Početna strana > Prenosimo > Reakcija na tekst Đorđa Vukadinovića
Prenosimo

Reakcija na tekst Đorđa Vukadinovića

PDF Štampa El. pošta
Srđan Bogosavljević   
petak, 20. januar 2012.

Đorđe Vukadinović u tekstu „Ogledalce, ogledalce…”, objavljenom u „Politici”, od 17. januara 2012, insinuira da je Kancelarije za pridruživanja Evropskoj uniji naručila rezultate – a ne istraživanje o stavu građana prema EU. Meni to izgleda da kaže da je kancelarija nekoga podmitila, i da je podmićena istraživačka kuća koja je sprovela to istraživanje – a to je „Ipsos stratedžik marketing”.

Požurio sam pre Milice Delević, direktorke kancelarije, koja je na službenom putu, da odgovorim, kao direktor agencije koja je radila istraživanje. Naježim se kada se, kao između redova, a zapravo olako, kvalifikuje ozbiljan posao kao nekakva mutna radnja.

Bože, kako se lako igra argumentacijom. Navedeni argumenti ne zaslužuju pažnju – naprosto zato što autor tog teksta i sam navodi kako su subjektivni utisci nepouzdani, ali njegov subjektivan utisak je takav da „nema apsolutno nikakve sumnje da je trenutna podrška ulasku Srbije u EU pala ispod 50 odsto”. I naravno autorovo „iskusno oko već pri letimičnom pogledu na neke rezultate dosta lako može da rekonstruiše, ne samo naručioca nego i stepen eventualnog zakrivljenja”. Mogao bih veoma dugo i veoma detaljno pokazivati koliko je sve što je rečeno netačno, iskonstruisano, možda i zlonamerno, a uz malo sopstvene zluradosti se zapitati da li neko ko se „delimično i sam upustio u te vode” ima takva lična iskustva da mu sve što je rekao ne para uši i da mu deluje sasvim prirodno da neko daje, a neko prima novce da bi falsifikovao rezultate istraživanja?! Pa, ako neko hoće da laže i konstruiše, neće valjda da troši novac na istraživanja, to može i bez sprovođenja istraživanja.

Neću dugo i detaljno – jer, naprosto nije tačna rečenice iz koje je sve izvedeno o ključnom nalazu „da je podrška ulasku u EU ’porasla u odnosu na prethodno istraživanje od pre šest meseci’”. Pala je! Značajno je pala! Porasla je u odnosu na merenje koje je obavljeno neposredno posle boravka kancelarke Merkel u Srbiji, njenih poruka i medijske kampanje koja je te poruke pratila.

O tome da li je naše izmereno na 51odsto na osnovu metodologije, koja je i naučno jasna i iskustveno proverena i lako objašnjiva, ili autorovog nemanja sumnje da je „trenutna podrška ulasku Srbije u EU pala ispod 50 odsto”, tek nema smisla diskutovati. I površni poznavalac statistike zna da uzroci ove veličine imaju statističku grešku veću od 3 odsto i da, na primer, naše izmereno 51odsto i 49 odsto (što je manje od 50 odsto) nisu statistički značajno različiti. Ma ne treba ni veliko statističko znanje da se može reći i za jedno i za drugo da je „negde oko polovine”. Međutim, trendovi su i mnogo pouzdaniji i mnogo ilustrativniji. A trendovi pokazuju veoma logično kretanje (o ovome drugom prilikom).

Neću se baviti time kako mi nije jasno da neko ko zna kako se radi jedno istraživanje, i ko zna koliko je ljudi umešano u taj rad, može da pomisli da se mogu „fabrikovati” podaci; da neko ko zna koliko je važno znati takve podatke pomisli da je neko hteo da njegovo istraživanje bude „zakrivljeno”. Neću se čak pozivati na činjenicu da je „Ipsos stratedžik marketing” već 15 godina ubedljivo najveća agencija na Balkanu koja se bavi tržišnim, medijskim i društvenim istraživanjima i da radi isključivo na tržištu koje procenjuje vrednost tog rada tako što je firma ne samo stalno najveća nego raste iz godine u godinu. Ali hoću da poručim nešto kao čovek koji je ceo svoj dugi stručni život posvetio statističkim istraživanjima: ako autor teksta „Ogledalce, ogledalce…” uzima sebi ulogu arbitra o istraživanjima i sa stručne i sa moralne tačke gledišta, i ako već delimično i sam sprovodi istraživanja, iako pre teksta nije našao za potrebno da proveri svoja saznanja o istraživanju koje kritikuje – spreman sam da mu pokažem na kojim teorijskim i praktičnim osnovama se rade uzoračka istraživanja, kao i da mu pokažem detalje istraživanja koje nije razumeo ili video, ali je iskoristio za promociju sopstvenih teza, i o istraživanjima, i o podršci koju uživa EU. Ja stvarno ne verujem da je gledao sebe u ogledalu, već da je brzopleto i neoprezno napisao tekst s kojim nevoljno polemišem.

(Autor je direktor Ipsos Stratedžik Marketinga)