Културна политика | |||
"Тренутак истине": Обичан човек у медијској машинерији |
недеља, 05. јул 2009. | |
Иако почеци риелити или фактуалних програма датирају још од педесетих година прошлог века и америчке скривене камере, експанзија овог жанра коинцидира са почетком новог миленијума. Владајући тренд таблоидизације и свеопштег огољавања и наплате приватности у медијима уобличен у култури познатих или српски, селебрити култури, нашао је још једно јако упориште у риелити програмима.Обични људи су се из фотеље пребацили пред камере, тако да они који су остали у фотељи имају пред собом неког сличног себи, који можда од себе прави будалу, али се и придружује Олимпу познатих, сликају га за новине, поздрављају га на улици, зову га на ’дешавања’ и све што иде уз славу. Шоубизнис и таблоиди радо користе шаблон антихероја, малих људи који се метеорски пењу стазама славе, да би их, по истеку рока трајања или нагло заборављали, или би се сами актери психофизички сломили. Излагање приватног живота милионском аудиторијуму најприсутније је у програмима који снимају учеснике 24 сата дневно (нпр. Велики брат, операција Триjумф, Сурвивор и слично). Психолошки експерименти као што је такмичење у скупљању суза, пошто се такмичари подсећају на покојне родитеље или трауме из детињства, саставни су део ових игара. Такође се интима у великој мери огољава и у програмима попут Све за љубав у којем дефилују остављена деца, несрећено заљубљени, неверници-покајници и слично. Искорак у интимној голотињи представљао је Шоу Џерија Спрингера, искусног информативног новинара и политичара, који се први на сцени појавио у друштву кршних момака обучених да раздвајају подивљале учеснике у емисији на умне теме као што су: спавао сам са пасторком, моје љубавнице су сазнале једна за другу и слично. Теоретичари су овај поджанр риелити програма назвали trash talk showилити олош разговори. Да ли случајно, баш Џери Спрингер водио је енглеску верзију квиза Тренутак истине, тренутно једног од токсичнијих риелити формата. Квиз је настао у Колумбији и укинут је после признања учеснице да је унајмила плаћеног убицу да јој ликвидира мужа. Амерички NBC одбио је шоу због моралне проблематичности, што није сметало ТВ FOX да формат откупи и емитује као што су то учиниле и ТВ станице у двадесетак земаља у свету. У покушају наплате сопствене пропасти Просто као пасуљ:одговорите пред својим најближима и камерама на 21 интимно питање из свог приватног живота тачно на полиграфу и богат сте човек. Ево новог хибрида психодраме (какве имамо у бихејвиоралним реалити програмима као што је Велики брат), полицијског ислеђивања и класичних квизова. Али то није онај стари добри квиз, забава за целу породицу, поучна ствар, где фамилија и пријатељи бодре такмичара и помажу му: тренутак ’истине’ шокира породицу, распаљује непријатељства, сумње, издају и разочарање: ‘Спавао бих са женином мајком’ - ИСТИНА. - ИСТИНА. - Аплауз... По домаћем добром обичају да у корисним стварима каснимо за светом а да смо у глупостима увек актуелни и ’апдејтовани’, само годину дана после премијере на америчкој FOX ТВ, Тренутак истине стигао је и у Србију, емитујући се на водећој комерцијалној Пинк телевизији. Тражи се најискренији човек у Србији, позивају са екрана благочестиви продуценти, наши борци против лицемерја, који су одлучили да кажу попу поп а бобу боб! Водитељка у квизу Тање Војтеховски заузима став моралне громаде, која понекад не може да сакрије згражавање над људским талогом испред себе, на пример у случају потврдног одговора на питање да ли вам се десило да не мењате доњи веш више дана! Како је то само могуће? - пита се преисправна водитељка која тешко да би прошла полиграфско тестирање јер сваки скандал у емисији одличан је маркетинг за наставак серијала и удобног живота на какав се навикло! Овај квиз оставља посебно отужан и опсцен утисак у нашим условима, у измученој земљи коју ни једна врста социјалних, политичких и економских потреса није заобишла, где непоштовање у породици, насиље и понижавање изгледају нешто као редовна ствар. Преваре наочиглед брачних партнера, батине, свега има у признањима која остављају пустош: разводе се бракови, падају у блато репутације породичних људи, пљуште откази и кривичне пријаве. Све за истину! Oд лика до фаце: Tежак је терет славе Ево ексклузивних изјава учесника квиза Тренутак истине таблоиду Прес, који редовно прати збивања у овом серијалу:
Идеалан начин да се скрене пажња на себе и можда нешто ућари. Идеално решење за очајне транзиционе губитнике, којима је најреалнији бизнис план добитак седмице на Лотоу, људе који покушавају да буду видљиви штрајковима глађу и одсецањем прстију. Само признајте колико сте прљави и покварени и кеш за враћање дугова је пред вашим вратима! Постратни и посттранзициони очај помешан са новим технологијама понижења. Неуропсихијатар и психолог др Ненад Михајловић који ради стручна тестирања за програм Велики брат, мисли да jе у Тренутку истине углавном реч о манипулацији људском невољом. ’Мотив већине учесника је новац, иако говоре да није. Код особа спремних да учествују у оваквој форми шоу-програма у питању је и егзибиционизам, али не обичан, већ онај где се ради о спремности на дељење интимнијих детаља из свог живота које може довести до потпуног огољавања, што се може подвести под психички поремећај. Парадигма тога је Ђани Ћурчић, учесник Великог брата, који је своју емоцију такорећи продао на телевизији.’ Продуценти и емитери ових програма често користе мудру одступницу да се у ствари ради о врхунском документарном програму који најбоље говори ’о нама’. Премда теоретичари медија озбиљно разматрају блискост документарних и риелити програма, овај аргумент у случају квиза Тренутак истине није ни битан. Пречисти креатори програма Тренутак истине подучавају нас у бројним интервјуима како истина боли али да не треба бежати од ње. Ето мистичног откровења истине у облику Тање Војтеховски! Тешко да у овом формату има ичега доброг и тим је зато болнија употреба појма истине у наслову и образложењима овог шоу програма. И ето, људи су вековима вапили и трагали за истином; крајем прве деценије 21. века, стиже нам истина садржана у 21 питању о швалеркама, поткрадању на послу и лошој хигијени. Излагање на научном скупу "Култура и медији у (пост)глобалној ери", који је 04. јула 2009. организовало Уредништво НСПМ |