па ни ранијих столећа може говорити о Којеновом оригиналном естетичком становишту. Истовремено, наводни оригинални доприноси Л. Којена изражени су толико прецизним аналитичким стилом и терминологијом да је јасно како је званичном предлагачу овде „помагао“ и сâм кандидат, јер писац реферата тешко да би могао и разумети аргументацију са стр. 2–3, а камоли је самостално изложити (уосталом, он и лично у предговору своје једине књиге/уџбеника захваљује неколиким колег[иниц]ама на помоћи око тумачења философских позиција везаних за психологију). Једина преостала књижица која се не односи на тематику књижевности, Огледи из филозофске психологије, такође невеликог обима (и штампана упадљиво крупним фонтом), не доноси никакве новине у односу на раније (још 1980-их и 1990-их, па и касније) објављиване монографије и студије еминентних аутора Николе Грахека и Ненада Мишчевића, који су ту област философије и афирмисали у нашој средини. Изузимајући извесне нове варијације већ одавно и код нас познатих примера, ова књижица не пружа никакве нове увиде чак ни у домаћим, а поготово не у ширим оквирима, што је лако утврдити прегледом одговарајуће литературе (Л. Којен у својим огледима не наводи практично ниједно дело које двојица поменутих аутора нису већ презентовала у домаћим публикацијама). Једино неко ко у претходне две–три деценије није пратио ову философску дисциплину може Којенове тврдње сматрати револуционарним, али то онда више говори о његовој упућености у материју него о Којеновој оригиналности. Опет, кад је реч о најновијој књижици У тражењу новог, не види се у чему је њен нарочити допринос у односу на неколико десетина код нас раније објављених монографија о истој проблематици, нити је то писац реферата настојао да покаже – наравно, опет би било потребно познавати одговарајући домен, што један емпиријски психолог, који је основне студије завршио надомак четврте деценије живота, сигурно није постигао. У реферату се једино препричава оно што у својој студији тврди сâм Којен, без икаквог контекстуализовања и упоређивања с оценама какве су о обрађеним ауторима и појавама изрекли историчари књижевности који се истом тематиком баве већ деценијама. Занимљиво је што вероватно наш најбољи познавалац расматраног периода, недавно преминули академик Палавестра, никад није о кандидатовим радовима који се односе на ту проблематику исказао свој суд. Напокон, трудећи се (тј. врло „креативно“ натежући) да осветли „одјек“ Којенових списа у научној и стручној јавности, писац реферата је пажњу посветио ефемеријама које немају никакву важност – приказима у периодици и трибини коју је организовала библиотека (дакле, ванакадемска/ваннаучна установа). Главну ставку у рецепцији чини приказ књиге у једном хрватском дружбословном гласилу од стране изв(j)есне Iris Vidmar, znanstvene novakinje na Odsjeku za filozofiju Sveučilišta u Rijeci, чија се главнина опуса управо и састоји из похвалних приказа разнолике литературе и есеја попут „Jučer, danas, sutra“. Ако се о његовом философском и књижевноисторијском деловању такорећи нико мериторнији и упућенији није изјашњавао, па се мора помињати првенствено описана млада новакиња (и хрватски часопис за друштвене [како у реферату стоји, друштВВене] науке), то већ и сáмо по себи сведочи о широком „одјеку“ кандидатовог рада.
Све у свему, реферат ни на формалном плану, ни у погледу садржине, али ни на нивоу саме презентације кандидата, не поткрепљује предлог за избор, чак и да у његовом писању није лично учествовао сâм кандидат. Најзад, требало би се осврнути и на одређене моменте који НИСУ обухваћени (или се тек дубинским читањем могу наслутити) у овом реферату, а за адекватну и потпуну оцену кандидата неопходно их је имати у виду, јер чине битне аспекте стручне и наставне делатности. Пре свега, за преко десет година рада на Филозофском факултету нико га није бирао за ментора докторске или магистарске тезе (уз свега два менторства за дипломске радове). Неколико година је званично држао (а незванично углавном није држао) предавања о античкој философији, из које (као ни из целокупне историје философије) није написао ниједан чланак. Као члан факултетске кадровске комисије (а и у многим другим приликама), узео је, да се најблаже изрази, активно учешће у опструисању регуларних доктората или избора појединих млађих колегиница и колега, услед чега је долазило до вишемесечних или вишегодишњих застоја у процедурама, те је против њега, због лажних тврдњи у тим случајевима, поднета и кривична пријава. У својој званичној биографији себе наводи као едитора Хјумовог списа О мерилу укуса и још неколико других књига, које је заправо превео (а не приредио) и за њих написао предговоре, из којих је и настала књига Уметност и вредност, која му је једина референца из естетике (а да је то збирка углавном раније објављених студија, нигде, ни у књизи, ни у званичној библиографији, није назначено). Иначе, о моралном профилу др Којена свако се може додатно обавестити у књизи: Александар Пражић, Милитантни позитивизам, Београд, 2005, стр. 185–190. Осим тога, ваља се обазрети и на Којеново јавно деловање, обележено изразитом политизацијом: оснивач је Хелсиншког одбора за Србију, променио је 5–6 (углавном минорних) странака, вероватно у нади да ће добити висок положај у дипломатији, наступао је са свих могућих позиција које су се појављивале и смењивале на домаћој политичкој сцени (од левице, преко центра, до крајње деснице). Несумњиво, свако има право на лично политичко уверење, али за ма коју институцију и било какав положај не делује веродостојно (нити обећава искрен и предан ангажман) ако кандидат тако лако и брзо мења гледишта, при чему је на јединим изборима (већинским) на којима је учествовао под сопственим именом и презименом добио испод једног постотка гласова у својој изборној јединици. Напокон, морају се имати на уму и личне релације писца реферата А. Ђ. Костића и самог кандидата, посведочене дугогодишњим заједничким деловањем у одређеним неакадемским процесима на Филозофском факултету. Отуда су неоспорне пристрасност и мотивација једног експерименталног психолога да (пре)високо вреднује кандидатове доприносе из области философије, историје књижевности и метрике/поетике, у које се баш нимало не разуме. Последњих недеља је Ваша цењена институција у јавности већ оптерећена извесним нимало пријатним финансијским и персоналним скандалима, а чини се да јој овакви предлози само још додатно урушавају већ окрњени (два века стицани) углед. Из свих наведених разлога, апелујем на надлежне инстанције САНУ да овај предлог одбаце, тј. не износе га на Изборну скупштину, пошто би се тиме ризиковала само додатна компромитација наше највише научне установе. Аутор је доктор философских наука. |