среда, 24. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Политички живот > Председник Републике и светло на крају тунела
Политички живот

Председник Републике и светло на крају тунела

PDF Штампа Ел. пошта
Маринко М. Вучинић   
петак, 06. новембар 2009.

Устав Републике Србије у одељку који се бави надлежностима председника Републике каже да председник представља Републику Србију у земљи и иностанству, указом проглашава законе у складу с Уставом, предлаже Народној скупштини кандидата за председника владе, предлаже такође Народној скупштини носиоце функција у складу са Уставом и законом, поставља и опозива указом амбасадоре Републике Србије на основу предлога Владе, прима акредитиве, даје помиловања и одликовања, обавља и друге послове одређене Уставом.

Међутим, чланом 123 Устава прецизно се одређује да Влада Републике Србије утврђује и води државну политику. Подсећање на ове чланове устава је потребно јер на тај начин указујемо на границе уставних ограничења и стварни карактер нашег политичког система у коме Влада бирана у парламенту утврђује и води политику као главни извршни орган власти. Управо је последње иступање председника Републике изнова актуелизовало његову улогу у нашем друштву.

Овом приликом он је, позивајући се на то да је једини државни орган изабран на непосредним изборима, инсистирао на томе да између њега и грађана нема више никаквог посредника. То је врста председничког плебисцитаризма у коме се председник Републике јавља као главни извор политичке моћи. Он тако представља све институције у друштву јер је он једини представник, изасланик и изабраник народа, будући да све остале институције немају тако снажан народни легитимитет. Шта је последица оваквог позиционирања председника Републике?

Последице се непосредно односе на слабљење и урушавање демократски изабраних органа извршне и представничке власти, а самим тим и целокупног друштва јер оно на тај начин постаје плен председника Републике. Суштина демократије није у неограниченој концентрацији власти у рукама једног човека, већ у учвршћивању принципа поделе, смењивости, контроле и ограничавања власти. Када дођемо у ситуацију да председник Републике наступа у исто време као министар спољних и унутрашњих послова, председник владе, стратег економске политике и на крају као председник владајуће странке, онда долази до губљења демократске супстанце, а самим тим и слабљења укупног политичког живота. Председник Републике и његов кабинет постају једини центар моћи.

Шта је најпогубнија последица овако централизоване власти? Губљење увида у стварни живот и социјалне проблеме. То се најбоље може видети у речима председника Тадића да међународни експерти процењују да ће Србија у 2010. години бити једна од ретких држава са привредним растом. „Економски показатељи указују да се појављује светло на крају тунела. Имам велико поверење у премијера Мирка Цветковића и његове антикризне мере“, истиче председник Републике. Зар не треба влада пре свега да изражава поверење народних посланика као основни предуслов да може да делује као суверена извршна власт?

У овом дозираном разговору у старом добром маниру државног телевизијског програма председник Републике није говорио о неуспешним приватизацијама, радничким штрајковима, само је тријумфално објавио да нема ништа од најављиване вруће социјалне јесени. Није говорио о корупцији у здравству, управи и осталим слојевима друштва, порасту незапослености и сиромаштва, све већем броју народних кухиња, бујајућем насиљу и растакању демократских институција. Опет смо добили толико пута виђено званично ширење државног оптимизма. Сви проблеми у нашем друштву остали су у сенци спољнополитичких победа. Још једном се политички маркетинг показао као делотворнији од политичког живота.

Председник Републике Србије Борис Тадић не пропушта прилику да нагласи да су он и његово председничко окружење главно извориште политичке моћи и утицаја, а да сви остали државни органи служе као извршиоци председничке воље. У чему се онда огледа зрелост једне демократије? Пре свега у поштовању демократских начела и уставних надлежности поделе, ограничавања, контроле и смењивости власти. Када ових услова нема, онда добијамо посебну верзију самоуспостављеног председничког система. Зато је неопходно враћати се одредбама нашег устава чије је поштовање темељно упориште демократског система.

 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер