понедељак, 23. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Савремени свет > Кина успешно тестирала пројекат свог другог стелт авиона
Савремени свет

Кина успешно тестирала пројекат свог другог стелт авиона

PDF Штампа Ел. пошта
Владимир Јевтић   
недеља, 02. децембар 2012.

Кинеска војна ваздухопловна индустрија поново је изненадила читав свет. Након што је нови кинески авион пете генерације под именом Ј-20 извео успешне пробне летове, свет је био шокиран када су кинески стручњаци произвели пројекат под именом Ј-31[1] који такође припада авионима пете генерације и поседује карактеристике смањене радарске видљивости, односно грађен је тако да испољава тзв. стелт карактеристике.

Да подсетимо, Кина је најпре изненадила свет својим пројектом Ј-20 који је дуго био строго чувана тајна. Тај авион треба да буде пандан америчком авиону исте категорије Ф-22 “Раптору”, као и руском новом пројекту ловца пете генерације Сухоју Т-50. Кинески стелт ловац пресретач Ј-20 поседује све особине као и његови конкуренти. У пројекат Ј-20 уграђен је дериват руског мотора који поседује тешки ловац пресретач МИГ-31. Он поседује 14,500 тона потиска, док примера ради амерички Ф-22 поседује потисак око 16 тона. У пројекат Ј-31 уграђен је руски мотор чије се карактеристике још увек крију од шире јавности, али ће у каснијим верзијама добити кинески мотор који је приближно једнак руском мотору Р-93 и имаће потисак од 9,500 тона. У серијској производњи у Ј-20 биће уграђен кинески мотор класе WЗ чији би потисак требало да буде сличан моторима који покрећу Ф-22.

Да разјаснимо, кинески тешки ловац Ј-20 представља одговор на амерички Раптор док ће нови Ј-31 представљати одговор на амерички пројекат вишенаменског авиона Ф-35. Стручњаци су на основу фотографија приметили да прототип Ј-31 има ојачани стајни трап тако да би у будућности у серијској производњи могла бити изграђена и верзија за носаче авиона. Да подсетимо, Кина је већ поринула свој први носач авиона који је постао оперативан и који ће носити авионе кинеске производње који представљају модификовану верзију руског Сухоја СУ-33. Његова кинеска верзија носи име Ј-15.

Оба кинеска нова авиона поседују поменуте стелт карактеристике и наоружање носе у спремницима који се налазе у унутрашњости трупа аналогно америчким Ф-22 и Ф-35 као и руским Т-50. Циљ овога је да се додатно смањи радарски одраз. Пре извесног времена на фотографијама једног од прототипова Ј-20 примећено је да су Кинези уградили најсавременији АЕСА радар, односно радар са активним електронским скенирањем. Тај радар је такође примећен и на нешто старијим кинеским авионима који су већ у оперативној употреби Ј-10Б.

Најновији кинески пројекат који је поново изненадио светску јавност, поменути Ј-31 је изгледа намењен и за извоз јер се помиње и његова ознака Ф-60, Ф је скраћеница од енглеске речи "fighter", односно ловац. Према проценама стручњака на основу фотографија дужина Ј-31 износи око 16,5 метара, а распон крила око 11,5 метара, што је мање у односу на Ј-20, чије процене дужине износе од 19,5 до 20 метара, а распон крила око 14 метара.

Овиме је кинеска војна индустрија потврдила да се налази у самом светском врху и да може да парира најмодернијим апаратима америчке или руске производње. Ово је веома значајно за кинески међународни положај јер самим тим Кина постаје озбиљан фактор на који се мора рачунати.

Амерички и западни војни аналитичари су искрено запањени брзином којом се одвијају нови кинески пројекти. То потврђује и појава новог вишенаменског стелт авиона Ј-31. Када буде ушао у серијску производњу, нови кинески пројекат моћи ће равноправно да се носи са толико хваљеним америчким вишенаменским ловцем Ф-35. Овим својим пројектима кинеска војна индустрија је показала читавом свету да је модерна  и да може да се носи са најсавременијим војним ваздухопловним индустријама. Морамо да поменемо да европска војна ваздухопловна индустрија нема планове за развој стелт авиона пете генерације.

Када буде ушао у серијску производњу, и Ј-31 представљаће сам светски врх када је у питању ваздухопловна индустрија, што потврђује да је Кина заиста постала не само регионална већ и глобална сила која се мора узети у обзир, што амерички стручњаци свакако знају и од чега стрепе.   


 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер