недеља, 22. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Коментар дана > Црна кутија долила уље на ватру
Коментар дана

Црна кутија долила уље на ватру

PDF Штампа Ел. пошта
Владимир Јевтић   
субота, 17. април 2010.

Насупрот свим очекивањима, анализа црне кутије пољског авиона руске производње Тупољев- 154 није решила дилему око коначног узрока пада авиона који је превозио пољску делегацију на челу са председником Лехом Качињским на комеморацију поводом страдања око 20 000 пољских официра који су стрељани у Катинској шуми.

Још увек се спекулише о правим узроцима трагедије тако да у јавности круже спекулације у којима се одговорност пребацује и на руску контролу лета али и на пилоте. Било је речи о томе да су за пад авиона одговорни руски контролори лета јер су комуницирали на руском језику који наводно пилоти нису знали. Осим тога спекулише се и о томе да су пилоти послушали савет неког из државног врха пољске који је инсистирао да се слети на аеродром у Смоленску упркос лошим климатским условима односно ниској магли.

Анализа црне кутије која је пронађена на месту удеса још увек није решила енигму јер се помиње да су пилоти били свесни шта ће се догодити и да нико од путниика није инсистирао на томе да се слети управо на аеродром у Смоленску. [1]

На Западу се помињу затегнути односи између Пољске и Руске Федерације који су почели да се стабилизују након што је премијер Владимир Путин постао први руски званичник који се придружио пољским званичницима у обележавању масакра у Катинској шуми у коме нису страдали само Пољаци већ и бројни Руси, жртве Стаљиновог режима, а то се тек ретко када помиње.

Бивши пољски председник Лех Качињски је био националиста који није био наклољен Русији нарочито уколико узмемо у обзир да је Пољска пристала да на њеној територији буде распоређен амерички анти ракетни штит.[2] Међутим, поставља се питање какви ће сада бити односи између две земље.

Откриће црних кутија није решило дилему и може се рећи да тек сада има повода за спекулацију. У авиону су биле три црне кутије од којих су две остале у Русији а трећа је послата у Пољску на даљу анализу.

Извор близак истрази која се води у Москви изјавио је да је пад летелице дефинитивно узроковала грешка пилота. Међутим, Кшиштов Парулски главни војни тужилац је одбацио овакве тврдње речима да се ради о обичној спекулацији јер детаљна анализа још увек није завршена.

Сада се поставља питање да ли је и коме стало до тога да узрок трагедије и даље буде обавијен велом мистерије. Тешко је да би стручњаци који раде на анализи црних кутија ширили неосноване информације какао то тврди поменути пољски тужилац.

Односи између Пољске и Русије никада нису били сјајни али је јасно да ће, у светлу ширења НАТО-а, Западним савезницима сигурно одговарати да ново руководство Пољске остане верно политици која је потпуно окренута према Западу и НАТО-у. Стога можемо да очекујемо да ће се обостране оптужбе наставити упркос томе што је чињеница да се једна трагедија никада не сме злоупотребљавати у том смислу да се експлоатише несрећа једне нације тако што ће се ширити дезинформације о томе да посада авиона наводно није знала руски у шта тешко можемо да поверујемо, поготову јер се на Западу упорно инсистира на томе да се поменути тип авиона,чије су команде написане на руском, већ неколико деценија налази у употреби у пољском ваздухопловству.

У сваком случају протокол је да посада авиона који превози тако важне путнике, као и контрола лета, буде упозната и припремљена. Пилоти су нужно упознати са основним параметрима по којима контрола лета издаје упутства. Стога, образложење по коме пилоти наводно нису познавали руски језик једноставно не стоји.

Такође, мало је вероватно да се узрок трагедије тражи и у старости авиона. Чињеница је да је овај тип авиона стар али је исто тако чињеница да је он већ јако дуго у употреби што значи да је задовољио све техничке параметре.

У извештају комисије која је анализирала садржину црних кутија помиње се да је последњи разговор између контроле лета и пилота био јако драматичан. Све док се не буду објавили званични подаци о истрази несреће готово је сигурно да ће у Западним медијима наставити да се помињу различите теорије које представљају чисту спекулацију. Ово не само да не може никако да помогне члановима породица жртава већ ће представљати подривање сваког покушаја да се руско-пољски односи како тако нормализују.


 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер