Početna strana > Rubrike > Politički život > Predsednik Republike i svetlo na kraju tunela
Politički život

Predsednik Republike i svetlo na kraju tunela

PDF Štampa El. pošta
Marinko M. Vučinić   
petak, 06. novembar 2009.

Ustav Republike Srbije u odeljku koji se bavi nadležnostima predsednika Republike kaže da predsednik predstavlja Republiku Srbiju u zemlji i inostanstvu, ukazom proglašava zakone u skladu s Ustavom, predlaže Narodnoj skupštini kandidata za predsednika vlade, predlaže takođe Narodnoj skupštini nosioce funkcija u skladu sa Ustavom i zakonom, postavlja i opoziva ukazom ambasadore Republike Srbije na osnovu predloga Vlade, prima akreditive, daje pomilovanja i odlikovanja, obavlja i druge poslove određene Ustavom.

Međutim, članom 123 Ustava precizno se određuje da Vlada Republike Srbije utvrđuje i vodi državnu politiku. Podsećanje na ove članove ustava je potrebno jer na taj način ukazujemo na granice ustavnih ograničenja i stvarni karakter našeg političkog sistema u kome Vlada birana u parlamentu utvrđuje i vodi politiku kao glavni izvršni organ vlasti. Upravo je poslednje istupanje predsednika Republike iznova aktuelizovalo njegovu ulogu u našem društvu.

Ovom prilikom on je, pozivajući se na to da je jedini državni organ izabran na neposrednim izborima, insistirao na tome da između njega i građana nema više nikakvog posrednika. To je vrsta predsedničkog plebiscitarizma u kome se predsednik Republike javlja kao glavni izvor političke moći. On tako predstavlja sve institucije u društvu jer je on jedini predstavnik, izaslanik i izabranik naroda, budući da sve ostale institucije nemaju tako snažan narodni legitimitet. Šta je posledica ovakvog pozicioniranja predsednika Republike?

Posledice se neposredno odnose na slabljenje i urušavanje demokratski izabranih organa izvršne i predstavničke vlasti, a samim tim i celokupnog društva jer ono na taj način postaje plen predsednika Republike. Suština demokratije nije u neograničenoj koncentraciji vlasti u rukama jednog čoveka, već u učvršćivanju principa podele, smenjivosti, kontrole i ograničavanja vlasti. Kada dođemo u situaciju da predsednik Republike nastupa u isto vreme kao ministar spoljnih i unutrašnjih poslova, predsednik vlade, strateg ekonomske politike i na kraju kao predsednik vladajuće stranke, onda dolazi do gubljenja demokratske supstance, a samim tim i slabljenja ukupnog političkog života. Predsednik Republike i njegov kabinet postaju jedini centar moći.

Šta je najpogubnija posledica ovako centralizovane vlasti? Gubljenje uvida u stvarni život i socijalne probleme. To se najbolje može videti u rečima predsednika Tadića da međunarodni eksperti procenjuju da će Srbija u 2010. godini biti jedna od retkih država sa privrednim rastom. „Ekonomski pokazatelji ukazuju da se pojavljuje svetlo na kraju tunela. Imam veliko poverenje u premijera Mirka Cvetkovića i njegove antikrizne mere“, ističe predsednik Republike. Zar ne treba vlada pre svega da izražava poverenje narodnih poslanika kao osnovni preduslov da može da deluje kao suverena izvršna vlast?

U ovom doziranom razgovoru u starom dobrom maniru državnog televizijskog programa predsednik Republike nije govorio o neuspešnim privatizacijama, radničkim štrajkovima, samo je trijumfalno objavio da nema ništa od najavljivane vruće socijalne jeseni. Nije govorio o korupciji u zdravstvu, upravi i ostalim slojevima društva, porastu nezaposlenosti i siromaštva, sve većem broju narodnih kuhinja, bujajućem nasilju i rastakanju demokratskih institucija. Opet smo dobili toliko puta viđeno zvanično širenje državnog optimizma. Svi problemi u našem društvu ostali su u senci spoljnopolitičkih pobeda. Još jednom se politički marketing pokazao kao delotvorniji od političkog života.

Predsednik Republike Srbije Boris Tadić ne propušta priliku da naglasi da su on i njegovo predsedničko okruženje glavno izvorište političke moći i uticaja, a da svi ostali državni organi služe kao izvršioci predsedničke volje. U čemu se onda ogleda zrelost jedne demokratije? Pre svega u poštovanju demokratskih načela i ustavnih nadležnosti podele, ograničavanja, kontrole i smenjivosti vlasti. Kada ovih uslova nema, onda dobijamo posebnu verziju samouspostavljenog predsedničkog sistema. Zato je neophodno vraćati se odredbama našeg ustava čije je poštovanje temeljno uporište demokratskog sistema.

 

Od istog autora

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner